Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jan 2023 17:46

Ik begin er vertrouwt mee te raken het beter te begrijpen.
En wat @raije aangeeft een soort keuze binnen je doel wat je leuk vind zou een mooie optie zijn.

Die 5 minuten ben ik ook benieuwd naar de mening van ibooij. Je ziet die steeds meer terugkomen. Ipv de 20min.
Met als rede, 20 minuten of een uur is niet relevant tenzij je tijdrijden doet en 5 minuten is veel minder belastend en makkelijker uit te voeren.

En met de percentages komen mijn 5 minuten waarde op een paar watts overeen met de 20min en uur.
Ik weet dat nu dus doe gewoon geen 20min meer.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jan 2023 21:43

wasbeer2006 schreef: 28 jan 2023 17:46 Ik begin er vertrouwt mee te raken het beter te begrijpen.
En wat @raije aangeeft een soort keuze binnen je doel wat je leuk vind zou een mooie optie zijn.

Die 5 minuten ben ik ook benieuwd naar de mening van ibooij. Je ziet die steeds meer terugkomen. Ipv de 20min.
Met als rede, 20 minuten of een uur is niet relevant tenzij je tijdrijden doet en 5 minuten is veel minder belastend en makkelijker uit te voeren.

En met de percentages komen mijn 5 minuten waarde op een paar watts overeen met de 20min en uur.
Ik weet dat nu dus doe gewoon geen 20min meer.
5min test ipv 20min?

Je gaat daarmee vooral testen of je anaerobe capaciteit is toegenomen ipv je FTP (wat 100% aerobe is). Zou dat dus niet doen. Ik adviseer eerder langer te testen, dan korter.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 28 jan 2023 23:00

In mijn geval heb ik weinig duur ritten gedaan dit najaar en winter.
Heb twee weken geleden mijn ftp bepaald met een 20 minuten test. Gisteren met een groepsrit in Zwift een fractie onder mijn ftp gereden en 40 minuten was de pijp echt leeg.
Als je obv 5 minuten je ftp bepaald wordt dit effect voor de meesten nog groter.
En als je dan je trainingszones daarop bepaald zit je denk ik verkeerd te trainen.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 28 jan 2023 23:59

Op de 2 bovenstaande berichten:

Hij bedoelde volgens mij dat je wanneer je VO2max training moet doen je een keuze krijgt om bijvoorbeeld 4x5 min of ronnestad intervallen te doen. Dat lijkt mij ook super.

Verder zegt hij dat het trainen van blokken van 20 minuten alleen relevant is voor tijdrijders en lange klimmen. Daarom doet hij dat niet meer. Het gaat niet over een lange ftp test.

Los van de opmerking van @Wasbeer2006: Ik durf wel te stellen dat op basis van een aërobe ftp test (bijv 20 minuten) mijn anaërobe waarden niet kloppen met wat join dan opgeeft. Daarom kijk ik meer naar de rpe waarde in join. 5 minuten niv 10 rood is all out en groen dus niet.

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 29 jan 2023 07:31

Vorig jaar met join naar de rvv getrained en dat is goed bevallen. Dit jaar ligt het doel in juni en wil dit wel weer met join gaan doen. Vanwege de kosten en omdat ik er toch niets mee doe heb ik join opgezegd afgelopen september. Uiteraard wel gesport, fietsen en schaatsen. Sinds begin van de maand weer begonnen met duurtraining met in het achterhoofd het doel in juni. Wil nu nog niet met join aan de gang omdat ik ook nog zwift wedstrijden rijd en schaats. Beide zijn behoorlijk intensieve inspanningen die niet in de opbouwfase van join zullen passen. Vanaf eind februari wil ik join weer oppakken, maar dan niet in de opbouwfase beginnen, ik heb dan al een basis. Hoe kan ik daar binnen join mee omgaan?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 jan 2023 09:27

@nuitkor. Ik snap natuurlijk dat je 5minuten testen niet representatief voor een uur zijn.
Theoretisch zou je 3x 20 minuten per week kunnen trainen om zo een extreem hoge 5minuten waarde te halen.

Echter mijn ervaring is nu dat het wel redelijk klopt, net als het FTP wat Garmin aangeeft. Ja er zit misschien een watt of 10 tussen.
Maar hoe relevant is dat?

Als ik met join train hoe ik en het wattage en hartslag in de gaten. Ik weet nu onderhand wel dat als ik januari weer begin mijn ftp een 250 is ongeveer en die elke twee weken oploopt met 10 watt tot een 290 a 300. (als ik niet net als nu 3 weken ziek ben geweest, die hakt er aardig in,......) Het is een vraag: Hoe relevant is het voor mijn die laatste paar watt exact te weten. Je moet er geen 40 watt naast zitten dat snap ik.

