Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 apr 2023 21:01

Jans schreef: 29 apr 2023 16:37
bakboord1 schreef: 29 apr 2023 16:21 En dan fiets je altijd lekker door in de grijze zone.
De meeste wielrenners fietsen op gevoel te hard om een optimaal trainingseffect te hebben.
Dat geeft toch niet als je niet "voor iets" fietst?
Jawel,want die te hard gaan in het begin en kunnen het aan het eind niet meer bijhouden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 apr 2023 21:30

Dan kun je wel zo'n moie "afzien-kop" trekken. En daar gaat het toch om?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 apr 2023 21:53

nijkie schreef: 29 apr 2023 21:01
Jans schreef: 29 apr 2023 16:37
bakboord1 schreef: 29 apr 2023 16:21 En dan fiets je altijd lekker door in de grijze zone.
De meeste wielrenners fietsen op gevoel te hard om een optimaal trainingseffect te hebben.
Dat geeft toch niet als je niet "voor iets" fietst?
Jawel,want die te hard gaan in het begin en kunnen het aan het eind niet meer bijhouden.
Wie zegt dat wanneer iemand "grijs" fietst hij/zij aan het einde van een rit "op" is? Wie of wat zouden ze niet bij kunnen houden? Lang alle grijze fietsmuizen rijden niet in een groep, dus hoeven ze ook niemand bij te houden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 apr 2023 21:55

nijkie schreef: 29 apr 2023 21:01
Jans schreef: 29 apr 2023 16:37
bakboord1 schreef: 29 apr 2023 16:21 En dan fiets je altijd lekker door in de grijze zone.
De meeste wielrenners fietsen op gevoel te hard om een optimaal trainingseffect te hebben.
Dat geeft toch niet als je niet "voor iets" fietst?
Jawel,want die te hard gaan in het begin en kunnen het aan het eind niet meer bijhouden.
Wie zegt dat wanneer iemand "grijs" fietst hij/zij aan het einde van een rit "op" is? Wie of wat zouden ze niet bij kunnen houden? Lang alle grijze fietsmuizen rijden niet in een groep, dus hoeven ze ook niemand bij te houden.

canyon1964
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2022 19:37

canyon1964 30 apr 2023 14:51

Juist een training op kracht uitgevoerd buiten. Join geeft aan dat ik wat te veel gedaan heb en zou mijn dagen aanpassen in de app. Voor morgen heeft hij mij een sweet spot training toegevoegd. Rare manier van Join om me dit te laten doen in plaats van een rustdag of een herstel training.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 mei 2023 13:13

De vraag is dan hoe hard "grijs"
Wat ik merk als ik minder grijs fiets is dat ik wat hogere pieken aankan en minder spiervermoeidheid ervaar.

Maar ik kan aan het einde van grijs nog prima het grijze tempo rijden.
Zat dan ook niet heel ver in het grijs net ff in de D3 watt of 10 a 15 teveel.
Dat is natuurlijk niet extreem.

Je moet je ook afvragen waar het je om gaat. Mijn gemiddelde snelheid over een jaar ligt grijs hoger.
Logisch ook natuurlijk, maar daarom dus de vraag aan jezelf wat wil je bereiken.

Ik voel me wel wat fijner door mijn grijze blokken iets te verlagen naar D2. De harde training deed ik uit mezelf al wel aardig.

@Jans jij fiets volgens mij altijd heuvel/berg achtig. Dat is al heel anders want in een afdaling heb je pure rust.
Als je bv de ventoux afdaalt heb je gewoon 20 a 25 minuten puur herstel, beetje eten en drinken en het effect is het zelfde als hier in de polder die tijd op het terras in je rit. Ander flinke heuvels/bergen zit je snel aan 10 tot 15 minuten rust. Boven wat eten en drinken en benenden ben je weer als nieuw :-)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 mei 2023 13:21

Nou op een terras hoef ik niet op te letten bij een afdaling des te meer. En de Ventoux laat ik aan anderen over. Ik heb al geschreven dat mijn lichamelijke motor niet zo groot is. Dus ik ben "beneden" ook niet als nieuw.
Als ik je reactie lees @wasbeer dan hoeft bijna niemand zich druk te maken over flinke klimmen. Voordat de volgende er is ben je weer fris en fruitig?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 01 mei 2023 15:23

canyon1964 schreef: 30 apr 2023 14:51 Juist een training op kracht uitgevoerd buiten. Join geeft aan dat ik wat te veel gedaan heb en zou mijn dagen aanpassen in de app. Voor morgen heeft hij mij een sweet spot training toegevoegd. Rare manier van Join om me dit te laten doen in plaats van een rustdag of een herstel training.
Het is waarschijnlijk zo dat je vandaag een tikkeltje over het randje bent ("iets teveel"), maar daarvan morgen weer hersteld bent en dus gewoon een sweet spot training kunt doen.
Mocht je er te ver overheen zitten, dan krijg je inderdaad geen of een lichtere training, omdat je dan de volgende dag nog niet voldoende hersteld zal zijn om de training goed uit te voeren.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 01 mei 2023 15:28

