Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 25 nov 2020 13:07

Ik vond voor deze app met zoeken alleen een oud topic waar het niet specifiek over de trainingsfunctionaliteit ging (volgens mij bestond die functionaliteit toen ook nog niet), maar ik ben dus benieuwd of er forumgebruikers zijn die er mee hebben getraind en of dat bevalt. Zit er over te denken om na mijn huidige plan dit ook eens te proberen.

Voor degene die er niet bekend mee zijn enige marketing blurps:
"Explore workouts
Hundreds of workouts in categories curated by professionals and ready for every experience level."

"Smart Training
Training plans tailored to your time and experience to reach your goals and best potential."

https://join.cc/

Gebruikersavatar
Lennart95
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Borne

Gebruikersavatar Lennart95 07 mar 2021 10:31

Jammer dat er niet meer mensen zijn met ervaring met Join. Ik hoor Stefan en Laurens vaker over Join in de Live Slow Ride Fast Podcast. Ik ben van plan Join eens uit te gaan proberen. Alleen beetje jammer dat het net komende week slechter weer wordt, dus even kijken wanneer ik de 14 dagen proef in laat gaan.

Ik zal ter zijner tijd mijn ervaring met Join delen, ben er erg benieuwd naar!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 mar 2021 10:47

Ik ben een week terug begonnen met join. Een beetje vroeg nog voor commentaar. Wel vind ik de app een beetje onduidelijk. Ik ben redelijk goed in mijn weg vinden op internet en apps, maar met join moet ik altijd nadenken.
De partij die achter de trainingen zit, verzorgt, dacht ik, ook de trainingen van SEG. Het zullen dus geen koekenbakkers zijn verwacht ik.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 07 mar 2021 12:14

Is inderdaad door Cyclinglab ontwikkeld.
Die zijn trouwens ook de trainers van Intermarché-Wanty-Group Gobert.

remco81
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 okt 2013 21:32

remco81 07 mar 2021 17:15

Ik gebruik het nu 2 maanden.
Ben er tevreden over veel afwisseling.
Rij nu veel met Zwift en het schema daar in laden gaat ook goed.

Canada33626
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2014 14:11

Canada33626 19 apr 2021 14:17

Ik ben er twee weken geleden mee begonnen na aanleiding van de LSRF postcast.

Rij zelf met een powermeter, gebruik TrainingPeaks om schema's in samen te stellen die vervolgens naar de Elemnt worden verzonden. Uitvoeren buiten of (sinds kort) op de KickR is voor mij als taakgericht recreant fietser dan voldoende om mijn doelen te realiseren.

De Join app heb ik als probeersel gedownload. Om te kijken wat er gevraagd werd aan input en wat er dan uit zou komen qua schema's.

Wat er gevraagd werd vond ik al hoopgevend, de div hartslagen, FTP en powermeter plus een doel inclusief datum. Daarnaast iets heel fundamenteels, je tijd die je per dag op de fiets wil spenderen.

Al die input zorgde voor schema's, met een bekende methodiek (warming up, actie, recovery en cooldown). Per training is er een duidelijke uitleg. De uitdaging zat hem even in het overseinen naar de Elemnt. Een extra handeling, niks bijzonders was ff wennen.

Is de training gereed dan wordt deze via Strava teruggestuurd naar de Join app en volgt er een analsye. Je ziet je voortgang tot je doel in procenten en dagen. Krijgt te zien of je het goed hebt gedaan of misschien teveel hebt gedaan.

Voor mij is het aanbieden van schema's vanuit de Join app een fantastisch gegeven. Scheelt mij veel tijd in vergelijking als ik zelf schema's moet maken.
Daarnaast laat de app ook toe dat je een training niet uitvoert of zelf een andere training opvoert. Er zijn vele trainingen aanwezig in de ap. Kortom er is genoeg vrijheid en ...................... in de toekomst (vijf dagen vooruit) worden je schema's automatisch aangepast.

Al met al voor mij, voor 7 euro een hele mooie aanwinst in combinatie met het rijden met een powermeter (dus trainen op vermogen), met de juiste trainingschema's met lekkere prikkels om je beter te maken.

