Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 nov 2022 08:38

wasbeer2006 schreef: 11 nov 2022 08:30 Ja ik lipe op ERG ook een soort vast inderdaad.
Goed ik starte te hard, maar dan nog.

Daarnaast vraag ik me af hoe belangrijk is een FTP meting. Na jaren weet ik wel dat als ik goed ben die zo rond de 300 zit en start seizoen in januari op 260 en die loopt dat elke twee weken ongeveer 10 op. Bij hele intensieve fietweken in de zomer loopt ie weer wat terug.

Ik test eigenlijk nooit meer. Ook omdat ik niet meer durf, voluit krijg ik toch wel wat last. Is een keer getest, schijnt niets te zijn.
Maar met mijn familie verleden doe ik het gewoon niet meer. Ik kan buiten best voluit, maar binnen vind ik het toch eng.
Ik herken dat wel dat ik inmiddels wel voel wat mijn FTP ongeveer is. In winter zakt het wat richting de 280 en richting de zomer weer wat meer +/- 300. FTP is ook niet een vaste waarde maar meer een range. De ene dag is ook niet hetzelfde als de andere. Er zit qua zones niet zoveel verschil tussen of je FTP 290 of 300 is. Wel test ik tegenwoordig meer mijn TTE (time to exhaustion) dit kan wel enorm verschillen. Ik ga dan gewoon op FTP rijden en probeer dat zo lang mogelijk vol te houden, of bouw dat uit met blokken. Stel je richt je alleen op FTP, dan kan je het gevoel hebben jaren op een plateau te staan, terwijl je je FTP wel steeds langer kunt volhouden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 nov 2022 14:04

Maar je FTP is toch het vermogen wat je precies een uu rlang kunt volhouden?
Als je dan dat vermogen een stuk langer kunt volhouden (1u 10 minuten? Anderhalf uur? 2 uur??).., dan had je toch in die 1e 60 minuten ook wel nèt wat harder gekund? Zit een beetje in de definitie van de FTP lijkt me.

Maar goed, voor de meeste mensen is een FTP geen doel op zich. Maar een middel om meer gericht te kunnen trainen (meer efficiëntere trainingszones voor een groter trainingseffect). Het gevolg zou dan heel goed kunnen zijn dat die FTP omhoog gaat, want dan ben je beter geworden. Maar dat hoeft niet per se het geval te zijn. Beetje in lijn met voorgaande, als je +/- 80% van je FTP nu 2u kan volhouden en door de trainingsarbeid uiteindelijk 4u lang. Is dat natuurlijk dikke winst, zonder dat je FTP per definitie omhoog is gegaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 nov 2022 14:49

MarkVeenstra schreef: 11 nov 2022 14:04 Maar je FTP is toch het vermogen wat je precies een uu rlang kunt volhouden?
Als je dan dat vermogen een stuk langer kunt volhouden (1u 10 minuten? Anderhalf uur? 2 uur??).., dan had je toch in die 1e 60 minuten ook wel nèt wat harder gekund? Zit een beetje in de definitie van de FTP lijkt me.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Het komt vaak voor dat de FTP die is vastgesteld op 95% van 20min niet 60min vol gehouden kan worden. Vaak zie je dat ze na 30-35min instorten. TTE ligt dan rond 35min. De kunst is dan om dat uit te bouwen.

Trainingpeaks heeft de definitie van FTP ook geherdefinieerd.
https://www.trainingpeaks.com/blog/intr ... c-in-wko4/

Hier nog een mooi artikel over FTP en TTE
https://sparecycles.blog/2017/01/01/ftp-and-tte/
Laatst gewijzigd door Kornuit op 11 nov 2022 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 11 nov 2022 15:08

Bij gcn ook een leuk stuk over kort geleden. Op de gcn manier, maar wel informatief.. zelfs profs houden hun FTP geen uur vol blijkt uit onderzoek..
https://youtu.be/2i3mYyuLbaY

