Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 20 okt 2022 21:19

Frigide schreef: 20 okt 2022 20:22 Dank voor de uitleg. Het lijkt er ook op dat sommige trainingen anders uitvallen als deze buiten uitgevoerd worden. Met wind, heuvels, bochten en dergelijke is het lastig (niet leuk om te fietsen) om laag in de zones te blijven wat resulteer in een pyramidal training omdat je vaak net even teveel vermogen aan tikt.
Dat kan ik me voorstellen. Het is een beetje afwegen tussen soms de route een beetje aanpassen aan het trainingsdoel en soms gewoon even iets harder rijden dan de bedoeling was. Als je een beetje op gevoel en verstand rijdt komt dit wel goed. Het gaat er met heuvels dan vooral om dat je uiteindelijk toch niet overal omhoog brommert, waardoor je alsnog teveel in bijvoorbeeld de drempelzone gaat rijden.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 okt 2022 19:57

Ik weet niet of dit al eerder aan de orde is gekomen. Het valt mij op dat het gem wattage op Garmin afwijkt van Strava, dat zal zitten in het al dan niet meetellen van de nullen. Maar heeft dit ook invloed op hoe Join de resultaten oppikt?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 okt 2022 15:38

Maar dan heb je het over 2 a 3 watt, dat zal niet veel doen.
Of bedoel je normalized?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 okt 2022 16:41

Nee ik heb verschillen van 20+ watts.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 okt 2022 20:07

Ja de NP. In de beter worden podcast is er wel eens iets over gezegd.

Volgens mij pakt join zijn eigen NP.
Het is net waar je de file gaat knippen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 okt 2022 21:43

Ik heb dat verschil op gem wattage, en ik was dus inderdaad benieuwd wat Join dan oppikt.

hipnie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 apr 2014 13:31

hipnie 30 okt 2022 22:48

Vorige maand heb ik de proef op de som genomen. Nadat een aantal mensen in mijn omgeving de Join-app zijn gaan gebruiken besloot ik deze zelf ook eens uit te proberen.

Conclusie: ❌ Niks voor mij. Deze app bezorgt mij eerder demotivatie en frustratie.

Waarom?
Uitleg - Zonder enige uitleg moet je beginnen. Het duurde daarom wel even voordat ik de logica van de app door kreeg. Zo worden er ook afkortingen gebruikt zonder uit te leggen wat die betekenen, zoals RPE en onboarding schermen.
Reclame - Wanneer je de app opent verschijnen niet je trainingen, maar reclame over podcasts, blogs en evenementen. Dit geldt ook voor de push-meldingen.
Verleden - Progressie en behaald niveau uit het verleden kan helaas niet worden meegenomen. Je begint dus op 0 waarbij je zelf een inschatting moet maken welk niveau je hebt.
Blokjes blokjes blokjes - De trainingen zijn (in die 2 weken) altijd met blokjes, nooit eens gewoon lekker stukje fietsen (duurrit). Hierdoor moest ik telkens mijn training aanpassen, wat dan weer niet goed werkte. Na het aanpassen van mijn training werd deze verandering niet doorgevoerd in het niveau en de progressie.
Feedback - Dit bleek je zelf te moeten geven in plaats van te krijgen. Later zou je dit wel moeten krijgen, werd mij beloofd. Na 2 weken had ik dit nog niet bereikt.
Wijzigen beschikbaarheid - Ben je ziek of is er een andere reden om niet te fietsen? Dan kun je jouw beschikbaarheid aanpassen naar 0. Helaas blijft de training er dan gewoon in staan. Er wordt hierna dagelijks herhaald dat je meer moet trainen. En zo zijn er nog wat knulligheden in de app die op den duur frustreren.
Klantenservice - Die is helaas alleen in het Engels.

👎 Al met al is de app mij erg tegengevallen. De Join-app gaf mij deze 2 weken vooral veel stress en frustratie. Ik houd 't daarom voorlopig dus bij eigen research, eigen inzicht en blijf vooral op gevoel trainen.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 31 okt 2022 20:11

hipnie schreef: 30 okt 2022 22:48 Uitleg - Zonder enige uitleg moet je beginnen. Het duurde daarom wel even voordat ik de logica van de app door kreeg. Zo worden er ook afkortingen gebruikt zonder uit te leggen wat die betekenen, zoals RPE en onboarding schermen.
Reclame - Wanneer je de app opent verschijnen niet je trainingen, maar reclame over podcasts, blogs en evenementen. Dit geldt ook voor de push-meldingen.
Verleden - Progressie en behaald niveau uit het verleden kan helaas niet worden meegenomen. Je begint dus op 0 waarbij je zelf een inschatting moet maken welk niveau je hebt.
Blokjes blokjes blokjes - De trainingen zijn (in die 2 weken) altijd met blokjes, nooit eens gewoon lekker stukje fietsen (duurrit). Hierdoor moest ik telkens mijn training aanpassen, wat dan weer niet goed werkte. Na het aanpassen van mijn training werd deze verandering niet doorgevoerd in het niveau en de progressie.
Feedback - Dit bleek je zelf te moeten geven in plaats van te krijgen. Later zou je dit wel moeten krijgen, werd mij beloofd. Na 2 weken had ik dit nog niet bereikt.
Wijzigen beschikbaarheid - Ben je ziek of is er een andere reden om niet te fietsen? Dan kun je jouw beschikbaarheid aanpassen naar 0. Helaas blijft de training er dan gewoon in staan. Er wordt hierna dagelijks herhaald dat je meer moet trainen. En zo zijn er nog wat knulligheden in de app die op den duur frustreren.
RPE staat gewoon uitgelegd hoor. En verder andere afkortingen bij mijn weten ook.
Beginscherm qua reclame herken ik inderdaad, zou wat overzichtelijker kunnen.
Ik begon zelf niet op 0, maar op 25.9. Dus ik snap niet helemaal waar je het vandaan haalt. Wellicht is het pairen met bv. strava niet helemaal gelukt.
Qua blokjes en trainingen. Tja, wat is je doel? Wil je überhaupt trainen? Of wil je 'gewoon lekker stukje fietsen'. Voor dat laatste heb je uiteraard geen trainingsapp nodig. Vooral een goed werkende fiets.
De feedback hangt inderdaad samen met RPE. In een van de podcasts wordt dit concept wat verder uitgelegd. Belangrijkste is vooral dat het er om gaat hoe je een training ervaart en dat op basis daarvan JOIN je programma aanpast. De feedback 'je doet teveel/teweinig/je vordert' kreeg ik bij mijn weten vrij snel.
Als ik mijn beschikbaarheid naar 0 terugbreng dan plant ie geen trainingen. Ik ben namelijk niet beschikbaar.

