Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 05 nov 2021 10:18

Belangrijk ook bij een FTP test: De vermogens die worden aangegeven zijn een indicatie, aangezien het een test is. Als je een test op de trainer doet, zorg dan dat deze *niet* in ERG mode staat.

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 06 nov 2021 09:49

Daar kwam ik tijdens het warmdraaien achter ja :D.

Eerste indruk van de app is positief! Alles synchroniseert soepel met Wahoo (via Trainingpeaks) en ik krijg duidelijke trainingen. In het weekend zal ik er wel regelmatig van afwijken want dan ga ik gewoon naar buiten zonder powermeter. Ik ben benieuwd hoe de app daar op zal reageren.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 06 nov 2021 21:18

Zonder powermeter is het imho behoorlijk behelpen; shit in = shit out. Een duurrit gaat prima, dan volgt je hartslag nog wel redelijk, maar ik had pas een ritje op de MTB met lege powermeter batterij, met toch wat kort, intensief geploeter, maar te kort om m'n hartslag te doen stijgen, terwijl ik prima zere benen had. Dan kom je dus thuis met lage hartslag, wat vervolgens dient als input voor Join.
Geef je een RPE aan die klopt met je HR, dan wordt de training qua intensiteit verkeerd ingeschat.
Geef je een RPE aan die klopt qua gevoel, dan wordt je niveau verkeerd ingeschat.

Althans, dat lijkt me.
Ik weet dus niet wat je dan eigenlijk zou moeten doen...

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 08 nov 2021 09:22

Juppehup schreef: 06 nov 2021 21:18 Zonder powermeter is het imho behoorlijk behelpen; shit in = shit out. Een duurrit gaat prima, dan volgt je hartslag nog wel redelijk, maar ik had pas een ritje op de MTB met lege powermeter batterij, met toch wat kort, intensief geploeter, maar te kort om m'n hartslag te doen stijgen, terwijl ik prima zere benen had. Dan kom je dus thuis met lage hartslag, wat vervolgens dient als input voor Join.
Geef je een RPE aan die klopt met je HR, dan wordt de training qua intensiteit verkeerd ingeschat.
Geef je een RPE aan die klopt qua gevoel, dan wordt je niveau verkeerd ingeschat.

Althans, dat lijkt me.
Ik weet dus niet wat je dan eigenlijk zou moeten doen...
Heel goede punten. Dit is in het algemeen het probleem met training op hartslag, want hartslag loopt altijd achter en bij korte intervallen zie je de inspanning slecht terug in wat je gedaan hebt. Bovendien is hartslag ook nog eens bijzonder afhankelijk van temperatuur, vermoeidheid of zelfs gewoon trainingsarbeid (of afwezigheid daarvan) in de voorafgaande dagen.

Dit is waarom het zo belangrijk is dat je je RPE na een training echt naar gevoel invult. Misschien zegt je hartslag dat het een 3 was, maar je gevoel dat het toch echt een 6 was. Dan ga je niet middelen ofzo, maar vul je gewoon die 6 in. Hiermee help je JOIN om beter in te schatten hoe de training voor jou was.

RPE lijkt een beetje een vage metriek, maar is juist heel relevant om trainingsarbeid te beoordelen. Daarom is het ook handig om zo kort mogelijk na een training deze feedback te geven, zodat het zo vers mogelijk is. RPE inschatten is ook een kunst die je leert beheersen en waar je gaandeweg steeds beter in wordt.

Een laatste punt is dat de RPE altijd over de gehele training gaat, dus niet alleen over, bijvoorbeeld, de intervallen. Een training van 3 uur met 6 sprintjes van 12 seconden is bijvoorbeeld in het geheel best makkelijk, ook al rij je je benen tijdens de sprints even helemaal leeg. Dus dat wordt dan een 3 of 4 bijvoorbeeld, omdat je zoveel rustig om de sprints heen hebt kunnen doen.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 08 nov 2021 17:48

ibooij schreef: 08 nov 2021 09:22
Een laatste punt is dat de RPE altijd over de gehele training gaat, dus niet alleen over, bijvoorbeeld, de intervallen. Een training van 3 uur met 6 sprintjes van 12 seconden is bijvoorbeeld in het geheel best makkelijk, ook al rij je je benen tijdens de sprints even helemaal leeg. Dus dat wordt dan een 3 of 4 bijvoorbeeld, omdat je zoveel rustig om de sprints heen hebt kunnen doen.

