Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 11 apr 2022 10:04

Ik gebruik ook al enige tijd JOIN. Een FTP-test ben ik nog niet aan toegekomen (geen zin? :) ), wel heb ik de laatste maanden zo nu en dan een zwiftrace gedaan.
Al een aantal keer heb ik op basis daarvan een notificatie in JOIN gekregen over veranderend FTP, maar ik ben even benieuwd of dit een juiste manier is van het 'testen' van je FTP.

Ik weet van mezelf dat ik een stuk dieper kan gaan tijdens competitie dan een solo-test, maar anderzijds is je vermogen ook weer niet zo constant, dus misschien ligt je ftp wel hoger bij een test? De races die ik doe zijn vaak in critcity, 20-30 minuten.

Hoe pakken jullie dit aan? (ik heb overigens geen vermogensmeter voor buiten)
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 11 apr 2022 12:54

Indien je geen vermogens meter hebt voor buiten, dien je je trainingen uit te voeren op hartslag. Dan heb je niet veel aan je ftp op dat vlak. Hooguit als je binnen af en toe een test uitvoer, om je progressie te meten.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 11 apr 2022 14:40

Desertstorm schreef: 11 apr 2022 10:04 Ik gebruik ook al enige tijd JOIN. Een FTP-test ben ik nog niet aan toegekomen (geen zin? :) )
Ik weet van mezelf dat ik een stuk dieper kan gaan tijdens competitie dan een solo-test, maar anderzijds is je vermogen ook weer niet zo constant, dus misschien ligt je ftp wel hoger bij een test? De races die ik doe zijn vaak in critcity, 20-30 minuten.

Hoe pakken jullie dit aan? (ik heb overigens geen vermogensmeter voor buiten)
Die zal ie er inderdaad uit laten als je buiten toch niet op ftp fietst. Zo een ftp test heeft qua training maar heel beperkte waarde, vooral omdat je de 2-3 dagen erna ook niet optimaal kunt trainen. Anyway, een race met heel veel ups/downs zal je ftp een flink stuk onderschatten, een soort van ftp schatting kun je al doen met een 7-10min voluit, een redelijke met 20min voluit, een goeie met 1 uur voluit en een excellente met een lactaat/vo2max/labtest.

Join heeft er 1 die je in zwift kan laden voor een 20min test, is misschien wel eens leuk om gewoon te doen. Maar idd, als je buiten op hartslag fietst en zwift sporadisch gebruikt voor een training heeft het niet zoveel nut.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 11 apr 2022 15:51

scottwilko schreef: 11 apr 2022 12:54 Indien je geen vermogens meter hebt voor buiten, dien je je trainingen uit te voeren op hartslag. Dan heb je niet veel aan je ftp op dat vlak. Hooguit als je binnen af en toe een test uitvoer, om je progressie te meten.
In de winter veel trainingen vanuit JOIN op zwift ingeladen, dus dat werkt inderdaad goed.
Ging me vooral om de vraag of een ftp afleiden uit een zwiftrace inderdaad betrouwbaar is.

De buitentrainingen gaan op hartslag inderdaad, waarbij de tempo-blokken niet zo makkelijk zijn, vooral duur en vo2max is goed te doen op hartslag ;)
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 12 apr 2022 11:36

MarkVeenstra schreef: 08 apr 2022 13:26 HOI of HOOI schema's (Herstel, Omvang, Omvang, Intensief) .., maar dat is op weken gebasseerd.
Join is uiteindelijk een algoritme, en kan dus afstammen van dat 7 daagse patroon.

Wellicht, in dit geval, wordt er ook wel teruggerekend vanuit het doel 11 juni, wat moet er ongeveer nog in de dagen voor dat doel. Wat dan in de 3 tot 5 weken daar weer voor. En dus waar vallen de rustweken nog. En uiteraard wordt het steeds weer opnieuw aangepast aan elke training die jij uitvoerd met een bepaald resultaat. Of aan welke wijziging jij geeft aan beschikbaarheid ed.
JOIN zal alleen een rustweek plannen als dat, volgens het algoritme, nodig is. Dit betekent dus ook dat je er geen krijgt als je bijvoorbeeld zelf tussendoor al ergens rust hebt genomen omdat trainen even een weekje niet zo goed uitkwam bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 12 apr 2022 11:39