Conclusie: je lijkt wat gehaast de app te hebben geprobeerd. Het commentaar wat je geeft lijkt niet overal even steekhoudend, imho.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 nov 2022 08:50

Het is grotendeels vooral een mening en daar is opzich niets mis mee. Maar dat zou iets genuanceerder kunnen.
Daarbij ben ik het ook nog best wel eens met een aantal punten.

Uitleg: Die zou wat vollediger kunnen, al was het mij wel duidelijk;

Verleden: Dit vond ik ook een ding! waarom kan je niet de laatste twee maanden inladen? (ook een vraag, wellicht zitten daar gedachte achter?)

Blokjes: Ja zo wordt je nou eenmaal beter, dat is de manier om te trainen, daar kan join niks aan doen

Feedback: Vind ik ook lastig om te geven, zeker op een schaal van 10, doe er 4 of max 5.
Garmin geeft deze feedback overigens wel heel uitgebreid, met ook nog eens het bereik waarin je moet trainen en dat klopt heel aardig. Met de nieuwste Garmin features kom je een heel eind zeker als je ook een horloge hebt en deze koppelt.

Beschikbaarheid: zou verbeterd kunnen worden een vraag begin van de week om deze in te vullen en anders de default te pakken. Of een voorstel. Je hebt 2 uur ingevuld maar nu zou 3 beter zijn etc en andersom ook.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 01 nov 2022 10:07

wasbeer2006 schreef: 01 nov 2022 08:50 Verleden: Dit vond ik ook een ding! waarom kan je niet de laatste twee maanden inladen? (ook een vraag, wellicht zitten daar gedachte achter?)
Als je met Strava koppelt wordt je verleden wel degelijk ingeladen, tot ruim 3 maanden (100 dagen) terug.
Blokjes: Ja zo wordt je nou eenmaal beter, dat is de manier om te trainen, daar kan join niks aan doen
Daarbovenop: Als je geen zin hebt in blokjes op een dag, dan plan je een rustig ritje en ga je dat doen. Als dat voor jou motiverend werkt, dan is het goed om te doen, maar wat betreft training is het beter om wel blokjes te doen.
Feedback: Vind ik ook lastig om te geven, zeker op een schaal van 10, doe er 4 of max 5.
Dit is een kwestie van wennen en jezelf leren kennen. Het is heel zinvol om na een training, of een wedstrijd/cyclo/toertocht, terug te kijken en te gaan bepalen hoe zwaar het eigenlijk was. Dat kan je heel veel leren over hoe je zelf presteert.
Garmin geeft deze feedback overigens wel heel uitgebreid, met ook nog eens het bereik waarin je moet trainen en dat klopt heel aardig. Met de nieuwste Garmin features kom je een heel eind zeker als je ook een horloge hebt en deze koppelt.
Interessant. Kun je hier wat meer over vertellen of heb je een link?
Beschikbaarheid: zou verbeterd kunnen worden een vraag begin van de week om deze in te vullen en anders de default te pakken. Of een voorstel. Je hebt 2 uur ingevuld maar nu zou 3 beter zijn etc en andersom ook.
Op zondagavond krijg je een reminder om de beschikbaarheid voor de week erna in te vullen. Als je dit niet doet dan blijft de beschikbaarheid zoals ie was.
Inderdaad krijg je, als je te weinig beschikbaarheid (om je doel te halen) instelt een melding dat het meer zou moeten zijn. Een verbetering zou zijn om dat inderdaad specifieker te maken, bijvoorbeeld "met 1 1/2 uur erbij op donderdag haal je je doel wel".

1094
Forum-lid
Berichten: 1590
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 01 nov 2022 10:10

waarom kan je maar 100 geschiedenis inladen in plaats van alle data of een heel jaar? Is dat alleen een data issue of heb je aan 100 dagen genoeg info om je trainingen samen te stellen?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 01 nov 2022 15:20

1094 schreef: 01 nov 2022 10:10 waarom kan je maar 100 geschiedenis inladen in plaats van alle data of een heel jaar? Is dat alleen een data issue of heb je aan 100 dagen genoeg info om je trainingen samen te stellen?
Veel meer is voor wat Join ermee doet niet echt nuttig, vandaar. Dus dan gaat het alleen maar opslagruimte kosten, zonder dat er veel waarde aan zit.

Plaats reactie