Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 22 jun 2022 12:25

Dit is inderdaad wat onhandig, maar helaas kunnen we niet exporteren naar TrainingPeaks met daarin de absolute waarden van de vermogens. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de export naar Zwift.
Trainingen die geexporteerd worden naar Garmin bevatten wel absolute waardes van het vermogen.

Hopelijk stelt Wahoo binnen afzienbare tijd een API beschikbaar voor een directe export naar de Elemnt, dan kunnen we het daarop beter regelen.

DennisGiant
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mar 2021 18:58

DennisGiant 22 jun 2022 15:22

Dat zou inderdaad ultiem zijn.

Ben wel echt super tevreden over de app en trainingsschema's. Inmiddels zit ik op een join score van ruim 25. Begin van het jaar had ik dat echt niet verwacht! 👍🏻

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 jun 2022 11:58

ibooij schreef: 22 jun 2022 12:25 Dit is inderdaad wat onhandig, maar helaas kunnen we niet exporteren naar TrainingPeaks met daarin de absolute waarden van de vermogens. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de export naar Zwift.
Trainingen die geexporteerd worden naar Garmin bevatten wel absolute waardes van het vermogen.

Hopelijk stelt Wahoo binnen afzienbare tijd een API beschikbaar voor een directe export naar de Elemnt, dan kunnen we het daarop beter regelen.
Ruim een jaar terug, toen we elkaar voor het laatst spraken, hoorde ik je over de vurige wens dat Wahoo een api vrij zou geven. Dit is blijkbaar nog niet het geval. Is er al iets van enig zicht hierop? Zijn ze daar mee bezig naar jouw weten?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 23 jun 2022 14:59

Philippos schreef: 23 jun 2022 11:58 Ruim een jaar terug, toen we elkaar voor het laatst spraken, hoorde ik je over de vurige wens dat Wahoo een api vrij zou geven. Dit is blijkbaar nog niet het geval. Is er al iets van enig zicht hierop? Zijn ze daar mee bezig naar jouw weten?
Er is wel een Wahoo API, maar nog niet voor het exporteren van workouts. Wel voor het direct importeren van activiteiten, waarmee je dus zonder Strava zou kunnen. Wahoo geeft al wel een tijd aan dat er iets gaat komen, maar het wil voorlopig nog niet vlotten.
Ik kan me ook wel voorstellen dat ze op dit moment veel meer ontwikkelcapaciteit inzetten voor hun hele indoor-gebeuren (met Systm/Sufferfest en RGT), maar voor ons is het wel wat lastig. Gelukkig hebben we de workaround via TrainingPeaks.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 06 jul 2022 21:13

Inmiddels gebruik ik join een paar maanden. Tot op heden vooral op basis van mijn hartslag gegevens en sinds een week met powermeter.

Met de powermeter toch wel behoorlijk meer vermogen moeten trappen dan voorheen met hartslagmeter.

Vandaag voor het eerst een ftp test proberen uit te voeren. Redelijk tevreden over het resultaat maar toch ging het niet helemaal lekker.

Wie kan me helpen om de volgende keer wel een goede ftp test af te leveren.

Huidige set up:
- kickr core
- garmin edge 830
- wahoo app ook gebruikt en daar de erg mode uit gezet

Ik had de work out op mijn garmin geladen. Ik denk dat die de wahoo ook aanstuurde. Alleen het probleem was dat hij in een soort erg mode leek te staan. Toen ik op het einde nog wilde versnellen had ik niet de mogelijkheid om meer watts re trappen (althans maar heel even).

Met zwift gaat het wel prima, alleen ben niet van plan om in de zomer binnen te gaan trainen. Abbo heb ik dus enkel in de winter.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 07 jul 2022 11:11

Je kan volgens mij zonder abbonement gratis 25km zwiften (per maand?). Dat is genoeg om een zwift-FTPtest te doen op bv. alpe du zwift, kun je zelfs nog even inrijden.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jul 2022 11:34

gaisdergerman schreef: 06 jul 2022 21:13
Met de powermeter toch wel behoorlijk meer vermogen moeten trappen dan voorheen met hartslagmeter.
Ik ben de app ook aan het gebruiken.
Vooral om het verschil te zien wat ik zelf zou doen en join voorsteld.

Twee dingen vallen me op:
Voorgestelde harstag is wel heel laag om laag intensieve blokken te doen 110 - 130 ongeveer en het vermogen wat daar tegeoverstaat loopt voor mij in de zone 120-135.

De hogere zones is dat andersom de tempo blokken kan ik vrij makkelijk binnen de grens 140 -160 doen zit ik zelden boven de 150.

Nu wist ik wel van mezelf dat ik vrij makkelijk lang 80% FTP kan rijden ook na 3 of 4 uur.
Join geeft ook de NP aan, dus dat is ook wennen ik zit veel hoger elk ritje is bijna minimaal 220 watt terwijl ik nou niet bijzonder veel doe.

twee is dat de trainingen erg lijken op de zwift "cape epic" programma.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 07 jul 2022 17:54

wasbeer2006 schreef: 07 jul 2022 11:34 Ik ben de app ook aan het gebruiken.
Vooral om het verschil te zien wat ik zelf zou doen en join voorsteld.

