Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielercafés

Freek1986
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2012 10:43

Freek1986 06 dec 2020 14:12

wido schreef: 05 dec 2020 10:16
mhr-zip schreef: 05 dec 2020 10:07
Cyclostyle fietscafe in Moordrecht

www.cyclostyle.com

Die is toch gestopt!? Zat wel op mooi plekje.
Dat zou jammer zijn, zeker een mooi plekje !
Inderdaad gestopt
Cannondale Caad13

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 dec 2020 15:11

@TS
Wat is volgens jou de definitie van een wielercafe?
Wat is het verschil tussen een fietscafe en een wielercafe?



Brabander schreef: 04 dec 2020 12:47 In 2015 was er al eens dit topic over wielercafés waar het vooral om de menu kaart ging. viewtopic.php?f=24&t=75991 De vraag om wielercafés is intussen volgens mij niet kleiner geworden.
Mijn topic had mede natuurlijk ook te maken met bovenstaande vraag.
Ik rij solo en zeker in 2015 veel in regio's waar ik nog niet eerder op de fiets was geweest.
Dan loop je soms echt een beetje vast op foerageren onderweg.
De test die ik voor het genoemde topic had gedaan kwam voort uit een discussie die ik met horecaondernemers had. Volgens hen had de horeca voldoende te bieden had voor de mensen op een race of atb. Ik was het daar mee oneens en zei dat ze volgens mij veel omzet missen omdat ze geen fatsoenlijk menu hebben voor kilometervreters zonder accupack op de achterdrager.
Mijn ritje van Den Bosch net het zuidelijkste punt van De Kempen werd daardoor echt een avontuur want ik heb toch veel laag in de suikers gezeten.

Rond die tijd begon het ook bij een aantal forummers te broeden dat we samen best leuke dingen op konden zetten in de echte wereld. Zelfs iemand van Fiets wilde wel mee denken.
Die medewerker van Fiets was ineens pleitte en eveneens daalde de sfeer op het forum door wat confrontaties tot onder nul. Niet vreemd dat niemand er meer zin in had.


Ik had indertijd zelf ook een zakelijk belang bij de vraag. In die tijd werkte ik samen met een aantal webbouwers aan websites en app's voor de vrijetijdsindustrie,

De app was bedoelt voor de recreanten. Wij zouden ons systeem 'beschikbaar stellen aan een regionale coöperatie van horeca ondernemers.
De bedoeling was om samen met gebruikers nieuwe functionaliteiten ontwikkelen op basis van behoefte en samen zouden we bepalen hoeveel de gebruikers zouden afdragen aan het platform.
Ook dat was jammer maar helaas. Niemand geloofde toen dat de Bookings en AirBNB's het horeca moeilijk zouden maken met hun extractie modellen. 5 jaar later en ze schreeuwen moord en brand.

De app was gebouwd om gebruik te maken van bestaande routenetwerken maar je kon ook eigen routes maken. Horecaondernemers konden samen arrangementen aanbieden. Er was ook al rekening gehouden met een heel loyaliteitssyteem en nog vele andere functionaliteiten.

Hoewel gepromoot voor de doelgroep recreatieve fietsers had ik in mijn achterhoofd een switch zitten om met een truc er een app van te maken speciaal voor ons kilometervreters.
In de bijlage een paar screenshots van de app
Bijlagen
velosoof eindhoven.jpg
info fietsen.png

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 06 dec 2020 18:08

NicoNB schreef: 06 dec 2020 15:11 @TS
Wat is volgens jou de definitie van een wielercafe?
Wat is het verschil tussen een fietscafe en een wielercafe?
Dag Nico,

Bedankt voor je reactie.

Wielercafes houdt zich voorlopig enkel bezig met wielercafés en is dus niet bezig met fietscafes. Wanneer een café zich volgens mijn website ook wielercafé mag noemen heb ik uitgelegd op de website. (zie www.wielercafes.nl/over-ons/)

Kort gezegd: een wielercafé is een café dat de wielersport ademt in alles wat ze uitstralen en aanbieden, zoals attributen aan de muur die naar de wielersport verwijzen, de mogelijkheid om je fiets veilig te stallen en uiteraard goede koffie.
Hier wordt het sportieve fietsers dus zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt om te pauzeren.


