Pagina 1 van 5

1,5 cm!?

Geplaatst: 04 dec 2020 20:16
door Hootie
Ik fiets sinds 3 jaar fanatiek (11.000 km per jaar). Voorheen heb ik andere sporten gedaan. Mijn fiets is een Trek Madone 9.0. Ik ben 193 cm en heb lange benen en lange armen. Drie jaar terug heb ik een bike-fit laten doen en op basis daarvan heb ik gezocht op de ideale geometry van frames en ben toen bij deze Trek Madone 9.0 uitgekomen. Hier rijd dan ook met heel plezier op.

Nu wil ik graag upgraden naar een Trek Madone SL6 disc of SL7. Je zou zeggen dat kan gemakkelijk. Ze hebben echter een iets andere geometry dan de Madone 9,0.
In de juiste maat (62) is de zadelstand passend. Het stuur staat echter op de max stand 1,5 cm lager dan de ideale hoogte voor mij.

Gezien mijn geringe ervaring heb ik geen idee hoe erg 1,5 cm verschil is? Wat is wijsheid? Wel of niet doen?

Hootie

Re: 1,5 cm!?

Geplaatst: 04 dec 2020 20:31
door MarkVeenstra
Ik zou de gok niet wagen...

Als 't niet bevalt op de lange ritten, heb je niet echt een mogelijkheid om weer omhoog te gaan.
En als het uitgangspunt van is om max aantal spacers onder je pen te moeten doen... Dan zou ik naar een maat groter of eerder nog, een ander model pakken.

Als je op je huidige fiets nog kunt zakken, kan je de diepere zit al wel uitproberen natuurlijk.

Re: 1,5 cm!?

Geplaatst: 04 dec 2020 20:45
door Hootie
Dank je.
Een maat groter is geen optie omdat die er simpelweg niet is. De optie om op de huidige fiets 1 of 2 spacers te verwijderen en de lagere stand proberen kan ik zeker overwegen.

Hootie

Re: 1,5 cm!?

Geplaatst: 04 dec 2020 21:08
door DvanW
En als dat niet bevalt kun je een Domane overwegen, wellicht past die beter bij je

Re: 1,5 cm!?

Geplaatst: 04 dec 2020 21:15
door thestudent
Je kan t dan weer oplossen door een stuur met rise te monteren a la specialized. Precies 1.5cm. Toch zou ik dat niet doen. Dan rijdt je met veel spacers en een riser stuur en dan zal de forumkritiek hier weer niet mals zijn.

Ik denk dat je oude geometrie de trek H2 is en de nieuwe de H1.5 is. Ik denk dat je op een Domane SLR je positie dus beter gaat vinden. Maar dat is dan weer een heel andere fiets. Je zou m wel naast je Madone 9.0 kunnen hebben.

Re: 1,5 cm!?

Geplaatst: 04 dec 2020 22:27
door Hootie
thestudent schreef: 04 dec 2020 21:15 Je kan t dan weer oplossen door een stuur met rise te monteren a la specialized. Precies 1.5cm. Toch zou ik dat niet doen. Dan rijdt je met veel spacers en een riser stuur en dan zal de forumkritiek hier weer niet mals zijn.

Ik denk dat je oude geometrie de trek H2 is en de nieuwe de H1.5 is. Ik denk dat je op een Domane SLR je positie dus beter gaat vinden. Maar dat is dan weer een heel andere fiets. Je zou m wel naast je Madone 9.0 kunnen hebben.
Dat is inderdaad het geval en de oorzaak van het verschil. De Domane is meteen een heel andere fiets. Dat is echt endurance en geen aero. Balen dat de nieuwe Madone niet meer in H2 te krijgen is.

Hootie

Re: 1,5 cm!?

Geplaatst: 05 dec 2020 06:31
door Douglas
Er zijn bij andere merken nog veel meer mogelijkheden. Waarom vasthouden aan Trek.

Re: 1,5 cm!?

Geplaatst: 05 dec 2020 09:40
door Nee_Nee
Er is weinig van te zeggen. Als je heel flexibel in je rug en bekken bent dan zou het zomaar kunnen werken.
Hoe diep je kunt zitten gaat over meer dan alleen lengtes, maar ook over buigzaamheid

Re: 1,5 cm!?