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 21 apr 2021 11:33

Vandaag gedownload en ook maar eens een kans geven. Eerste indruk al goed. Werk in de zorg (onregelmatig en ook weekenden) dus erg fijn dat je woon iedere week je 'beschikbaarheid' kunt invoeren en de app dat dan meeneemt. Maar eens kijken of het iets voor me is de komende weken
Nog even ontdekken hoe ik simpel m'n trainingen in m'n bolt krijg..

Canada33626
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2014 14:11

Canada33626 23 apr 2021 08:22

Je kunt op de training die er op die dag gepland staat drukken en dan verschijnt er een optie om deze te exporteren naar de diverse platforms (Zwift of Garmin of Wahoo etc). Als je die keuze hebt gemaakt ontvang je een mail waar in je de file kan downloaden. In die mail staat (indien je voor Wahoo hebt gekozen) exact hoe je dan die file naar je Bolt kan krijgen.. Dit is weer afhankelijk van je besturingssysteem van de je PC. Bij mij is dat IOS, Via een uitleg + een filmpje word dit dan uitgelegd wat je eerst moet doen. En dat is een Android file appje downloaden die er voor zorgt dat je Bolt zichtbaar wordt op je IOS device. Dan file downladen, deze verschijnt in je download map. Vervolgens Bolt via kabel aan IOS device koppelen en aanzetten. Android file app activeren en Bolt is dan zichtbaar. Als laatste vanuit de download map de file overzetten naar de PLAN map van de Bolt.
Bolt op de fiets, kijk naar geplande trainingen en daar staat je Join training. Kies en rijden maar.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 apr 2021 09:13

Dat klinkt al erg ingewikkeld. Wat me ook ingewikkeld lijkt, is het uitvoeren van zo'n training op de openbare weg. Het is geen ZWIFT waarbij je alsmaar door kunt trappen. Buiten kom je tijdens je intervallen ander verkeer tegen, stoplichten, kruispunten en ga zo maar door. Een intervaltraining doe ik buiten vaak genoef, maar dan wel organisch (voluit tot het einde van het weggetje, dan rustig naar een volgend weggetje, die weer voluit etc) Het buiten uitvoeren van een training waarbij je computer de intervallen aan geeft lijkt me vrijwel ondoenlijk.
Hoe doen jullie dat?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 apr 2021 09:26

HarryuitHilversum schreef: 23 apr 2021 09:13 Dat klinkt al erg ingewikkeld. Wat me ook ingewikkeld lijkt, is het uitvoeren van zo'n training op de openbare weg. Het is geen ZWIFT waarbij je alsmaar door kunt trappen. Buiten kom je tijdens je intervallen ander verkeer tegen, stoplichten, kruispunten en ga zo maar door. Een intervaltraining doe ik buiten vaak genoef, maar dan wel organisch (voluit tot het einde van het weggetje, dan rustig naar een volgend weggetje, die weer voluit etc) Het buiten uitvoeren van een training waarbij je computer de intervallen aan geeft lijkt me vrijwel ondoenlijk.
Hoe doen jullie dat?
Ik werk niet met de join app, maar wanneer ik intervallen ga doen heb ik een aantal verkeersluwe rondjes hier in de omgeving met overzichtelijke bochten/kruispunten en niet door dorpskernen. Rondjes variëren van 9km tot 18km per rondje. Mijn interval trainingen zijn ook nooit complex (zoals je wel op Zwift ziet) dus doe ze dan ook uit mijn hoofd. Dus geen voorgeprogrammeerde intervallen vanuit mijn Garmin.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 apr 2021 11:18