NicoNB schreef: 06 dec 2020 15:11
Brabander schreef: 04 dec 2020 12:47 In 2015 was er al eens dit topic over wielercafés waar het vooral om de menu kaart ging. viewtopic.php?f=24&t=75991 De vraag om wielercafés is intussen volgens mij niet kleiner geworden.
Ik rij solo en zeker in 2015 veel in regio's waar ik nog niet eerder op de fiets was geweest. (...) Rond die tijd begon het ook bij een aantal forummers te broeden dat we samen best leuke dingen op konden zetten in de echte wereld. Zelfs iemand van Fiets wilde wel mee denken. Die medewerker van Fiets was ineens pleitte en eveneens daalde de sfeer op het forum door wat confrontaties tot onder nul. Niet vreemd dat niemand er meer zin in had.
Je schrijft 'dat niemand meer zin had'. Dat is jammer zeg, zeker als je zo'n leuk idee had. Ik merk nu zelf dat er erg veel animo is voor een website zoals wielercafes.nl. Maar hierbij ben ik niet gebonden aan een andere partij, zoals jij op een medewerker rekende. Wellicht had je botte pech. Fiets besteed tegenwoordig steeds vaker aandacht aan dit onderwerp.

Ben je nog actief bezig met die website/app?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 dec 2020 19:07

Leuk dit! Het zijn er eigenlijk toch minder dan ik tot nu toe dacht.

Lijkt me overigens ook wel de ultieme droom als wielerliefhebber; een tentje runnen met lekker koffie, mooie werkplaats en koers op groot scherm. Misschien nog wat fietskleding in de etalage of een bikefitter rondlopen, maar in ieder geval geen fietsenverkoop.

Jammer genoeg dat het anno 2020 financieel bijna niet meer uit kan tenzij je prijzen gaat rekenen waar niemand blij van wordt.

Edit: Fausto in Schoonhoven is niet meer. Weet niet of ze nou verhuisd of gesloten zijn, maar helemaal aan het begin van de corona crisis zat er al een briefje op de deur dat ze gesloten waren.

Maats.cc vind ik niet echt in dit rijtje thuishoren. Dat is meer een fietskleding winkel waar je ook een bakje koffie kunt krijgen. Oké plek, maar niet iets om je koffiestop met een paar fietsvrienden te plannen.

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 06 dec 2020 20:01

ypuh schreef: 06 dec 2020 19:07
Edit: Fausto in Schoonhoven is niet meer. Weet niet of ze nou verhuisd of gesloten zijn, maar helemaal aan het begin van de corona crisis zat er al een briefje op de deur dat ze gesloten waren.
Verhuisd naar ‘Dame’ op de lekdijk

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 06 dec 2020 20:02

En nog een die ik al een aantal keer gezien heb maar zelf nog niet bij gestopt ben.
14theRoad In Gouda

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 07 dec 2020 12:25

ypuh schreef: 06 dec 2020 19:07 Leuk dit! Het zijn er eigenlijk toch minder dan ik tot nu toe dacht.
In Nederland loopt het aantal wielercafés in rap tempo op. Zo schreef ik gister dus al dat er in 2020 maar liefst 6 nieuwe bij zjin gekomen, van de in totaal 25 in Nederland.
In België zijn 't er véél meer. Logischerwijs omdat de wielersport hier veel meer leeft. Zoals ik in een editie van Fiets of ander tijdschrift eens las: In Nederland worden de wielercafés opgezet en gemaakt, als onderdeel van een 'lifestyle'. In België zijn de wielercafés onderdeel van de cultuur en is men vaak niet op zoek naar zo'n hip café. Een groot verschil.

ypuh schreef: 06 dec 2020 19:07 Lijkt me overigens ook wel de ultieme droom als wielerliefhebber; een tentje runnen met lekker koffie, mooie werkplaats en koers op groot scherm. Misschien nog wat fietskleding in de etalage of een bikefitter rondlopen, maar in ieder geval geen fietsenverkoop.

