Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 14 feb 2022 09:52

Vraag me eigenlijk af waarom er zoveel op de FTP gefocust wordt. Is het niet veel interessanter voor bijvoorbeeld gepolariseerde trainingen om alleen het aërobe omslagpunt nauwkeurig te weten. Je kunt dan in ieder geval veel nauwkeuriger dat 80% witte gebied inschatten, en voor de rest, voor die 20%, is het dan gewoon een kwestie van intervallen opzoeken waarop je flink dood gaat.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 feb 2022 10:17

Niet iedereen traint (het hele jaar) gepolariseerd he.

Ik spreek voor mezelf: ik ben graag een heel jaar in een redelijke conditie en wil in de lente niet het gevoel hebben dat ik van Nul moet beginnen mbt de bovenkant van mijn vermogenscurve. In de winter train ik eerder een laag volume maar met veel threshold werk, zodat de FTP op peil blijft en ik altijd relatief goed vooruit geraak. Ik doe dat ook gewoon heel graag, sweet spot werk vind ik heerlijk, het gevoel van snelheid te maken zonder echt kapot te gaan.

Wanneer het 's avonds wat langer licht blijft, ga ik meer kilometers buiten rijden, neemt mijn volume automatisch toe en ga ik ook meer gepolariseerd rijden (niks gestructureerd maar op basis van het reliëf hier in de Ardennen). En zo heb ik een jaar rond aandacht voor alle systemen, wat me goed bevalt: ondanks mijn leeftijd (52j) rijd ik nog elk jaar PRs op klimmetjes en qua vermogen, terwijl theoretisch het verval al lang zou moeten ingezet zijn.
Laatst gewijzigd door raven14 op 14 feb 2022 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 feb 2022 10:17

JazzHands schreef: 14 feb 2022 09:52 Vraag me eigenlijk af waarom er zoveel op de FTP gefocust wordt. Is het niet veel interessanter voor bijvoorbeeld gepolariseerde trainingen om alleen het aërobe omslagpunt nauwkeurig te weten. Je kunt dan in ieder geval veel nauwkeuriger dat 80% witte gebied inschatten, en voor de rest, voor die 20%, is het dan gewoon een kwestie van intervallen opzoeken waarop je flink dood gaat.
Omdat niet iedereen gepolariseerd traint. Ik heb de visie dat gepolariseerd zeker goed is, maar dan enkel in een bepaalde fase in de planning en niet een heel seizoen lang. Zo zijn er meerdere wegen naar Rome. Iedereen heeft het altijd over FTP, omdat het min of meer als doel gemaakt is, terwijl het een tool is om mee te werken en niet meer dan dat. Naast FTP heb je ook nog TTE (time to exhaustion). Renner 1 kan een FTP hebben van 300 maar een TTE van 26min, terwijl Renner 2 met een FTP van 290 en TTE van 50min toch echt beter zal presteren.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 14 feb 2022 13:12

D’accord, is natuurlijk zeker waar. Het is inderdaad meer iets waar ik nu tegenaan loop nu ik wat meer gepolariseerd train. Heb het gevoel dat alle intervaltrainingen waarbij ik flink in het rood wordt gejaagd volstaan. Daarentegen merk ik dat het vrij moeilijk is om te bepalen wat nu werkelijk wit is. Heb nl bijvoorbeeld bij Join vaak het gevoel dat de “witte” trainingen ook iets te wit zijn.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 feb 2022 13:53

JazzHands schreef: 14 feb 2022 13:12 D’accord, is natuurlijk zeker waar. Het is inderdaad meer iets waar ik nu tegenaan loop nu ik wat meer gepolariseerd train. Heb het gevoel dat alle intervaltrainingen waarbij ik flink in het rood wordt gejaagd volstaan. Daarentegen merk ik dat het vrij moeilijk is om te bepalen wat nu werkelijk wit is. Heb nl bijvoorbeeld bij Join vaak het gevoel dat de “witte” trainingen ook iets te wit zijn.
Hier werk ik mee met polarized:
Afbeelding

Groen max is 65% van vo2max power.
Oranje max is 90% van vo2max power.
Max is alles erboven.