Als ik hard rijd in de praktijk is het op de MTB of door de duinen. Dan is mijn wattage nooit constant.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jan 2023 09:40

wasbeer2006 schreef: 29 jan 2023 09:27 @nuitkor. Ik snap natuurlijk dat je 5minuten testen niet representatief voor een uur zijn.
Theoretisch zou je 3x 20 minuten per week kunnen trainen om zo een extreem hoge 5minuten waarde te halen.

Echter mijn ervaring is nu dat het wel redelijk klopt, net als het FTP wat Garmin aangeeft. Ja er zit misschien een watt of 10 tussen.
Maar hoe relevant is dat?

Als ik met join train hoe ik en het wattage en hartslag in de gaten. Ik weet nu onderhand wel dat als ik januari weer begin mijn ftp een 250 is ongeveer en die elke twee weken oploopt met 10 watt tot een 290 a 300. (als ik niet net als nu 3 weken ziek ben geweest, die hakt er aardig in,......) Het is een vraag: Hoe relevant is het voor mijn die laatste paar watt exact te weten. Je moet er geen 40 watt naast zitten dat snap ik.

Als ik hard rijd in de praktijk is het op de MTB of door de duinen. Dan is mijn wattage nooit constant.
De grootste drijver voor vo2max is volume. Dus met 3x20 zal je nooit je maximale potentie benutten.

10w op FTP is een behoorlijk verschil als je blokken op 95% ofzo wil doen. Als je gewoon wat fietst dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Dat werkt dan voor jou, maar een ander die wel gericht wil trainen gaat dat niet op. N=1.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 30 jan 2023 08:15

NuitKor schreef: 29 jan 2023 09:40
wasbeer2006 schreef: 29 jan 2023 09:27 @nuitkor. Ik snap natuurlijk dat je 5minuten testen niet representatief voor een uur zijn.
...
De grootste drijver voor vo2max is volume. Dus met 3x20 zal je nooit je maximale potentie benutten.

10w op FTP is een behoorlijk verschil als je blokken op 95% ofzo wil doen. Als je gewoon wat fietst dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Dat werkt dan voor jou, maar een ander die wel gericht wil trainen gaat dat niet op. N=1.
Niet echt met je eens. Als ik met 95% een blok moet doen dan zit er soms wel zeker 10W of meer verschil tussen die blokken. Of het nou 395W of 405W is maakt voor mijn gevoel ook niet echt uit, dat verschil heb je al als je onderweg nog een drempeltje of een bochtje of wat gravel tegenkomt.

Ik zou zelf niet met 5min testen omdat je dan anaeroob wel heel makkelijk kunt compenseren. Heb ook geen moeite met even een 20 minuten voluit, het is ook weer geen alpenklimtijdrit of zo he.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 30 jan 2023 09:16

Bij 5-minuten test vs 20-minuten test is het anaerobe aspect inderdaad een issue. Personen met een beetje anaerobe capaciteit zullen op een 5 minuten test veel te hoog scoren. Of je moet je anaerobe tank volledig hebben leeggereden en vervolgens die 5-minuten test gaan doen. Maar de vraag is dan of het mentaal niet makkelijker is om gewoon die 20-minuten test te doen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 30 jan 2023 09:19

En verder helemaal eens met @Nuitkor: Duur is belangrijk, zowel om je duur capaciteit te ontwikkelen, maar ook voor je VO2Max.

Trainingen met een uur duur, een uur blokjes en dan weer een uur duur kun je niet in een uur afhaspelen. De blokken duur aan het begin en zeker aan het einde zijn een wezenlijk onderdeel van de training.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 30 jan 2023 23:05

@IBOOIJ ik had eigenlijk verwacht dat join zelf ook een inschatting van de RPE kon doen. Dat zou obv bv het verloop in hoe goed een bepaald blok uitgevoerd wordt naar mijn idee best redelijk ingeschat kunnen worden. Haal je bv de laatste blokjes niet meer zoals voorgeschreven dan een hoge RPE etc.
Of denk ik te simplistisch?

arnos
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 mei 2007 15:20

arnos 31 jan 2023 07:40

Ik luister even mee, ik zit in precies dezelfde situatie. Al heb ik misschien iets minder op intensiteit getraind, ik had me voorbereid op de alternatieve Elfstedentocht (die niet doorging vorige week).
termi748 schreef: 29 jan 2023 07:31 Vorig jaar met join naar de rvv getrained en dat is goed bevallen. Dit jaar ligt het doel in juni en wil dit wel weer met join gaan doen. Vanwege de kosten en omdat ik er toch niets mee doe heb ik join opgezegd afgelopen september. Uiteraard wel gesport, fietsen en schaatsen. Sinds begin van de maand weer begonnen met duurtraining met in het achterhoofd het doel in juni. Wil nu nog niet met join aan de gang omdat ik ook nog zwift wedstrijden rijd en schaats. Beide zijn behoorlijk intensieve inspanningen die niet in de opbouwfase van join zullen passen. Vanaf eind februari wil ik join weer oppakken, maar dan niet in de opbouwfase beginnen, ik heb dan al een basis. Hoe kan ik daar binnen join mee omgaan?

Plaats reactie