Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 09 mei 2022 13:39

Er is een verschil tussen fietsen en trainen. Fietsen is je eigen ding doen, trainen is iemand anders zijn plannetje proberen uit te voeren. In dit geval is het dan nog een computerprogramma dat je zijn wil oplegt.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 mei 2022 13:45

JazzHands schreef: 09 mei 2022 12:13
Hoe gaan jullie trouwens om met relatief lange onderbrekingen in de intervallen? Pauze knop (wat bij Garmin dan wel weer leidt dat je het lap overzicht kwijt bent. Kennelijk gaat de tijdmeting gewoon door wanneer je pauzeert), afbreken en wel of niet een nieuwe interval inlassen?
Ik stop de opname en hervat weer als ik ga fietsen (langer verkeerslicht/foto). De tijd stopt en start dan ook in de lap. Alleen op Strava zie je die pauze dan wel, maar dat boeit niet.
Niet zijken maar reiden !

Trek737
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jul 2013 20:06

Trek737 10 mei 2022 14:39

Gisteren fietste ik precies met m'n 40 seconden all out door een wegversmalling heen, met stilstaan tot gevolg. Ik heb gewoon daarna m'n 40 seconden blokje weer opnieuw gedaan.

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 10 mei 2022 15:13

ibooij schreef: 08 mei 2022 20:03 Leuke discussie zo!

Inderdaad kun je, als je traint met JOIN soms gewoon eens zeggen: Ik doe een lange duurtraining ipv de voorgestelde training. Of juist andersom kun je een korte intensieve training kiezen als je eens wat minder tijd hebt of gewoon zin hebt om eens te knallen. Het schema past zich dan wel weer aan. Zolang je niet elke dag van je schema afwijkt is dit juist goed. Eén van de beste manier om te blijven trainen is door het leuk te maken om te trainen.

Ik ga de komende 10 dagen ook wat afwijken van m'n schema, door 10 (of meer als we de planning niet halen) langzame duurritten richting Zuid-Frankrijk te rijden. Om nou intervallen te gaan doen met bagage op de fiets is ook weer zo wat. Zodra we weer terug zijn zal ik wel weer zin hebben in iets korts en intensiefs vermoed ik zo.
Mooi plan, fijne reis!

Hoe geef je dit aan in Join? Doe je dat door middel van rit toevoegen? Of doe je gewoon wat anders en past ie het dan achteraf aan. Mijn ervaring bij rit toevoegen als je dan voor een lange rit kiest dan gaat ie opeens de rest van het schema erg sterk aanpassen op basis van de uren, ook als je een hele rustige lange rit hebt voorzien.

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 10 mei 2022 17:02

Vandaag 5x 8 min tempo.
In totaal een rit van 2:05.

Tijdens de duur blokken zou de HF volgens Join 115 / 132 moeten zijn. Tijdens de tempo blokken 139 156.

Ik ben verre van fit en behoorlijk te zwaar. Maar in het algemeen kloppen de HF redelijk. Maar vandaag zat ik zo'n 20 slagen boven deze waarden.
Het waaide mal. Langs het kanaal was een vast tempo rijden niet te doen omdat de windvlagen je snelheid regelmatig terugbracht.

Is de wind de reden van deze veel te hoge HF?

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 10 mei 2022 18:07

Frigide schreef: 10 mei 2022 17:02 Vandaag 5x 8 min tempo.
In totaal een rit van 2:05.

Tijdens de duur blokken zou de HF volgens Join 115 / 132 moeten zijn. Tijdens de tempo blokken 139 156.

Ik ben verre van fit en behoorlijk te zwaar. Maar in het algemeen kloppen de HF redelijk. Maar vandaag zat ik zo'n 20 slagen boven deze waarden.
Het waaide mal. Langs het kanaal was een vast tempo rijden niet te doen omdat de windvlagen je snelheid regelmatig terugbracht.

