Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 13 apr 2022 11:59

richard84 schreef: 13 apr 2022 00:57 Had net join, was dus de eerste ftp test en ook de eerste 'training'. Ik had wel een ftp waarde ingevoerd, van een test die ik twee weken eerder had gedaan (voordat ik Join had dus).

Als allereerste in mijn schema wilde join een dag rust, en dan een ftp test. Maar ik had net 2 dagen rust gehad en had dus geen zin om weer een dag niks te doen. Dus deed ik die eerste dag een nieuwe ftp test.
Het algoritme accepteerde hem niet als een officiële test bedoel ik, omdat ie daarna meteen weer een nieuwe ftp test wilde.
Het jammere was dus dat ik niet ff die test kon wegklikken/switchen om eerst een paar weken gewoon aan het trainen te gaan.
Je kunt een test altijd wegklikken, met het icoontje met de 2 pijltjes rechtsboven de test. Dat is dezelfde knop waarmee je gewoonlijk workouts kunt shuffelen of kunt vervangen door een andere. Een test wordt dan later in je plan gezet.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 13 apr 2022 12:40

Nog een andere vraag over hoe de RPE in te vullen:
Ik rij sinds kort wedstrijden, waarbij ik vaak op de fiets heen- en weer rij. Ik vind het zelf handiger om dit in 3 ritten te loggen en vervolgens per rit een RPE aan te geven (bv. 2-9/10-2). Maakt dit op JOIN verschil hoe je zoiets logt?

(alternatief is 1 lange rit en daar een RPE aangeven, maar dit vind ik persoonlijk al lastiger.)
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 13 apr 2022 15:19

Desertstorm schreef: 13 apr 2022 12:40 Nog een andere vraag over hoe de RPE in te vullen:
Ik rij sinds kort wedstrijden, waarbij ik vaak op de fiets heen- en weer rij. Ik vind het zelf handiger om dit in 3 ritten te loggen en vervolgens per rit een RPE aan te geven (bv. 2-9/10-2). Maakt dit op JOIN verschil hoe je zoiets logt?

(alternatief is 1 lange rit en daar een RPE aangeven, maar dit vind ik persoonlijk al lastiger.)
Dit is een uitstekende manier om het te doen. RPE is inderdaad ook een stuk makkelijker in te schatten op deze manier.

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 18 apr 2022 18:46

Ik wil mijn trainingsdoel graag bijstellen naar een week eerder. Over ongeveer 4 weken ipv 5.
Heb nu al 6 weken voltooid.
Is dat nog mogelijk of verlies ik dan mijn progressie en sluit het nieuwe trainingsschema dan niet meer aan?

-Bart-
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2021 12:25

-Bart- 18 apr 2022 21:01

Ik heb een stukje terug gelezen maar ik kon niet zo snel recente informatie vinden. Maar wat is jullie ervaring nu op dit moment met het inladen van de Join trainingen en een Wahoo Element roam?

Werkt dit bijvoorbeeld net zo makkelijk als een geplande route in Strava ophalen via de WiFi of zijn hier tussen stappen nodig?
Kan me namelijk ergens nog herinneren iets gelezen te hebben dat dit niet zo simpel was, dit houd me voor nu eigenlijk iets wat tegen.

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 19 apr 2022 09:04

-Bart- schreef: 18 apr 2022 21:01 Ik heb een stukje terug gelezen maar ik kon niet zo snel recente informatie vinden. Maar wat is jullie ervaring nu op dit moment met het inladen van de Join trainingen en een Wahoo Element roam?

Werkt dit bijvoorbeeld net zo makkelijk als een geplande route in Strava ophalen via de WiFi of zijn hier tussen stappen nodig?
Kan me namelijk ergens nog herinneren iets gelezen te hebben dat dit niet zo simpel was, dit houd me voor nu eigenlijk iets wat tegen.
Ik vind het heel gemakkelijk gaan. Je moet eenmalig iets instellen via Trainingpeaks, daarna hoef je er niet meer naar om te kijken.

Je moet er wel voor zorgen dat je vermogenszones gelijk staan op de Join-app en de Wahoo-app. Voor de zekerheid pas ik de zones in Trainingpeaks ook aan, al weet ik niet 100% zeker of dat nodig is. Ik heb een keer gehad dat de zones in mijn training niet overeenkwamen met wat er in Join stond, maar dat kan ook aan verkeerde zones in Wahoo hebben gelegen. Sindsdien 'beheer' ik de zones dus op drie plekken aan, dat is een keer in de zoveel tijd ietwat onhandig. Maar als dat alles is...

