Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stevige, duurzame en comfortabele wielset

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 04 dec 2020 09:14

RKN schreef: 04 dec 2020 07:38 Nou ben ik even benieuwd waar het verschil dan nog zit;
- Mist zo'n machine het "fingerspitzengefühl"?
- Is dit een topsegment machine, en niet representatief voor het machinepark van de gemiddelde wielboer?

Of heeft iedere wielbouwer beschikking over grofweg dezelfde machines, maar hangt het eindresultaat erg af van de gekozen instellingen (en kwaliteit halffabricaten)
(zoals bijv. bij autobanden en beetje het geval is)
Als je met gemiddelde wielboer, een zaak bedoelt in Nederland of België, waar je wielen op maat laat maken en niet een systeemwielen fabrikant, dan nee. Wij hebben zo'n apparaat niet. Dat ding kost tonnen. En ik wil zo'n ding ook niet eens.
Heb je het over grote jongens zoals Cube, DT etc, die hebben vaak dit soort spullen. Of een partner met dit soort spullen.
Heb je het over kleinere merken zoals een Hunt, die hebben het geld niet voor zoiets, die laten hun wielen in Azië in elkaar zetten.

Doelstelling van zo'n apparaat is om een "kaarsrechte" en super ronde wiel af te leveren. Dat is immers het enige wat de meeste klanten tastbaar zien. Een goede evenredige spaakspanning is helaas van secundair belang. Dat in combinatie met het gekozen materiaal zorgt ervoor dat er relatief snel problemen ontstaan zoals spaakbreuken. Met een 100% gelijke spaakspanning krijg je (bijna) nooit een rond een recht wiel. Velgen komen bijna nooit 100% rond en recht uit de fabriek. Er zit duidelijk verschil tussen merken en ook tussen verschillende modellen van hetzelfde merk.
De kunst voor de kleine wielboer is om een zo rond en recht mogelijk wiel af te leveren waarbij de spaakspanningen tov elkaar een x% maximale afwijking hebben. Anders weet je dat je na niet al te lange tijd dat ding weer terug krijgt.

Het lijkt alsof nu alles max 24 spaken mag hebben. En overal staat de sticker 120kg op. Dat slaat op de velg zelf. Dit is eerder besproken hier. Waarom kiezen ze hiervoor? Economische redenen. Met de aantallen die grote merken verkopen, scheelt een spaak meer of minder een hoop geld. Hoe minder varianten hoe makkelijker en goedkoper het productieproces. En het wordt een kansberekening. Hoeveel wielen krijg ik terug van de duizenden die ik met 5 euro meer marge kan verkopen? Bij mij scheelt het 10-20 euro, meer of minder spaken, dat is op de totale prijs niet een show stopper voor een geïnteresseerde.

We hebben het niet over lagers, want dat ligt aan het gekozen materiaal (lagers, vet) en ontwerp van de naaf (afdichtingen).
Een Hunt pronkt met het feit dat hun Bitex naven beter zijn omdat zij de standaard lagers vervangen met EZO lagers. Maar die zijn maar zo zo. SKF, NTN, FAG, dan hebben we het ergens over. Maar dat kost geld en gaat ten koste van de marge. Ook al is het maar 1 euro duurder per lager, met de verkoop aantallen die zij behalen, scheelt het veel geld.

Wat 53x11 aankaart, is bij een aantal merken een drama omdat zij eigen proprietaire fabrikaten gebruiken. Dan mag je voor 15,- een spaak bestellen waar je 3 weken op kunt wachten. In de meeste gevallen kom je wel weg met een mainstream spaak. Maar wil je exact dezelfde spaak hebben, dan wordt het bestellen.

Het is niet alleen maar kommer en kwel met systeemwielen. En het is ook niet alleen hosanna met handgespaakte wielen. In beide kampen heb je goede en minder goede ervaringen.

En de fietsen van TL blijven leuk om naar te kijken :like:

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 04 dec 2020 09:55

Dank voor de uitleg!

"Wielboer" bedoelde ik eigenlijk juist als koosnaampje voor "grote wielenfabrikant" ;)
Misschien een beetje flauwe en verwarrende woordkeuze in deze, excuus hiervoor
(was zeker niet negatief bedoeld richting kleine producenten van handgespaakte wielen)

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 04 dec 2020 12:56

RKN schreef: 04 dec 2020 07:38 Grappig inderdaad;

Ik zat zelf voor ergens volgend voorjaar ook met een schuin oog naar dat DT-Swiss setje te kijken, maar van wat ik hier zo lees zou ik nu juist eerder voor een handgespaakt setje opteren...



Ik zat trouwens even wat te zoeken naar hoe dat machinaal bouwen gaat;
Blijkbaar levert een Tsjechisch clubje genaamd BMD zulke machines;

eentje die helpt bij het inspaken;

En een volautomatische richter;

Nou ben ik even benieuwd waar het verschil dan nog zit;
- Mist zo'n machine het "fingerspitzengefühl"?
- Is dit een topsegment machine, en niet representatief voor het machinepark van de gemiddelde wielboer (lees: systeemwielenfabrikant ;) )?

Of heeft iedere wielbouwer beschikking over grofweg dezelfde machines, maar hangt het eindresultaat erg af van de gekozen instellingen (en kwaliteit halffabricaten)
(zoals bijv. bij autobanden en beetje het geval is)
Voor het domme werk (de spaken inrijgen en nippeltjes stukje aandraaien) is een machine natuurlijk ideaal.

Die machine ontstresst de spaken ook wel, zag ik, maar een goede wielbouwer doet dat veel beter, veel vaker en op verschillende manieren tijdens het bouwen. De spaken van de wielen die uit die machine rollen (beetje lomp om ze zo tegen elkaar te laten botsen), verliezen sneller hun spanning dan wanneer die door een goede wielbouwer waren gebouwd. Dat weet ik zeker. Voor straight pull naven en spaken is zo'n machine beter geschikt omdat bij dat soort naven en spaken het ontstressen veel minder belangrijk is.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 dec 2020 12:18

RKN schreef: 04 dec 2020 09:55 Dank voor de uitleg!

"Wielboer" bedoelde ik eigenlijk juist als koosnaampje voor "grote wielenfabrikant" ;)
Misschien een beetje flauwe en verwarrende woordkeuze in deze, excuus hiervoor
(was zeker niet negatief bedoeld richting kleine producenten van handgespaakte wielen)
Het was niet negatief opgevat maar onduidelijk waar je op doelde :winkthumb:

Plaats reactie