Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 04 aug 2022 10:44

a_v schreef: 04 aug 2022 08:55 Ik vind de prijsverhoging ook behoorlijk fors. Bij een abonnementsmodel haal je (in deze fase) de omzetgroei als het goed is uit nieuwe abonnees. Om dan nu ook de prijzen met ruim 40% te verhogen... En vooralsnog komt er geen (zichtbare) extra functionaliteit voor terug.
Dat er geen functionaliteit voor terugkomt ben ik niet met je eens. Behalve veel verbeteringen aan de planning engine, die niet allemaal (even) zichtbaar zijn hebben we het afgelopen half jaar bijvoorbeeld het Fabio Jakobsen Sprint plan toegevoegd, met daarin specifieke trainingen om beter te gaan sprinten. Ook heb je nu een beter overzicht over hoe je plan er in toekomst uitziet. Dit overzicht wordt in de nabije toekomst verder uitgebreid.
Het kan zijn dat deze veranderingen voor jou niet of minder relevant zijn natuurlijk. Wat zijn voor jou dingen die je graag veranderd of toegevoegd ziet?
Komt bij dat een deel van de ritjes in de praktijk toch wel anders wordt ingevuld. Bv. vaste clubje op de woensdagavond, regelmatig een ritje met vrienden in het weekend. Ik schat dat ik 1/3 van mijn ritten afwijk van de gegeven training in Join.

Ik weet nog niet of ik doorga.
De bedoeling van JOIN is ook juist dat je deze "afwijkende" trainingen kunt doen en dat je plan zich daarop aanpast. Dat is, ons inziens, juist de kracht van JOIN t.o.v. klassieke trainingsschema's.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 04 aug 2022 10:56

OsiriX schreef: 24 jul 2022 12:33 Ook ik zal waarschijnlijk niet verder gaan met Join.
Heel veel meerwaarde vind ik er voorlopig niet in, na ongeveer een half jaar klant te zijn.

Vandaag bijvoorbeeld.
- Ik stel beschikbare tijd in op 2u: De voorgestelde training is 5x 4min VO2max intervallen (totale duurtijd 2u)
- Ik stel beschikbare tijd in op 2u15min: De voorgestelde training is rustige duur met 6x 20s sprints (totale duurtijd 2u)

Natuurlijk hebben beide trainingen een heel andere intensiteit en belasting. Door bovenstaande aanpassing te doen in beschikbare tijd (en training) wijzigt er ook niets aan de voorgestelde trainingen van de komende 7 dagen. Ingesteld doel is over 13 dagen.
Ik wou hier nog even op reageren, omdat dit niet iets is dat "mis" is:
Op het moment dat je er een training geselecteerd wordt is er (bijna) altijd een setje aan kandidaattrainingen. Daaruit wordt dan willekeurig (met een weging) een training geselecteerd. Zo kan het dus voorkomen dat een kleine wijziging in beschikbare tijd een andere training oplevert die wel even lang is. Bij een grotere wijziging, naar bijvoorbeeld 2u30 of 3u, zul je dan wel een langere training krijgen, tenzij JOIN vindt dat je op dat moment beter niet langer kunt trainen.

Het feit dat de nieuwe training die je kreeg behoorlijk anders is dan de oorspronkelijke training geeft aan dat je eigenlijk beide trainingen goed zou kunnen gebruiken in je schema. Omdat niemand onbeperkt belastbaar is krijg je ze niet allebei.
Het feit dat het vervolg van je schema niet wijzigt betekent dat de totale belasting niet zozeer wijzigt dat je schema wijzigt. Het is niet zo dat een verandering op een bepaalde dag altijd betekent dat de invulling van de dagen erna altijd moet wijzigen. Mocht je ipv 2 uur opeens een training van 4 uur gaan doen, dan zal er vrijwel altijd wel een verandering zijn.

Ik kan je verzekeren dat bij elke wijziging, of het nu een verandering in beschikbaarheid, een wijziging in je gewicht, het geven van feedback, etc, het vervolg van je schema weer opnieuw berekend wordt.
Nog heel wat werk aan dat "algoritme"...
Inderdaad is er altijd nog werk aan het algoritme, gelukkig maar. Hoewel JOIN voor veel mensen heel goed werkt vinden we altijd weer zaken die we kunnen verbeteren, randgevallen die te optimaliseren zijn, etc.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 04 aug 2022 11:15

Als bejaarde recreatieve fietser in november begonnen met Join om het grote gat na de pensionering in te vullen.
Niet de illusie dat ik ineens nog beter ging worden op mijn leeftijd, maar doel was meer de achteruitgang te vertragen.
Eerste doel was een cyclo half mei en die werd goed volbracht.
Sindsdien wat losser in het volgen, maar toch de laatste 2-3 maanden de beste waarden op de vermogenscurve neergezet van de laatste drie jaar.
Ik worstel nog een beetje met wat drempels (verschil in meting op crank powermeters en op een Tacx), maar op hoofdlijnen ben ik blij met Join en zal ik zeker nog een jaartje doorgaan. De prijs is in mijn ogen relatief laag als ik zie wat sommigen aan hun materiaal besteden. Liever 105 met Join dan Duratec zonder. Verschillende wensen, verschillende prioriteiten.
Niet zijken maar reiden !

