Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 29 jan 2022 22:16

Bedankt allemaal voor de feedback! Ga wellicht komende week als ik een uurtje droog naar buiten kans eens proberen!

Edit: mijn rondje (super saai) op afgeschermd fietspad langs 80km weg is 30km enkel gescheiden door 4 rotondes ofzo… dus retour kan ik zo’n 50/60km trainen zonder echt oponthoud. Warming up / cooling down is natuurlijk wel te combineren met wat voorrangskruisingen en stoplichten, daar is ff stoppen of rechts, keren, rechtsaf om stoplicht te ontlopen geen doodzonde

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jan 2022 10:16

Ik heb de app de afgelopen maanden even geprobeerd en nu de wedstrijden er straks weer aan komen mis ik iets.
Wekelijks wordt mij gevraagd om mijn beschikbaarheid en het zou een toevoegde waarde zijn als ik kan aangeven dat ik die zaterdag of zondag of wat dan ook voor dag een wedstrijd heb. Zodat hij mij bijvoorbeeld de dag ervoor niet nog een zware of lange training laat doen. Dat je bijvoorbeeld kan aangeven dat het een B wedstrijd (trainingswedstrijd of niet hoofd doel is) dan kan hij de dag ervoor nog prima een zware training laten doen, maar dat als je aangeeft dat het een A wedstrijd is, hij er voor zorgt dat je uitgerust aan de start staat.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 31 jan 2022 13:25

ibooij schreef: 31 dec 2021 09:22 Het klopt dat de rustweken in JOIN erg rustig zijn. Dit is bewust, Je krijgt alleen een rustweek op het moment dat je een langere tijd behoorlijk wat trainingsbelasting hebt gehad.
De ervaring die onze trainers hebben met rustweken is dat mensen toch vaak teveel gaan doen in zo'n week en dus onvoldoende rust nemen. Zeker mensen die gemotiveerd zijn om wat harder te trainen, die mensen die een rustweek krijgen voorgeschreven dus, zijn vaak geneigd net een beetje meer te blijven doen.
Een rustweek is bedoeld om echt je lichaam en vooral je geest, wat rust te geven, zodat je daarna weer hard aan de bak kunt.
Nog bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 31 jan 2022 13:26

JazzHands schreef: 29 jan 2022 12:55 Dus de feedback wordt niet gerelateerd aan het type training? Het was voor het eerst dat ik krachtblokken op een fiets heb getraind. Man o man, heerlijke shit die ik blok voor blok flink vloekend heb afgewerkt. Precies die feedback wilde ik ook wel even kwijt (in de hoop dat er in de toekomst bij dit soort trainingen wat minder reden is voor vloeken :) )
De feedback wordt zoveel mogelijk relateerd naar het type training. Als er op die dag een training gepland staat dan hebben we net wat meer informatie.

En inderdaad, zo'n krachttraining voelt raar. Ik heb zelf dan ook steeds het gevoel van: Als ik nou even terugschakel rij ik minstens 25% sneller. Die neiging moet je gewoon steeds onderdrukken. Bij mij werkt het over het algemeen om te proberen te voelen dat mijn bovenlijf stil blijft terwijl mijn benen het werk doen. Dus focus op de buik en onderrug. Die benen die duwen wel.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 31 jan 2022 13:30

NuitKor schreef: 30 jan 2022 10:16 Ik heb de app de afgelopen maanden even geprobeerd en nu de wedstrijden er straks weer aan komen mis ik iets.
Wekelijks wordt mij gevraagd om mijn beschikbaarheid en het zou een toevoegde waarde zijn als ik kan aangeven dat ik die zaterdag of zondag of wat dan ook voor dag een wedstrijd heb. Zodat hij mij bijvoorbeeld de dag ervoor niet nog een zware of lange training laat doen. Dat je bijvoorbeeld kan aangeven dat het een B wedstrijd (trainingswedstrijd of niet hoofd doel is) dan kan hij de dag ervoor nog prima een zware training laten doen, maar dat als je aangeeft dat het een A wedstrijd is, hij er voor zorgt dat je uitgerust aan de start staat.
Hier heb je helemaal gelijk in. Staat ook hoog op de lijst om aan te pakken. De meeste mensen die met JOIN trainen doen dat voor een algemeen doel (FTP verbeteren, etc) of juist met doelen zoals een grote cyclo. Voor de, zeker niet te verwaarlozen, groep die wedstrijden rijdt is dit 'trainen voor 1 specifiek doel' minder van toepassing.

