Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 04 mar 2023 17:34

NuitKor schreef: 04 mar 2023 16:25
hond schreef: 04 mar 2023 13:34 Voor dit weekend gaf Join aan 3u20min op zaterdag (met 1min kracht intervallen en een 20min tempo blok) + 3u rustige duur op zondag.
Nu heb ik vanmorgen de zaterdag training uitgevoerd, maar heb op het eind een half uurtje langer gereden op rustig tempo. Deze heb ik geupload naar Join, RPE score 4 ingevuld, maar tot mijn verbazing is de zondagtraining nu vervallen en staat er voor morgen een rustdag gepland. Hoe kan dit, want heb de training bijna perfect uitgevoerd, alleen nog verlengd met een half uur. Dat effect kan toch niet zo groot zijn dat de volgende rustig training daardoor geschrapt moet worden?

Verder staat er voor volgende week ook meteen een rustweek gepland. Dus het niet zo dat ik nu krachten zou moeten sparen voor komende week.
Bijzonder ja. Als je nou eens een RPE van 3 had ingevuld, zou hij dan wel gewoon de training van zondag voor blijven schrijven? Natuurlijk is dit wel de beperking van een algoritme. Geen mens is gelijk. De ene heeft na zo'n zaterdag training rust nodig en de ander kan dan prima nog een duurrit erna doen. "if you pay peanuts, you get monkeys"
Maar RPE4 is juist voor een rustige duurtraining en is ook de automatische suggestie. Als ik hem nu achteraf naar RPE2 (hersteltraining) wijzig staat er wel dat het trainingsschema is bijgewerkt, maar blijft de zondag een rustdag. En als ik hem naar RPE5 wijzig dan geeft de app aan 'je doet iets teveel'. Nu weer terug op 4 gezet.

Hoe dan ook ga ik morgen gewoon fietsen, het is immers weekend en heb er nu de tijd voor en de app is dus niet heilig. En hierdoor ben ik nog meer geneigd om op eigen initiatief zelf ook zwaardere ritten in te plannen om toch meer wedstrijdgevoel op te doen want dat krijg je niet met alleen korte blokjes. Al bij al nog niet helemaal overtuigd dus, mede dankzij dit soort plotselinge wijzigingen in het schema.

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 05 mar 2023 08:32

Als ik het atletisch profiel nu van gemiddeld (+/- 7,5uur) op gevorderd (+/- 10 uur) zet dan is de rustweek voor volgende week verdwenen en is het weer een normale trainingsweek geworden van 10 uur. Terwijl de weken daarna niet heel veel meer uur krijgen, die gaan van 13 naar 14u. Dat vind ik ook wel apart dat door zo'n wijziging die hele rustweek verdwijnt. En liefst zou ik op trainingsweken rond de 10u uitkomen, voor 13-14u heb ik nauwelijks tijd.
Het lijkt erop dat dat gemiddelde ook de rustweek meetelt? Want dat heeft nogal een impact als je in die week maar 3 uur lostrapt.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 600
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 06 mar 2023 14:01

Na jaren van gewoon fietsen wil ik nu Join ook eens gaan proberen en kijken wat er gebeurd als ik een schema ga volgen. Nu fiets ik vooral veel en vaak, maar echt specifiek trainen doe ik niet.
Ik fiets inmiddels zo'n 20 jaar, en voor mezelf heb ik vaak een aanvaardbaar niveau gehaald, door op mijn eigen manier te fietsen, wat dus vooral bestond uit veel rijden. De afgelopen jaren gekoerst, toertochten etc gereden en wekelijkse groepsritten gereden. Dat lukt allemaal prima, ben verre van de beste, maar ook lang niet de minste. Gemiddeld rij ik per jaar rond de 15000km.
Afgelopen weekend heb ik alle 77 pagina's van dit topic eens doorgenomen en op veel vragen wel al een antwoord gevonden. Echter ben ik benieuwd of er mensen ervaring hebben met een vergelijkbare situatie zoals van mijzelf. En hoe dit het best in Join verwerkt kan worden.
Ik fiets 5 dagen (of het moet een keer vreselijk slecht weer zijn) in de week heen en weer naar mijn werk 17.5km enkele reis. In het weekend heb ik vaak 2x 4 uur de tijd. Als straks de zomertijd weer ingaat, rijd ik vaak voorafgaand aan mijn werk al 1 of 1.5uur, savonds heb ik door de week dan ook nog 2 of 3x tijd om te rijden. Vorig jaar heb ik in het seizoen eigenlijk alle lokale koersjes gereden, dat ben ik nu ook weer van plan maar dan met een gestructureerde manier van trainen, en hopelijk word ik dan ook echt beter.
Ik heb nog niet helemaal in beeld hoe ik straks al mijn beschikbare tijd in Join kan verwerken, en hoe dit dat uitkomt qua voorgestelde trainingen. Ik heb nu per dag zeg maar 1u15min beschikbaar maar dit is dus verdeeld over 2 periodes in de dag. In de zomertijd krijg ik dus straks eigenlijk 3 periodes per dag beschikbaar, heenrit, terugrit (thuis even eten, en werkspullen afdoen) avond(traingsrit) hoe verwerk ik dat dan straks nu allemaal in Join?
Ik kan straks wel een doel in Join zetten (de thuiskoersen en in de dorpen rondom half Mei, wil ik dus graag "goed"zijn), maar voorafgaand wil ik natuurlijk de zaterdagen ook graag wat koersen rijden. Dit wordt dan vast iets anders als wat Join zou voorstellen, maar je kan toch ook niet eeuwig blijven trainen met Join, je wil je verbeteringen toch ook in de praktijk brengen? Hopelijk kan iemand wat raad en advies geven.