Jammer genoeg dat het anno 2020 financieel bijna niet meer uit kan tenzij je prijzen gaat rekenen waar niemand blij van wordt.
Die droom deel ik. En de pretogen die ik aankijk als ik weer een wielercafé bezoek en de eigenaar spreek doet mij vermoeden dat anderen dit ook hadden en hier werk van gemaakt hebben. Fantastisch!

ypuh schreef: 06 dec 2020 19:07 Edit: Fausto in Schoonhoven is niet meer. Weet niet of ze nou verhuisd of gesloten zijn, maar helemaal aan het begin van de corona crisis zat er al een briefje op de deur dat ze gesloten waren.
Ze waren tijdelijk even verschoven naar 'Dame' inderdaad.
Vanaf 1 april 2021 zullen ze daar definitief open gaan op een nieuwe locatie.

ypuh schreef: 06 dec 2020 19:07 Maats.cc vind ik niet echt in dit rijtje thuishoren. Dat is meer een fietskleding winkel waar je ook een bakje koffie kunt krijgen. Oké plek, maar niet iets om je koffiestop met een paar fietsvrienden te plannen.
Die mening deel ik. Zo zijn er nog vele voorbeelden van wielerkleding-winkels die toevallig ook een kopje koffie aanbieden. Die voldoen wat mij betreft niet.
Het blijft lastig om een lijn te trekken, omdat het gedeeltelijk ook een indruk blijft.


metor schreef: 06 dec 2020 20:02 En nog een die ik al een aantal keer gezien heb maar zelf nog niet bij gestopt ben.
14theRoad In Gouda
Dit is één van de 6 nieuwe wielercafés in 2020 inderdaad. Je bent goed op de hoogte. Ik heb er gister toevallig net een nieuwsbericht over geschreven voor wielercafes.nl. Nu nog zelf een keer langs fietsen.
https://www.wielercafes.nl/nieuws/nieuw ... s-in-2020/
Laatst gewijzigd door Brabander op 08 dec 2020 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 dec 2020 12:59

Brabander schreef: 06 dec 2020 18:08 Je schrijft 'dat niemand meer zin had'. Dat is jammer zeg, zeker als je zo'n leuk idee had. Ik merk nu zelf dat er erg veel animo is voor een website zoals wielercafes.nl. Maar hierbij ben ik niet gebonden aan een andere partij, zoals jij op een medewerker rekende. Wellicht had je botte pech. Fiets besteed tegenwoordig steeds vaker aandacht aan dit onderwerp.

Ben je nog actief bezig met die website/app?
Ondernemende mensen zijn altijd druk en dat was dan ook de reden waarom een aantal mensen afhaakten, andere plannen en prioriteiten.

We website draait nog evenals de app maar dat staat achter een beveiliging omdat het functioneel prototype is dat nog één slag verder ontwikkeld moet worden.
De app is indertijd al ontwikkeld als een webapp, in die tijd redelijk cutting edge.
Voor de leek, de een webapp op je telefoon is eigenlijk alleen maar een app die de browser van je mobiel opent en de website met de look and feel van een app. Scheelt veel ontwikkeltijd omdat je niet voor verschillende platforms een native app hoeft te ontwikkelen.

Wat ook grappig is, ik kom er nu dus achter dat de Velosoof al een tijdje Cyklist heet en aangesloten is bij pedalpact.cc.
Dat pedalpact heeft wel iets weg van één van de concepten die wij in het forumgroepje bespraken. Sindsdien zijn er wel meer initiatieven ontstaan die ook in die groep als idee geopperd zijn om samen met Fiets uit te werken.
Laat toch weer zien dat Fiets kansen laat schieten, de kennis zat op je eigen forum en nu ben je het kwijt,
.

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 03 apr 2021 17:14

Bart_h schreef: 04 dec 2020 22:27 CUP, pedaleur de flandres, en Bar Bidon in Gent
Welk wielercafé bedoel je precies met CUP? Die kan ik online niet terugvinden.

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 03 apr 2021 17:15

Nee_Nee schreef: 04 dec 2020 17:25 Leuke post-corona 24-uurs challenge coming up! fiets zoveel mogelijk café's langs binnen 24 uur
Indien je die ambitie nog hebt: in mei 2021 krijg je 4 dagen om vanaf 5 verschillende startlocaties te gaan rijden :winkthumb:

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 30 jun 2022 11:56

Zijn er hier mensen bekend in Nijmegen? Komende week fiets ik met mijn broer van Anrhem naar Nijmegen, met een mooie omweg. Het zou leuk zijn om bij aankomst ergens in de kroeg de finale van de Tour de France etappe te kijken van die dag. Iemand tips?

Vangalo74
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 09 dec 2015 20:23

Vangalo74 30 jun 2022 17:11

Bij cafe frowijn in de pontanus straat zitten nog wel eens wat fietsers, weet alleen niet of je er de tour kan kijken. Je kan ze ff bellen, dan weet je het zeker

Plaats reactie