Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Rick23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2020 21:04

Rick23 02 mar 2023 08:40

Jan V. schreef: 02 mar 2023 08:16 Op 18 maart eindigt m'n eerste schema met Join met een doel (75 km).
Eind deze week voorspelt Join een score van 17,9. De laatste week van het schema is de taperweek.
De laatste week voor het doel mag ik slechts 1 uurtje fietsen.
Wat ik toch wel heel weining vindt...
Wat ik ook niet goed begrijp is dat de score in die week weer zakt nazr 17,2.
Het is toch de bedoeling om vlak voor het doel een zo hoogst haalbare score te verkrijgen ?
Iemand uitleg ?
Die JOIN-score is jouw conditie, maar je vorm wordt bepaald door conditie - vermoeidheid. Door in die laatste week te taperen verdwijnt je vermoeidheid. En ja, je verliest een beetje conditie, maar per saldo gaat je vorm dus wel vooruit als het goed is.

Rick23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2020 21:04

Rick23 02 mar 2023 08:46

hond schreef: 01 mar 2023 22:00 Ik train al een tijd met Join en het valt me op dat je nooit echt hele zware trainingen krijgt opgelegd met lange blokken op hoge intensiteit. De VO2max intervallen zijn natuurlijk zwaar, maar ook maar een paar minuten waarna er weer rust volgt. Mijn gevoel zegt dat je voor goede prestaties in wedstrijden ook regelmatig een soort van 'racesimulatie' of trainingswedstrijden moet rijden. En niet alleen maar relatief korte intervalblokjes, omdat die inspanning niet vergelijkbaar is met een wedstrijd van een 1-2 uur.

Nu rij ik toch af en toe een zware rit op de mountainbike waarbij ik bv 1,5 uur tegen mijn limiet rij en heb ook het idee dat ik daar ook beter van wordt. Maar volgens de trainingen op Join zou ik zo'n zware trainingen nooit moeten doen en is het voor mijn prestatie beter om maandenlang alleen maar korte intervalblokjes te rijden als voorbereiding op zo'n wedstrijd?

Ook rij ik graag richting een mountainbikeroute, uurtje heen op duurvermogen, daar dan een uurtje op hoge intensiteit en weer een uur terug. Doe dit misschien 2x per maand, zou ik beter worden als ik dit voortaan niet meer doe en op zo'n dag toch gewoon de gebruikelijke Join duurtraining rij van 3 uur met een paar korte inspanningen erin? Zelfde geldt ook voor zware trainingsritten op de weg in groepsverband die er straks weer aankomen in de avonduren, afgezien van dat het leuker is, zou het beter zijn om dit niet meer te doen en gewoon de Join intervalritjes aan te houden?
Dat is precies het concept van ‘polarized trainen’ lijkt me? Dus als je traint ga je zacht óf hard, maar zo min mogelijk ertussen (heel simpel gezegd). Die ritjes die jij beschrijft zijn inderdaad grijs zoals hierboven ook wordt genoemd.

Te vaak grijs trainen is gewoon minder effectief dan gepolariseerd trainen. Overigens kan het wel goed zijn om dit af en toe wel te doen zodat je een beetje een gevoel krijgt hoe het voelt om een lange periode te pacen op een bepaald grijs vermogen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 mar 2023 09:45

Ik vind dat ook, vrij tamme trainingen. Heb nooit echt trainingen dat ik denk dit is zwaar.
Maar ik doe wel elke week of om de week een MTB rit en die doe ik gewoon hoe ik wil. Dat kan je natuurlijk ook op de weg doen.
Dan krijg ik ook rpe van 9 volgens join en dat vind ik dan weer een beetje overdreven. Als het een 9 of een 10 is, dat is bij mij toch de waarde dat het daarna zittend douchen wordt :-)

Maar ik heb ook wel eens gezegd dat er "race" simulaties tussen moeten zitten. Zeker voor een beginner. Ik rijd al 25 jaar ik weet wel wat er gebeurt bij een cyclo of marathon. Maar iemand die voor zijn eerste cyclo traint met join heeft te weinig ervaring.

Ik merk overigens wel dat het werkt, maar ook niet beter dan mijn eigen pre season combo van de laatste twee jaar.
Dat was 3 a 4 keer een single track slayer training van Zwift en 1x per week 3 a 4 uur op de weg op HR 130.
Die werkte eigenlijk nog beter. Dan wordt er wel gezegd dat je te weinig duurtraining hebt. Maar op die manier heb ik wel de snelste MTB ritten van 3 a 4 uur gereden.

