Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 28 jan 2022 16:45

brutus schreef: 28 jan 2022 15:03 Dat is een goeie tip.
Helaas is mijn Element overleden dus is die optie er niet.
Ik vindt het mooie van de Kickr juist dat ie dat allemaal zelf doet.
Het vaakst doe ik de tariningen op de weg en die het dan uiteraard "on the fly".
Ik zit even te denken, want we hebben hier geen Kickr ter beschikking: Je stuurt nu dus de Kickr aan direct vanaf de Wahoo Elemnt app op de telefoon?
Dan zou je ook op dezelfde manier moeten kunnen synchroniseren vanuit Training Peaks naar je Elemnt App en die vervolgens de workout op de Kickr kunnen laten afdraaien. Of liever gezegd: Je mag nog steeds zelf 'draaien' natuurlijk, maar de app bestuurt dan de Kickr.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 28 jan 2022 17:16

Ik stuur de Kickr meestal aan met Zwift en maak de training dan zelf in Zwift aan.
Volgens mij kan het niet met de Elemnt app, wel met de Elemnt zelf. (Wat met de trainingspeaks optie goed werkbaar lijkt)

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 28 jan 2022 19:07

ibooij schreef: 28 jan 2022 13:23 JOIN zal na elke interactie je programma opnieuw doorrekenen. Had je toevallig de feedback voor die (te zware) training gegeven op de dag van de verandering?

En inderdaad, met 3x per week 1.5 uur zul je geen rustweken krijgen.
Nee, die had ik op de zondag gedaan (direct feedback gegeven) en de training was op dinsdag.
Op maandag nog wel 12 km gewandeld, die is ook geregistreerd en van feedback voorzien (is natuurlijk geen zware training).

Geen rust bij 3x 1.5uur is logisch inderdaad, vond het alleen wel apart met die dinsdag.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 28 jan 2022 21:49

Ik heb eigenlijk geen ervaring met het trainen van een training (bijv. 4*10min tempo) op de weg icm garmin 830 (pwr+hrm).
Op zwift vind ik het behoorlijk chill dat ik gewoon de blokjes afwikkel en dan naar podcast, netflix, muziek luister/kijk.
Ik wil een “makkelijke” training zoals hierboven eens buiten doen op een verkeersluw parcour.
Ik kan de training/workout via connect op mijn 830 zetten.
Wat is nou wijsheid aan setup van gegevens velden en hoe gaat het waarschuwen van bepaalde blokjes in zijn werk. Hoe zie ik wattage, cadans en tijd?

Normaal laad ik een koers, en heb ik hrm en watt in beeld. Ik rij dan zonder trainingsdoel. Rustige rit, of lekker vlammen 😂

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 jan 2022 22:03

Hangt ervan af hoeveel velden je kunt maken.
Op een Garmin 1030 heb ik de velden
- vermogen 3 sec
- vermogen 10 sec
- vermogen lap
- timer
- laptimer
bovenin staan.
Ben er nog niet uit hoe ik die automatische 5 km lap eruit haal, die vernaggelt de boel.
Niet zijken maar reiden !

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 jan 2022 22:37

pino schreef: 28 jan 2022 22:03 Hangt ervan af hoeveel velden je kunt maken.
Op een Garmin 1030 heb ik de velden
- vermogen 3 sec
- vermogen 10 sec
- vermogen lap
- timer
- laptimer
bovenin staan.
Ben er nog niet uit hoe ik die automatische 5 km lap eruit haal, die vernaggelt de boel.
Ja ik heb ook een apart interval scherm:

Power 3s
Power 10s
Power 30s (handig bij langere blokken)
Power lap
Lap timer

Bij mijn 800 telde hij 3s af met piepjes voordat het nieuwe blokje begon, maar bij de 830 heb ik de piepjes voor de navigatie uitgezet, maar dan zijn de trainingen blijkbaar ook stil.

