Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

pino
Forum-lid
Berichten: 3367
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 dec 2021 14:26

Ben nu sinds 15 november bezig en heb nog geen rustweek gezien. Ik houd mij redelijk nauwkeurig aan de opgegeven trainingen. Na een training die ik zwaarder ervoer dan de bedoeling was, werd het schema meteen aangepast.
Niet dat het van veel belang is, maar ik zie de fitheid in Strava heel geleidelijk stijgen.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 31 dec 2021 09:22

Het klopt dat de rustweken in JOIN erg rustig zijn. Dit is bewust, Je krijgt alleen een rustweek op het moment dat je een langere tijd behoorlijk wat trainingsbelasting hebt gehad.
De ervaring die onze trainers hebben met rustweken is dat mensen toch vaak teveel gaan doen in zo'n week en dus onvoldoende rust nemen. Zeker mensen die gemotiveerd zijn om wat harder te trainen, die mensen die een rustweek krijgen voorgeschreven dus, zijn vaak geneigd net een beetje meer te blijven doen.
Een rustweek is bedoeld om echt je lichaam en vooral je geest, wat rust te geven, zodat je daarna weer hard aan de bak kunt.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 31 dec 2021 09:26

Even iets heel anders: Er blijkt een probleem te zijn met uploads van Wahoo Elemnt apparaten naar Strava. Fietstrainingen worden in Strava niet aangemerkt als "Ride" maar als "Workout". Het is nog niet duidelijk waar het probleem zit, bij Wahoo of bij Strava, maar lastig is het wel.
Het kan dus zijn dat als je met een Wahoo fietst, je training in JOIN niet als fietsrit wordt aangemerkt. Om dit dan wel te doen kun je in Strava het type sport veranderen en dit wordt vervolgens meegenomen in JOIN.
We zijn in gesprek met Wahoo hierover, maar voorlopig zijn ze nog niet erg scheutig met het erkennen van het probleem.

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 05 jan 2022 13:47

Mijn Garmin horloge registreerde en uploadde automatisch wandelingen, die Join volgens mij als trainingen ziet. Ook al gaf ik meteen aan dat ik ze niet wil laten meetellen, Join zegt dat ik aan het overtrainen ben.
If it's not fixed, it's broken.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 05 jan 2022 14:47

Tjebakka schreef: 05 jan 2022 13:47 Mijn Garmin horloge registreerde en uploadde automatisch wandelingen, die Join volgens mij als trainingen ziet. Ook al gaf ik meteen aan dat ik ze niet wil laten meetellen, Join zegt dat ik aan het overtrainen ben.
Activiteiten vanuit Strava worden niet automatisch meegenomen in je trainingsplan. Pas als je "Voeg toe aan trainingsschema" kiest wordt de belasting daarwerkelijk meegenomen. Als je "Negeren" kiest wordt de activiteit dus niet meegenomen.

We kunnen wel even naar je schema kijken. Als je dat wilt kun je me een PB sturen met het email-adres of je volledige naam, zodat we je schema op kunnen zoeken.

Jasper11
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2022 18:36

Jasper11 07 jan 2022 18:50

Heb sinds 2021 een amateurlicentie en nu een aantal jaar aan het trainen met intervallen/blokken naar eigen inzicht, maar wel met enige structuur. Tijd voor de volgende stap om JOIN te proberen.

Nu weet ik dus niet welk doel voor mij handig is om te kiezen want ik heb geen specifiek doel, ik wil gewoon beter worden in koersen en wedstrijden. Dan zou je zeggen kies criteriums, maar is dat voldoende? Want er zijn ook zat koersen waarbij het sprinten na een bocht minder belangrijk is en je langere inspanningen doet in omlopen of bij een ontsnapping. Ook wordt er dus gevraagd om een datum in te voeren, maar dat heb ik niet want ik wil gewoon het hele seizoen fit zijn voor de wedstrijden en heb niet een doel om naar een bepaalde wedstrijd toe te werken. Wat kan ik nu het beste kiezen? Criteriums, FTP of meerdaagsen, en welke datum is dan het handigst? En als de datum dan voorbij is, is al je opgebouwde data en info dan weg of onthoud JOIN dat voor een volgend doel?

Ik train globaal 8 tot 10 uur per week, mijn FTP is 320 watt.

Graag hoor ik jullie advies.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 10 jan 2022 08:39

Het hele seizoen fit zijn voor wedstrijden is een mooi streven, maar ik zou toch altijd één of meerdere A-races kiezen. Dat zijn dan de wedstrijden waar je echt goed wilt zijn. Echt bij alle wedstrijden op je top zijn kan niet, zelfs niet als je Wout van Aert heet.

JOIN heeft op dit moment nog geen mogelijkheid om alvast races/tochten te plannen in je schema, behalve het einddoel. Dat is wel iets dat in de pijplijn zit. Op dit moment worden wedstrijden die je rijdt wel meegenomen in je schema, maar zul je ze dus nog niet kunnen plannen.

Ik zou zeggen: Kies eerst een wedstrijd, of bijvoorbeeld een periode van 2 a 3 drie weken, waarin je top wilt zijn. Is dit tijdstip meer dan 3 maanden in de toekomst, dan doe je bijvoorbeeld eerst een FTP builder (er vanuitgaande dat je basisconditie al goed is) en daarna een criteriumprogramma tot de eerste A-wedstrijd.
Op die manier krijg je een mooie opbouw en kun je naar je topperiode toegroeien.

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 10 jan 2022 15:15

Doordat een upload niet helemaal goed was gegaan naar Strava (segmenten ontbraken) heb ik de rit van Strava verwijderd en opnieuw geupload. Nu staat de training echter 2x in de Join app. Kan ik 1 van die trainingen verwijderen?
It is not a lie if you believe it...

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 10 jan 2022 15:32

Die training kun je verwijderen door "Negeren" te kiezen. Binnenkort wordt zo'n training automatisch verwijderd, maar op dit moment moet je 'm dus nog even met de hand negeren.

Cyclo7
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2022 16:11

Cyclo7 10 jan 2022 16:17

Nu het gaat over de verschillende trainingsschema's in Join, wat is precies het verschil tussen het 'stamina builder' schema en 'FTP builder' schema?
Wanneer en voor wie kan je welk aanraden als opbouwend schema?

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 10 jan 2022 16:27

ibooij schreef: 10 jan 2022 15:32 Die training kun je verwijderen door "Negeren" te kiezen. Binnenkort wordt zo'n training automatisch verwijderd, maar op dit moment moet je 'm dus nog even met de hand negeren.
Die mogelijkheid heb (zie) ik niet. Ik heb 2 precies dezelfde trainingen staan waar ik al feedback gegeven heb en waar ik dus alleen de mogelijkheid heb om feedback te wijzigen. Daarnaast heb ik nog openstaande feedback staan voor diezelfde dag :shock: " Hoe ging het?" maar daar kan ik alleen handmatig toevoegen of training overslaan.
It is not a lie if you believe it...

pino
Forum-lid
Berichten: 3367
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 10 jan 2022 16:44

Nu voor de laatste 4 dagen opgegeven dat ik dan niet kan trainen (ga week naar de sneeuw), maar de trainingen worden niet verzwaard. Ja, het is niet optimaal, maar inplannen kan misschien anders?
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie