Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 03 jun 2022 12:05

Ik ben ook net met join begonnen. Ik loop wel een beetje tegen de volgende issue aan. Ik heb door de week 2-3x tijd voor een specifiek join programma op de Kickr, maar in het weekeinde heb ik allerlei soorten ritjes met mevr Woefdram of met fietsmaten, road en gravel etc, 1 of beide dagen, rondjes of ritjes naar familie aan de andere kant van het land, alles tussen 80-200km, kortom daar wil ik geen programma voor. Kan (moet?) ik dat in Join aangeven?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 03 jun 2022 13:28

Woefdram schreef: 03 jun 2022 12:05 Ik ben ook net met join begonnen. Ik loop wel een beetje tegen de volgende issue aan. Ik heb door de week 2-3x tijd voor een specifiek join programma op de Kickr, maar in het weekeinde heb ik allerlei soorten ritjes met mevr Woefdram of met fietsmaten, road en gravel etc, 1 of beide dagen, rondjes of ritjes naar familie aan de andere kant van het land, alles tussen 80-200km, kortom daar wil ik geen programma voor. Kan (moet?) ik dat in Join aangeven?
Op dit moment kun je dat het beste doen door op die dagen handmatig ritten toe te voegen. Dit doe je door op die dag middels de zwarte knop 'Rit toevoegen' een rit van een bepaalde duur toe te voegen. Binnenkort (binnen een week of 2) kun je hierbij ook aangeven hoe zwaar je verwacht dat deze rit gaat worden.

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 08 jun 2022 17:28

Ik ben momenteel met behulp van de Join app aan het trainen voor een lange beklimming (de Ventoux).
Nu woon ik in een streek waar ik gemakkelijk lange ritjes kan doen met weinig hoogtemeters (richting het noorden), maar ik kan ook makkelijk gaan klimmen (richting het zuiden).
Nu om de hartslagwaardes aan te houden die Join me aanbeveelt moet is het voor mij eigenlijk onmogelijk om te gaan klimmen tijdens trainingsritjes, ik moet vaak onder de 130-140 hartslag blijven. Maar zodra het 2-3% omhoog gaat schiet mijn hartslag al snel richting de 140-145 als ik nog een beetje vooruit wil gaan.
Daarom werk ik nu al mijn trainingen af op het vlakke.
Nu lijkt het me wel stom als ik binnenkort de ventoux wil beklimmen, om dan altijd vlakke ritjes te maken terwijl ik makkelijk hoogtemeters kan maken hier..
Hoe doen jullie dat of wat zouden jullie doen? Zou het niet beter zijn om toch afentoe wat hoogtemeters te gaan maken?

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 08 jun 2022 17:54

hoogtemeters maken en wat minder vooruit willen...

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 jun 2022 19:03

Hoogtemeters boeien niet. Zware versnelling tegen de wind is de beste simulatie van een helling van 9% EN 90-120 minuten. Zoek een mooie dijk uit.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 jun 2022 20:17

Hoe wil je de ventoux oprijden.., hartslag 140?
Dan kan je die trainingen ook prima op de hellingen doen.

Maar als je met een hogere intensiteit de ventoux op wilt..., dan zou ik de trainingen met hogere intensiteit richting de heuvels plannen.
En de lage intensiteit lekker voor t vlakke houden.

Of écht accepteren dat t niet zo vooruit gaat bij lage intensiteit. ook niet erg, als het vasthouden aan het trainingsschema zo belangrijk is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 13 jun 2022 08:12

