Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 04 mar 2022 11:23

NuitKor schreef: 04 mar 2022 08:31
JazzHands schreef: 03 mar 2022 12:45
NuitKor schreef: 03 mar 2022 09:45
Zeker. Vergeet je core ook niet.
Meen me een aflevering van Beter Worden te herinneren waarin de professor de stelling postuleert dat dergelijke krachtoefeningen pas werkelijk ertoe bijdragen als je ze ongeveer op dezelfde snelheid kunt uitvoeren als de snelheid waarmee je de trappers wegdrukt. Krachttraining lijkt een interessante toevoeging te zijn, maar is zeker geen alternatief.

Weet niet of die stelling toch enige nuance behoeft. Het valt mij op dat wanneer ik VO2Max trainingen in Join doe met een cadans van zo rond de 90 ik veel meer moeite heb dan wanneer ik een met meer vermogen een krachttraining met cadans 60 doe. Train al een jaar of 6 vrij fanatiek in het krachthonk (niet functioneel, maar als doel op zichzelf) en heb (dus) het idee dat zich dat dat wel veel helpt in de fiets krachttrainingen.
Dit kan je zo niet 1 op 1 vergelijken. Vo2max is een heel ander energiesysteem dan wat je aanspreekt met kracht training. Dat je meer moeite hebt met Vo2max kan ook liggen aan dat je vo2max gewoon minder goed is ontwikkeld dan je krachtgedeelte. Wat ook wel te verklaren is omdat je fanatiek aan krachttraining doet. Dat de krachttraining pas effect heeft als je het even snel doet als trappen ben ik het niet mee eens. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat ook maximaal kracht bijdraagt aan je fietsprestaties. Vo2max zou ik trouwens met een hoger cadans doen, heb daarover hierboven al mijn visie over gegeven aan @TL.
Voor zover ik weet en in mijn training als loper en fietser altijd heb toegepast, traint krachttraining de snelle type 2 spiervezels en niet de langzame type 1 spiervezels die je bij het duursporten gebruikt. Aldus draagt het weinig tot niets bij. Hierbij ga ik uit van algemeen gecompileerde kennis waarvan de neerslag is te vinden in het geïnformeerde circuit (waartoe ik verschillende tijdschriften reken, sites, trainers en sportmedici). De snelle type 2 vezels, zo verneem ik ook telkens via deze gesedimenteerde kennis zijn bij het fietsen interessant voor met name sprinten, waar explosief een snelle en grote hoeveelheid kracht moet worden geleverd.

Dat is wat ik weet, ben dan ook erg benieuwd naar de onderbouwing of verdere nuancering van je claim dat “maximale kracht bijdraagt aan je fietsprestaties”. Mocht je onderzoek willen aanhalen ben ik echt serieus benieuwd naar de concrete inhoud van dat onderzoek en zou ik een link op prijs stellen.

Het enige waarvoor ik kracht altijd functioneel heb getraind is rompstabiliteit en ter voorkoming van keten blessures.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 mar 2022 12:10

JazzHands schreef: 04 mar 2022 11:23
NuitKor schreef: 04 mar 2022 08:31
JazzHands schreef: 03 mar 2022 12:45

Meen me een aflevering van Beter Worden te herinneren waarin de professor de stelling postuleert dat dergelijke krachtoefeningen pas werkelijk ertoe bijdragen als je ze ongeveer op dezelfde snelheid kunt uitvoeren als de snelheid waarmee je de trappers wegdrukt. Krachttraining lijkt een interessante toevoeging te zijn, maar is zeker geen alternatief.

Weet niet of die stelling toch enige nuance behoeft. Het valt mij op dat wanneer ik VO2Max trainingen in Join doe met een cadans van zo rond de 90 ik veel meer moeite heb dan wanneer ik een met meer vermogen een krachttraining met cadans 60 doe. Train al een jaar of 6 vrij fanatiek in het krachthonk (niet functioneel, maar als doel op zichzelf) en heb (dus) het idee dat zich dat dat wel veel helpt in de fiets krachttrainingen.
Dit kan je zo niet 1 op 1 vergelijken. Vo2max is een heel ander energiesysteem dan wat je aanspreekt met kracht training. Dat je meer moeite hebt met Vo2max kan ook liggen aan dat je vo2max gewoon minder goed is ontwikkeld dan je krachtgedeelte. Wat ook wel te verklaren is omdat je fanatiek aan krachttraining doet. Dat de krachttraining pas effect heeft als je het even snel doet als trappen ben ik het niet mee eens. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat ook maximaal kracht bijdraagt aan je fietsprestaties. Vo2max zou ik trouwens met een hoger cadans doen, heb daarover hierboven al mijn visie over gegeven aan @TL.
Voor zover ik weet en in mijn training als loper en fietser altijd heb toegepast, traint krachttraining de snelle type 2 spiervezels en niet de langzame type 1 spiervezels die je bij het duursporten gebruikt. Aldus draagt het weinig tot niets bij. Hierbij ga ik uit van algemeen gecompileerde kennis waarvan de neerslag is te vinden in het geïnformeerde circuit (waartoe ik verschillende tijdschriften reken, sites, trainers en sportmedici). De snelle type 2 vezels, zo verneem ik ook telkens via deze gesedimenteerde kennis zijn bij het fietsen interessant voor met name sprinten, waar explosief een snelle en grote hoeveelheid kracht moet worden geleverd.

