Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
keetoo
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 okt 2010 23:59

Gebruikersavatar keetoo 31 mar 2022 12:16

That’s me, dank voor het uitzoeken !

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 04 apr 2022 20:09

Zaterdag was het zover. Toch twijfel of er wel voldoende duurtraining inzit.
Mooie dag op de fiets en kon de kilometers en hoogtemeters redelijk makkelijk verteren. Uiteindelijk na precies 9 uur binnen dus 28,5 gemiddeld. Dus toch een goed trainingschema.
Al met al is de conclusie dat join voor mij goed werkt . Zou mooi zijn als de lange termijn wat beter inzichtelijk wordt.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 07 apr 2022 10:29

Mooi dat het voor de tocht toch goed heeft gewerkt. Ik ben toch ook wel benieuwd hoe het voor mij zou werken. Ik denk dat wanneer ik het fietsen wat meer ga terugschroeven na de zomer (van 5x naar 3x per week) ook met join aan de slag ga.

jensss
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2022 18:36

jensss 07 apr 2022 18:45

In week 10 heb ik van Join een rustweek voorgeschreven gekregen, toen voelde dat vrij logisch aangezien ik ruim drie maanden achter elkaar al bezig was. Nu zie ik enigszins tot mijn verbazing dat ik in de aankomende week (week 15) alweer een rustweek krijg. De logica hier achter ontgaat mij een beetje, waarom na 4 weken trainen alweer een rustieke volgt. Mijn ingevuld fietsdoel is op 11 juni (Limburg mooiste 110 km MTB route). Qua voortgang loop ik wel redelijk voor. Deze staat op 76% met nog 65 dagen resterend. Maar dat lijkt mij toch niet een reden om zo snel weer een rustweek te krijgen. Ik heb ook niet momenteel staan dat ik teveel doe, hij staat namelijk op ‘je conditie verbetert’. Iemand een idee hoe dit kan? Dan wel die mij de logica wellicht kan toelichten?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 apr 2022 10:20

jensss schreef: 07 apr 2022 18:45 In week 10 heb ik van Join een rustweek voorgeschreven gekregen, toen voelde dat vrij logisch aangezien ik ruim drie maanden achter elkaar al bezig was. Nu zie ik enigszins tot mijn verbazing dat ik in de aankomende week (week 15) alweer een rustweek krijg. De logica hier achter ontgaat mij een beetje, waarom na 4 weken trainen alweer een rustieke volgt. Mijn ingevuld fietsdoel is op 11 juni (Limburg mooiste 110 km MTB route). Qua voortgang loop ik wel redelijk voor. Deze staat op 76% met nog 65 dagen resterend. Maar dat lijkt mij toch niet een reden om zo snel weer een rustweek te krijgen. Ik heb ook niet momenteel staan dat ik teveel doe, hij staat namelijk op ‘je conditie verbetert’. Iemand een idee hoe dit kan? Dan wel die mij de logica wellicht kan toelichten?
Grondbeginselen van de trainingsleer gaat uit van 3 weken opbouw 1 week relatieve rust. Indien je tot de oudere behoort, of een minder herstel vermogen bezit, is het zelfs verstandig om elke 3e week een rustweek in te lassen. In mijn ogen is het dan ook heel vreemd als je in 3 maanden nog geen enkele rustweek hebt gehad. Wellicht valt het nu meer op, indien je van de base periode naar de build periode bent gegaan in het programma.

jensss
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2022 18:36

jensss 08 apr 2022 11:26

Ah oké, dat wist ik niet :oops: ! Denk dat het in de eerdere periode ‘mis’ is gegaan door tussentijds van doel te wisselen in Join.
Kijk erg uit naar de toevoeging van de lange termijn planning van je schema in Join.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 apr 2022 13:26

HOI of HOOI schema's (Herstel, Omvang, Omvang, Intensief) .., maar dat is op weken gebasseerd.
Join is uiteindelijk een algoritme, en kan dus afstammen van dat 7 daagse patroon.

