Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 jan 2022 14:51

Ik heb in het weekend al reglmatig een rustdag voorgeschreven gekregen. Voelt in het begin wel raar.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 11 jan 2022 15:07

Er worden geen aannames gemaakt over wanneer je kunt fietsen. We zien wel dat mensen het meest en het langst op zondag fietsen.

Inderdaad kun je wel eens een rustdag in het weekend krijgen. Als je het er echt niet mee eens bent, of je vrienden zijn het er niet mee eens, dan kun je altijd gewoon wel gaan fietsen en die rust een dag later pakken, maar dat moet je natuurlijk niet te vaak doen.

Jasper11
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2022 18:36

Jasper11 11 jan 2022 15:11

ibooij schreef: 11 jan 2022 12:01
Jasper11 schreef: 10 jan 2022 20:56 Wat mij opvalt als je een training voltooid hebt en deze via de Strava-koppeling toe wil voegen in JOIN is dat JOIN vooraf alvast wat van je Strava-data laat zien als tijd, wattage en hartslag van die rit. Al die gegevens kloppen, behalve de watts. Dit zijn niet de daadwerkelijke watts, niet de NP en ook niet het gemiddelde gewogen vermogen van Strava. Hoe komt JOIN aan dit wattage en waar is dat op gebaseerd?

Daarbij komt bij mij dan ook de vraag; kijkt JOIN bijvoorbeeld naar de afzonderlijke wattage-blokken die je moet doen tijdens de training en of je die ook 'gehaald' hebt? Of kijkt JOIN alleen naar het algemene gemiddelde wattage in combinatie met je RPE? Ik ben benieuwd hoe dit proces bij JOIN werkt!
Het getoonde vermogen is NP, berekend uit de ruwe data van Strava. Zou je voorbeelden kunnen geven van trainingen waarbij het NP van JOIN afwijkt van je andere bron(nen)? Dat het afwijkt van het gewogen gemiddelde van Strava is bekend. Dat is dan ook een ander algoritme.

Op dit moment maakt JOIN nog geen vergelijking tussen de in de training opgegeven blokken en wat je daadwerkelijk gedaan hebt. Met buiten uitgevoerde trainingen is dit ook nog vrij lastig te doen, zeker als je geen vermogensmeter hebt.
Ik heb het even nagekeken en je hebt gelijk, het is het NP van Garmin in dit geval wat JOIN weergeeft ;) Wellicht schatte ik het verkeerd in na de training van gister waarbij ik 5x 1 min all out moest en het gemiddelde vermogen 203w was en het NP maar liefst 278w.

Zou een mooie toevoeging zijn als JOIN ook kijkt of je de blokken daadwerkelijk goed uitgevoerd en gelapt hebt. Snap dat hiervoor een vermogensmeter noodzakelijk is. Al zal JOIN nu ook een aardig beeld krijgen op basis van de Strava data en je RPE score.

Hoe kunnen jullie eigenlijk zien of een training niet of onvolledig is uitgevoerd? Valt of staat dat puur bij wat de gebruiker invoert, of kijken jullie ook naar (ontbrekende) Strava-data? Stel dat je training rond de 250w NP zou moeten uitkomen, maar je gemiddelde is onder de 200 bijvoorbeeld.

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 11 jan 2022 17:00

Ik rijd al 5 jaar lang, 12 maanden per jaar m'n woon-werk op de fiets. 40 minuutjes. Sommige dagen heen en terug, en sommige dagen heen en dan de andere dag weer terug (zorg)
Zou je deze ritten meenemen in de beschikbaarheid of ze juist niet meetellen/negeren? (En als ik ze moet meenemen, hoe dan, bij 2 ritjes op 1 dag)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 jan 2022 18:43

@Critic, je kan gewoon meerdere activiteiten op een dag er in zetten en laten meenemen in de berekening.
Ik zou ze gewoon meetellen, want het is gewoon arbeid wat meetelt voor je totale volume.

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 11 jan 2022 19:07

Bedoel meer in de beschikbaarheid voor de volgende week..
Zet ik dan op dagen dat ik alleen maar naar werk kan qua tijd, beschikbaar 45 minuten, 90 minuten (ivm heen en terug) of zet ik beschikbaarheid op 0

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 12 jan 2022 13:21

Jasper11 schreef: 11 jan 2022 15:11 Ik heb het even nagekeken en je hebt gelijk, het is het NP van Garmin in dit geval wat JOIN weergeeft ;) Wellicht schatte ik het verkeerd in na de training van gister waarbij ik 5x 1 min all out moest en het gemiddelde vermogen 203w was en het NP maar liefst 278w.
1 minuutjes all-out hebben wel een aardige invloed op NP inderdaad! Ook op de moeheid in de benen trouwens..
Zou een mooie toevoeging zijn als JOIN ook kijkt of je de blokken daadwerkelijk goed uitgevoerd en gelapt hebt. Snap dat hiervoor een vermogensmeter noodzakelijk is. Al zal JOIN nu ook een aardig beeld krijgen op basis van de Strava data en je RPE score.