HarryuitHilversum schreef: 23 apr 2021 09:13 Dat klinkt al erg ingewikkeld. Wat me ook ingewikkeld lijkt, is het uitvoeren van zo'n training op de openbare weg. Het is geen ZWIFT waarbij je alsmaar door kunt trappen. Buiten kom je tijdens je intervallen ander verkeer tegen, stoplichten, kruispunten en ga zo maar door. Een intervaltraining doe ik buiten vaak genoef, maar dan wel organisch (voluit tot het einde van het weggetje, dan rustig naar een volgend weggetje, die weer voluit etc) Het buiten uitvoeren van een training waarbij je computer de intervallen aan geeft lijkt me vrijwel ondoenlijk.
Hoe doen jullie dat?
XERT heeft hier een truc voor uitgevonden. Smart trainingen. Zodra je stopt met je interval wegens stoplicht/kruispunt of wat dan ook, dan telt de tijd terug en duurt het blokje automatisch langer om toch aan je TSS te komen.
Hetzelfde doet ie ook als je smokkelt (bijvoorbeeld 200W trapt terwijl de ondergrens 210 moet zijn). Je ontkomt er niet aan om aan je TSS te komen.
XERT heeft een Garmin IQ app uitgebracht (al heel lang) zodat je de Smart trainingen (en alle trainingen eigenlijk) ook op de weg kunt doen.

Nu terug bij Join. Ik heb een van de ontwikkelaars gesproken en bij Join balen ze ook van de omslachtige manier van werken van Wahoo. De FIT files die Wahoo nodig heeft voor het uitvoeren van een training wijken af van het standaard formaat van een FIT file. Dit is ook de reden waarom je via een PC je training er op moet krijgen. Dat was voor mij de reden om te stoppen.

De gedachte erachter is mij echter wel duidelijk en het systeem kan vrij slim omgaan met je veranderende agenda itt andere trainingsplatformen waar je een blok van een X aantal weken vast hebt staan. Dat hebben ze goed bedacht. Misschien werkt het wat fijner op een Garmin qua trainingen overzetten.

Dat probleem met Wahoo en FIT files speelt ook bij het eerder genoemde XERT platform. Zij kunnen hun Smart trainingen niet op een Wahoo computer draaien omdat de API van Wahoo dit niet toelaat.

Ik meen mij te herinneren dat Wahoo een aantal jaren terug een trainingsplatform overgenomen heeft. Ik weet niet meer welke. Het zou mij niets verbazen als ze icm daarmee een gesloten systeem gaan maken. Een typisch Amerikaanse vendor lock in systeem a la Apple/SRAM. Wat dat betreft wijkt Garmin wel af van de Amerikaanse cultuur van producten op de markt zetten met hun open eco systeem.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 apr 2021 11:28

Philippos schreef: 23 apr 2021 11:18 XERT heeft hier een truc voor uitgevonden. Smart trainingen. Zodra je stopt met je interval wegens stoplicht/kruispunt of wat dan ook, dan telt de tijd terug en duurt het blokje automatisch langer om toch aan je TSS te komen.
Hetzelfde doet ie ook als je smokkelt (bijvoorbeeld 200W trapt terwijl de ondergrens 210 moet zijn). Je ontkomt er niet aan om aan je TSS te komen.
XERT heeft een Garmin IQ app uitgebracht (al heel lang) zodat je de Smart trainingen (en alle trainingen eigenlijk) ook op de weg kunt doen.
Leuk bedacht van XERT maar in de praktijk gaat die vlieger niet op. Stel je wil 4x5min VO2max gaan doen. Het lukt je net niet om het beoogde vermogen te trappen om wat van reden dan ook. Van XERT moet je dan langer doorgaan en worden de blokken langer. Kortom je pakt niet meer de juiste intensiteit en doordat het blok langer wordt, ga je het 2e/3e blok ook niet meer goed raken.

Stel je moet tijdens een interval stil gaan staan bij een stoplicht. Je blok wordt daarna wel langer, maar de uitwerking wordt totaal anders als je er midden in stil gaat staan.

TSS is niet super om te beoordelen hoe je training is geweest. 5u duur met 200TSS heeft een hele andere uitwerking dan 100TSS met zware vo2max of FTP intervallen.

Het beste werkt nog om het op een stukje schilderstape te schrijven en die op je stuurpen/frame te plakken. De blokken kan je dan zelf indelen. Wanneer je rust voorbij is en je zit net in een dorp, kan je prima even een minuutje extra rust pakken totdat je het dorp uit bent, zo precies komt dat niet.

Plaats reactie