Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 18 apr 2023 16:56

Hallo,

Ik gebruik de app nu ongeveer 6 maand. In het begin was het wat zoeken en stelde ik me véél vragen rond de inhoud van de trainingen. Toch heb ik me gehouden aan het voorgeschreven programma, een vermogenmeter gekocht en ondanks de twijfels blijven verder doen. Het omschakelen naar een vermogenmeter was toch wel even wennen, zeker als je soms thuis komt met gemiddeldes van minder dan 25km/h. Ondertussen weet ik wel beter en ben ik tevreden over de progressie die ik heb kunnen maken!

Recent merkte ik wel op dat binnen de Join app, de afgewerkte workout nu wordt weergegeven via Garmin ipv Strava( Device Garmin Edge 830). Betekent dit dat je Strava niet meer nodig hebt in de toekomst om workout(Garmin) te koppelen aan Join?

Mijn laatste 2 trainingen waren nog al pittig( na rustweek), na het inladen van de uitgevoerde training kreeg ik spontaan de melding in de Join app dat mijn FTP gestegen was. Meteen kreeg ik ook de vraag of ik deze "stijging" wou bevestigen in mijn atletisch profiel. Ik heb nog maar pas een 4 tal weken geleden een FTP test gedaan op de Wahoo Kickr. Ik ben dan ook verrast dat er zonder enige FTP test een aanpassing gebeurt van je FTP waarde na een training..? Is dit een nieuw gegeven in de join app?

Iemand ervaring mee..?
Stef

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 apr 2023 20:55

Ja heb ik ook gehad, na een rit een nieuw voorgesteld (e) Ftp.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 18 apr 2023 21:14

Ik vermoed dat als je in een training ergens een beste 20 min. power rijdt, het programma daar dan je nieuwe ftp waarde op baseert.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 18 apr 2023 21:47

Dat hoeft niet perse 20 minuten te zijn. Inmiddels zijn de algoritmes zo goed dat je ook met minder tijd een behoorlijke inschatting kunt doen. Die 20 minuten test is namelijk ook een inschatting van wat je een uur zou moeten kunnen volhouden.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 19 apr 2023 08:50

Klopt inderdaad. Het nieuwe FTP wordt voorgesteld en niet gelijk toegepast. Dus als je wilt kun je het ook negeren en blijft je oude FTP instelling gebruikt worden. Dit kan bijvoorbeeld best handig zijn als je vermogensmeter kuren heeft, wat we helaas vaak zien in de data.

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 19 apr 2023 15:00

Waarschijnlijk kijk ik er verschrikkelijk over heen, maar ik zag dat ik een aantal 'volgers' heb in Join die ik niet ken en ik daarom wil verwijderen. Ik kan alleen nergens vinden hoe. Iemand een idee?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 19 apr 2023 15:20

Die kun je niet weghalen vanuit de app. Als je even naar support (support@join.cc) mailt dan wordt het voor je gedaan.

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 19 apr 2023 15:43

Duidelijk, dank!

peteri200
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 22 apr 2023 13:39

Vandaag voor de eerste keer 2 series met 30/30's in de training. Hoe voer ik deze nu goed (het best) uit?. Join zegt begin niet sprintend, maar ga het hele blokje voluit. Daarbij geeft join een doelvermogen aan. Maar dit is bij lange na niet het vermogen wat bij voluit gaan hoort (te laag). De eerste serie, ging ik zittend op een stevige versnelling aan en probeerde ik zo hard en lang mogelijk te versnellen. Ik had een flinke piek in het vermogen in het begin en dit takkelde over de 30 sec af, ik bleef wel ruim boven het doelvermogen. De laatste 2 blokjes zag ik echt wel sterretjes. Na 40min rustig de volgende serie van 5. Nu heb ik een iets lichtere versnellingen gereden en een meer constant vermogen gereden over de 30sec waarbij het verval over het blokje een stuk lager was, maar met een hogere cadans. Ik verteerde deze serie een stuk beter dan de eerste. Maar dat kwam misschien ook omdat deze wat verder in de training zat en ik al een flinke opwarmer had gehad met de eerste serie.

replica17
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2022 09:29

replica17 22 apr 2023 17:45

Volg join nu een paar weken, krijg weinig te doen en de trainingen zijn (nog) niet erg zwaar toch krijg ik na elke training als status "je bent aan het overtrainen" of "je doet iets teveel". Mijn RPE is eigenlijk altijd lager dan het volgens de app zou moeten zijn dus dat kan het niet zijn. Na een dag of soms wat meer gaat hij weer naar "je conditie verbetert"...

Ik volg de trainingen zo goed als het kan en doe niks buiten de app om, hoe kan ik dan teveel doen?

Enige wat hier misschien voor zorgt is dat ik in de lichte heuvels van Belgisch Limburg fiets en daardoor soms moeite heb om de "duur" wattages te volgen... sta zowat stil. :lol:

canyon1964
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2022 19:37

canyon1964 23 apr 2023 06:51

Ik heb een vraag. Gisteren een pittige training buiten gedaan en mijn Garmin zegt dat ik een rustdag moet nemen en Join zegt dat ik een training moet uitvoeren van 3 uur en 20 minuten. Moet ik altijd de training van Join volgen of ook naar mijn Garmin luisteren.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27547
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 apr 2023 07:47

Je moet helemaal niks.

Dit gezegd hebbende, het is niet handig om twee kapiteins op één te schip te hebben. Dus ófwel Garmin volgen ofwel JOIN. Waarbij JOIN een stukje geavanceerder dan die meldingen van Garmin.

Plaats reactie