Martijn10 schreef: 08 jun 2022 17:28 Ik ben momenteel met behulp van de Join app aan het trainen voor een lange beklimming (de Ventoux).
Nu woon ik in een streek waar ik gemakkelijk lange ritjes kan doen met weinig hoogtemeters (richting het noorden), maar ik kan ook makkelijk gaan klimmen (richting het zuiden).
Nu om de hartslagwaardes aan te houden die Join me aanbeveelt moet is het voor mij eigenlijk onmogelijk om te gaan klimmen tijdens trainingsritjes, ik moet vaak onder de 130-140 hartslag blijven. Maar zodra het 2-3% omhoog gaat schiet mijn hartslag al snel richting de 140-145 als ik nog een beetje vooruit wil gaan.
Daarom werk ik nu al mijn trainingen af op het vlakke.
Nu lijkt het me wel stom als ik binnenkort de ventoux wil beklimmen, om dan altijd vlakke ritjes te maken terwijl ik makkelijk hoogtemeters kan maken hier..
Hoe doen jullie dat of wat zouden jullie doen? Zou het niet beter zijn om toch afentoe wat hoogtemeters te gaan maken?
Het hartslagzones die een trainingsapp als Join (en ongeveer iedere andere geautomatiseerd trainingsprogramma waar je zelf geen zones opgeeft) wordt via een heuristiek berekend op basis van een aantal kern hartslag- en vermogenswaarden. Geen idee welke Join precies gebruikt maar ik vermoed de waarden die horen bij de anaërobe drempel of omslagpunt. Statistisch komen die zones redelijk overeen met de gemiddelde waarden van een popuplatie. Per individu kunnen er echter stevige afwijkingen zijn. Ik zou je exacte zones laten bepalen met een test via ademgasanalyse of lactaatmeting en vervolgens je laten adviseren in welke zones je exact moet trainen.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 13 jun 2022 08:16

Waarom is het nog steeds niet mogelijk om zelf je zones in Join in te voeren? Ik heb ietwat afwijkende zones waardoor ik bewust de hele tijd iets andere hartslag- en vermogenswaarden trap dan Join aangeeft.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 13 jun 2022 08:30

Ik worstel nog een beetje met welk trainingsdoel (programma) te kiezen. Half augustus zitten we eerst 1,5 week in Zell, meest gravelen maar ook de Gross Glockner, gevolgd door 1,5 week Bormio, ook gravel mix met als afsluiting een fundraising evenement op de Stelvio die ik van 2 kanten op ga (racer). Welk programma past hier het beste bij? Ik heb nu maar even FTP Builder gekozen, maar de cylcling holiday en het gravel race programma zouden ook van toepassing kunnen zijn, maak dit (veel) uit?

bankrenner
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10

bankrenner 13 jun 2022 09:15

Nu mijn basis conditie wat beter is geworden en een ritje van 100 km me goed af gaat is het volgens mij tijd om wat gerichter te gaan trainen.
Ik zou dit met join willen doen maar beschik niet over een powermeter. Ik heb recent een nieuwe fiets + garmin explorer aangeschaft en heb eigenlijk geen zin om nog meer in investeren in een powermeter. Ik beschik wel over een hartslag meter.

Mijn vraag is: Kan ik zonder powermeter gericht genoeg trainen in Join.

Welke andere dingen dien ik minimaal te doen voordat ik goed kan trainen met Join?

dank

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 13 jun 2022 10:34

Je kunt zonder powermeter trainen met Join.
Dan gebruik je hartslag.
Daar kun je direct mee aan de gang, hoewel het het beste is om een test te doen om je zones goed te kunnen (laten) bepalen.

Het is wel zo dat hartslag wat langzaam reageert op wisselende inspanning waardoor het met korte intervallen lastig te controleren zal zijn. Dan zul je deels op RPE moeten fietsen, de mate van inspanning die je ervaart op een schaal van 0 tot 10. Join geeft die targets ook aan bij de intervallen.
Maar het kan dus wel.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 13 jun 2022 12:51

Ik zou zelf alleen op hartslagmeter join gebruiken als je niet te veel dagen achter elkaar fietst. Als ik drie dagen achter elkaar fiets dan is op dag 3 mijn hartslag niets meer waard als graadmeter. Neem ik
steeds een rustdag na een dag fietsen dan zegt het bij mij al een stuk meer. Iedereen is uniek, maar in elk geval goed om te weten hoe jouw hartslag reageert (ook op temperatuurverschillen). Ook een optie is zoals genoemd om het op RPE te doen, ik denk dat je daar vrij ver mee komt maar je moet wel accepteren dat het allemaal een stuk minder accuraat is dan op vermogen.

Plaats reactie