Hoe kunnen jullie eigenlijk zien of een training niet of onvolledig is uitgevoerd? Valt of staat dat puur bij wat de gebruiker invoert, of kijken jullie ook naar (ontbrekende) Strava-data? Stel dat je training rond de 250w NP zou moeten uitkomen, maar je gemiddelde is onder de 200 bijvoorbeeld.
Er wordt nu wel naar een aantal factoren gekeken, o.a. duur van de training. En het trainingseffect wordt bekeken aan de hand van wat je gedaan hebt, niet van wat er gepland was.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 12 jan 2022 13:28

Critic schreef: 11 jan 2022 19:07 Bedoel meer in de beschikbaarheid voor de volgende week..
Zet ik dan op dagen dat ik alleen maar naar werk kan qua tijd, beschikbaar 45 minuten, 90 minuten (ivm heen en terug) of zet ik beschikbaarheid op 0
Het ligt er wel een beetje aan wat je tijdens je woon-werk ritten kunt doen. Als je daar ook blokjes kunt doen, dan zou bijvoorbeeld inderdaad 90 minuten beschikbaarheid kunnen opgeven op de dagen dat je heen en weer rijdt. Je rijdt dan heen in een rustig duurtempo en doet dan de voorgeschreven blokjes op de terugweg. Dit is wel wat minder effectief dan een 90 minuten training met blokjes, maar aangezien je door jouw regime aan best wel veel trainingstijd komt mag het niet echt een probleem zijn.
Het is in ieder geval wel goed om je woon-werkverkeer niet altijd hetzelfde te laten zijn. Zeker als het weer wat beter gaat worden en het langer licht wordt, dan is helemaal niet zo gek om op de terugweg eens een "rondje om" te gaan en daar dus wat langer te pakken.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 21 jan 2022 10:12

Ik zie dat hier iemand van Join in dit draadje zit. Heb 2 vraagjes:
(1) Merk dat ik de talloze trainingsvariaties wel een gedoe vind. Ik moet ze stuk voor stuk in mijn Garmin laden om het verloop ueberhaupt te onthouden. Ik merk dat ik daar telkens weer op afknap. Heb al 3 serieuze pogingen gedaan om met Join te beginnen maar telkens loop ik daar weer tegenaan. Op de fietstrainer is een dergelijke variatie wel leuk en uitdagend, op de weg minder wat mij betreft. Zou prettig zijn als er een optie bestaat om te kiezen voor een meer eenvoudig schema (uiteraard wel uitdagend).
(2) Ik volg de ‘Beter Worden’ podcast. Daarin wordt keer op keer het gepolariseerd trainen aanbevolen. Nu heb ik niet het idee dat de schema’s binnen Join zelf voldoen aan de 80/20 regel. Of beschouwen jullie de herstelblokken tussen de intervallen en de CD en WU ook als stukken die binnen de “witte zone” vallen. Dat lijkt me sterk, toch? Indien dat wel het geval is, de herstelblokken bevinden zich voor mij vaak binnen Z0, de zone waarbij er nog geen sprake is van een trainingsprikkel maar die bestemd is voor actief herstel (althans volgens de metingen die zijn gedaan bij een fietstest). Moet ik ze dan een stukje zwaarder maken?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 21 jan 2022 13:21

JazzHands schreef: 21 jan 2022 10:12 Ik zie dat hier iemand van Join in dit draadje zit. Heb 2 vraagjes:
(1) Merk dat ik de talloze trainingsvariaties wel een gedoe vind. Ik moet ze stuk voor stuk in mijn Garmin laden om het verloop ueberhaupt te onthouden. Ik merk dat ik daar telkens weer op afknap. Heb al 3 serieuze pogingen gedaan om met Join te beginnen maar telkens loop ik daar weer tegenaan. Op de fietstrainer is een dergelijke variatie wel leuk en uitdagend, op de weg minder wat mij betreft. Zou prettig zijn als er een optie bestaat om te kiezen voor een meer eenvoudig schema (uiteraard wel uitdagend).
De workouts zijn, over het algemeen, al zo dat je de meeste vrij makkelijk kunt onthouden. Vaak zul je zien dat het een kwestie is van:
* Warming up of duurstuk (bij een langere training bijvoorbeeld een uur duur)
* Een aantal herhalingen van blokken
* Warming up of duurstuk (bij een langere training bijvoorbeeld een uur duur)

Ik zelf gebruik buiten eigenlijk nooit een workout op m'n fietscomputer, maar doe ze uit het hoofd. Belangrijk ook om hierbij te beseffen is dat een blokje soms ook best even wat korter of langer mag zijn.
Alleen bij bijvoorbeeld VO2Max blokjes luisteren de duur van de blokjes en herstel wat meer, omdat je daar een specifiek systeem wilt trainen.