Ik ben ook wel benieuwd waar dat dan zit, want ik geloof heus wel dat join het beter weet. Maar die intensieve zwift uurtje werken bij mij wel als een raket.
Mijn vo2 schoot ook in 8 weken 7 punten omhoog, nu maar 3 in 6 weken.
Wat ik dan wel merkte is zodra ik 3x per week naar buiten ga vanaf medio maart het weer heel snel terugzakte met een punt of 2 a 3. Ben nu dus benieuwd hoe dat straks gaat.

Waar het mij wel helpt is in de, ik noem het even onzekerheid, dat je vaak het idee hebt te weinig intensief te trainen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 mar 2023 09:57

wasbeer2006 schreef: 01 mar 2023 11:47 @nuitkor, je weet een hoop van trainen......

Waar ik nou steeds mee zit met een 20 minuten test. Hoe moet je die doen.
Als ik die in mijn normale fietshouding en manier rijd doe ik dat in het zadel, beetje diep zitten want je rijd hard en een hoge cadans van rond de 100.
Hoe harder ik fiets hoe hoger mijn cadans. Dan kom ik niet aan mijn maximum FTP.

Ik begin met net niet voluit een sprintje, dan ga zitten en met een lage cadans van 80/85 lekker ga harken af en toe ga staan en weer zitten.
dat levert mijn hoogste waarde op. Daar zit best wel wat tussen gauw een watt of 10 a 15.

Hoe moet ik zoiets inschatten. Is zo,n test te cheaten.
Het eerste voorbeeld is hoe ik hard op de racert rijd, het twede meer hoe een MTB ritje eruitziet.
Ik sluit mij aan bij de reactie van Erik. Een FTP is nooit een vaststaand iets. Het kan per test wel 10 wat verschillen en dat hoeft niet eens door training te komen. Je kan wat vermoeid zijn, of het mentaal wat lastiger. Ook de wind speelt een rol en zoals je zelf ook gemerkt hebt, staand en zittend ook. Het maakt ook niet zoveel uit want de zones die gebaseerd zijn op FTP hebben voldoende marge om dat op te vangen.

Een FTP hoeft ook niet precies een uur te zijn zoals Erik zegt. Dat is ooit verkeerd geïnterpreteerd wat Coggan heeft opgeschreven. Hij heeft daar onlangs nog in een podcast wat over gezegd. Je kan een FTP hebben van x watt met een TTE van zeg 35min. Maar je kan ook een FTP hebben van x watt met een TTE van 50 min. je FTP oftewel anaerobe drempel is eigenlijk een drempel waarop je lichaam nog net voldoende zuurstof opneemt om het melkzuur af te voeren. Ga je over die drempel dan lukt dat niet meer, en dat is precies wat je ook wel merkt. Als je goed je lichaam kent voel je wel wanneer je rond je FTP zit. Je ademhaling is dan hoog maar wel onder controle. Ga je er over dan merk je wel dat je in de ademschult komt en ongecontroleerder gaat ademhalen.

Het nadeel van die 20min test is eigenlijk dat je boven die drempel moet rijden om je FTP vast te stellen. Want je neemt er namelijk 95% van. Het kan best zijn dat je door training je anaerobe vermogen is toegenomen waardoor je dus beter in staat bent om 20min boven je FTP te rijden, terwijl eigenlijk je aerobe vermogen niet is toegenomen of niet in die mate als uit de test blijkt. Daarom ben ik er een voorstander van om bijv 45min test te doen en dan precies op je FTP ipv 20w ofzo erboven.

Kolie Moore heeft hier een artikel over geschreven: https://www.trainingpeaks.com/blog/the- ... protocols/

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 mar 2023 10:03

Erik1.0 schreef: 02 mar 2023 08:39
hond schreef: 01 mar 2023 22:00 Ik train al een tijd met Join en het valt me op dat je nooit echt hele zware trainingen krijgt opgelegd met lange blokken op hoge intensiteit. De VO2max intervallen zijn natuurlijk zwaar, maar ook maar een paar minuten waarna er weer rust volgt. Mijn gevoel zegt dat je voor goede prestaties in wedstrijden ook regelmatig een soort van 'racesimulatie' of trainingswedstrijden moet rijden. En niet alleen maar relatief korte intervalblokjes, omdat die inspanning niet vergelijkbaar is met een wedstrijd van een 1-2 uur.

Nu rij ik toch af en toe een zware rit op de mountainbike waarbij ik bv 1,5 uur tegen mijn limiet rij en heb ook het idee dat ik daar ook beter van wordt. Maar volgens de trainingen op Join zou ik zo'n zware trainingen nooit moeten doen en is het voor mijn prestatie beter om maandenlang alleen maar korte intervalblokjes te rijden als voorbereiding op zo'n wedstrijd?