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 29 jan 2022 07:26

Nu 3 weken join training erop zitten. Bevalt goed het geeft rust dat je precies weet wat je moet gaan doen. Meeste trainingen doe ik op zwift. Omdat er vaak veel duur in zit is dat wat eentonig,maar daar kan join dan weer niet veel aan doen.
In de podcast beter worden zegt jim dat de trainingen bedoelt zijn voor buiten en soms te lang voor zwift. Het zou handig zij als je dan nij je beschikbaarheid kan aangeven of je de training indoor uitvoert.
Verdervind ik het spannend dat er maar een week vooruit gekeken wordt. Mijn doel is de RVV 217 km dus ik zou verwachten dat er op een goed moment wel lange duur op net programma komt. Maar vooralsnog is 3 uur zeldzaam. Als ik mij dus strikt aan het schema houd en straks blijkt dat de lange duurtrainingen niet komen dan is dat wel een probleem.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 29 jan 2022 10:51

Bospaadje schreef: 28 jan 2022 21:49 Ik heb eigenlijk geen ervaring met het trainen van een training (bijv. 4*10min tempo) op de weg icm garmin 830 (pwr+hrm).
Op zwift vind ik het behoorlijk chill dat ik gewoon de blokjes afwikkel en dan naar podcast, netflix, muziek luister/kijk.
Ik wil een “makkelijke” training zoals hierboven eens buiten doen op een verkeersluw parcour.
Ik kan de training/workout via connect op mijn 830 zetten.
Wat is nou wijsheid aan setup van gegevens velden en hoe gaat het waarschuwen van bepaalde blokjes in zijn werk. Hoe zie ik wattage, cadans en tijd?

Normaal laad ik een koers, en heb ik hrm en watt in beeld. Ik rij dan zonder trainingsdoel. Rustige rit, of lekker vlammen 😂
Ik doe dit soort trainingen zelf altijd zonder de training in m'n fietscomputer (Wahoo Elemnt Bolt) te zetten. Dat heeft ook te maken met de omgeving waar ik meestal train, Zuid-Holland, waar het niet altijd mogelijk is om goed door te rijden. Ik rij voor de veiligheid (en uit principe) geen blokjes in de bebouwde kom, of op andere plaatsen waar ik dat niet verantwoord vind. Dan wordt een 10 minuten blokje wel eens 9m30s en een andere keer juist een klein stukje langer.

Ik heb meestal in beeld:
totale tijd
ronde tijd
vermogen (1s)
ronde vermogen
actuale hartslag
afstand

Op m'n gravelbike, zonder vermogensmeter:
totale tijd
ronde tijd
actuele hartslag
ronde hartslag
snelheid
afstand

Dat is voor mij voldoende voor de blokjes.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 29 jan 2022 10:54

Is het mogelijk om in Join een training van de ene naar de andere dag te verplaatsen? Had deze week twee rustdagen. Heb op de tweede rustdag de training gedaan van de dag na deze twee rustdagen. Alles, inclusief mijzelf, is nu een beetje in de war. Kan geen feedback geven op deze training (wel als ongespecificeerd fietsritje, niet als die training), en de training zelf is opeens verdwenen op de dag dat ie gepland stond.

Verder, heeft het zin om mijn loopjes en krachttrainingen (bovenlichaam, onderlichaam en core) van feedback te voorzien? Die trainingen worden via Strava ook telkens in Join geïmporteerd. Ook al pas ik die trainingen een beetje voor het fietsen aan, het zijn toch ook trainingen die ik los doe van het fietsdoel. (Ik begrijp dat iedere sportinspanning hoe dan ook effect heeft op een trainingsschema. Maar in de context van de app: tot op welke hoogte?)

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 29 jan 2022 10:55

termi748 schreef: 29 jan 2022 07:26 Nu 3 weken join training erop zitten. Bevalt goed het geeft rust dat je precies weet wat je moet gaan doen. Meeste trainingen doe ik op zwift. Omdat er vaak veel duur in zit is dat wat eentonig,maar daar kan join dan weer niet veel aan doen.
In de podcast beter worden zegt jim dat de trainingen bedoelt zijn voor buiten en soms te lang voor zwift. Het zou handig zij als je dan nij je beschikbaarheid kan aangeven of je de training indoor uitvoert.
Verdervind ik het spannend dat er maar een week vooruit gekeken wordt. Mijn doel is de RVV 217 km dus ik zou verwachten dat er op een goed moment wel lange duur op net programma komt. Maar vooralsnog is 3 uur zeldzaam. Als ik mij dus strikt aan het schema houd en straks blijkt dat de lange duurtrainingen niet komen dan is dat wel een probleem.
Er wordt gewerkt aan een overzicht van je trainingsplan.