Er zitten er ook wel wat tussen die wat complexer zijn. Wat je altijd kunt doen is de shuffle functie om een andere, verder wel vergelijkbare, workout te krijgen. Die shuffle functie kun je vaker gebruiken totdat je iets tegenkomt dat je wel bevalt.
(2) Ik volg de ‘Beter Worden’ podcast. Daarin wordt keer op keer het gepolariseerd trainen aanbevolen. Nu heb ik niet het idee dat de schema’s binnen Join zelf voldoen aan de 80/20 regel. Of beschouwen jullie de herstelblokken tussen de intervallen en de CD en WU ook als stukken die binnen de “witte zone” vallen. Dat lijkt me sterk, toch? Indien dat wel het geval is, de herstelblokken bevinden zich voor mij vaak binnen Z0, de zone waarbij er nog geen sprake is van een trainingsprikkel maar die bestemd is voor actief herstel (althans volgens de metingen die zijn gedaan bij een fietstest). Moet ik ze dan een stukje zwaarder maken?
Bij de 80/20 regel gaat het er vooral om dat 1/5 trainingen intensief ( > FTP) is. Ook kun je beter niet teveel tijd besteden aan trainen in de grijze zone, 85%-100% FTP. Dus uitkijken met threshold werk. Nou is het zo dat het niet veel zin heeft om helemaal geen threshold werk te doen, want het is iets dat je ook moet trainen, zeker ook mentaal. Tijdens een cyclo met heuvels/bergen zal je best een aardig deel van de tijd tegen threshold zitten.
Als 80/20 strikt om volume zou moeten gaan, dan zou iemand die 10 uur per week traint hiervan 2 uur boven FTP moeten fietsen. Dan ben je vrij snel helemaal afgebrand.

Zie https://join.cc/cycling-tips/train-like ... -training/ voor meer (en wellicht betere) uitleg.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 21 jan 2022 21:00

Thx! Heb het toch nog even mijn trainingsschema erbij gepakt maar die voldoen volgens mij niet aan die 80/20 regel.
Hier een korte samenvatting van deze week (4 x 2 uur training, beginnende bij donderdag)

Code: Selecteer alles

- Do: 10-50’s + 8 min tempo 
(10” sprints ver boven FTP aan het eind van zone 3, met blokken tempo van 8’ precies in het grijze gebied (zone 2))

- Vrij: 5x 1 min kracht + 3x5 min tempo . 
5 x 1’ kracht, weer in zone 3 maar ongeveer halverwege. Tempo blokken wederom in grijze gebied (zone 2)

- Zo: Sweet Spot training. 
Grijzer kun je ze volgens mij niet krijgen :). Geheel in zone 2 tussen aërobe en anaërobe drempel.

- Di: Intensieve duur . 
Volgens mij geheel in zone 1 in jullie systeem. (Helaas niet volgens de bij mij gemeten waarden. 
Het einde van deze zone, de aerobe drempel, is lager dan wat jullie afleiden uit de door mij opgegeven FTP. )
2 van de 4 trainingen zijn dus trainingen boven FTP, 1 training ligt volledig binnen de grijze zone en 1 keurig in zone 1.
Niet gepolariseerd naar mijn smaak. Maar veel te intensief volgens mij. Als doel heb ik volgens mij 1 of andere toertocht afstand van 160 km in mei opgegeven.

Trouwens, is voor lange afstanden als 160 km ook een gepolariseerd schema aan te bevelen? Uit mijn marathontrainingen (via sport medisch centrum en loopclub) heb ik geleerd eigenlijk nooit boven de anaërobe drempel te komen. Heel af en toe wat tempo blokken met marathontempo (midden zone 2 volgens de definitie in link die jij opgaf), maar that’s it.

jeanmontagne
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2021 09:52

jeanmontagne 22 jan 2022 11:24

80/20 is sowieso geen harde regel. Hangt namelijk vooral af van de totale duur of eigenlijk beschikbaarheid icm belastbaarheid. Bij polarized training moet je ook rekening houden met wat de energy flux wordt genoemd anders kan de totale belasting wat te laag komen te liggen. Dit is daarnaast een week terwijl het polarized model betrekking heeft op een volledige interventie/schema. Oftewel deze week is zeker geen schoolvoorbeeld van polarized training, maar het platslaan tot 1 week niet kijkend naar belastbaarheid en beschikbaarheid is een oversimplificering van het polarized trainingsmodel. Tot slot zou midden tempo op of net onder de aerobe drempel moeten vallen. Dus hoog zone 1, behalve als je nog wat ongetrainde bent, maar doe dan eens een inspanningstest en dan weet je zeker wanneer je boven de aerobe drempel komt.

Eigenlijk belangrijker nog er is bijvoorbeeld ook het endurance model. Alleen maar rustige duur en dat is dit niet.Hieraan refereer je ook en dat raad ik je zeker niet aan voor je doel. Daarnaast is het threshold model met vooral threshold blokken rond het omslagpunt en dat is dit ook niet. Oftewel kan dit gepolariseerder, absoluut, maar dat is ook geen doel op zich.

Wat ik zou doen is vooral nog 4 maanden met Join trainen en je rijdt in mei je beste toertocht ooit. Anders geld terug ;) Train ze!

Plaats reactie