Voor nu kun je wel een workaround doen: Plan op de dag van een A-race een rit (via de knop 'rit toevoegen') van zo'n 4u of meer. Dan zul je op de dag ervoor een dag vrij krijgen. Het is een beetje een lapmiddel, maar voor nu kun je dan vooruit.

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 04 feb 2022 16:52

Ik train nu sinds begin november met Join en heb mijn score inmiddels bijna verdubbeld (ca. 85% verbetering). Toch heb ik sinds de start geen nieuwe FTP-test gedaan en rijd ik dus nog op de zones op basis van mijn FTP-score van toen.

Is het logisch dat Join nog niet heeft aangeklopt voor een nieuwe FTP-test?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 04 feb 2022 17:36

Je denkt toch niet dat je FTP is verdubbeld?
Niet zijken maar reiden !

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 04 feb 2022 19:31

pino schreef: 04 feb 2022 17:36 Je denkt toch niet dat je FTP is verdubbeld?
Dat zal niet maar het zou wel jammer zijn als je trainingssessies gebaseerd worden op een te laag FTP, waardoor je niet zo effectief traint als zou kunnen.

Een keer test tussendoor kan in mijn ogen geen kwaad, ik vind het zelf ook wel interessant om te zien wat het tussentijdse effect is van de trainingen die je doet.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 04 feb 2022 21:02

Ben ook wel benieuwd wat 85% doet met start end eind ftp en welke procentuele groei daarin zit

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 04 feb 2022 23:35

Fietser_1971 schreef: 04 feb 2022 19:31
pino schreef: 04 feb 2022 17:36 Je denkt toch niet dat je FTP is verdubbeld?
Dat zal niet maar het zou wel jammer zijn als je trainingssessies gebaseerd worden op een te laag FTP, waardoor je niet zo effectief traint als zou kunnen.

Een keer test tussendoor kan in mijn ogen geen kwaad, ik vind het zelf ook wel interessant om te zien wat het tussentijdse effect is van de trainingen die je doet.
Dit inderdaad :).

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 05 feb 2022 17:53

a_v schreef: 04 feb 2022 23:35 Dit inderdaad :).
Nou wat houdt je nog tegen?
Gewoon doen.
En het is nog leuk ook! :like: :o

Peter_83
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2022 09:37

Peter_83 10 feb 2022 16:23

Na 7 maanden met een coach gewerkt te hebben vond ik de tijd rijp voor wat geld uit te sparen en te gaan voor de cycling app van Join. Voorlopig gaat alles goed, buiten enkele zaken. Wanneer ik bijvoorbeeld geen tijd heb, "schrijft" Join 3-4 dagen rust voor. Heel vervelend, want de dag erna kan ik dan bijvoorbeeld wel. Ik heb dit voorlopig opgelost door trainingen te exporteren (die op een later tijdstip plaatsvinden) naar trainingpeaks en die gewoon op de dag zelf te doen. Dit is hopelijk geen probleem? Zolang ik 1 rustige workout per week heb kan er niet veel fout gaan toch als ik de boel zelf door elkaar haal? Het probleem lijkt me wel dat trainingen die op een later tijdstip plaatsvinden en je op eerder tijdstip afwerkt, gewoon blijven staan als zijnde "to do". Als ik die niet afwerk, schrijft men mij toch niet weer rust voor hoop ik?


Verder vind ik wel vervelend als er gestart wordt met 135 watt als opwarming. Hierdoor moet je vanaf 0 al erg veel kracht zetten om tot de voorgeschreven cadans te komen. 1 minuutje bijvoorbeeld aan 90 watt zou al een wereld van verschil maken. Verder geen opmerkingen, de trainingen lopen goed.

Plaats reactie