Ook rij ik graag richting een mountainbikeroute, uurtje heen op duurvermogen, daar dan een uurtje op hoge intensiteit en weer een uur terug. Doe dit misschien 2x per maand, zou ik beter worden als ik dit voortaan niet meer doe en op zo'n dag toch gewoon de gebruikelijke Join duurtraining rij van 3 uur met een paar korte inspanningen erin? Zelfde geldt ook voor zware trainingsritten op de weg in groepsverband die er straks weer aankomen in de avonduren, afgezien van dat het leuker is, zou het beter zijn om dit niet meer te doen en gewoon de Join intervalritjes aan te houden?
Is jouw vraag niet: zijn grijze ritten een goede toevoeging?

Ik train met een trainer sinds 2 jaar en mijn ervaring is precies hetzelfde als hierboven geschreven. Voelt nooit superzwaar, en als het superzwaar is dan zijn de blokken relatief kort. Heb ik echt aan moeten wennen. Maar bij mij werkt het als een tierelier en ik breek op 44-jarige leeftijd het ene na het andere vermogensrecord. De factor vermoeidheid wordt veel beter gemanaged dan toen ik nog zelf trainde en vond dat het goed was dat ik na een lange intensieve rit in slaap viel op de bank...

Grtz
Precies, veel mensen zijn geneigd om teveel en te hard te trainen (grijs). Eigenlijk zitten ze het hele seizoen in een soort van chronische vermoeidheid en aangezien ze zich altijd zo voelen, voelt het niet meer als vermoeidheid. Juist als je jezelf wil verbeteren moet je gedoseerde prikkels toedienen met voldoende herstel. Ik ging wel eens op een zondag mee met een groepsrit. 125km koers alsware. Ik lag daarna uitgeteld op de bank en kon niet echt interval trainen tot woensdags. Dat is natuurlijk ontzettend in inefficient, want je wil natuurlijk op dinsdag ofzo ook alweer een goede prikkel toedienen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 mar 2023 16:45

Dat herken ik wel, nouja alleen het laatste jaar vooral. Alleen het afgelopen jaar ben ik continu door gegaan.
Die jaren ervoor altijd wel een week of een keer twee weken heel rustig omdat ik door mijn rug was gegaan.

Het hing dus meer van toeval af dat het toen goed ging vorig jaar was ik inderdaad juli en aug chronisch fiets moe.
En het heeft echt zes weken geduurd voordat ik weer dacht hee, het gaat weer beter.

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 mar 2023 17:00

Ik heb de indruk dat je Join-score ook positief reageert als je de lange ritten langer maakt (stel 3 uur i.p.v. 2 uur als opgegeven). Of de intensieve stukken intensiever.
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 mar 2023 19:44

Nou, ik zat daar al wel naar te kijken. Maar volgens mij zat er ook een keer een fout in en nu weer?
Ik begon zes weken terug op 16.1 en nu 21.7

Vd week liep ie door naar 26.x over zes weken, nu loopt ie weer af naar 20.5, dat klopt natuurlijk niet.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 02 mar 2023 21:05

wasbeer2006 schreef: 02 mar 2023 19:44 Nou, ik zat daar al wel naar te kijken. Maar volgens mij zat er ook een keer een fout in en nu weer?
Ik begon zes weken terug op 16.1 en nu 21.7

Vd week liep ie door naar 26.x over zes weken, nu loopt ie weer af naar 20.5, dat klopt natuurlijk niet.
In de tussentijd niet je beschikbaarheid aangepast voor de komende week? dat zou het ook kunnen verklaren.

Rick23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2020 21:04

Rick23 02 mar 2023 22:39

Vandaag weer een RPE van 2 terwijl ik 2.5 uur duur/tempo heb gefietst met een gemiddelde hartslag van 134.

En ja, ik kan het zelf aanpassen maar ik vraag me serieus af op basis waarvan Join dit inschat… :)

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 mar 2023 22:43

Heb je geen vermogensmeter?
Hartlag is een lastige basis om in te schatten. Voor mij zou het wel kloppen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mar 2023 09:32

@Xheanortx, das een goeie wel iets aangepast. Maar heel weinig ik ben van van 2x3 en 1x 4 naar 1x 3 1x2 en 1x 4 uur.

Over ede RPE, dat is heel persoonlijk ik vind een rit met een HR 134 gem een score 4.
Een score 2 vind ik een ritje van 20 minuten op hr 125 en daar zit de perceptie, net wat ik zei hierboven een MTB rit op 9 zetten, tuurlijk hard gefiets, het middelste uurtje gemiddeld 90% ftp, maargoed ik vind het een 7 of een 8.

Plaats reactie