Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 mei 2022 20:34

Vooruitgang in aerobe zone is volgens mij het makkelijkste te zien door te kijken wanneer de hartslag ontkoppeld tijdens een lange duurtraining in Z2
Afbeelding

Steven184
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 feb 2014 09:12

Steven184 06 mei 2022 20:40

Xheanortx schreef: 06 mei 2022 19:46
Steven184 schreef: 06 mei 2022 18:35 Herken trouwens wel de frustratie, want laatste weekenden geeft trainingsprogramma mij steeds een rit van max 1,5 uur, intensief, terwijl ik wel aangeef bv 3 of 4 uur de tijd te hebben. Enerzijds logisch wellicht qua fase in trainingsprogramma, anderzijds wil ik ook wel weer langer op de fiets zitten.
Dit komt inderdaad heel bekend voor. Ik zelf heb dit opgelost bij het vorige trainingsprogramma om gewoon duurritten te plannen en Join blijkt hier nu toch wel verder in mee te gaan. Stelt nu echt lange trainingen voor als ik de tijd omhoog gooi.
Gewoon paar keer Join negeren dus en wat langere ritjes doen.

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 07 mei 2022 14:34

Als ik een lange duurtraining doe van bv 4 uur dan merk ik dat mijn hartslag naar het eind toe een stuk hoger ligt bij hetzelfde wattage.
Als ik 180-190 watt aan probeer te houden is mijn hartslag in het begin 135-140 en op het eind bijna 150.

Is het dan toch de bedoeling om 180-190 watt te blijven trappen?
Toen ik alleen op hartslag reed ging ik dan dus altijd wat langzamer rijden op het eind om mijn hartslag niet zo ver op te laten lopen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 mei 2022 16:57

Da's dus het ontkoppelen van hartslag en vermogen. Gewoon zelfde vermogen blijven rijden (dat doe ik in ieder geval)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 mei 2022 22:44

Ik zou dan power aanhouden, totdat je RPE nog rond 5/10 zit. Heb je het gevoel dat je richting 7/10 gaat, zou ik wel je vermogen iets laten zakken.

Oplopende hf heeft er mee te maken dat er door vermoeidheid meer motorunits mee moeten gaan werken.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 07 mei 2022 23:12

hond schreef: 07 mei 2022 14:34 Als ik een lange duurtraining doe van bv 4 uur dan merk ik dat mijn hartslag naar het eind toe een stuk hoger ligt bij hetzelfde wattage.
Als ik 180-190 watt aan probeer te houden is mijn hartslag in het begin 135-140 en op het eind bijna 150.

Is het dan toch de bedoeling om 180-190 watt te blijven trappen?
Toen ik alleen op hartslag reed ging ik dan dus altijd wat langzamer rijden op het eind om mijn hartslag niet zo ver op te laten lopen.
Zoals hierboven vermeld is dit de heartrate decoupling. Dit is op zich normaal mits het binnen een bepaalde marge blijft. Over het algemeen wordt een verval van hoogstens 5% van het geleverde vermogen bij eenzelfde hartslag als normaal beschouwd. Daarboven is er volgens de natte vinger wetenschap sprake van onvoldoende aerobe fitheid en is er werk aan de winkel.

De formule die wordt gehanteerd om die 5% te berekenen is op de Internets terug te vinden. In basis, deel de training op in twee gelijke tijdsdelen (de helft dus..) . Bepaal het gemiddelde geleverde vermogen per hartslag beat in het eerste deel en het gemiddelde geleverde vermogen per beat in het tweede deel. Kijk vervolgens hoeveel procent dat laatste minder is ten opzichte van dat tweede getal.

Zie ook : https://www.trainingpeaks.com/blog/aero ... ecoupling/

Vind het zelf overigens wel heel erg natte vinger werk.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 08 mei 2022 20:03

Leuke discussie zo!

Inderdaad kun je, als je traint met JOIN soms gewoon eens zeggen: Ik doe een lange duurtraining ipv de voorgestelde training. Of juist andersom kun je een korte intensieve training kiezen als je eens wat minder tijd hebt of gewoon zin hebt om eens te knallen. Het schema past zich dan wel weer aan. Zolang je niet elke dag van je schema afwijkt is dit juist goed. Eén van de beste manier om te blijven trainen is door het leuk te maken om te trainen.