Cloclo100
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2023 11:41

Cloclo100 07 mar 2023 12:35

Er is een aparte podcast over dit onderwerp genaamd, "woon-werkverkeer". Deze best eens luisteren..

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 07 mar 2023 19:47

peteri200 schreef: 06 mar 2023 14:01 Na jaren van gewoon fietsen wil ik nu Join ook eens gaan proberen. Hopelijk kan iemand wat raad en advies geven.
Als ik 2 of 3x fiets op een dag zie ik dat gewoon als 1 grote training. Dus met wwx2 van 40min + 2 uur in de avond zou ik beschikbaarheid opgeven als 3.5 uur, en dan kan het best zijn dat je een veel kortere training krijgt, dan zou ik die gewoon in die 2x 40min doen. Als er dan sprintjes staan of blokken, gewoon proberen 'in de geest van de training' te blijven.
Als je dan echt een rustdag moet hebben, kun je natuurlijk nog altijd gewoon op sukkeltempo op en neer naar je werk fietsen, dat kun je wel aan als je al jaren zo een volume fietst.


En als dat voor je uitmaakt, kun je de training als 1 geheel uploaden, dan registreren in Join, en als je dat wilt daarna opknippen met zo een strava tool online. Dan is het voor join duidelijk wat je gedaan hebt, maar heb je nog steeds je aparte trainingen. Alternatief is natuurlijk een horloge/2e computertje kopen.

Die trainingswedstrijden zijn simpel. Je kunt vantevoren aangeven als je een bepaalde activiteit wil doen, dan vul je bijv in 1,5 uur, rpe 9 en dan kun je ook nog aangeven of je voor die dag echt fit wil zijn, of dat je ook een beetje vermoeid aan de start mag staan.

En als je besluit in een opwelling iets heel anders te doen, past join zich ook gewoon aan. Maar dat kun je niet te vaak doen natuurlijk, dan is het idee van het trainingschema op een gegeven moment wel weg.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 600
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 08 mar 2023 08:41

Cloclo100 schreef: 07 mar 2023 12:35 Er is een aparte podcast over dit onderwerp genaamd, "woon-werkverkeer". Deze best eens luisteren..
Bedankt deze heb ik inderdaad nu gevonden en geluisterd geeft inderdaad veel antwoorden.

richard84 schreef: 07 mar 2023 19:47
peteri200 schreef: 06 mar 2023 14:01 Na jaren van gewoon fietsen wil ik nu Join ook eens gaan proberen. Hopelijk kan iemand wat raad en advies geven.
Als ik 2 of 3x fiets op een dag zie ik dat gewoon als 1 grote training. Dus met wwx2 van 40min + 2 uur in de avond zou ik beschikbaarheid opgeven als 3.5 uur, en dan kan het best zijn dat je een veel kortere training krijgt, dan zou ik die gewoon in die 2x 40min doen. Als er dan sprintjes staan of blokken, gewoon proberen 'in de geest van de training' te blijven.
Als je dan echt een rustdag moet hebben, kun je natuurlijk nog altijd gewoon op sukkeltempo op en neer naar je werk fietsen, dat kun je wel aan als je al jaren zo een volume fietst.


En als dat voor je uitmaakt, kun je de training als 1 geheel uploaden, dan registreren in Join, en als je dat wilt daarna opknippen met zo een strava tool online. Dan is het voor join duidelijk wat je gedaan hebt, maar heb je nog steeds je aparte trainingen. Alternatief is natuurlijk een horloge/2e computertje kopen.

Die trainingswedstrijden zijn simpel. Je kunt vantevoren aangeven als je een bepaalde activiteit wil doen, dan vul je bijv in 1,5 uur, rpe 9 en dan kun je ook nog aangeven of je voor die dag echt fit wil zijn, of dat je ook een beetje vermoeid aan de start mag staan.