Handig om te weten 👍🏻
De intensieve blokken blijven vaak toch gemakkelijker in het geheugen hangen omdat dat nu eenmaal zeer deed en je er veel bewuster mee bezig bent. Het duur-gedeelte vliegt vaak voorbij.

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 16 nov 2021 13:50

Ik was gecharmeerd door de app dankzij de zeer inzichtelijke LSRF beter worden podcasts. Ik breng intussen al een jaar of 3 mijn winters door met trainerroad, het zou leuk zijn om dus ook eens wat andere intervalletjes te zien.

Op het eerste zicht zien de join intervalletjes er wat 'speelser' uit vergeleken met de soms lange trainerroad blokjes. Dat spreekt me wel aan. Maar ik merk dat ik toch een overzicht mis. Waar werken we naartoe? Hoe bouwt het plan zich op? Is er periodicity in het plan? Wanneer zijn er 'rust' weken? Wat als ik op donderdag geen zin heb in VO2max, maar op zondag wel?

pino
Forum-lid
Berichten: 3367
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 16 nov 2021 14:04

Ook benieuwd hoe een volle week waarin je niet kunt fietsen kan worden verwerkt en "tussendoelen" als een stevige "sociale" groepsrit.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 16 nov 2021 15:01

Als je geen zin hebt in een bepaalde training druk je op het "shuffle knopje" en wat betreft je eigen ritjes die je doet, deze voeg je handmatig toe. Je geeft het aantal uur op wat je denkt te gaan fietsen en de rest van je schema wordt aangepast. Als je klaar bent kun je de werkelijke rit toewijzen aan deze handmatige activiteit.

pino
Forum-lid
Berichten: 3367
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 16 nov 2021 15:14

serbak schreef: 16 nov 2021 15:01 Als je geen zin hebt in een bepaalde training druk je op het "shuffle knopje" en wat betreft je eigen ritjes die je doet, deze voeg je handmatig toe. Je geeft het aantal uur op wat je denkt te gaan fietsen en de rest van je schema wordt aangepast. Als je klaar bent kun je de werkelijke rit toewijzen aan deze handmatige activiteit.
Maar dat gaat alleen voor de eerstkomende 7 dagen, niet voor een week 2 maanden ver weg.
Niet zijken maar reiden !

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 16 nov 2021 17:02

inderdaad, je krijgt totaal geen inzicht in progressie levels of hoe de verschillende plannen/goals zich tot elkaar verhouden.

Je kan de goals ook niet terug nakijken om te zien of een ander plan je beter ligt. Dan moet je 'change goal' kiezen en verlies je alle huidige progressie. Dan nog moet je het doen met de 2-3 zinnen uitleg bij elke goal en verder niets...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 nov 2021 17:13

croix schreef: 16 nov 2021 17:02 inderdaad, je krijgt totaal geen inzicht in progressie levels of hoe de verschillende plannen/goals zich tot elkaar verhouden.

Je kan de goals ook niet terug nakijken om te zien of een ander plan je beter ligt. Dan moet je 'change goal' kiezen en verlies je alle huidige progressie. Dan nog moet je het doen met de 2-3 zinnen uitleg bij elke goal en verder niets...
Ik denk dat je qua begeleiding ook niet meer kunt verwachten voor 5.99 euro per maand. Alle prijs is naar zijn waar. Niet iedereen reageert gelijk op trainingsprikkels. Daar doet deze app niets mee. Je hebt renners die reageren op volume en anderen weer beter op intensiteit. Zo'n app is vooral mooi voor mensen die normaal altijd maar wat fietsen en nu eens wat willen variëren, maar wil je al echt serieus naar een doel werken en uit je tijd het meeste rendement halen, dan heeft het werken met een trainer wel echt een voordeel. Al zal die ook moeten uitvinden wat voor jou werkt. Als de trainer dat goed doet, kan hij op een gegeven moment het schema steeds beter op jou aanpassen. Iets wat je met een app niet kan en mag verwachten voor 5.99.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 16 nov 2021 20:27

croix schreef: 16 nov 2021 13:50 Maar ik merk dat ik toch een overzicht mis. Waar werken we naartoe? Hoe bouwt het plan zich op? Is er periodicity in het plan? Wanneer zijn er 'rust' weken?
+1,
Ik dacht gisteren precies hetzelfde. Het is (heel) leuk om de sessies te doen maar inderdaad een algemeen overzicht zou mooi zijn.

En inderdaad zoals Nuitkor stelt voor dat geld zal ook niet de wereld mogelijk zijn. Ik vind vooralsnog dat ze het erg leuk doen.

Plaats reactie