Wat betreft de discussie over grijs trainen: Als je graag lekker (want dat is het) wilt brommeren en je rondjes met een 30+ gemiddelde (of wat je ook wilt en kunt) wilt rijden en daar lol in hebt, dan moet je dat vooral doen. Het is een hobby en doe wat je leuk vindt.

Als je sneller wilt worden, beter wilt presteren, etc, dan is het verstandiger om het wat gestructureerder aan te pakken. In de basis: De rustige stukken echt rustig, de harde stukken echt hard.

Ik heb zelf meer lol in de 2e aanpak. Ook vind ik het altijd een bijzondere gewaarwording hoeveel harder je gaat rijden, in km/u, bij een lagere hartslag en RPE, na een paar maanden waarin je voldoende rustige duurtrainingen gedaan hebt.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 01 mei 2023 15:58

@ibooij zou je nog naar mijn vraag van 2 pagina's terug kunnen kijken ?
peteri200 schreef: 22 apr 2023 13:39 Vandaag voor de eerste keer 2 series met 30/30's in de training. Hoe voer ik deze nu goed (het best) uit?. Join zegt begin niet sprintend, maar ga het hele blokje voluit. Daarbij geeft join een doelvermogen aan. Maar dit is bij lange na niet het vermogen wat bij voluit gaan hoort (te laag). De eerste serie, ging ik zittend op een stevige versnelling aan en probeerde ik zo hard en lang mogelijk te versnellen. Ik had een flinke piek in het vermogen in het begin en dit takkelde over de 30 sec af, ik bleef wel ruim boven het doelvermogen. De laatste 2 blokjes zag ik echt wel sterretjes. Na 40min rustig de volgende serie van 5. Nu heb ik een iets lichtere versnellingen gereden en een meer constant vermogen gereden over de 30sec waarbij het verval over het blokje een stuk lager was, maar met een hogere cadans. Nog wel steeds boven het aangegeven doelvermogen. Ik verteerde deze serie een stuk beter dan de eerste. Maar dat kwam misschien ook omdat deze wat verder in de training zat en ik al een flinke opwarmer had gehad met de eerste serie.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 02 mei 2023 09:55

peteri200 schreef: 01 mei 2023 15:58 @ibooij zou je nog naar mijn vraag van 2 pagina's terug kunnen kijken ?
peteri200 schreef: 22 apr 2023 13:39 Vandaag voor de eerste keer 2 series met 30/30's in de training. Hoe voer ik deze nu goed (het best) uit?. Join zegt begin niet sprintend, maar ga het hele blokje voluit. Daarbij geeft join een doelvermogen aan. Maar dit is bij lange na niet het vermogen wat bij voluit gaan hoort (te laag). De eerste serie, ging ik zittend op een stevige versnelling aan en probeerde ik zo hard en lang mogelijk te versnellen. Ik had een flinke piek in het vermogen in het begin en dit takkelde over de 30 sec af, ik bleef wel ruim boven het doelvermogen. De laatste 2 blokjes zag ik echt wel sterretjes. Na 40min rustig de volgende serie van 5. Nu heb ik een iets lichtere versnellingen gereden en een meer constant vermogen gereden over de 30sec waarbij het verval over het blokje een stuk lager was, maar met een hogere cadans. Nog wel steeds boven het aangegeven doelvermogen. Ik verteerde deze serie een stuk beter dan de eerste. Maar dat kwam misschien ook omdat deze wat verder in de training zat en ik al een flinke opwarmer had gehad met de eerste serie.
Ik heb net even bij Jim zelf geverifieerd. Het idee van deze blokken is: Rij elk blokje op een inspanningsniveau dat je:

* Kunt volhouden over het hele blokje
* De hele serie op ongeveer hetzelfde niveau kunt volhouden (dit zal in de opeenvolgende intervallen zwaarder voelen)
* In beide (of meer als de training daarom vraagt) series op ongeveer hetzelfde niveau kunt volhouden.

Het is dus natuurlijk wel even uitzoeken wat het vermogen is dat jij dan bij jou past. Het doelvermogen in de app is een gemiddelde, maar als je wat anaerober aangelegd bent, kun je deze intervallen natuurlijk wat harder doen.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 02 mei 2023 14:38

Dank je wel! Dan is het mij duidelijk.

Plaats reactie