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 nov 2022 15:57

NuitKor schreef: 11 nov 2022 14:49
MarkVeenstra schreef: 11 nov 2022 14:04 Maar je FTP is toch het vermogen wat je precies een uu rlang kunt volhouden?
Als je dan dat vermogen een stuk langer kunt volhouden (1u 10 minuten? Anderhalf uur? 2 uur??).., dan had je toch in die 1e 60 minuten ook wel nèt wat harder gekund? Zit een beetje in de definitie van de FTP lijkt me.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Het komt vaak voor dat de FTP die is vastgesteld op 95% van 20min niet 60min vol gehouden kan worden. Vaak zie je dat ze na 30-35min instorten. TTE ligt dan rond 35min. De kunst is dan om dat uit te bouwen.
Ik snap wel dat TTE anders is dan FTP, en ook een belangrijk inzicht geeft.
Maar de definitie van FTP veranderd toch niet als de berekening om van een 20 minuten test naar een FTP waarde niet klopt?

Dan is die 95% waarde niet voor iedereen kloppend. Net zoiets als dat je hfmax 220-leeftijd ook maar een vuistregel is. Die klopt voor velen niet, maar dat betekend niet dat de definitie van je max hartslag niet klopt. Dat blijft je maximale hartslag die je kunt halen. Idem met FTP.., dat is het vermogen van je precies een uur kunt volhouden. Ook als die berekening vanuit een 20 minuten test anders uitgevoerd moet worden.
Maar, dan nog ben ik met je eens dat het vermogen wat je een uur kunt volhouden een range zal zijn, en niet een absoluut getal. Het zal afhangen van uitgerustheid, vorm van de dag, temperatuur, vochtigheid etc.

De TTE is om hele andere redenen interessant denk ik. Namelijk om een andere metrik the hebben die je voortgang meet.
Maar om vanuit TTE dan weer je trainingsblokken te gaan bepalen lijkt me wat lastiger.

Een andere is dat power profile na X uren fietsen (of na X TSS of na X KJs .., om maar even in de taalwereld van Join te blijven). Kan je na 3u koersen nog steeds 5 minuten doorstampen. Afhankelijk van je doelen kan dat ook wel eens veel relevanter zijn dan alleen die FTP waarde.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 nov 2022 16:12

MarkVeenstra schreef: 11 nov 2022 15:57
NuitKor schreef: 11 nov 2022 14:49
MarkVeenstra schreef: 11 nov 2022 14:04 Maar je FTP is toch het vermogen wat je precies een uu rlang kunt volhouden?
Als je dan dat vermogen een stuk langer kunt volhouden (1u 10 minuten? Anderhalf uur? 2 uur??).., dan had je toch in die 1e 60 minuten ook wel nèt wat harder gekund? Zit een beetje in de definitie van de FTP lijkt me.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Het komt vaak voor dat de FTP die is vastgesteld op 95% van 20min niet 60min vol gehouden kan worden. Vaak zie je dat ze na 30-35min instorten. TTE ligt dan rond 35min. De kunst is dan om dat uit te bouwen.
Ik snap wel dat TTE anders is dan FTP, en ook een belangrijk inzicht geeft.
Maar de definitie van FTP veranderd toch niet als de berekening om van een 20 minuten test naar een FTP waarde niet klopt?

Dan is die 95% waarde niet voor iedereen kloppend. Net zoiets als dat je hfmax 220-leeftijd ook maar een vuistregel is. Die klopt voor velen niet, maar dat betekend niet dat de definitie van je max hartslag niet klopt. Dat blijft je maximale hartslag die je kunt halen. Idem met FTP.., dat is het vermogen van je precies een uur kunt volhouden. Ook als die berekening vanuit een 20 minuten test anders uitgevoerd moet worden.
Maar, dan nog ben ik met je eens dat het vermogen wat je een uur kunt volhouden een range zal zijn, en niet een absoluut getal. Het zal afhangen van uitgerustheid, vorm van de dag, temperatuur, vochtigheid etc.

De TTE is om hele andere redenen interessant denk ik. Namelijk om een andere metrik the hebben die je voortgang meet.
Maar om vanuit TTE dan weer je trainingsblokken te gaan bepalen lijkt me wat lastiger.

Een andere is dat power profile na X uren fietsen (of na X TSS of na X KJs .., om maar even in de taalwereld van Join te blijven). Kan je na 3u koersen nog steeds 5 minuten doorstampen. Afhankelijk van je doelen kan dat ook wel eens veel relevanter zijn dan alleen die FTP waarde.
Je FTP is dus niet vaststaand dat je dat een uur moet volhouden. Het is niet zo dat als je je FTP niet een uur kunt volhouden dat dan je FTP lager ligt. Het is niet voor niets dat Andy Coggan op die visie terug is gekomen.

