Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 03 mar 2023 11:03

Ik rij deze periode vaak wat trainingskoersen en in de zomer ook een avondcomp. Nu twijfel ik wat het beste is qua join/RPE.
Vooraf plan ik nu vaak een rit van 4h met RPE van 7-8, nadeel is dat ik dan vaak gelijk 2 rustdagen vooraf krijg.
Vervolgens log ik de heen- en terugrit als aparte activiteiten, net als de koers zelf. De reden waarom ik dit doe is zodat ik een stuk accurater RPE kan benoemen per activiteit (ipv 30km heen, 50km koers, 30km terug in 1 activiteit).

Ik vraag me alleen af of dit ook daadwerkelijk beter is of dat het niet zoveel zou uitmaken join-technisch.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 mar 2023 11:15

Desertstorm schreef: 03 mar 2023 11:03 Ik rij deze periode vaak wat trainingskoersen en in de zomer ook een avondcomp. Nu twijfel ik wat het beste is qua join/RPE.
Vooraf plan ik nu vaak een rit van 4h met RPE van 7-8, nadeel is dat ik dan vaak gelijk 2 rustdagen vooraf krijg.
Vervolgens log ik de heen- en terugrit als aparte activiteiten, net als de koers zelf. De reden waarom ik dit doe is zodat ik een stuk accurater RPE kan benoemen per activiteit (ipv 30km heen, 50km koers, 30km terug in 1 activiteit).

Ik vraag me alleen af of dit ook daadwerkelijk beter is of dat het niet zoveel zou uitmaken join-technisch.
Ja dat is het nadeel van een computer gestuurd model tov een trainer of jezelf trainen. Je moet natuurlijk wel blijven nadenken. Als jij op zaterdag 1 uur rustig fietst, dan 50km koers en 1 uur terug, dan kan je zelf wel bedenken dat je de volgende dag niet weer moet gaan intervallen. Maar een rustige duurrit van 3-4u moet dan prima kunnen. Daarbij wel gezegd hebbende dat de meesten niet goed begrijpen wat rustige duur precies is en toch te hard gaan.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 03 mar 2023 11:20

Dat is mij helder. Gaat mij vooral om RPE scores invullen over de gehele activiteit of per rit los (heen,koers,terug).
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 mar 2023 11:31

Desertstorm schreef: 03 mar 2023 11:20 Dat is mij helder. Gaat mij vooral om RPE scores invullen over de gehele activiteit of per rit los (heen,koers,terug).
Ik zou hem idd opdelen, volgens mij is deze vraag hier eerder voorbij gekomen en toen was het antwoord dat opdelen prima is.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mar 2023 11:32

Die gaat niet veel anders zijn als je de rit in 1x logt, kijk maar naar mijn bevindingen in de pagina hiervoor.

MTB rit, eerste rondje rustig, dan rijd je alsnog wel D3 ,met 140 harslagen gemiddeld.
Dan een rondje voluit, uurtje
Dan nog een rondje rustig zoals de eerste.

Niet veel anders dan jij denk ik, behalve dat mijn rustige rondjes denk ik ietsje intensiever zijn. Ik krijg daarna een RPE van 9.
terwijl ik zelf denk nou, 7 of misschien 8. Misschien ook gewenning, MTB,en doe ik al 25 jaar, racefiets net 15.

Ik zou het juist niet opdelen, maar misschien kan Ibooij antwoord geven, ik weet niet wat erachter zit al algoritme

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 mar 2023 11:43

wasbeer2006 schreef: 03 mar 2023 11:32 Die gaat niet veel anders zijn als je de rit in 1x logt, kijk maar naar mijn bevindingen in de pagina hiervoor.

MTB rit, eerste rondje rustig, dan rijd je alsnog wel D3 ,met 140 harslagen gemiddeld.
Dan een rondje voluit, uurtje
Dan nog een rondje rustig zoals de eerste.

Niet veel anders dan jij denk ik, behalve dat mijn rustige rondjes denk ik ietsje intensiever zijn. Ik krijg daarna een RPE van 9.
terwijl ik zelf denk nou, 7 of misschien 8. Misschien ook gewenning, MTB,en doe ik al 25 jaar, racefiets net 15.