De duurtrainingen in je plan zullen inderdaad groeien richting een duur die nodig is om je doel te gaan halen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 29 jan 2022 11:02

JazzHands schreef: 29 jan 2022 10:54 Is het mogelijk om in Join een training van de ene naar de andere dag te verplaatsen? Had deze week twee rustdagen. Heb op de tweede rustdag de training gedaan van de dag na deze twee rustdagen. Alles, inclusief mijzelf, is nu een beetje in de war. Kan geen feedback geven op deze training (wel als ongespecificeerd fietsritje, niet als die training), en de training zelf is opeens verdwenen op de dag dat ie gepland stond.
Zoals je het gedaan hebt werkt het inderdaad. De belasting van de training die je gedaan hebt wordt meegenomen. Aan de hand daarvan is deze training op de oorspronkelijke dag dus vervallen.
Trainingen van dag wisselen is niet geimplementeerd, met name omdat de training niet voor niets op een bepaalde dag gepland staat. Niemand houd je natuurlijk tegen als je training op een andere dag uitvoert. Dit heeft dan, na het geven van feedback, natuurlijk wel weer een invloed op het vervolg van je programma.
Verder, heeft het zin om mijn loopjes en krachttrainingen (bovenlichaam, onderlichaam en core) van feedback te voorzien? Die trainingen worden via Strava ook telkens in Join geïmporteerd. Ook al pas ik die trainingen een beetje voor het fietsen aan, het zijn toch ook trainingen die ik los doe van het fietsdoel. (Ik begrijp dat iedere sportinspanning hoe dan ook effect heeft op een trainingsschema. Maar in de context van de app: tot op welke hoogte?)
Het is handig om dit wel te doen. JOIN is natuurlijk geen echte multi-sport app en vooral bedoeld voor fietsen. Wel nemen we de belasting van hardlopen/zwemmen/etc mee.

Ikzelf doe 1x per week bootcamp (dan doe je eens wat anders en het is ook lekker buiten) en 1x een loopje (5-10km). Die zet ik ook altijd in JOIN.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 29 jan 2022 12:55

ibooij schreef: 29 jan 2022 11:02
JazzHands schreef: 29 jan 2022 10:54 Is het mogelijk om in Join een training van de ene naar de andere dag te verplaatsen? Had deze week twee rustdagen. Heb op de tweede rustdag de training gedaan van de dag na deze twee rustdagen. Alles, inclusief mijzelf, is nu een beetje in de war. Kan geen feedback geven op deze training (wel als ongespecificeerd fietsritje, niet als die training), en de training zelf is opeens verdwenen op de dag dat ie gepland stond.
Zoals je het gedaan hebt werkt het inderdaad. De belasting van de training die je gedaan hebt wordt meegenomen. Aan de hand daarvan is deze training op de oorspronkelijke dag dus vervallen.
Trainingen van dag wisselen is niet geimplementeerd, met name omdat de training niet voor niets op een bepaalde dag gepland staat. Niemand houd je natuurlijk tegen als je training op een andere dag uitvoert. Dit heeft dan, na het geven van feedback, natuurlijk wel weer een invloed op het vervolg van je programma.
Dus de feedback wordt niet gerelateerd aan het type training? Het was voor het eerst dat ik krachtblokken op een fiets heb getraind. Man o man, heerlijke shit die ik blok voor blok flink vloekend heb afgewerkt. Precies die feedback wilde ik ook wel even kwijt (in de hoop dat er in de toekomst bij dit soort trainingen wat minder reden is voor vloeken :) )

Plaats reactie