Geplaatst: 05 dec 2020 14:20
door Lcsmet
Hootie schreef: 04 dec 2020 20:45 ......De optie om op de huidige fiets 1 of 2 spacers te verwijderen en de lagere stand proberen kan ik zeker overwegen.

Hootie
Wat is je binnenbeenlengte?

Wat is de stack en reach van je huidige fiets?
Hoe lang is de stuurpen op je huidige fiets?
Wat is de hoek van je huidige stuurpen?
Hoeveel cm spacers heb je nu nog onder je stuurpen?

Een 12 cm stuurpen op een fiets in een grote maat is niet abnormaal.
Een Bontrager stuurpen heeft dikwijls een -7° stuurpen, met een stuurpen van -6° kom je ook al een fractie hoger te zitten.

Alhoewel ik een riser stuur niet zo mooi vind zou dat dan weer wel een oplossing voor jouw probleem kunnen zijn. Er bestaan sturen waar je op deze manier 2,5 cm hoger komt te zitten.
Onder andere FSA-Vision-Ritchey-Controltech-Specialized hebben zo'n sturen in hun gamma. Waarbij ik het FSA K-Wing en Vision Metron de minst lelijke vind. :)
Afbeelding
Afbeelding

Re: 1,5 cm!?

Geplaatst: 05 dec 2020 14:31
door havana
De anderhalvecentimetermaatschappij.

Re: 1,5 cm!?

Geplaatst: 05 dec 2020 15:38
door TL@
Hootie schreef: 04 dec 2020 22:27
thestudent schreef: 04 dec 2020 21:15 Je kan t dan weer oplossen door een stuur met rise te monteren a la specialized. Precies 1.5cm. Toch zou ik dat niet doen. Dan rijdt je met veel spacers en een riser stuur en dan zal de forumkritiek hier weer niet mals zijn.

Ik denk dat je oude geometrie de trek H2 is en de nieuwe de H1.5 is. Ik denk dat je op een Domane SLR je positie dus beter gaat vinden. Maar dat is dan weer een heel andere fiets. Je zou m wel naast je Madone 9.0 kunnen hebben.
Dat is inderdaad het geval en de oorzaak van het verschil. De Domane is meteen een heel andere fiets. Dat is echt endurance en geen aero. Balen dat de nieuwe Madone niet meer in H2 te krijgen is.

Hootie
Hoe aero is een aero-fiets nog als je er een spacertoren onder steekt?

Kijk eens rond bij andere merken, er zijn nog genoeg fietsen met aero-trekken en toch een endurance-geometrie.

Regel nummer 1 bij uitzoeken van een nieuwe fiets: maak een lijstje met de frames die passen en kies daar dan eentje uit die je mooi vindt, niet omgekeerd.

Dat riser-stuur is echt geen zicht op een Madone, daar moet gewoon de aero-cockpit op.

Re: 1,5 cm!?

Geplaatst: 05 dec 2020 17:25
door Hootie
TL@ schreef: 05 dec 2020 15:38
Hootie schreef: 04 dec 2020 22:27
thestudent schreef: 04 dec 2020 21:15 Je kan t dan weer oplossen door een stuur met rise te monteren a la specialized. Precies 1.5cm. Toch zou ik dat niet doen. Dan rijdt je met veel spacers en een riser stuur en dan zal de forumkritiek hier weer niet mals zijn.

Ik denk dat je oude geometrie de trek H2 is en de nieuwe de H1.5 is. Ik denk dat je op een Domane SLR je positie dus beter gaat vinden. Maar dat is dan weer een heel andere fiets. Je zou m wel naast je Madone 9.0 kunnen hebben.
Dat is inderdaad het geval en de oorzaak van het verschil. De Domane is meteen een heel andere fiets. Dat is echt endurance en geen aero. Balen dat de nieuwe Madone niet meer in H2 te krijgen is.

Hootie
Hoe aero is een aero-fiets nog als je er een spacertoren onder steekt?

Kijk eens rond bij andere merken, er zijn nog genoeg fietsen met aero-trekken en toch een endurance-geometrie.

Regel nummer 1 bij uitzoeken van een nieuwe fiets: maak een lijstje met de frames die passen en kies daar dan eentje uit die je mooi vindt, niet omgekeerd.

Dat riser-stuur is echt geen zicht op een Madone, daar moet gewoon de aero-cockpit op.
In mijn openingspost schrijf ik dat ik precies dat gedaan heb en zo ben de Trek Madone uitgekomen ben.

Hootie