Met TTE worden ook niet je zones vastgesteld, maar ga je wel proberen je TTE te verlengen. Door blokken te maken waarmee de totale omvang rond je TTE ligt en dan stelselmatig uitbreiden.

Maar goed, meerdere wegen naar Rome. Net als Join die zegt dat je veel meer gepolariseerd moet trainen. Alles heeft zijn voor/nadelen, de kunst is om uit te vinden wat specifiek voor JOU werkt.

$teven
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2012 21:03

$teven 03 dec 2022 10:18

Wat ivm schema buiten vs binnen ?

Ik moet nu bv buiten 4 uren een training afleggen, maar het is het weer er niet voor.
Ik stel dan mijn beschikbaarheid aan naar bv 2 uren en doe deze op de rollen.

Maar dan geeft men aan dat mijn uren niet meer genoeg zijn.

Dit gaat in mijn geval vaker voor komen, aangezien ik in de winter vaker op de rollen ga zitten dan ongemotiveerd buiten te fietsen.

CPR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mar 2022 13:17

CPR 03 dec 2022 13:21

Weet iemand hoe ik die ftp test eruit haal in join? Geen zin in en het kreng blijft terugkomen 😁

CPR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mar 2022 13:17

CPR 03 dec 2022 13:25

Overigens die discussie hierboven over VO2max blokken... Join geeft aan dat het vermogen gelijk dient te blijven tussen de verschillende blokken. Dus niet alle vuurpijlen afsteken in het eerste blok of eerste gedeelte van een blok.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 03 dec 2022 18:54

$teven schreef: 03 dec 2022 10:18 Wat ivm schema buiten vs binnen ?

Ik moet nu bv buiten 4 uren een training afleggen, maar het is het weer er niet voor.
Ik stel dan mijn beschikbaarheid aan naar bv 2 uren en doe deze op de rollen.

Maar dan geeft men aan dat mijn uren niet meer genoeg zijn.

Dit gaat in mijn geval vaker voor komen, aangezien ik in de winter vaker op de rollen ga zitten dan ongemotiveerd buiten te fietsen.
Was prima weer om een lange training vandaag te doen toch? vandaag ook 3,5 uur getraind, zou eerst regenen na 2 uur maar bleek droog te blijven anders zou ik de laatste 1,5 uur nog op zwift meepakken. Misschien is dat ook wat voor jou om het op te splitsen?



Anders zou ik je niveau naar onder bijstellen zodat Join minder verwacht.

$teven
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2012 21:03

$teven 03 dec 2022 19:51

Als je 4 uren buiten moet fietsen.
Dan ga je dat nooit op de rollen doen.
Heb dat uiteraard wel al gedaan, maar winst boek je daar niet mee.
Volgens een trainer was 2 uren max dat je mocht doen op de rollen.
En deze 2 uren waren dan met blokjes zeker evenwaardig als 4 uren duur buiten.
Maar Join houd volgens mij geen rekening tss buiten of binnen qua intensiteit.
Kijkt enkel naar de tijd.
Dus bij rollen ga ik nog vaak zien van gelieve meer tijd te trainen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 dec 2022 20:17

$teven schreef: 03 dec 2022 19:51 Als je 4 uren buiten moet fietsen.
Dan ga je dat nooit op de rollen doen.
Heb dat uiteraard wel al gedaan, maar winst boek je daar niet mee.
Volgens een trainer was 2 uren max dat je mocht doen op de rollen.
En deze 2 uren waren dan met blokjes zeker evenwaardig als 4 uren duur buiten.
Maar Join houd volgens mij geen rekening tss buiten of binnen qua intensiteit.
Kijkt enkel naar de tijd.
Dus bij rollen ga ik nog vaak zien van gelieve meer tijd te trainen.
Een uur indoor is gewoon gelijk aan 1u buiten als vermogen gelijk is..misschien binnen iets efficienter omdat je de benen nooit stil houdt, maar 2u binnen is nooit gelijk aan 4u buiten.

Plaats reactie