Wellicht, in dit geval, wordt er ook wel teruggerekend vanuit het doel 11 juni, wat moet er ongeveer nog in de dagen voor dat doel. Wat dan in de 3 tot 5 weken daar weer voor. En dus waar vallen de rustweken nog. En uiteraard wordt het steeds weer opnieuw aangepast aan elke training die jij uitvoerd met een bepaald resultaat. Of aan welke wijziging jij geeft aan beschikbaarheid ed.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

nelisB
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mei 2019 16:24

nelisB 09 apr 2022 14:58

Iemand met ervaring als beginner en het koppelen van een FTP test? Ik was begonnen met een FTP test(in zwift) op dinsdag daarna Join aangeschaft en een traingsprogramma gepland. Nu heb ik achteraf de FTP test die Join wilde voorschotelen gekoppeld aan de FTP test via strava. Nu blijft echter Join een FTP test plannen. Moet ik die dan iedere keer maar negeren?

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 10 apr 2022 13:18

nelisB schreef: 09 apr 2022 14:58 Iemand met ervaring als beginner en het koppelen van een FTP test? Ik was begonnen met een FTP test(in zwift) op dinsdag daarna Join aangeschaft en een traingsprogramma gepland. Nu heb ik achteraf de FTP test die Join wilde voorschotelen gekoppeld aan de FTP test via strava. Nu blijft echter Join een FTP test plannen. Moet ik die dan iedere keer maar negeren?
Had hetzelfde probleem, heb hem uiteindelijk maar gewoon gedaan anders kom je niet echt verder. Zou mooi zijn als je bij aanvang een ftp kunt invoeren en kunt aanvinken dat je test nog recent genoeg is. Maar ja, join heeft blijkbaar veel verzoeken gehad om er wat vaker zo een test in te doen en een baseline test is dan natuurlijk wel 1 van de belangrijkste om te doen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 apr 2022 16:47

Als het goed is veranderd je ftp het hele jaar door. Om zo nauwkeurig mogelijk te trainen dien je dan ook op regelmatige basis een nieuwe ftp test uit te voeren. Dat is anders met je hartslag zones, die blijven veel stabieler door het jaar.

nelisB
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mei 2019 16:24

nelisB 10 apr 2022 18:21

richard84 schreef: 10 apr 2022 13:18
nelisB schreef: 09 apr 2022 14:58 Iemand met ervaring als beginner en het koppelen van een FTP test? Ik was begonnen met een FTP test(in zwift) op dinsdag daarna Join aangeschaft en een traingsprogramma gepland. Nu heb ik achteraf de FTP test die Join wilde voorschotelen gekoppeld aan de FTP test via strava. Nu blijft echter Join een FTP test plannen. Moet ik die dan iedere keer maar negeren?
Had hetzelfde probleem, heb hem uiteindelijk maar gewoon gedaan anders kom je niet echt verder. Zou mooi zijn als je bij aanvang een ftp kunt invoeren en kunt aanvinken dat je test nog recent genoeg is. Maar ja, join heeft blijkbaar veel verzoeken gehad om er wat vaker zo een test in te doen en een baseline test is dan natuurlijk wel 1 van de belangrijkste om te doen.
Ik snap wel dat het handig is regelmatig het FTP te testen maar om nu na een week alweer te testen :). Ik denk dat ik hem maar iedere doorschuif tot over een week of twee. Dan levert het hopelijk ook een beetje een functioneel verschil.

nelisB
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 mei 2019 16:24

nelisB 10 apr 2022 18:22

scottwilko schreef: 10 apr 2022 16:47 Als het goed is veranderd je ftp het hele jaar door. Om zo nauwkeurig mogelijk te trainen dien je dan ook op regelmatige basis een nieuwe ftp test uit te voeren. Dat is anders met je hartslag zones, die blijven veel stabieler door het jaar.
Logisch, maar een FTP lijkt mij niet met een week significant te wijzigen.

Plaats reactie