Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

arnos
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 mei 2007 15:20

arnos 31 jan 2023 09:13

Proefperiode van 4 weken gestart, het is even wennen aan de interface, maar het ziet er allemaal verzorgd uit. Ik wil deze maand vooral uitproberen of het nuttig en doenlijk is om Join te gebruiken als ca. 50% van je sportactiviteiten fietsen betreft. Een dikke plus is in elk geval dat de Join app ook draait op mijn iMac (met M1 chip, sommige iOS apps draaien er wel op en sommige niet. Ik train nu naar een fietsclub weekend half maart met drie dagen Ardennen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 31 jan 2023 10:21

LethalP schreef: 30 jan 2023 23:05 @IBOOIJ ik had eigenlijk verwacht dat join zelf ook een inschatting van de RPE kon doen. Dat zou obv bv het verloop in hoe goed een bepaald blok uitgevoerd wordt naar mijn idee best redelijk ingeschat kunnen worden. Haal je bv de laatste blokjes niet meer zoals voorgeschreven dan een hoge RPE etc.
Of denk ik te simplistisch?
Dat is best een goede. Er wordt nu wel een inschatting gedaan van RPE, maar dat gaat meer op gemeten training load. Een probleem met de manier die jij aangeeft is dat er best veel redenen zijn waarom je bij blokjes de beoogde waarden niet haalt, die niet allemaal te maken hebben met vermoeiheid, zoals bijvoorbeeld de wegsituatie.

Bovendien, en dat is ook een belangrijk iets: We willen juist dat je zelf die inschatting maakt van RPE. Je krijgt dus een voorzetje, maar als je een training als zwaarder, of juist lichter, ervaart, dan is dat waardevolle informatie.

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 02 feb 2023 13:38

arnos schreef: 31 jan 2023 07:40 Ik luister even mee, ik zit in precies dezelfde situatie. Al heb ik misschien iets minder op intensiteit getraind, ik had me voorbereid op de alternatieve Elfstedentocht (die niet doorging vorige week).
termi748 schreef: 29 jan 2023 07:31 Vorig jaar met join naar de rvv getrained en dat is goed bevallen. Dit jaar ligt het doel in juni en wil dit wel weer met join gaan doen. Vanwege de kosten en omdat ik er toch niets mee doe heb ik join opgezegd afgelopen september. Uiteraard wel gesport, fietsen en schaatsen. Sinds begin van de maand weer begonnen met duurtraining met in het achterhoofd het doel in juni. Wil nu nog niet met join aan de gang omdat ik ook nog zwift wedstrijden rijd en schaats. Beide zijn behoorlijk intensieve inspanningen die niet in de opbouwfase van join zullen passen. Vanaf eind februari wil ik join weer oppakken, maar dan niet in de opbouwfase beginnen, ik heb dan al een basis. Hoe kan ik daar binnen join mee omgaan?
Zou join hier nog wat over willen zeggen?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 02 feb 2023 19:38

termi748 schreef: 02 feb 2023 13:38
arnos schreef: 31 jan 2023 07:40 Ik luister even mee, ik zit in precies dezelfde situatie. Al heb ik misschien iets minder op intensiteit getraind, ik had me voorbereid op de alternatieve Elfstedentocht (die niet doorging vorige week).
termi748 schreef: 29 jan 2023 07:31 Vorig jaar met join naar de rvv getrained en dat is goed bevallen. Dit jaar ligt het doel in juni en wil dit wel weer met join gaan doen. Vanwege de kosten en omdat ik er toch niets mee doe heb ik join opgezegd afgelopen september. Uiteraard wel gesport, fietsen en schaatsen. Sinds begin van de maand weer begonnen met duurtraining met in het achterhoofd het doel in juni. Wil nu nog niet met join aan de gang omdat ik ook nog zwift wedstrijden rijd en schaats. Beide zijn behoorlijk intensieve inspanningen die niet in de opbouwfase van join zullen passen. Vanaf eind februari wil ik join weer oppakken, maar dan niet in de opbouwfase beginnen, ik heb dan al een basis. Hoe kan ik daar binnen join mee omgaan?
Zou join hier nog wat over willen zeggen?
Die had ik even gemist, sorry.

Elk plan zal altijd beginnen met een korte opstartfase van 1 week. maar als je recente (3 maanden, Strava) verleden bij ons bekend is dan zul je snel kunnen doorgroeien.

Ook kun je, als je vindt dat je trainingen op een comfortabele manier best wel wat langer kunnen dan JOIN voorschrijft, langer fietsen dan voorgeschreven. Als dat niet teveel ervaring inspanning (RPE) oplevert, dan zal het plan aangepast worden omdat je al hebt laten zien dat je een langere training aankan.

Is dat een antwoord op je vraag?

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 02 feb 2023 19:52

@ibooij

Fiets nu elke week rond de 11-14 uur volg het schema ''ftp verhogen'' maar als ik in het vooruitzicht kijk dan gaat mijn join score niet meer oplopen. Is er ook een manier om dit met dit aantal uren juist wel weer met een stijgende lijn verder door te zetten?

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 03 feb 2023 08:15

Jazeker antwoord op mijn vraag vooral handig dat join 3 maanden strava terug kan kijken. Dankje!

