Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 nov 2022 20:39

Nog een paar vraagjes na het gebruiken van de app

Ik zie nu trouwens nog geen join level, is mn strava data dan nog niet geupload?

Wat voor doel moet ik kiezen. Ik kan een cyclo invullen als doel maar dat duurt nog best lang en heb nu al een niveau dat ik een cyclo aan kan. Ik wil vooral beter worden in een cyclo is dit dan ook het juiste schema?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 nov 2022 20:51

Wanneer wordt die eFTP zichtbaar? (iOS-app) Update uitgevoerd, maar niets te zien.h

Edit: gevonden
Niet zijken maar reiden !

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 03 nov 2022 23:04

Is eFTP een ftp voor ebikers ? (Het nog niet allemaal gelezen)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 nov 2022 23:06

brutus schreef: 03 nov 2022 23:04 Is eFTP een ftp voor ebikers ? (Het nog niet allemaal gelezen)
:lol:

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 nov 2022 23:14

brutus schreef: 03 nov 2022 23:04 Is eFTP een ftp voor ebikers ? (Het nog niet allemaal gelezen)
Oei, die komt hard aan!
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 04 nov 2022 11:55

1094 schreef: 02 nov 2022 20:39 Nog een paar vraagjes na het gebruiken van de app

Ik zie nu trouwens nog geen join level, is mn strava data dan nog niet geupload?
Het duurt, na start van je eerste plan, 7 dagen voor je level berekend wordt. Je Strava verleden wordt wel al meegenomen in je trainingsschema.
Wat voor doel moet ik kiezen. Ik kan een cyclo invullen als doel maar dat duurt nog best lang en heb nu al een niveau dat ik een cyclo aan kan. Ik wil vooral beter worden in een cyclo is dit dan ook het juiste schema?
Dan kun je inderdaad beter eerst een ander plan kiezen. Bij het kiezen van een nieuw plan kun je de knop 'Welk doel voor jou?' gebruiken. Dan kun je daar een tussendoel bepalen.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 05 nov 2022 20:52

Klopt het dat het gemiddelde wattage hoger is in join als ik de training daar Bekijk dan in Strava?

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 05 nov 2022 22:24

tom de groot schreef: 05 nov 2022 20:52 Klopt het dat het gemiddelde wattage hoger is in join als ik de training daar Bekijk dan in Strava?
Zie FAQ:
The power data JOIN imports from Strava are not the average power or the weighted power but Strava's calculation of "Normalized power". Normalized power is the average power but without the zero's, so basically it is the average power you were producing over the whole ride but with the stretches you were freewheeling (and thus pushing 0 W, like on a downhill) taken out.

hipnie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 apr 2014 13:31

hipnie 06 nov 2022 12:56

Desertstorm schreef: 31 okt 2022 20:11
hipnie schreef: 30 okt 2022 22:48 Vorige maand heb ik de proef op de som genomen. Nadat een aantal mensen in mijn omgeving de Join-app zijn gaan gebruiken besloot ik deze zelf ook eens uit te proberen.

Conclusie: ❌ Niks voor mij. Deze app bezorgt mij eerder demotivatie en frustratie.

Waarom?
Uitleg - Zonder enige uitleg moet je beginnen. Het duurde daarom wel even voordat ik de logica van de app door kreeg. Zo worden er ook afkortingen gebruikt zonder uit te leggen wat die betekenen, zoals RPE en onboarding schermen.
Reclame - Wanneer je de app opent verschijnen niet je trainingen, maar reclame over podcasts, blogs en evenementen. Dit geldt ook voor de push-meldingen.
Verleden - Progressie en behaald niveau uit het verleden kan helaas niet worden meegenomen. Je begint dus op 0 waarbij je zelf een inschatting moet maken welk niveau je hebt.
Blokjes blokjes blokjes - De trainingen zijn (in die 2 weken) altijd met blokjes, nooit eens gewoon lekker stukje fietsen (duurrit). Hierdoor moest ik telkens mijn training aanpassen, wat dan weer niet goed werkte. Na het aanpassen van mijn training werd deze verandering niet doorgevoerd in het niveau en de progressie.
Feedback - Dit bleek je zelf te moeten geven in plaats van te krijgen. Later zou je dit wel moeten krijgen, werd mij beloofd. Na 2 weken had ik dit nog niet bereikt.
Wijzigen beschikbaarheid - Ben je ziek of is er een andere reden om niet te fietsen? Dan kun je jouw beschikbaarheid aanpassen naar 0. Helaas blijft de training er dan gewoon in staan. Er wordt hierna dagelijks herhaald dat je meer moet trainen. En zo zijn er nog wat knulligheden in de app die op den duur frustreren.

👎 Al met al is de app mij erg tegengevallen. De Join-app gaf mij deze 2 weken vooral veel stress en frustratie. Ik houd 't daarom voorlopig dus bij eigen research, eigen inzicht en blijf vooral op gevoel trainen.
Door de hype die eromheen gecreëerd wordt waren mijn verwachtingen wellicht ook te hoog.

Desertstorm schreef: 31 okt 2022 20:11 RPE staat gewoon uitgelegd hoor.
Ik kon het niet vinden, dus wellicht kan het met een simpele (i) worden toegelicht direct achter het woord. Dan hoeft je ook niet te zoeken.

Desertstorm schreef: 31 okt 2022 20:11
Beginscherm qua reclame herken ik inderdaad, zou wat overzichtelijker kunnen.
Desertstorm schreef: 31 okt 2022 20:11
Beginniveau - Ik begon zelf niet op 0, maar op 25.9. Dus ik snap niet helemaal waar je het vandaan haalt. Wellicht is het pairen met bv. strava niet helemaal gelukt.
Strava pairen ging prima. Een toch werd er helaas geen beginniveau gebruikt a.d.h.v. het verleden, waardoor het behaalde niveau wordt vertekend.