Dat is wat ik weet, ben dan ook erg benieuwd naar de onderbouwing of verdere nuancering van je claim dat “maximale kracht bijdraagt aan je fietsprestaties”. Mocht je onderzoek willen aanhalen ben ik echt serieus benieuwd naar de concrete inhoud van dat onderzoek en zou ik een link op prijs stellen.

Het enige waarvoor ik kracht altijd functioneel heb getraind is rompstabiliteit en ter voorkoming van keten blessures.
Het hangt natuurlijk ook helemaal van je doel af. Wil je een cyclo rijden dan zal maximaal kracht veel minder bijdragen aan je prestatie dan wanneer je een criterium rijdt waarbij je steeds explosief moet aanzetten. Ik kan je aanraden eens wat podcasts van Kolie Moore te luisteren. Hij adviseert voornamelijk vanuit wetenschappelijke literatuur en vult daar hele podcasts mee. https://www.empiricalcycling.com/podcas ... m-podlogar

Dylan Johnson maakt ook wetenschappelijk onderzoek in hapklare brokken: https://www.youtube.com/watch?v=V88wwTCs680

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 04 mar 2022 13:36

serbak schreef: 04 mar 2022 10:11
brutus schreef: 04 mar 2022 00:24 Ik dacht dat het al eens ten sprake was gekomen, maar kan het niet vinden :

In Join zit de optie om een training rechtstreeks naar Garmin Connect te uploaden.
Dit lijkt bij mij niet te werken, via trainingspeaks lukt het wel.
Klopt dat ?
Hij staat niet meteen op je Garmin, je moet de training daarna nog wel even vanuit Garmin Connect exporteren:

Wanneer je de JOIN training naar Garmin hebt geëxporteerd moet je in de Garmin Connect app eerst naar [Meer] --> [Training] --> [Workouts]. Daar selecteer je de workout en klik je rechtsboven op het symbooltje met het toestel met pijltje om naar je toestel te exporteren. Hierna synchroniseren en de workout staat erop.
De training komt niet bij workouts te staan.
Ik heb in Join wel ingelogd in Connect.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 04 mar 2022 14:01

brutus schreef: 04 mar 2022 13:36 De training komt niet bij workouts te staan.
Ik heb in Join wel ingelogd in Connect.
We zien vrij vaak dat het probleem dan is dat het Garmin account waarmee je in JOIN ingelogd bent niet hetzelfde is als het account dat je gewoonlijk gebruikt.

Dan worden trainingen dus wel verstuurd, maar naar het verkeerde Garmin account.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 04 mar 2022 14:10

ibooij schreef: 04 mar 2022 14:01
brutus schreef: 04 mar 2022 13:36 De training komt niet bij workouts te staan.
Ik heb in Join wel ingelogd in Connect.
We zien vrij vaak dat het probleem dan is dat het Garmin account waarmee je in JOIN ingelogd bent niet hetzelfde is als het account dat je gewoonlijk gebruikt.

Dan worden trainingen dus wel verstuurd, maar naar het verkeerde Garmin account.
Ik heb het al gevonden.
Even opnieuw aanmelden in Join bij Connect en daar stond het onderste dingetje uit, iets over gegevens van Join naar Connect :-)

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 06 mar 2022 07:16

Kan ik eigenlijk met mijn dirreto ook join gebruiken zonder zwift(abbo kosten)?
Momenteel doe ik wat trainingen buiten en een aantal kortere op de indoortrainer.
Best fijn zijn de uurtjes training op de dirreto icm podcast of netflix. Maar zwift gebruik ik puur en alleen als platform. Kan ik die kosten eruit slopen?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 06 mar 2022 08:32

Bospaadje schreef: 06 mar 2022 07:16 Kan ik eigenlijk met mijn dirreto ook join gebruiken zonder zwift(abbo kosten)?
Momenteel doe ik wat trainingen buiten en een aantal kortere op de indoortrainer.
Best fijn zijn de uurtjes training op de dirreto icm podcast of netflix. Maar zwift gebruik ik puur en alleen als platform. Kan ik die kosten eruit slopen?
Dat kan niet met Join zelf op dit moment. Als je een Garmin of Wahoo fietscomputer gebruikt die je trainer kan aansturen dan kun je een Join training exporteren naar je fietscomputer en die dan je training laten afdraaien.

