Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schijfremmen vs autoshampoo

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 04 dec 2020 10:38

Mijn oude racer met velgremmen poetste ik altijd met autoshampoo van de kruitvat.
In deze shampoo zit ook wat was/wax en heb hier nooit problemen met de remmen gehad.

Op mijn nieuwe fiets met schijfremmen merkte ik dat de remwerking wat achteruit ging, ik neem aan dat door de wax/was komt.

Ik heb de schijven en remblokken gisteren ontvet en de remblokken nog wat opgeschuurd, daarna ingeremd en alles was weer in orde.
Ik las overigens op de site van Mantel dat bij het inremmen de remblokken een laagje achterlaten op de schijven en dit de rem kwaliteit ten goed komt.

Nu zijn mijn vragen:
1) Moet ik elke keer na het wassen met autoshampoo mijn schijven gaan ontvetten, dan verwijder ik dat rem laagje toch elke keer?
2) Kan ik dan beter een andere shampoo gaan pakken? En welke adviseren jullie?

Ik wil dus normaal mijn fiets afschuimen zonder mijn schijven elke keer opnieuw schoon te maken en dat deze goed blijven functioneren.

alvast bedankt voor jullie reactie, ik kon er verder niet veel over vinden op het forum.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 04 dec 2020 10:48

Het klopt inderdaad dat als jij je schijven schoonmaakt het laagje dat de remblokken achterlaat op de schijf is verdwenen.

Dus als alles goed werkt blijf je normaal gesproken van de schijven af met schoonmaken. Ja, een schone doek erover of zo. Maar niet echt schoonmaken met alcohol of remmenreiniger.

Voor wat betreft de shampoo geef je zelf al het antwoord. Als de remkracht slechter wordt en niet meer voldoende is dan ligt overstappen op een ander produkt voor de hand toch? Ik kan je helaas niet adviseren over welke je dan moet kopen. Ik gebruik in de regel alleen water om de boel schoon te spoelen.
Ride bikes, not tanks!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2335
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 04 dec 2020 10:51

Autoshampoo heeft vaak inderdaad een beetje wax in zich, zodat de wagen mooi glimt. Je kunt je fiets beter schoonmaken met gewone afwasmiddel zoals Dreft o.i.d. Er zijn ook speciale fietsshampoos te koop, maar is wat mij betreft onzin.

Ik laat mijn frame en onderdelen na het poetsen meerstal even glimmen door wat WD 40 op een doekje te doen. Dat mag uiteraard zeker niet op je schijven terecht komen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 04 dec 2020 11:20

Ik kuis m'n fiets altijd met regenwater (laat geen kalk droogresten achter), zonder een shampoo of detergent. Detergenten zoals Dreft kruipt ook tussen lagers en dergelijke, dat heb ik liever niet.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 dec 2020 13:14

Het is altijd wel aan te raden na een wasbeurt even de schijven met remmen reiniger af te nemen
Er komt altijd wat op en je verwijderd meteen een beetje troep.

Zeker in NL waar je ze nooit warm stookt. Rijd je in de bergen heb je hier geen last van, dan verbrand het vanzelf.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 04 dec 2020 13:52

wasbeer2006 schreef: 04 dec 2020 13:14

Zeker in NL waar je ze nooit warm stookt. Rijd je in de bergen heb je hier geen last van, dan verbrand het vanzelf.
Of je moet met een hardtail een heel steile zwaar geaccidenteerde skipiste in de zomer afdalen. Dan verbrandt je schijf ook en heb je op den duur zelfs geen remmen meer. :mrgreen:

Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 04 dec 2020 14:20

Als die schijf van jouw fiets is dan zou ik de afstelling van de klauw maar eens nakijken. Die is helemaal verkeerd. Je gebruik een stuk van de armen terwijl de buitenkant van de remring niet wordt gebruikt. En dan heb je meteen meer oppervlakte tot je beschikking waardoor je beter kan remmen...
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 04 dec 2020 15:45

leon1 schreef: 04 dec 2020 14:20 Als die schijf van jouw fiets is dan zou ik de afstelling van de klauw maar eens nakijken. Die is helemaal verkeerd. Je gebruik een stuk van de armen terwijl de buitenkant van de remring niet wordt gebruikt. En dan heb je meteen meer oppervlakte tot je beschikking waardoor je beter kan remmen...
Je hebt overduidelijk nog nooit een gebruikte (Avid) remschijf van dichtbij bekeken. Is helemaal niet verkeerd hoor, is gewoon het design van de schijf die zulke slijtsporen veroorzaakt. Moest je de caliper trouwens net iets hoger plaatsen, dan remt ie de grootste buitendiameter misschien wel totaal weg, maar dan verliezen de remblokken ook een stukje contact met de kleinste buitendiameter van de schijf. De buitenkant van de remring wordt op het laagste punt volledig benut, en dat is het belangrijkste.

Nogmaals, de oorzaak van dat m'n schijf er zo uitzag was omdat ik de verkeerde remmen had voor het traject dat ik reed, niet meer, niet minder.
Is me ook maar één keer overkomen hoor, overmoedig zijn noemt dat. ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 dec 2020 10:15

Zo heb ik ook wel mtb schijven.
De twee beste zagen er ook zo uit en waren deels blauw :)
Ook xc in Italië na een paar off road afdalingen vanaf madonna di campiglio.

Dat blijft toch het mooist, de grip en krachten dieje dan voelt, heerlijk. :like:

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2020 11:32

wasbeer2006 schreef: 06 dec 2020 10:15 Zo heb ik ook wel mtb schijven.
De twee beste zagen er ook zo uit en waren deels blauw :)
Ook xc in Italië na een paar off road afdalingen vanaf madonna di campiglio.

Dat blijft toch het mooist, de grip en krachten dieje dan voelt, heerlijk. :like:
Bij de gemakkelijke DH trajecten geraak je nog wel weg met standaard XC remmetjes en een hardtail, maar eens het wat 'echter' DH wordt, dan kom je echt wel tekort. Logisch uiteraard, ook niet voor gemaakt. :)

Plaats reactie