Ik zou het juist niet opdelen, maar misschien kan Ibooij antwoord geven, ik weet niet wat erachter zit al algoritme
Als je nou eens de RPE na dat uurtje voluit vaststelt dan kan het best eens zijn dat je een 9 geeft (omdat je zelf ook zegt voluit) maar als je dan een uur later weer herstelt bent en thuis komt vul je misschien een 7-8 in omdat je afzien en pijn toch sneller vergeet dan je denkt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mar 2023 11:47

Eens dat klopt, dat ene rondje is wel redelijk 9.
Er zit ik wel wat in meteen invullen of eerst douchen ja haha.

We kennen allemaal wel zo,n ritje dat je denkt, dit doe ik nooit meer.......... en wat doe je :-)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 mar 2023 11:57

wasbeer2006 schreef: 03 mar 2023 11:47 Eens dat klopt, dat ene rondje is wel redelijk 9.
Er zit ik wel wat in meteen invullen of eerst douchen ja haha.

We kennen allemaal wel zo,n ritje dat je denkt, dit doe ik nooit meer.......... en wat doe je :-)
ja de mens is er heel goed in zichzelf voor de gek te houden :lol:

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 03 mar 2023 14:11

Ben inderdaad benieuwd hoe het algoritme erachter dit beoordeeld.
Als ik een hele ochtend inclusief heen en terugreis moet beoordelen zou ik denk ik voor 6-7 gaan, maar het dikke uur koers is dan weer een 9, waarbij de heen en terug rond 4-5 zitten. En de terugreis is dan vaak qua RPE ook nog een stuk zwaarder. Erg lastig om zo'n hele activiteit op één RPE te beoordelen.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 03 mar 2023 15:06

Sorry, ik ben even een tijdje niet in het forum geweest, waarvoor excuses. Iets met druk bezig bijn. Ik zal proberen nog wat vragen zo goed mogelijk te beantwoorden gedurende het weekend.

Nu alleen even een mededeling, ook te lezen in de app zelf: We hebben op dit moment last van een grote vertraging in het inlezen van activiteiten vanuit Strava. Door een probleem dat al gisteravond begon zijn we door onze zogenaamde rate-limit heen. We kunnen vandaag geen aanvragen meer doen bij Strava. Dit zal gedurende de nacht, vanaf 1:00, weer bij moeten gaan trekken. Tenzij Strava onze limieten wat verhoogt, maar daar zijn ze tot nu toe niet al te toeschietelijk mee geweest.

Onze excuses hiervoor!

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 04 mar 2023 13:34

Voor dit weekend gaf Join aan 3u20min op zaterdag (met 1min kracht intervallen en een 20min tempo blok) + 3u rustige duur op zondag.
Nu heb ik vanmorgen de zaterdag training uitgevoerd, maar heb op het eind een half uurtje langer gereden op rustig tempo. Deze heb ik geupload naar Join, RPE score 4 ingevuld, maar tot mijn verbazing is de zondagtraining nu vervallen en staat er voor morgen een rustdag gepland. Hoe kan dit, want heb de training bijna perfect uitgevoerd, alleen nog verlengd met een half uur. Dat effect kan toch niet zo groot zijn dat de volgende rustig training daardoor geschrapt moet worden?

Verder staat er voor volgende week ook meteen een rustweek gepland. Dus het niet zo dat ik nu krachten zou moeten sparen voor komende week.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 mar 2023 16:25

hond schreef: 04 mar 2023 13:34 Voor dit weekend gaf Join aan 3u20min op zaterdag (met 1min kracht intervallen en een 20min tempo blok) + 3u rustige duur op zondag.
Nu heb ik vanmorgen de zaterdag training uitgevoerd, maar heb op het eind een half uurtje langer gereden op rustig tempo. Deze heb ik geupload naar Join, RPE score 4 ingevuld, maar tot mijn verbazing is de zondagtraining nu vervallen en staat er voor morgen een rustdag gepland. Hoe kan dit, want heb de training bijna perfect uitgevoerd, alleen nog verlengd met een half uur. Dat effect kan toch niet zo groot zijn dat de volgende rustig training daardoor geschrapt moet worden?

Verder staat er voor volgende week ook meteen een rustweek gepland. Dus het niet zo dat ik nu krachten zou moeten sparen voor komende week.
Bijzonder ja. Als je nou eens een RPE van 3 had ingevuld, zou hij dan wel gewoon de training van zondag voor blijven schrijven? Natuurlijk is dit wel de beperking van een algoritme. Geen mens is gelijk. De ene heeft na zo'n zaterdag training rust nodig en de ander kan dan prima nog een duurrit erna doen. "if you pay peanuts, you get monkeys"

Plaats reactie