Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

1,5 cm!?

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 04 dec 2020 20:16

Ik fiets sinds 3 jaar fanatiek (11.000 km per jaar). Voorheen heb ik andere sporten gedaan. Mijn fiets is een Trek Madone 9.0. Ik ben 193 cm en heb lange benen en lange armen. Drie jaar terug heb ik een bike-fit laten doen en op basis daarvan heb ik gezocht op de ideale geometry van frames en ben toen bij deze Trek Madone 9.0 uitgekomen. Hier rijd dan ook met heel plezier op.

Nu wil ik graag upgraden naar een Trek Madone SL6 disc of SL7. Je zou zeggen dat kan gemakkelijk. Ze hebben echter een iets andere geometry dan de Madone 9,0.
In de juiste maat (62) is de zadelstand passend. Het stuur staat echter op de max stand 1,5 cm lager dan de ideale hoogte voor mij.

Gezien mijn geringe ervaring heb ik geen idee hoe erg 1,5 cm verschil is? Wat is wijsheid? Wel of niet doen?

Hootie

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 dec 2020 20:31

Ik zou de gok niet wagen...

Als 't niet bevalt op de lange ritten, heb je niet echt een mogelijkheid om weer omhoog te gaan.
En als het uitgangspunt van is om max aantal spacers onder je pen te moeten doen... Dan zou ik naar een maat groter of eerder nog, een ander model pakken.

Als je op je huidige fiets nog kunt zakken, kan je de diepere zit al wel uitproberen natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 04 dec 2020 20:45

Dank je.
Een maat groter is geen optie omdat die er simpelweg niet is. De optie om op de huidige fiets 1 of 2 spacers te verwijderen en de lagere stand proberen kan ik zeker overwegen.

Hootie

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 04 dec 2020 21:08

En als dat niet bevalt kun je een Domane overwegen, wellicht past die beter bij je

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 dec 2020 21:15

Je kan t dan weer oplossen door een stuur met rise te monteren a la specialized. Precies 1.5cm. Toch zou ik dat niet doen. Dan rijdt je met veel spacers en een riser stuur en dan zal de forumkritiek hier weer niet mals zijn.

Ik denk dat je oude geometrie de trek H2 is en de nieuwe de H1.5 is. Ik denk dat je op een Domane SLR je positie dus beter gaat vinden. Maar dat is dan weer een heel andere fiets. Je zou m wel naast je Madone 9.0 kunnen hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 04 dec 2020 22:27

thestudent schreef: 04 dec 2020 21:15 Je kan t dan weer oplossen door een stuur met rise te monteren a la specialized. Precies 1.5cm. Toch zou ik dat niet doen. Dan rijdt je met veel spacers en een riser stuur en dan zal de forumkritiek hier weer niet mals zijn.

Ik denk dat je oude geometrie de trek H2 is en de nieuwe de H1.5 is. Ik denk dat je op een Domane SLR je positie dus beter gaat vinden. Maar dat is dan weer een heel andere fiets. Je zou m wel naast je Madone 9.0 kunnen hebben.
Dat is inderdaad het geval en de oorzaak van het verschil. De Domane is meteen een heel andere fiets. Dat is echt endurance en geen aero. Balen dat de nieuwe Madone niet meer in H2 te krijgen is.

Hootie

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 05 dec 2020 06:31

Er zijn bij andere merken nog veel meer mogelijkheden. Waarom vasthouden aan Trek.
o'7o

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 dec 2020 09:40

Er is weinig van te zeggen. Als je heel flexibel in je rug en bekken bent dan zou het zomaar kunnen werken.
Hoe diep je kunt zitten gaat over meer dan alleen lengtes, maar ook over buigzaamheid

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15947
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 dec 2020 14:20

Hootie schreef: 04 dec 2020 20:45 ......De optie om op de huidige fiets 1 of 2 spacers te verwijderen en de lagere stand proberen kan ik zeker overwegen.

Hootie
Wat is je binnenbeenlengte?