Is de wind de reden van deze veel te hoge HF?
Hoe bedoel je dat de hartslag aardig klopt? In vergelijking tot je vermogenszones of beschik je daar niet toe?

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 10 mei 2022 19:21

Dat is wat ik bedoel. Op Zwift en enkele ritten buiten kwamen de HF rates en de bijbehorende vermogens aardig overeen. Alleen vandaag zat ik hoog in de hartslag.

Trek737
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jul 2013 20:06

Trek737 10 mei 2022 23:00

Misschien toch maar even de “beter worden” podcast te luisteren, ergens in 1 van de eerste werd gesproken over hartslag versus vermogen. Werd het wel helderder van, wellicht wat reclame voor Join, Maar wel leerzaam

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 16 mei 2022 20:01

Vandaag een nieuwe FTP test gedaan in Join.
278 watt en gemiddelde hartslag van 184 over 20 minuten. De wind was niet lekker stabiel over de zeedijk dus soms viel het vermogen naar beneden, ik denk dat er nog een aantal watt meer in had gezeten helaas.

Join wil de threshold hartslag op 175 zetten
Garmin wil de threshold hartslag 175 zetten
En intervals.icu wil de threshold hartslag op 178 zetten. Todaysplan op 184..
Welke is nu correct?

In join kloppen mijn hartslag zones totaal niet met de vermogenszones. Hoe kan ik dit kloppend krijgen?

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 16 mei 2022 20:20

Kan iemand vertellen in hoeverre Join rekening houdt met belastbaarheid op basis van het verleden?

Ik ben met Join begonnen na een trainingsvakantie met hoge load om de laatste weken naar de Marmotte toe te werken. Doordat ik veel ruimte heb de komende maand heb ik mijn beschikbaarheid ruim open gezet en op PRO omdat ik net iets meer dan 11 uur wil trainen. De eerste 4 dagen vielen nog mee met een FTP test en daarna een extra rustdag omdat ik op zaterdag iets teveel had gedaan. Maar nu krijg ik deze week 19 uur voorgeschoteld en de volgende weken richting Marmotte zijn 17, 18, 19, 19, 18 en dan een taper week van 12. Dat is veel meer dan ik tot nu toe heb getraind. Ik zit gemiddeld per maand aan minder dan de helft namelijk (ongeveer 35 uur per maand) en nam altijd na 3 weken een rustweek. Ik ben ergens bang dat Join mijn laatste trainingsweek met hoge load nu als uitgangspunt neemt.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 16 mei 2022 20:38

marksi schreef: 16 mei 2022 20:20 Kan iemand vertellen in hoeverre Join rekening houdt met belastbaarheid op basis van het verleden?

Ik ben met Join begonnen na een trainingsvakantie met hoge load om de laatste weken naar de Marmotte toe te werken. Doordat ik veel ruimte heb de komende maand heb ik mijn beschikbaarheid ruim open gezet en op PRO omdat ik net iets meer dan 11 uur wil trainen. De eerste 4 dagen vielen nog mee met een FTP test en daarna een extra rustdag omdat ik op zaterdag iets teveel had gedaan. Maar nu krijg ik deze week 19 uur voorgeschoteld en de volgende weken richting Marmotte zijn 17, 18, 19, 19, 18 en dan een taper week van 12. Dat is veel meer dan ik tot nu toe heb getraind. Ik zit gemiddeld per maand aan minder dan de helft namelijk (ongeveer 35 uur per maand) en nam altijd na 3 weken een rustweek. Ik ben ergens bang dat Join mijn laatste trainingsweek met hoge load nu als uitgangspunt neemt.
Heb dit inderdaad ook ervaren. Had mijn profiel op 9-11 uren staan maar Join bleef maar trainingen door plannen tot rond de 13 uren.

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 18 mei 2022 10:06

Herkenbaar. Mijn aanname is dat hij de rustweek ook mee neemt in het gemiddelde. En dat drukt het fors omlaag.

Plaats reactie