Voor Wahoo moet je dan zowel Join als Wahoo laten koppelen met TrainingPeaks. Helaas biedt Wahoo nog geen directe koppeling voor het exporteren van gestructureerde trainingen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 06 mar 2022 08:33

brutus schreef: 04 mar 2022 14:10 Ik heb het al gevonden.
Even opnieuw aanmelden in Join bij Connect en daar stond het onderste dingetje uit, iets over gegevens van Join naar Connect :-)
Die optie is er inderdaad ook nog. Goed dat je 'm gevonden hebt!

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 06 mar 2022 15:16

ibooij schreef: 06 mar 2022 08:32
Bospaadje schreef: 06 mar 2022 07:16 Kan ik eigenlijk met mijn dirreto ook join gebruiken zonder zwift(abbo kosten)?
Momenteel doe ik wat trainingen buiten en een aantal kortere op de indoortrainer.
Best fijn zijn de uurtjes training op de dirreto icm podcast of netflix. Maar zwift gebruik ik puur en alleen als platform. Kan ik die kosten eruit slopen?
Dat kan niet met Join zelf op dit moment. Als je een Garmin of Wahoo fietscomputer gebruikt die je trainer kan aansturen dan kun je een Join training exporteren naar je fietscomputer en die dan je training laten afdraaien.

Voor Wahoo moet je dan zowel Join als Wahoo laten koppelen met TrainingPeaks. Helaas biedt Wahoo nog geen directe koppeling voor het exporteren van gestructureerde trainingen.
Ik heb een 830 waarop ik dan training zou kunnen doen. Ik bedenk me nu wel dat ergmodus dan niet mogelijk is. Hoe bepaald de direto dan zijn weerstand?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 06 mar 2022 19:53

Bospaadje schreef: 06 mar 2022 15:16 Ik heb een 830 waarop ik dan training zou kunnen doen. Ik bedenk me nu wel dat ergmodus dan niet mogelijk is. Hoe bepaald de direto dan zijn weerstand?
Met een Edge 830 kun je je fietstrainer in ERG mode laten aansturen.
Deze video laat zien hoe je dit kunt instellen (en wat de andere mogelijkheden zijn om de Garmin Edge met je trainer te gebruiken) : https://www.youtube.com/watch?v=soXbz_BnOR8

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 06 mar 2022 21:32

Wauw, dat is nou nog eens een goede tip! Thnx!

Peter_83
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2022 09:37

Peter_83 07 mar 2022 14:37

NuitKor schreef: 03 mar 2022 09:45
Peter_83 schreef: 03 mar 2022 09:02 Ik ben 31 dagen ver in het LSRF programma en tot nog toe liep alles gesmeerd, tot vorige week. Een verrekking opgelopen tijdens een strength workout. Ik merk op dat 270 watt trappen aan een cadans van 60 doenbaar is maar gewoon erg veel vergt van mijn spieren. Kunnen krachtoefeningen zoals lunges en squats hierbij helpen om dit probleem op termijn te verhelpen?
Zeker. Vergeet je core ook niet.
Ik heb intussen 2 zwaardere trainingen van Join moeten overslaan maar heb gisteren toch een tochtje gemaakt van 60 kilometer op de MTB (waarvan 40 kilometer op de weg om niet teveel aan conditie te verliezen) en dat ging redelijk goed hoewel de verrekking nog duidelijk aanwezig is. Hoewel Join vorige week, na het selecteren van blessure, me vertelde dat ik wat meer moest doen, zat ik na het uploaden van de rit van gisteren wel weer "op schema". Is het raadzaam om rustige duurtrainingen in te lassen tijdens het herstel? Of intussen te werken aan stretchoefeningen? Mijn programma LSRF houdt echter 3 redelijk zware trainingen in per week, dus als ik daar zwaar van afwijk lijkt me dat toch nefast niet? Een bezoekje fysiotherapeut is misschien nog gewoon het beste. Want blijven fietsen lijkt me de minst logische keuze.

Plaats reactie