Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 24 apr 2022 11:48

Of je zet de piepjes uit…

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 25 apr 2022 10:38

Bij de export naar Garmin gebruikt JOIN 3s power voor intervallen korter dan 20s. Voor langere intervallen is het 10s power.
Bij de export naar TrainingPeaks is dit helaas niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 05 mei 2022 14:03

Kan ik ergens het benodigde niveau zien dat ik nodig heb voor mijn doel? Voor evenementen waarbij je kan aangeven dat je er aan meedoet zie je wel een indicatie, maar als je een trainingsplan volgt zie je niet waar je naartoe werkt.
If it's not fixed, it's broken.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 06 mei 2022 11:10

Ik blijf het toch vreemd vinden. Jim zit in de Beter Worden podcast een enorm pleidooi te houden voor het gepolariseerde trainingsschema. Inderdaad volledige in lijn met de de algemene mening die er op dit moment lijkt te zijn. Niettemin krijg ik me toch een partij trainingen in het grijze gebied om m’n oren in Join. Ik begrijp best dat altijd wel een verhaal kunt verzinnen waarin je deze discrepantie kunt verdedigen, maar ik begin zo langzamerhand wel een beetje te twijfelen of ik met Join op de goede weg ben. Ik krijg dermate veel VO2Max, omslagpunt en tempo trainingen voorgesteld dat ik precies begin te ervaren wat het gepolariseerde schema tracht tegen te gaan: moeheid. Bovendien begin ik langzaam aan toch ook wel onzeker te worden of ik met Join niet het volkomen tegengestelde van mijn doel bereik, nl. een beter aerobe vermogen. Zit met de training zo vaak tegen of over het anaërobe omslagpunt aan te schurken…

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mei 2022 11:29

Ter referentie.., hoevaak per week, en hoeveel uur trainen geef je op, en welk doel?
Doe je nog andere (sport)activteiten erbij?

Ik zou ook verwachten relatief veel in lage intensiteit hoor. Maar als je bijv maar 3x per week een uurtje kunt. Dan zal er misschien meer van die VO2max dingen zijn dan je verwacht. Maar dat vermoeidheidgevoel moet dan toch ook tot uitdrukking komen in de score van je training (ervaren zwaarte)?
En hoe zit je in de resultaten.., heb je tests/metingen waarin je kunt aflezen of dat aerobe vermogen verbeterd?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 06 mei 2022 12:19

Beschikbaarheid van 10 uur (3x2u + 1x4u). Doel is L’Étape Rotterdam, 135km snot voor de ogen rijden op afgezet parcours.

Vermoeidheid zit ‘m niet zozeer in de ervaren zwaarte maar de motivatie vooraf… Zou ik eigenlijk ook wel een soort vermoeidheid willen noemen. Een soort vermoeidheid in het je weer moeten motiveren om voluit te gaan (terwijl je wel weet dat je het qua frisheid nog wel aankunt, maar niet erg overtuigd meer bent van het doel). Een discipline vermoeidheid.

En goede vraag over resultaten. Dat is precies ook waar de twijfel z’n bron heeft. Ik zou niet weten hoe ik de vooruitgang van mijn aërobe vermogen zou moeten meten (behoudens dan zelf een lange tocht op snelheid gaan rijden, maar dat is net zoiets als een marathon gaan lopen om te kijken hoe het gesteld is met je progressie voor een marathon). In de training zit er zelf niet een moment dat ik wat dat betreft een vooruitgang kan peilen. Ik merk uiteraard wel dat ik steeds beter de intensieve intervallen kan volhouden, maar hoe zit het met het doel snelheid op lange afstand. Geen idee. Met een ftp test kan ik dat ook niet echt meten, dat blijft dan altijd maar een vage indicatie. (Sterker, een beter anaërobe vermogen gaat ten koste van het aërobe vermogen).

Als ik inderdaad een goede “meetbare” vooruitgang zou bespeuren in mijn aerobe vermogen dan zou ik me eigenlijk zondermeer committeren aan het Join schema. Dan is er gewoon sprake van vooruitgang en ben ik op een van de goede paden. Nu is het toch wel in het duister tasten met een toch relatief zwaar programma (qua motivatie, ben nl niet zo’n fan van anaërobe prestaties. Ken lui die dat wel zijn, ik niet. Ben meer een aerobe duursporter die overigens naast afstand snelheid net zo belangrijk vindt). Het is dus al met al een vertrouwenskwestie . Een vertrouwen dat er eerder zou zijn met een ouderwets “endurance” programma, waarbij je week na week je afstand opbouwt en daarbij wat low level snelheid trainingen doet. (Zo heb ik voor marathons bij het lopen getraind. )

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mei 2022 13:36

Ik snap je twijfels zo wel inderdaad.
Waarschijnlijk zullen hier toch vooral de mannen van Join zelf het beste antwoord op kunnen geven.
Het is ook wel interessant om te weten wat men bedacht heeft dat nodig is, voor zo'n doel als een cyclo op een vlak parcours. Want dat zal 135km in een uur of 4 (?) zijn. Flink het snot voor de ogen maar als het goed is toch ook veel in de wielen rijden, dus kortstondig iets van herstel pakken?