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 06 feb 2023 11:42

Xheanortx schreef: 02 feb 2023 19:52 @ibooij

Fiets nu elke week rond de 11-14 uur volg het schema ''ftp verhogen'' maar als ik in het vooruitzicht kijk dan gaat mijn join score niet meer oplopen. Is er ook een manier om dit met dit aantal uren juist wel weer met een stijgende lijn verder door te zetten?
De JOIN-score neemt niet mee dat je FTP daadwerkelijk omhoog gaat maar kijkt vooral naar je (voorspelde) fitheid. Als je dus aan het einde van je plan, of een keer ergens tussendoor, een FTP test doet dan kan je daarmee dus een mooie sprong in score maken.
In plaats van een test kun je natuurlijk ook eens kijken wat je kunt op een langere, > 20 minuten, (virtuele) klim of tijdrit.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 feb 2023 13:16

Ik heb mijn doel op MTB cyclo gezet eind april.
Het echte verhaal is dat ik dan een roadtrip met mijn zoon ga doen van een week met de auto, maar dat ter zijde :-)
In juli ga ik twee weken naar Oostenrijk en neem de MTB mee. Vanaf mei stel ik hem dan weer zo in

Ik merk dat ik de trainingen prettig vind/beter bij mij passen.
De vermogens in de rustige blokken lijken me iets hoger en de tempo blokken ook.

Omdat ik toch wil proberen minimaal elke twee weken de UHR aan te doen, past dit ook goed.

Echter geeft mijn Garmin en Join aan, dat die rit (afgelopen zaterdag 3 uur) te intensief zijn.
Join past echter mooi de training voor doordeweeks aan, beter nog ook naar hoe mijn gevoel is.

Ik ben er blij mee en geeft me een goede richting.

(Nu ben ik 25 jaar geleden gestart met de MTB en pas een jaar of 10 meer racer. Het is dus wellicht ook het feest der herkenning, maar ik vind het fijn)

Vraag:
Misschien kan het, maar dan weet ik niet hoe het werkt.
Ik zou nu bv begin maart een week willen aangeven waarin ik niet kan fietsen voor 6 dagen, met de hoop dat daar dan ook de trainingen de week ervoor en na worden aangepast. Kan dat? Een soort verschuiven van de rustweek oid.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 07 feb 2023 07:57

wasbeer2006 schreef: 06 feb 2023 13:16 Ik heb mijn doel op MTB cyclo gezet eind april.
Het echte verhaal is dat ik dan een roadtrip met mijn zoon ga doen van een week met de auto, maar dat ter zijde :-)
In juli ga ik twee weken naar Oostenrijk en neem de MTB mee. Vanaf mei stel ik hem dan weer zo in

Ik merk dat ik de trainingen prettig vind/beter bij mij passen.
De vermogens in de rustige blokken lijken me iets hoger en de tempo blokken ook.

Omdat ik toch wil proberen minimaal elke twee weken de UHR aan te doen, past dit ook goed.

Echter geeft mijn Garmin en Join aan, dat die rit (afgelopen zaterdag 3 uur) te intensief zijn.
Join past echter mooi de training voor doordeweeks aan, beter nog ook naar hoe mijn gevoel is.

Ik ben er blij mee en geeft me een goede richting.

(Nu ben ik 25 jaar geleden gestart met de MTB en pas een jaar of 10 meer racer. Het is dus wellicht ook het feest der herkenning, maar ik vind het fijn)

Vraag:
Misschien kan het, maar dan weet ik niet hoe het werkt.
Ik zou nu bv begin maart een week willen aangeven waarin ik niet kan fietsen voor 6 dagen, met de hoop dat daar dan ook de trainingen de week ervoor en na worden aangepast. Kan dat? Een soort verschuiven van de rustweek oid.
Ben je niet bang dat je de opbrengst van je trainingen (juist specifiek voor jouw doel ontworpen) ondermijnd, door te kiezen voor type trainingen die jij beter bij je vind passen? M.a.w. dat je nu niet "optimaal" (volgens de designers van JOIN) traint?
Gek van de weg, de MTB en het gravel

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2023 16:24

Bang niet, maar wel dat het een onvermijdelijke uitkomst is. dat snap ik.

Aan de andere kant ik rijd best wel wat op de MTB, ook in de zomer in de vakantie.
Dus het is niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Ik vind het te weinig intensief en zoek daar een balans in en dat vind ik nu wel fijn met join, ik rijd een keer intensief en mijn training wordt aangepast.
Wat is lastig vind is bv 5 uur d2, dan ga ik me zo vervelen. als de duinen zich bv aandoen, kan ik het toch niet laten om daar lekker doorheen te vliegen.

Jan V.
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jan 2023 15:25

Jan V. 11 feb 2023 15:18

Na het verschijnen van een afgewerkte training zie ik soms een verschil van enkele watts tussen Join en Strava (soms 5 W of meer).
Het gaat om het 'gewogen gemiddeld vermogen'.
Mijn profielgegevens zijn dezelfde, zowel in Join als in Strava (gewicht, lengte, enz..)
Vanwaar dan dit verschil ?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 feb 2023 15:31

Normalized power wordt door diverse bedrijven anders berekent.
Die in Strava is ook anders dan Garmin.

Heel simpel gezegd, waar trek je de streep?
Ik noem maar " wat" bij 10, 30 of 24watt.

Bij mij zit er vanmorgen op de MTB tussen strava en garmin 16 watt.
Garmin scheelt maar 2 watt met join, maar strav zit er 14 onder.

Op de MTB zal dat verschil extremer zijn neem ik even aan.

Plaats reactie