richard84 schreef: 10 apr 2022 13:18
nelisB schreef: 09 apr 2022 14:58 Iemand met ervaring als beginner en het koppelen van een FTP test? Ik was begonnen met een FTP test(in zwift) op dinsdag daarna Join aangeschaft en een traingsprogramma gepland. Nu heb ik achteraf de FTP test die Join wilde voorschotelen gekoppeld aan de FTP test via strava. Nu blijft echter Join een FTP test plannen. Moet ik die dan iedere keer maar negeren?
Had hetzelfde probleem, heb hem uiteindelijk maar gewoon gedaan anders kom je niet echt verder. Zou mooi zijn als je bij aanvang een ftp kunt invoeren en kunt aanvinken dat je test nog recent genoeg is. Maar ja, join heeft blijkbaar veel verzoeken gehad om er wat vaker zo een test in te doen en een baseline test is dan natuurlijk wel 1 van de belangrijkste om te doen.
Je kunt de FTP test altijd vervangen door een andere training. Na de eerste keer wordt ie een week later gepland, maar als je 'm vaker niet doet zal ie verderop gepland worden.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met Had hetzelfde probleem, heb hem uiteindelijk maar gewoon gedaan anders kom je niet echt verder, zou je dat uit kunnen leggen?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 12 apr 2022 11:43

Desertstorm schreef: 11 apr 2022 10:04 Ik gebruik ook al enige tijd JOIN. Een FTP-test ben ik nog niet aan toegekomen (geen zin? :) ), wel heb ik de laatste maanden zo nu en dan een zwiftrace gedaan.
Al een aantal keer heb ik op basis daarvan een notificatie in JOIN gekregen over veranderend FTP, maar ik ben even benieuwd of dit een juiste manier is van het 'testen' van je FTP.

Ik weet van mezelf dat ik een stuk dieper kan gaan tijdens competitie dan een solo-test, maar anderzijds is je vermogen ook weer niet zo constant, dus misschien ligt je ftp wel hoger bij een test? De races die ik doe zijn vaak in critcity, 20-30 minuten.

Hoe pakken jullie dit aan? (ik heb overigens geen vermogensmeter voor buiten)
Inderdaad zal een gedetecteerd FTP uit een (Zwift-)wedstrijd waarschijnlijk lager zijn dan wat je FTP in het echt is, doordat het vermogen erg fluctueert en vaak ver boven en ver onder dat FTP zal zitten.
Een test doen kan dus zeker nuttig zijn om je FTP te bepalen. Echt leuk is het meestal niet, zo'n FTP test, maar je went eraan.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 12 apr 2022 14:16

ibooij schreef: 12 apr 2022 11:39 Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met Had hetzelfde probleem, heb hem uiteindelijk maar gewoon gedaan anders kom je niet echt verder, zou je dat uit kunnen leggen?
Ik kreeg de opdracht voor een rustdag, dan een ftp test. Omdat ik al voldoende uitgerust voelde heb ik een ftp test volgens Join protocol meteen op die rustdag gedaan. Maar het algoritme accepteerde die niet, boekte opnieuw twee rustdagen in en daarna weer een ftp test. Toen heb ik dus maar die twee rustdagen gevold en die ftp test gedaan. Moest toch werken die twee dagen 😅. Trapte toch nog 1.5% meer op de 2e test geloof ik.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 12 apr 2022 19:23

richard84 schreef: 12 apr 2022 14:16 Ik kreeg de opdracht voor een rustdag, dan een ftp test. Omdat ik al voldoende uitgerust voelde heb ik een ftp test volgens Join protocol meteen op die rustdag gedaan. Maar het algoritme accepteerde die niet, boekte opnieuw twee rustdagen in en daarna weer een ftp test. Toen heb ik dus maar die twee rustdagen gevold en die ftp test gedaan. Moest toch werken die twee dagen 😅. Trapte toch nog 1.5% meer op de 2e test geloof ik.
Even wat vragen hoor, dan kan ik eens kijken of dit gedrag klopt of dat er iets niet goed is.

* Heb je, na de eerste FTP test, je nieuwe FTP ingevuld in de app?
* Is dit je 1e JOIN trainingsplan?
* Wat bedoel je met Maar het algoritme accepteerde die niet?

Dank!

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 13 apr 2022 00:57

ibooij schreef: 12 apr 2022 19:23
richard84 schreef: 12 apr 2022 14:16 Ik kreeg de opdracht voor een rustdag, dan een ftp test. Omdat ik al voldoende uitgerust voelde heb ik een ftp test volgens Join protocol meteen op die rustdag gedaan. Maar het algoritme accepteerde die niet, boekte opnieuw twee rustdagen in en daarna weer een ftp test. Toen heb ik dus maar die twee rustdagen gevold en die ftp test gedaan. Moest toch werken die twee dagen 😅. Trapte toch nog 1.5% meer op de 2e test geloof ik.
Even wat vragen hoor, dan kan ik eens kijken of dit gedrag klopt of dat er iets niet goed is.