FTP test, afhankelijk van het protocol, zou toch een indicatie moeten geven.
Het beter vol houden van de intensieve stukken, ofwel dat je vaker of langer een bepaald vermogen krijgt en aan kunt, of een zelfde training aan hoger vermogen gevraagd wordt. Dat zijn ook goede indicatoren.
Maar Vo2max oefeningen, zijn al niet meer grijs toch? en de blokken ertussenin zullen beneden het grijze gebied zitten neem ik aan.

Ik zou bijna zeggen, als je 1x per week een trainingskoers bij de lokale wielerclub zou meerijden. En je merkt dan in de loop van het seizoen dat je dat beter en beter vol houdt, dan zit je ook op de goede weg.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 06 mei 2022 17:37

Het is wel belangrijk om te beseffen dat een marathon een heel andere inspanning is dan een cyclo. Een marathon loop je (zoveel mogelijk) op 1 tempo. Een cyclo is veel meer een afwisseling van inspanningen. Of dat voor een vlakke cyclo ook geldt ligt natuurlijk ook aan de weersomstandigheden en aan hoe er gereden wordt op die dag. Het is in ieder geval wel goed om voor die inspanningen op verschillende inspanningsniveau's te trainen. Alleen maar duur is niet direct het beste.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 06 mei 2022 18:11

Ja, misschien was ik gewoon wat chagrijnig vandaag. Zag weer zo’n $*@% omslagpunt training gepland staan voor vandaag. En dat terwijl ik twee dagen geleden met een of andere training getiteld “waanzin” al het idee had deze week voldoende intensieve trainingen afgevinkt te hebben :)

Tja, Join daagt je wel lekker uit. En toch wel leuk om in ieder geval in de meer intensieve zone’s progressie te zien. Stond er vandaag toch van te kijken dat ik redelijk makkelijk door die extensieve omslagzone intervallen heen zeilde. De trainingen lijken trouwens ook zwaarder te worden. Join lijkt toch adaptief zijn werk te doen.

Maar het is hard werken. Vooral als je geen intensieve trainingen op de fiets gewend bent.

Steven184
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 feb 2014 09:12

Steven184 06 mei 2022 18:35

Herken trouwens wel de frustratie, want laatste weekenden geeft trainingsprogramma mij steeds een rit van max 1,5 uur, intensief, terwijl ik wel aangeef bv 3 of 4 uur de tijd te hebben. Enerzijds logisch wellicht qua fase in trainingsprogramma, anderzijds wil ik ook wel weer langer op de fiets zitten.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 mei 2022 19:45

Als je vooruitgang in de aerobe zone zou willen monitoren, zou je dan niet regelmatig een niet al te zware ramptest in de aerobe zone kunnen doen,, waarbij je ouderwets hartslag bekijkt bij oplopend vermogen?
Niet zijken maar reiden !

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 06 mei 2022 19:46

Steven184 schreef: 06 mei 2022 18:35 Herken trouwens wel de frustratie, want laatste weekenden geeft trainingsprogramma mij steeds een rit van max 1,5 uur, intensief, terwijl ik wel aangeef bv 3 of 4 uur de tijd te hebben. Enerzijds logisch wellicht qua fase in trainingsprogramma, anderzijds wil ik ook wel weer langer op de fiets zitten.
Dit komt inderdaad heel bekend voor. Ik zelf heb dit opgelost bij het vorige trainingsprogramma om gewoon duurritten te plannen en Join blijkt hier nu toch wel verder in mee te gaan. Stelt nu echt lange trainingen voor als ik de tijd omhoog gooi.

Wat betreft omslagpunt trainingen valt dat bij mij reuze mee, +- 10-12 uur per week en voornamelijk duur met wat tempo blokjes en zo nu en dan een training met vo2max blokken. Afgelopen woensdag 4 uren met 5x4 min vo2max😰


Voor volgende week de beschikbare tijd fors naar beneden en dan komen er inderdaad omslagpunt trainingen te voorschijn.

Plaats reactie