Dit blijft wel een schema, want hiermee gaan ze er vanuit dat je LT1 op 65% van vo2max power ligt, maar dit kan per persoon verschillen. Vo2max power is ongeveer 5min all out.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 14 feb 2022 22:02

Ik denk dat ik weer eens een test laat doen bij een sportmedisch centrum. Misschien kloppen mijn waarden gewoon niet meer. Verder krijg ik ook steeds meer het idee dat polarized misschien best wel voor 80% ook erg easy is. Was gewend om eigenlijk al mijn ritten min of meer net op of boven mijn aërobe drempel (220w) te doen. Dan zijn die zone 1 trainingen in Join, waarbij zelfs de aerobe drempel in intervallen worden getraind toch wel erg rustig.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 15 feb 2022 10:05

Dat is nu eenmaal gepolariseerd trainen, veel uren hele rustige training en korte heel intensieve blokjes. En niet te veel in het tussengebied.
Het idee is dat als je te veel in de tussenzones rijdt, je te veel vermoeidheid opbouwt om nog de hele intensieve dingen aan te kunnen. En het zijn net die hele intensieve trainingen die voor de verbetering zorgen. (aldus de theorie)

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 15 feb 2022 12:21

Ben dan geneigd te denken dat de rustige ritten iig dan voortdurend moeten plaatsvinden rond de aerobe drempel (of in Join termen, net onder de tempo zone). Net boven de herstelzone, laag Z1 en midden Z1 voelt zo onnatuurlijk. Maar ik begrijp het idee erachter. Ga proberen het vol te houden om te kijken waar het me brengt. (Hoewel ik toch stiekem geneigd ben alles binnen Z1 hoog in de zone af te werken…)

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 15 feb 2022 12:46

Mijn zoon volgt al meer dan een jaar de begeleiding van Cyclinglab (die Join ontwikkeld hebben) en die is eveneens gebaseerd op gepolariseerd trainen. Ik vond het eigenlijk ook wat tegen je gevoel ingaan in het begin, maar hij heeft hun schema's altijd tot in de puntjes gevolgd en hij heeft echt heel veel vooruitgang gemaakt.
Het is ook niet zo dat er helemaal geen trainingen zijn rond FTP , sweetspot of tempozones maar de nadruk ligt toch op het gepolariseerde dus D1, VO2 max blokjes en anaerobe sprints of korte blokjes.
Het leuke is dat de zones die eigenlijk niet echt fel getraind worden juist wel veel verbeteren.
Na verloop van tijd wordt je snelheid in de lage harslagzone toch wel een stuk hoger en dan voelt het zeker niet meer als met de rem op rondrijden.
Maar het heeft zeker zijn tijd nodig.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 feb 2022 21:06

dwangarbeider schreef: 15 feb 2022 12:46 Mijn zoon volgt al meer dan een jaar de begeleiding van Cyclinglab (die Join ontwikkeld hebben) en die is eveneens gebaseerd op gepolariseerd trainen. Ik vond het eigenlijk ook wat tegen je gevoel ingaan in het begin, maar hij heeft hun schema's altijd tot in de puntjes gevolgd en hij heeft echt heel veel vooruitgang gemaakt.
Het is ook niet zo dat er helemaal geen trainingen zijn rond FTP , sweetspot of tempozones maar de nadruk ligt toch op het gepolariseerde dus D1, VO2 max blokjes en anaerobe sprints of korte blokjes.
Het leuke is dat de zones die eigenlijk niet echt fel getraind worden juist wel veel verbeteren.
Na verloop van tijd wordt je snelheid in de lage harslagzone toch wel een stuk hoger en dan voelt het zeker niet meerals met de rem op rondrijden.
Maar het heeft zeker zijn tijd nodig.
Neemt de vooruitgang af naarmate je bijvoorbeeld al 10 jaar fiets en dan begint met deze vorm van training t.o.v een starter.
En wat is de invloed van je leeftijd hierop?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 16 feb 2022 09:41

Mijn zoon is 17, dus nog niet heel veel jaren fietservaring.
Ik denk wel dat de trainingen met hoge intensiteit heel belastend zijn als je wat ouder wordt, je haalt wat moeilijker de hoge hartslagen, herstel duurt wat langer....

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 16 feb 2022 11:34

Een ding over polarized dat me nog steeds niet helemaal duidelijk is en op verschillende plekken anders benaderd wordt.

Is de 80/20 procent regel nou gericht op effectieve tijd per zone of type ritten? Ik train 5x per week (3 weken op, 1 week af). Daarvan 1 lange rit (100+), 2 middellang (rond de 60-80) en 2 rond de 45 km. Momenteel doe ik in 1 korte rit vo2max blokken. Verder doe ik in de andere ritten wat tempo blokjes rond eerste drempel en soms wat sprintjes. Van de 12 uur trainen kom ik zo effectief op 11 uur en 30 minuten wit en 30 minuten zwart. Die verhouding is zeker geen 80/20 maar in ritten wel. Als je strict polarized aanhoudt kan ik dan meer boven de drempel toevoegen of is dit juist zo precies zoals het bedoeld is?

Plaats reactie