Desertstorm schreef: 31 okt 2022 20:11
Qua blokjes en trainingen. Tja, wat is je doel? Wil je überhaupt trainen? Of wil je 'gewoon lekker stukje fietsen'. Voor dat laatste heb je uiteraard geen trainingsapp nodig.
Uiteraard wil ik wel trainen, anders begin ik niet met het gebruik van de app. Maar ik kreeg alléén maar blokjes, blokjes en nog eens blokjes. Ik wil dit graag afwisselen met duurtrainingen. Maar dit kwam dus helaas niet voor in de app. Het zelf toevoegen en verwerken ging dan weer erg stroef, want de originele training voor die dag bleef er dan alsnog in staan.

Desertstorm schreef: 31 okt 2022 20:11
De feedback hangt inderdaad samen met RPE. In een van de podcasts wordt dit concept wat verder uitgelegd. Belangrijkste is vooral dat het er om gaat hoe je een training ervaart en dat op basis daarvan JOIN je programma aanpast. De feedback 'je doet teveel/teweinig/je vordert' kreeg ik bij mijn weten vrij snel.
Als ik mijn beschikbaarheid naar 0 terugbreng dan plant ie geen trainingen. Ik ben namelijk niet beschikbaar.
Na het aanpassen van mijn beschikbaarheid werden mijn trainingen niet aangepast. Op die manier doe je elke dag te weinig, waar dan ook melding van wordt gemaakt. Dus het doorgeven van een periode zonder beschikbaarheid lijkt daarmee doelloos.

wasbeer2006 schreef: 01 nov 2022 08:50 Feedback: Vind ik ook lastig om te geven, zeker op een schaal van 10, doe er 4 of max 5.
Garmin geeft deze feedback overigens wel heel uitgebreid, met ook nog eens het bereik waarin je moet trainen en dat klopt heel aardig. Met de nieuwste Garmin features kom je een heel eind zeker als je ook een horloge hebt en deze koppelt.

Beschikbaarheid: zou verbeterd kunnen worden een vraag begin van de week om deze in te vullen en anders de default te pakken. Of een voorstel. Je hebt 2 uur ingevuld maar nu zou 3 beter zijn etc en andersom ook.
Zelf werk ik met Wahoo, maar ik ga eens meekijken met vrienden die wel een Garmin gebruiken.

$teven
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2012 21:03

$teven 06 nov 2022 12:57

1094 schreef: 02 nov 2022 20:39 Nog een paar vraagjes na het gebruiken van de app

Ik zie nu trouwens nog geen join level, is mn strava data dan nog niet geupload?

Wat voor doel moet ik kiezen. Ik kan een cyclo invullen als doel maar dat duurt nog best lang en heb nu al een niveau dat ik een cyclo aan kan. Ik wil vooral beter worden in een cyclo is dit dan ook het juiste schema?
Ik heb ongeveer hetzelfde doel/schema/conditie.

Na contact hier en wat extra info bleek voor mij het beste eerst de FTB builder te nemen.

Zo gezegd zo gedaan (heb net mijn eerste week erop zitten).

Na deze 3 maanden zien we wel wat we dan doen (februari).

Dan zit je al dichter bij een GF/cyclo of kan je nog een extra schema nemen (beter klimmen enz...)

hipnie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 apr 2014 13:31

hipnie 06 nov 2022 13:00

1094 schreef: 02 nov 2022 20:39 Nog een paar vraagjes na het gebruiken van de app

Ik zie nu trouwens nog geen join level, is mn strava data dan nog niet geupload?

Wat voor doel moet ik kiezen. Ik kan een cyclo invullen als doel maar dat duurt nog best lang en heb nu al een niveau dat ik een cyclo aan kan. Ik wil vooral beter worden in een cyclo is dit dan ook het juiste schema?
Dit probleem had ik dus ook. De data van vóór het gebruik van de app werden dus niet meegenomen in het niveau.

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 06 nov 2022 13:16

hipnie schreef: 06 nov 2022 13:00
1094 schreef: 02 nov 2022 20:39 Nog een paar vraagjes na het gebruiken van de app

Ik zie nu trouwens nog geen join level, is mn strava data dan nog niet geupload?

Wat voor doel moet ik kiezen. Ik kan een cyclo invullen als doel maar dat duurt nog best lang en heb nu al een niveau dat ik een cyclo aan kan. Ik wil vooral beter worden in een cyclo is dit dan ook het juiste schema?
Dit probleem had ik dus ook. De data van vóór het gebruik van de app werden dus niet meegenomen in het niveau.
Ik krijg eerder het idee dat je niet de tijd hebt genomen om even te lezen en te verdiepen in de app (wat verder volgens mij juist heel gebruiksvriendelijk is).

Het antwoord over data voor gebruik van app staat gewoon hier een paar reacties geleden beantwoord.

En als je een andere type training die dag wilt dan pas je die aan met alle opties die ze bieden. Ook met handmatig een type training toevoegen is bij mij de “oude” van die dag niet meer zichtbaar.

En puur een duurtraining krijg je relatief weinig. Want ja, het is gepolariseerd trainen, dus vaak blokjes in je training.
Als je puur een duurrit wilt dan doe je dat toch? Of selecteer je die handmatig als training.

En als je een doel instelt met een profiel dan is het toch logisch dat als je een tijd minder beschikbaar bent dit invloed heeft op je niveau (en je te weinig doet). Misschien dan handig om je profiel aan te passen of accepteren dat je te weinig doet wat hoort bij dat niveau.

Plaats reactie