En als je besluit in een opwelling iets heel anders te doen, past join zich ook gewoon aan. Maar dat kun je niet te vaak doen natuurlijk, dan is het idee van het trainingschema op een gegeven moment wel weg.
Volgens die bewuste podcast, komt bovenstaande volgens mij niet helemaal overeen, die zeggen volgens mij meer, gebruik 1 deel (of sochtends, of smiddags, of savonds als je echte training, en rijdt de rest inderdaad op sukkeltempo naar je werk, afhankelijk van hoeveel je aankan inschatten hoe vaak per week je dat dan doet. En die sukkelritjes hoef je dan ook niet per se in join te zetten om zo je schema niet in de war te sturen. Die stelden een soort van grens mbt woon/werkritjes van 30min en alles onder de 60%ftp is niet echt de moeite om in join te zetten. Wat nu de "goede" of "foute" methode is weet ik natuurlijk niet.
Ik ben ook wel benieuwd wat Join aangeeft als je aangeeft iedere werkdag 1.5u (aaneengesloten) beschikbaar bent en in het weekend ook nog 2x 4u. Krijg je dan iedere dag trainingen voorgeschoteld of gaat hij dan niet alle beschikbare tijd gebruiken?
Sinds gisteren heb ik op beide fietsen weer een vermogensmeter zitten, (vanaf 2016 had ik geen vermogensmeter meer, daarvoor wel) Dus ik wil eerst weer even wat data verzamelen en dan Join zijn werk gaan laten doen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 mar 2023 10:28

Dat zou ik ook doen! Wellicht zou het handig zijn als je trainingen kan samenvoegen.
Stel dat je in de ochtend 1u30 D2 rijd is dat volgens mij best een toevoeging.
Zou het niet handig zijn als je bv op woonwerk dagen 3 uur hebt gewoon die training te doen met je werk als pauze?
Natuurlijk niet midden in je zware blok en altijd met warm-up cooldown.

Daarnaast zit ik me ook af te vragen, vermoge is belangrijk, zeker snellere blokken. Maar voor D2 is je hartslag volgens mij ook prima.
Wellicht nog beter, zeker na 3 uur oid. Maar misschien heb ik dat mis. Je D2 voordeel komt voornamelijk door je lage hartslag, is dat dan niet ook een belangrijke graadmeter?

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 08 mar 2023 14:57

peteri200 schreef: 08 mar 2023 08:41 Ik ben ook wel benieuwd wat Join aangeeft als je aangeeft iedere werkdag 1.5u (aaneengesloten) beschikbaar bent en in het weekend ook nog 2x 4u. Krijg je dan iedere dag trainingen voorgeschoteld of gaat hij dan niet alle beschikbare tijd gebruiken?
Sinds gisteren heb ik op beide fietsen weer een vermogensmeter zitten, (vanaf 2016 had ik geen vermogensmeter meer, daarvoor wel) Dus ik wil eerst weer even wat data verzamelen en dan Join zijn werk gaan laten doen.
Nee, hij gooit niet je gehele beschikbare tijd vol met trainingen. Dat kan eigenlijk alleen als je weinig beschikbare tijd instelt voor je gewenste trainingsniveau.
En join houdt rekening met rust dagen (lees niet fietsen)

Roy Van De Sande
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 sep 2015 21:40

Roy Van De Sande 09 mar 2023 19:11

Wat zouden jullie met woon-werk verkeer doen dat niet meer onder de noemer “sukkelritje” valt ?

Ik maak het concreet: mijn woon-werk verkeer is 58 km enkele rit. Ik rij dit 3x per week. Ik vind zowel de heen als de terugrit toch wel tellen als training. Vul ik dit best allemaal in in join en doe ik een geplande intervalrit tijdens de terugrit? In dat laatste geval worden nogal wat toekomstige trainingen telkens geschrapt of ben ik te veel aan het doen volgens join.

Wat is jullie mening ?

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 09 mar 2023 21:33

Roy Van De Sande schreef: 09 mar 2023 19:11 Wat zouden jullie met woon-werk verkeer doen dat niet meer onder de noemer “sukkelritje” valt ?

Ik maak het concreet: mijn woon-werk verkeer is 58 km enkele rit. Ik rij dit 3x per week. Ik vind zowel de heen als de terugrit toch wel tellen als training. Vul ik dit best allemaal in in join en doe ik een geplande intervalrit tijdens de terugrit? In dat laatste geval worden nogal wat toekomstige trainingen telkens geschrapt of ben ik te veel aan het doen volgens join.

Wat is jullie mening ?
Ik zou m'n profiel veranderen naar pro, en de trainingen gewoon uitvoeren in de 2x2 uur woonwerk. En alles wat je meer fietst dan join vraagt, in een lage D1 uitfietsen

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 10 mar 2023 14:13

Al met al wordt het toch gewoon eens tijd dat join woon-werk ritten mee gaat nemen in de schema's en dan met name je beschikbaarheid per dag over twee ritten kunnen verdelen.

Rick23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2020 21:04

Rick23 10 mar 2023 16:52

Wout88 schreef: 10 mar 2023 14:13 Al met al wordt het toch gewoon eens tijd dat join woon-werk ritten mee gaat nemen in de schema's en dan met name je beschikbaarheid per dag over twee ritten kunnen verdelen.
Want? Er zijn veel meer mensen zonder significant woon-werkverkeer dan mensen die dat wel hebben. Het doel van een app is om hem zo simpel mogelijk te houden en niet om allemaal extra opties toe te voegen die alleen voor een aantal mensen dan interessant zijn.

Plaats reactie