* Heb je, na de eerste FTP test, je nieuwe FTP ingevuld in de app?
* Is dit je 1e JOIN trainingsplan?
* Wat bedoel je met Maar het algoritme accepteerde die niet?

Dank!
Had net join, was dus de eerste ftp test en ook de eerste 'training'. Ik had wel een ftp waarde ingevoerd, van een test die ik twee weken eerder had gedaan (voordat ik Join had dus).

Als allereerste in mijn schema wilde join een dag rust, en dan een ftp test. Maar ik had net 2 dagen rust gehad en had dus geen zin om weer een dag niks te doen. Dus deed ik die eerste dag een nieuwe ftp test.
Het algoritme accepteerde hem niet als een officiële test bedoel ik, omdat ie daarna meteen weer een nieuwe ftp test wilde.
Het jammere was dus dat ik niet ff die test kon wegklikken/switchen om eerst een paar weken gewoon aan het trainen te gaan.

DavidvanDijk
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 dec 2013 22:56

DavidvanDijk 13 apr 2022 07:38

ibooij schreef: 12 apr 2022 11:43
Inderdaad zal een gedetecteerd FTP uit een (Zwift-)wedstrijd waarschijnlijk lager zijn dan wat je FTP in het echt is, doordat het vermogen erg fluctueert en vaak ver boven en ver onder dat FTP zal zitten.
grappig, ik heb een tegenovergestelde ervaring, dat ik in een wedstrijd op Zwift (door de soms korte maar hoge inspanningen) juist (veel) hogere 20-minutenwaarden trap dan wat ik uiteindelijk in een uur kan volhouden (95% ervan natuurlijk). Ik vermoed zelfs dat dit in het verleden wel ~20W gescheeld heeft (wat op een FTP van 330 best een aardig percentage is). Hierdoor waren de trainingen die Zwift mij gaf werkelijk ondoenbaar.

Tegenwoordig kies ik bewust langere races uit ipv die korte van ~20-30 minuten en voelt mijn FTP veel betrouwbaarder (Als in: daadwerkelijk haalbaar in een uur)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 apr 2022 10:11

DavidvanDijk schreef: 13 apr 2022 07:38
ibooij schreef: 12 apr 2022 11:43
Inderdaad zal een gedetecteerd FTP uit een (Zwift-)wedstrijd waarschijnlijk lager zijn dan wat je FTP in het echt is, doordat het vermogen erg fluctueert en vaak ver boven en ver onder dat FTP zal zitten.
grappig, ik heb een tegenovergestelde ervaring, dat ik in een wedstrijd op Zwift (door de soms korte maar hoge inspanningen) juist (veel) hogere 20-minutenwaarden trap dan wat ik uiteindelijk in een uur kan volhouden (95% ervan natuurlijk). Ik vermoed zelfs dat dit in het verleden wel ~20W gescheeld heeft (wat op een FTP van 330 best een aardig percentage is). Hierdoor waren de trainingen die Zwift mij gaf werkelijk ondoenbaar.

Tegenwoordig kies ik bewust langere races uit ipv die korte van ~20-30 minuten en voelt mijn FTP veel betrouwbaarder (Als in: daadwerkelijk haalbaar in een uur)
Zoals je zelf ook hebt ondervonden is een 95% van een 20min test lang niet altijd nauwkeurig genoeg om je FTP vast te stellen. Wanneer bij bijvoorbeeld bovengemiddeld anaerobe vermogen hebt, zal dat er voor zorgen dat een 20min test niet je werkelijke FTP weer zal geven. FTP moet namelijk 100% aerobe zijn en er zit dan teveel anaerobe vermogen in verwerkt. Hoe meer anaerobe je bent, hoe langer de test eigenlijk moet zijn. Heb wel eens een tabel gezien waarbij werd gesteld: Klimmers 20min, Punchers 25min en Sprinters 30min testen. Ik ben niet heel anaerobe, maar test ook liever minimaal 40min. Of neem van 25min 90%. Je hebt ook nog TTE (Time To Exhaustion). Een FTP hoeft niet voor iedereen persé het vermogen te zijn wat iemand 60min kan volhouden. Sommige renners hebben een FTP met een TTE van 40 en anderen een TTE van 55min. Het is heel zinvol om je TTE te verhogen, door je extensieve blokken (bijv net onder FTP) steeds langer te maken (al denkt Join daar anders over)

https://help.trainingpeaks.com/hc/en-us ... ic-in-WKO4

Plaats reactie