Ik ga de komende 10 dagen ook wat afwijken van m'n schema, door 10 (of meer als we de planning niet halen) langzame duurritten richting Zuid-Frankrijk te rijden. Om nou intervallen te gaan doen met bagage op de fiets is ook weer zo wat. Zodra we weer terug zijn zal ik wel weer zin hebben in iets korts en intensiefs vermoed ik zo.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 08 mei 2022 20:06

Goede trip. Enjoy!

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 09 mei 2022 11:43

ibooij schreef: 08 mei 2022 20:03 Leuke discussie zo!

Inderdaad kun je, als je traint met JOIN soms gewoon eens zeggen: Ik doe een lange duurtraining ipv de voorgestelde training. Of juist andersom kun je een korte intensieve training kiezen als je eens wat minder tijd hebt of gewoon zin hebt om eens te knallen. Het schema past zich dan wel weer aan. Zolang je niet elke dag van je schema afwijkt is dit juist goed. Eén van de beste manier om te blijven trainen is door het leuk te maken om te trainen.

Ik ga de komende 10 dagen ook wat afwijken van m'n schema, door 10 (of meer als we de planning niet halen) langzame duurritten richting Zuid-Frankrijk te rijden. Om nou intervallen te gaan doen met bagage op de fiets is ook weer zo wat. Zodra we weer terug zijn zal ik wel weer zin hebben in iets korts en intensiefs vermoed ik zo.
Ja komaan zeg… 10 dagen afwijken van het schema.
Hoe ga je die ritten trouwens opnemen in Join. Ga je ze allemaal van feedback voorzien? Heb je je beschikbaarheid voor de komende 10 dagen aangepast?

Wat is de best practice om met zo’n tijdelijke break om te gaan in Join. (Misschien dat ik ook eens een weekje lekker freewheelen ga inlassen)

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 09 mei 2022 11:51

En trouwens, Join zou toch helemaal the bomb zijn als het *tijdens* een training de training kan aanpassen. Moet uiteraard wel via bijvoorbeeld een app op de telefoon (hoewel ik niet weet in hoeverre je met bijvoorbeeld Garmin apps wat meer geavanceerde routines kunt inbouwen.)

Serieus, voor het trainen op de weg, waarbij je in je intervallen haast nooit exact voluit kunt gaan (en sterker, vaak ook nog intervallen vanwege de verkeerssitutatie moet onderbreken) zou dit een meer dan zeer fijne aanvulling zijn.

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 09 mei 2022 11:57

JazzHands schreef: 09 mei 2022 11:51 En trouwens, Join zou toch helemaal the bomb zijn als het *tijdens* een training de training kan aanpassen. Moet uiteraard wel via bijvoorbeeld een app op de telefoon (hoewel ik niet weet in hoeverre je met bijvoorbeeld Garmin apps wat meer geavanceerde routines kunt inbouwen.)

Serieus, voor het trainen op de weg, waarbij je in je intervallen haast nooit exact voluit kunt gaan (en sterker, vaak ook nog intervallen vanwege de verkeerssitutatie moet onderbreken) zou dit een meer dan zeer fijne aanvulling zijn.
Ik moet zeggen dat ik dit totaal anders ervaar... als ik ga intervallen zorg ik dat ik in rustig gebied ben met weinig kruisingen etc. Denk aan dijken, snelfietspaden, landweggetjes of anderszins. Als je de omgeving een beetje kent en er een beetje ervaring in hebt opgedaan kun je prima inschatten hoe ver het tot het volgende stoplicht, bebouwde kom of drukke/onoverzichtelijke kruising is en of dat past bij je interval.

Het komt meestal ook niet op de seconde hè. En soms loopt een interval in de soep. Dan doe je er een extra, verkort je de rustinterval of accepteer je gewoon dat het zo is.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 09 mei 2022 12:13

Klopt, ik rijd doorgaans ook op een bekend parcours waar ik het allemaal uitstekend kan timen. Maar af en toe wil je toch ook (vooral bij een langere training) het ook combineren met andere, wat interessantere routes.

Gisteren bijvoorbeeld had ik een langere training op programma met blokken van 10’ tempo. Omdat het een schitterende dag was had ik zin om een mooi gebied op te zoeken. Aantal blokken moeten onderbreken vanwege of veel toeristen of dorpen waar ze kennelijk fietsers haten.

Hoe gaan jullie trouwens om met relatief lange onderbrekingen in de intervallen? Pauze knop (wat bij Garmin dan wel weer leidt dat je het lap overzicht kwijt bent. Kennelijk gaat de tijdmeting gewoon door wanneer je pauzeert), afbreken en wel of niet een nieuwe interval inlassen?

Plaats reactie