Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Orbea Orca vs Emonda sl 7

Green Egg
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 jan 2019 11:42

Green Egg 13 dec 2020 19:52

Twee jaar geleden mijn eerste fiets ( Giant Defy ) aangeschaft en hier inmiddels 20 dkm op getrapt. Ook lid geworden van twee fiets clubs, Kortom erg veel plezier op de fiets.

Ik merk nu dat ik wel wat meer "uitdaging" zoek in een fiets. Niets te nadele van mijn Defy. Fietst, ondanks wat kraakjes en tikjes, prima maar ik zou graag een wat sportievere bike willen en eerlijk is eerlijk ..... het oog wil ook wel eens wat nieuws :)

Diverse merken en sites afgestruind en steeds kom ik weer uit bij een Orbea Orca en Trek Emonda sl 7. Dit is echter puur gebaseerd op het uiterlijk van deze fietsen en een fit moet nog uitwijzen of deze überhaupt geschikt zijn. Dus een fiets die tussen Aero en Race in zit. Minimale eisen: carbon wielen, Ultegra ( evt Di2 ) en een optie tot customizen is leuk maar geen must. Budget max
€ 6000,-

Zijn er onder jullie die voor dezelfde keuze hebben gestaan of één van deze twee fietsen hebben die mij het zetje in de juiste richting kunnen geven. Of wellicht een
andere fiets zouden adviseren. Mn benieuwd naar jullie ervaringen kwa rijgedrag, comfort, en duurzaamheid.

Benieuwd naar jullie meningen.
Laatst gewijzigd door Green Egg op 13 dec 2020 20:54, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 dec 2020 20:21

https://www.koers.cc/testfietsen-41
Hier staan Orca’s als testfiets, maar moet wel net je maat zijn.
Less is bore

Green Egg
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 jan 2019 11:42

Green Egg 13 dec 2020 20:36

daniel1975 schreef: 13 dec 2020 20:21 https://www.koers.cc/testfietsen-41
Hier staan Orca’s als testfiets, maar moet wel net je maat zijn.
Helaas, met 1.88 zal het waarschijnlijk zo rond een 58 / 60 uitkomen.

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 14 dec 2020 10:49

Tsja, hier komen straks allemaal ''goedbedoelde'' reacties onder te staan. Waarom kies je niet voor Canyon, Specialized etc etc.

Maar daar zou ik niet naar kijken, mooi dat jou keuze is gevallen op Orbea en Trek. ik denk dat je het beste even kunt kijken waar je het meeste waar voor je geld krijgt. En vervolgens kun je misschien een testritje maken ergens?

Als je wat serieuzer aan het fietsen bent, zou ik niet voor een 60 frame gaan, maar voor een 58. Als je bijvoorbeeld wat laagdrempelige wedstrijdjes wil gaan rijden etc dan kun je in het algemeen beter uit de voeten met een compacter frame.

Zelf ben ik 1.87 en heb ook een 58 frame.

Houd trouwens wel rekening met de levertijd van de fietsen ;)

Ik ben zelf overgestapt van een Canyon Aeroad naar een Trek Emonda SL7. Ik verwacht hem in het voorjaar.

Mijn keus is op een Emonda gevallen, vanwege verschillende redenen. Maar ik zou eens google-en en youtuben op Trek Emonda 2021. De kritieken zijn in het algemeen erg positief. Trek heeft met de Emonda voor de tussenweg gekozen, tussen een Klimfiets en een aerofiets. Ditzelfde heeft Specialized gedaan met een Tarmac SL.

Kortom, ik zou als ik jou was even verdiepen in de Emonda

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 16 dec 2020 20:44

Carrera87 schreef: 14 dec 2020 10:49 Tsja, hier komen straks allemaal ''goedbedoelde'' reacties onder te staan. Waarom kies je niet voor Canyon, Specialized etc etc.

Kortom, ik zou als ik jou was even verdiepen in de Emonda
Maar voor je je verdiept kun je beter eerst kijken of ie je wel past. Dit heet te maken met de maximale zadelhoogte icm je BBL van de Trek.
Bij de Trek Emonda 58 is de max railhoogte 78.5 cm. Bij een 4,5cm gemiddelde zadelhoogte, geeft dit 83cm max zit hoogte.
Dit is een BBL van max 83/0.9= 92 cm
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie