Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke remschijf “veilig” en welk formaat?

Frenksel
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:58

Frenksel 29 nov 2020 20:23

Ik ga mijn remschijven op de racefiets vervangen.
Voor medefietsers wil ik de zogenaamde “veilige” schijven gebruiken. Volgens mij zijn ze dan UCI gekeurd met afgeronde kanten.

Vraag 1:
Nu kan ik gewoon Ultegra schijven kopen, maar persoonlijk vind ik dat echt lelijke schijven.
Mijn voorkeur gaat naar de MTB XT RT-MT800 schijf.
Maar hoe kan je zien of schijven “veilig” zijn?

Vraag 2:
Standaard zijn bij Giant vóór 160mm en achter 140mm gemonteerd.
Je zou de adaptor op de vork om moeten kunnen draaien om 140mm te monteren.

Welke maat is veilig en geschikt voor het werk met 73kg in NL en af en toe Zuid-Limburg, Eifel en Ardennen?
Ervaring op de racefiets mbt schijfgrootte nog niet.

Een 140mm vind ik gewoon mooier, en als 160mm overkill is dan kies ik liever voor 140mm.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 nov 2020 21:55

140mm zal vast gaan.
Je verteld niet of 't om mechanische of hydraulische schijfremmen gaat.., dat maakt natuurlijk wel uit.

Veiligheid zal toch allemaal wel goed zijn?
Houd je ook rekening bijhet aanschaffen van kettingbladen dat het "veilige" kettingbladen zijn? ;-p
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 nov 2020 08:00

Ik snap die drang naar (schijn)veiligheid helemaal niet. (niet alleen op de fiets trouwens)

Elke remschijf momenteel op de markt doet wat ie moet doen, je op een zo kort mogelijke tijd tot stilstand brengen.

140mm voor- en achteraan is ruim voldoende. Ik heb de XT schijven (zowel de vorige versie als de huidige) en heb ook Dura-Ace schijven gehad alsook iets naamloos van Giant (zaten op de TCR) voldoen allemaal perfect.

Let op dat je de juiste koopt, mijn TCR had 6-bout bevestiging op de originele wielen en mijn huidige wielen hebben center lock, werkt beiden goed maar de schijf moet wel geschikt zijn natuurlijk.
Afbeelding

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 30 nov 2020 08:11

Over de grootte van de schijf lopen de meningen uiteen. Ik ken zware mensen die zeggen probleemloos met 140 mm te rijden. Volgens tests in Fiets zou dat ook voldoende moeten zijn. Het Duitse Roadbike kwam tot andere bevindingen en adviseert 160 mm. Grote schijven zouden ook minder heet worden. Met name bij lange afdalingen kan dat schelen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 nov 2020 08:29

Ik ben zelf de zeer steile en onverharde Parpaillon afgedaald met 2x 140 mm. Geen centje pijn.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 30 nov 2020 08:33

TL@ schreef: 30 nov 2020 08:00 Ik snap die drang naar (schijn)veiligheid helemaal niet. (niet alleen op de fiets trouwens)

Elke remschijf momenteel op de markt doet wat ie moet doen, je op een zo kort mogelijke tijd tot stilstand brengen.

140mm voor- en achteraan is ruim voldoende. Ik heb de XT schijven (zowel de vorige versie als de huidige) en heb ook Dura-Ace schijven gehad alsook iets naamloos van Giant (zaten op de TCR) voldoen allemaal perfect.

Let op dat je de juiste koopt, mijn TCR had 6-bout bevestiging op de originele wielen en mijn huidige wielen hebben center lock, werkt beiden goed maar de schijf moet wel geschikt zijn natuurlijk.
Ik denk dat TS bedoelt dat ie schijven wil die zijn medefietser niet kunnen verwonden. En daarom afgeronde schijven wil. Dat ze goed remmen dat zal vast wel, ik mag het hopen..
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 30 nov 2020 09:00

Ik heb de indruk dat de meeste profs toch met 160mm vooraan rijden, zelfs de lichtgewichten.

roelw
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 30 nov 2020 09:43

160mm vooraan is wel aan te raden. Achteraan gebruiken sommige merken 140mm voor de kleinere maten;

Ik heb enkele weken geleden een Ultegra remschijf kapot geremd (kras in het oppervlak veroorzaakt door de veer tussen de remblokken) en deze vervangen door heel goedkope Shimano SM-RT54 (vroeger 10€ bij Mantel). Deze had ik bij de aankoop van de fiets gekocht omdat de Ultegra te massief uitzagen maar nooit eerder gemonteerd;
Als vervanger van de Ultegra schijf heb ik XT schijven besteld (de MTB equivalentvan Ultegra, de profs rijden ook met XTR schijven, de MTB equivalent van Dura Ace) maar de spotgoedkope SM-RT54 remmen zo goed dat ik er al weer een hele tijd mee rond rijd en ze nog steeds niet vervanen heb door de XT;
Dat leert mij vooral dat ook de heel goedkoep schijven zeer goed zijn.
Wel alleen gebruken met resin remblokken.

Frenksel
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:58

Frenksel 30 nov 2020 10:04

Ik wil in ieder geval afgeronde schijven. Zoiets zou gewoon verplicht moeten zijn naar anderen toe. Zo’n minimaal prijsverschil om anderen te beschermen.
Het staat er bij Shimano nooit bij, bij Sram heb je de keuze.
Het zou gewoon standaard moeten zijn.

Keuze RT-MT800 is vanwege het mooie uiterlijk. Maar er is dis nergens te vinden welke schijven van shimano afgerond zijn.

roelw
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 30 nov 2020 11:54

Frenksel schreef: 30 nov 2020 10:04 Ik wil in ieder geval afgeronde schijven. Zoiets zou gewoon verplicht moeten zijn naar anderen toe. Zo’n minimaal prijsverschil om anderen te beschermen.
Het staat er bij Shimano nooit bij, bij Sram heb je de keuze.
Het zou gewoon standaard moeten zijn.

Keuze RT-MT800 is vanwege het mooie uiterlijk. Maar er is dis nergens te vinden welke schijven van shimano afgerond zijn.
Indien ik me niet vergis zijn ze dat allemaal tegenwoordig.
De UCI regels schrijven afgerodne schijven voor sinds enkele incidenten enkele jaren geleden. Dus ik denk niet dat fabrikanten vandaag nog onderdelen verkopen die niet voldoen;
De goedkope SM-RT54 zijn allszins niet scherp.
Ultegra, Dura-ace, XT, XTR,.... voldoen allemaal aan de UCI regels want deze worden regelmatig ingezet in wedstrijdverband;

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 nov 2020 12:26

barverme schreef: 30 nov 2020 09:00 Ik heb de indruk dat de meeste profs toch met 160mm vooraan rijden, zelfs de lichtgewichten.
Dat is omdat Sram en Campa dat willen. Shimano is de enige die overtuigd is dat 140mm genoeg is.

Met mijn (toen nog) 90kg ben ik probleemloos de Stelvio af gekomen achter een camper (dus constant remmen)

140mm is echt wel voldoende met 90kg (of minder)

Dat afronden, ja het zou (en is ondertussen) verplicht moeten zijn. Maar in realiteit, hoeveel keer op een mensenleven ga je met 2 of meer samen tegen de grond dat het iets uitmaakt. (voor mensen die geen koers rijden, koers is natuurlijk iets anders)
Ga je dan ook een riemoverbrenging op je fiets steken want er zou eens iemand tegen 1 van de scherpe tandwielen kunnen vallen. En volle wielen uiteraard want er zou eens een vinger in de spaken moeten komen.
Misschien is het toch beter om gewoon thuis op Zwift te rijden, veel veiliger.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(natuurlijk een beetje overdreven, maar je begrijpt ongetwijfeld wat ik wil zeggen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 30 nov 2020 12:46

in de keuken liggen botte messen en op zolder de botte schaatsen.
ook rijden we met twee dichte wielen zodat er geen vingers tussen de spaken komen.
touwens bot is pijnlijkers dan scherp en in beide gevallen ziet het er niet prettig uit.

nu misschien nog iets waar de TS iets aan kan hebben:
ik weet niet of ze op de markt zijn gekomen, maar in 2017 hadden ze toch disk brake covers voorgesteld, zoals in de motorcross.
https://www.bikeradar.com/news/its-offi ... happening/

Plaats reactie