Twee dingen vallen me op:
Voorgestelde harstag is wel heel laag om laag intensieve blokken te doen 110 - 130 ongeveer en het vermogen wat daar tegeoverstaat loopt voor mij in de zone 120-135.

De hogere zones is dat andersom de tempo blokken kan ik vrij makkelijk binnen de grens 140 -160 doen zit ik zelden boven de 150.
Dan heb je een redelijk smalle bandbreedte van hartslag waar je in traint, of begrijp ik dat verkeerd?

Nu wist ik wel van mezelf dat ik vrij makkelijk lang 80% FTP kan rijden ook na 3 of 4 uur.
Join geeft ook de NP aan, dus dat is ook wennen ik zit veel hoger elk ritje is bijna minimaal 220 watt terwijl ik nou niet bijzonder veel doe.
Een paar intervallen kunnen je NP natuurlijk al behoorlijk verhogen.

twee is dat de trainingen erg lijken op de zwift "cape epic" programma.
Interessant. Waar kan ik dat programma vinden in Zwift? Ik zie het niet zo 1-2-3. Dank!

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 08 jul 2022 11:04

gaisdergerman schreef: 06 jul 2022 21:13

Wie kan me helpen om de volgende keer wel een goede ftp test af te leveren.

Huidige set up:
- kickr core
- garmin edge 830
- wahoo app ook gebruikt en daar de erg mode uit gezet
De Garmin er tussenuit halen en de Wahoo app met de Core verbinden.
De app kan dan de trainer aansturen, kun je zelf nog on the fly wisselen tussen ERG en RES mode.
Zo heb ik afgelopen winterseizoen heel veel getraind, de intervallen van Join volgend.
De Wahoo app kan dan weer verbonden worden met Strava zodat Join je activiteiten kan zien en je schema daarop kan baseren.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jul 2022 12:40

@ibooij

Hartslag:
Een smalle band ik denk vooral aan de onderkant.

Ik train inderdaad nooit onder de 120Hr en dat is al zelden 130 is een beetje mijn minimum (circa 180watt)
Daaronder heb ik het idee dat ik echt niets doen. Ik start wel eens een 20 minuten op dat tempo hoor maar over het algemeen geen uren.
Bovenin zit ik wel met enige regelmaat, zeker op de MTB.

Interval:
Dat klopt. 5x 1 minuut voluit levert zomaar 10 tot 15 watt meer op over de hele training.

Zwift:
Bij trainingen zit een MTB programma, dat heet Cape Epic.
Lijkt erg op een FTP builder (denk ik). Maar omdat ik in de winter meer MTB vind ik dat een fijne training.

En wat ik leuk vind om te ontdekken is dat mijn idee over trainingen die ik de afgelopen 30 jaar heb ervaren heel erg tegen de join trainingen aanliggen.
Er zitten in join nog iets meer pieken omhoog en omlaag. Maar 80% komt bij mij best wel overeen.
En dat vind ik ook leuk, ik rijd nooit vlak 2 of 3 uur. Dat kan ik gewoon niet, krijg ook overal last van dan.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 08 jul 2022 13:49

Ik heb echt heel fijn getraind met Join richting mijn doel. Absoluut een toegevoegde waarde. Thanks voor de betrokkenen!

Heel stom maar ik kom.ergens niet uit. Hoe kan je nu zelf een nieuw doel stellen als je niet een bepaald evenement wilt selecteren? Hij is nu vanzelf op conditie opbouwen gegaan..maar wil graag een ander doe instellen alleen kan het in de app niet vinden.

Merkte wel iets wat ik eerder ook al dacht. Join houdt onvoldoende rekening met voorgaande periode bij een nieuw doel. Zo kreeg ik nu de dag na de marmotte 3 dagen achter elkaar fietsen opgegeven. Voor de vorige periode had ik net een hele zware trainingsweek op vakantie waar ie ook geen rekening mee leek te houden. Dat is wel een verbeterpunt denknik

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 08 jul 2022 16:06

marksi schreef: 08 jul 2022 13:49 Ik heb echt heel fijn getraind met Join richting mijn doel. Absoluut een toegevoegde waarde. Thanks voor de betrokkenen!

Heel stom maar ik kom.ergens niet uit. Hoe kan je nu zelf een nieuw doel stellen als je niet een bepaald evenement wilt selecteren? Hij is nu vanzelf op conditie opbouwen gegaan..maar wil graag een ander doe instellen alleen kan het in de app niet vinden.

Merkte wel iets wat ik eerder ook al dacht. Join houdt onvoldoende rekening met voorgaande periode bij een nieuw doel. Zo kreeg ik nu de dag na de marmotte 3 dagen achter elkaar fietsen opgegeven. Voor de vorige periode had ik net een hele zware trainingsweek op vakantie waar ie ook geen rekening mee leek te houden. Dat is wel een verbeterpunt denknik
We zijn aan het ontwerpen hoe de overgang van het ene naar het andere plan beter kan. Het probleem is nu voornamelijk dat het makkelijk kan dat je geen feedback geeft over de laatste rit die je gemaakt hebt. Dan krijg je dus te snel weer trainingen.

Wat betreft het instellen van een nieuw plan: Ga naar je plan toe (dus waar je de dagen kunt zien) en druk dan op de drie puntjes rechtsboven, Doel weergeven/wijzigen, etc

Plaats reactie