Wat is de stack en reach van je huidige fiets?
Hoe lang is de stuurpen op je huidige fiets?
Wat is de hoek van je huidige stuurpen?
Hoeveel cm spacers heb je nu nog onder je stuurpen?

Een 12 cm stuurpen op een fiets in een grote maat is niet abnormaal.
Een Bontrager stuurpen heeft dikwijls een -7° stuurpen, met een stuurpen van -6° kom je ook al een fractie hoger te zitten.

Alhoewel ik een riser stuur niet zo mooi vind zou dat dan weer wel een oplossing voor jouw probleem kunnen zijn. Er bestaan sturen waar je op deze manier 2,5 cm hoger komt te zitten.
Onder andere FSA-Vision-Ritchey-Controltech-Specialized hebben zo'n sturen in hun gamma. Waarbij ik het FSA K-Wing en Vision Metron de minst lelijke vind. :)
Afbeelding
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27549
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 dec 2020 14:31

De anderhalvecentimetermaatschappij.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 dec 2020 15:38

Hootie schreef: 04 dec 2020 22:27
thestudent schreef: 04 dec 2020 21:15 Je kan t dan weer oplossen door een stuur met rise te monteren a la specialized. Precies 1.5cm. Toch zou ik dat niet doen. Dan rijdt je met veel spacers en een riser stuur en dan zal de forumkritiek hier weer niet mals zijn.

Ik denk dat je oude geometrie de trek H2 is en de nieuwe de H1.5 is. Ik denk dat je op een Domane SLR je positie dus beter gaat vinden. Maar dat is dan weer een heel andere fiets. Je zou m wel naast je Madone 9.0 kunnen hebben.
Dat is inderdaad het geval en de oorzaak van het verschil. De Domane is meteen een heel andere fiets. Dat is echt endurance en geen aero. Balen dat de nieuwe Madone niet meer in H2 te krijgen is.

Hootie
Hoe aero is een aero-fiets nog als je er een spacertoren onder steekt?

Kijk eens rond bij andere merken, er zijn nog genoeg fietsen met aero-trekken en toch een endurance-geometrie.

Regel nummer 1 bij uitzoeken van een nieuwe fiets: maak een lijstje met de frames die passen en kies daar dan eentje uit die je mooi vindt, niet omgekeerd.

Dat riser-stuur is echt geen zicht op een Madone, daar moet gewoon de aero-cockpit op.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 05 dec 2020 17:25

TL@ schreef: 05 dec 2020 15:38
Hootie schreef: 04 dec 2020 22:27
thestudent schreef: 04 dec 2020 21:15 Je kan t dan weer oplossen door een stuur met rise te monteren a la specialized. Precies 1.5cm. Toch zou ik dat niet doen. Dan rijdt je met veel spacers en een riser stuur en dan zal de forumkritiek hier weer niet mals zijn.

Ik denk dat je oude geometrie de trek H2 is en de nieuwe de H1.5 is. Ik denk dat je op een Domane SLR je positie dus beter gaat vinden. Maar dat is dan weer een heel andere fiets. Je zou m wel naast je Madone 9.0 kunnen hebben.
Dat is inderdaad het geval en de oorzaak van het verschil. De Domane is meteen een heel andere fiets. Dat is echt endurance en geen aero. Balen dat de nieuwe Madone niet meer in H2 te krijgen is.

Hootie
Hoe aero is een aero-fiets nog als je er een spacertoren onder steekt?

Kijk eens rond bij andere merken, er zijn nog genoeg fietsen met aero-trekken en toch een endurance-geometrie.

Regel nummer 1 bij uitzoeken van een nieuwe fiets: maak een lijstje met de frames die passen en kies daar dan eentje uit die je mooi vindt, niet omgekeerd.

Dat riser-stuur is echt geen zicht op een Madone, daar moet gewoon de aero-cockpit op.
In mijn openingspost schrijf ik dat ik precies dat gedaan heb en zo ben de Trek Madone uitgekomen ben.

Hootie

Plaats reactie