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 20 apr 2022 08:55

ibooij schreef: 06 mar 2022 19:53
Bospaadje schreef: 06 mar 2022 15:16 Ik heb een 830 waarop ik dan training zou kunnen doen. Ik bedenk me nu wel dat ergmodus dan niet mogelijk is. Hoe bepaald de direto dan zijn weerstand?
Met een Edge 830 kun je je fietstrainer in ERG mode laten aansturen.
Deze video laat zien hoe je dit kunt instellen (en wat de andere mogelijkheden zijn om de Garmin Edge met je trainer te gebruiken) : https://www.youtube.com/watch?v=soXbz_BnOR8
Ik weet niet precies of er in dit topic nog reactie kwam over blokjes die slecht op gang komen bij het aansturen van de direto met de garmin, maar dat is bij mij dus ook het geval.
Nu lees ik dat ik ook kan aansturen met: Golden cheetah an dat dat smoother gaat tussen overgangen blokken. Iemand daar ervaring mee?

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 21 apr 2022 11:14

Dag allen,

Ik fiets nu 3 weken met Join. De afgelopen weken alleen op de de Wahoo Kicker (indoor). Maar nu het weer beter word ook buiten.

Gisteren na 2 woon/werk ritten van een uur kom ik er achter dat het buiten haast niet te doen is om een interval uit te voeren met minimale verschillen.
Op de terugweg heb ik een "10 min intensieve duur" training volbracht. Echter zijn de verschillen van deze interval minimaal.
10 min 174-199 watt met vervolgens 10 minuten 149-174 watt. (FTP van 249 watt).

Dit is haast niet te doen. Bij iedere windvlaag piekt je vermogen waardoor de Garmin 820 begint te piepen dat het vermogen te hoog is. Wanneer het fietspad iets naar beneden loopt krijg je te horen dat het vermogen te laag is.
Ik zie in de data dan ook niet terug dat er sprake is van een dergelijk interval.

https://drive.google.com/file/d/12cKHXE ... sp=sharing

Hebben we dit allemaal of is het een gebrek aan training? Wellicht dat ik de Garmin in kan stellen dat deze het gem. vermogen van 30 seconden neemt ipv 10 seconden. Dan krijg je meer speling.

Iemand tips?

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 21 apr 2022 11:42

Frigide schreef: 21 apr 2022 11:14 gem. vermogen van 30 seconden neemt ipv 10 seconden. Dan krijg je meer speling.

Iemand tips?
Dat is precies hoe ik het buiten doe. Als het maar een beetje in de zone zit meeste van de tijd, ben ik allang tevreden. M'n hartslag geeft dan wel redelijk duidelijke blokken want die fluctuaties gaan daar niet zo snel. En tja soms heb je opeens een perfect interval vanwege een lang recht goed aangelegd pad met stabiele tegenwind of een wat langer stukje oplopende weg, dat is dan fijn.

Waar ik woon zit ik wel af en toe met klimmetjes, moet je met 220W blijven fietsen maar om thuis te komen moet ik dan over een 12% klim heen. Dan ga je heel langzaam omhoog 😂

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 21 apr 2022 12:31

Ik heb een nieuwe training scherm gemaakt.
Verm. 10 sec
Verm. 30 sec
Rondeverm.
Huidige ronde (Tijd)
Cadans
Rondecadans
Hartslag
Snelheid

Ik ga de intervallen op de stuurpen plakken zodat ik de ronde gewenst iets korter of langer kan maken aan de hand van de omgeving.
Bij het vermogen kan ik me dan focussen op de 30 sec en de vermogen van een ronde (interval).

Morgen maar een kijken wat het word.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 21 apr 2022 12:52

hond schreef: 18 apr 2022 18:46 Ik wil mijn trainingsdoel graag bijstellen naar een week eerder. Over ongeveer 4 weken ipv 5.
Heb nu al 6 weken voltooid.
Is dat nog mogelijk of verlies ik dan mijn progressie en sluit het nieuwe trainingsschema dan niet meer aan?
Kun je mij even een PB sturen, dan kijk ik even of je direct kan helpen. Als je het via de app verandert zal je trainingsschema initieel niet helemaal aansluiten.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 21 apr 2022 12:58

Frigide schreef: 21 apr 2022 12:31 Ik heb een nieuwe training scherm gemaakt.
Verm. 10 sec
Verm. 30 sec
Rondeverm.
Huidige ronde (Tijd)
Cadans
Rondecadans
Hartslag
Snelheid

Ik ga de intervallen op de stuurpen plakken zodat ik de ronde gewenst iets korter of langer kan maken aan de hand van de omgeving.
Bij het vermogen kan ik me dan focussen op de 30 sec en de vermogen van een ronde (interval).

Morgen maar een kijken wat het word.
Het is inderdaad niet altijd even makkelijk om de intervallen via de fietscomputer te doen, vanwege het feit dat ie gelijk gaat zeuren als je eventjes iets te hard (windvlaag tegen) of te langzaam (bochtje, tegenliggers) gaat.
Ikzelf doe intervaltrainingen op de fiets eigenlijk nooit met sturing vanuit de Garmin/Wahoo, maar onthou de training en doe op die manier de blokken. Misschien ben ik wel ouderwets, maar ik vind dat persoonlijk het prettigst.

Plaats reactie