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 04 aug 2022 11:33

ibooij schreef: 04 aug 2022 10:44
a_v schreef: 04 aug 2022 08:55 Ik vind de prijsverhoging ook behoorlijk fors. Bij een abonnementsmodel haal je (in deze fase) de omzetgroei als het goed is uit nieuwe abonnees. Om dan nu ook de prijzen met ruim 40% te verhogen... En vooralsnog komt er geen (zichtbare) extra functionaliteit voor terug.
Dat er geen functionaliteit voor terugkomt ben ik niet met je eens. Behalve veel verbeteringen aan de planning engine, die niet allemaal (even) zichtbaar zijn hebben we het afgelopen half jaar bijvoorbeeld het Fabio Jakobsen Sprint plan toegevoegd, met daarin specifieke trainingen om beter te gaan sprinten. Ook heb je nu een beter overzicht over hoe je plan er in toekomst uitziet. Dit overzicht wordt in de nabije toekomst verder uitgebreid.
Het kan zijn dat deze veranderingen voor jou niet of minder relevant zijn natuurlijk. Wat zijn voor jou dingen die je graag veranderd of toegevoegd ziet?
Het plan in de toekomst heeft voor mij inderdaad meerwaarde. Het Fabio-sprintplan vind ik toch meer een gimmick. Mijn doel is niet beter sprinten. Jullie zullen meer inzicht hebben in de gebruikersgroep, dus wie weet ben ik daar niet representatief in.

Ikzelf zou nog wel benieuwd zijn naar:

- Waarom je een specifieke training krijgt op dat moment (of iets meer contact over welke prikkel passend is in het moment in het schema waar je je bevindt)
- De verwachte Join-score aan het einde van het schema (en nog een stapje verder: de impact die een aanpassing in je beschikbaarheid of training daarop heeft).
- In het schema vooraf kunnen aangeven wanneer je een rustweek wil. Nu weet ik bijvoorbeeld dat ik volgende week amper kan fietsen maar ik moet en zal deze week een rustweek inbouwen. Dat kan ik nu alleen ondervangen door deze week handmatig ritten toe te voegen. Als je dat zelf kan aangeven kan Join bv. ook de belasting in de aanloop naar de gewenste rustweek verhogen.

Verder ben ik best wel tevreden over de app an sich, de boel zit gewoon degelijk in elkaar en is simpel maar doeltreffend. Vooral de eenvoud zou ik vasthouden, wil je het ingewikkelder dan kun je terecht bij bv. trainingpeaks.
Komt bij dat een deel van de ritjes in de praktijk toch wel anders wordt ingevuld. Bv. vaste clubje op de woensdagavond, regelmatig een ritje met vrienden in het weekend. Ik schat dat ik 1/3 van mijn ritten afwijk van de gegeven training in Join.

Ik weet nog niet of ik doorga.
De bedoeling van JOIN is ook juist dat je deze "afwijkende" trainingen kunt doen en dat je plan zich daarop aanpast. Dat is, ons inziens, juist de kracht van JOIN t.o.v. klassieke trainingsschema's.
Dat is zeker waar. Tegelijk weet ik zelf ook wel dat ik in het weekend wat rustiger aan moet doen als ik op woensdag een rit heb gedaan waarbij het melkzuur uit m'n oren spuit. Maar terecht punt ;).

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 04 aug 2022 12:25

Ten eerste: Bedankt voor je antwoorden!
a_v schreef: 04 aug 2022 11:33 Het plan in de toekomst heeft voor mij inderdaad meerwaarde. Het Fabio-sprintplan vind ik toch meer een gimmick. Mijn doel is niet beter sprinten. Jullie zullen meer inzicht hebben in de gebruikersgroep, dus wie weet ben ik daar niet representatief in.
Het Fabio-plan is inderdaad vrij specifiek. Het is vooral in trek bij mensen die wedstrijden rijden, waarbij een goede sprint kan helpen om resultaten neer te zetten. Voor andere type wielrenners, zoals bijvoorbeeld cyclo-rijders is het duidelijk minder van toepassing.
Ikzelf zou nog wel benieuwd zijn naar:

- Waarom je een specifieke training krijgt op dat moment (of iets meer contact over welke prikkel passend is in het moment in het schema waar je je bevindt)
We in op dit moment in de afronde fase van een onderzoek, in samenwerking met de TU Eindhoven. Hierbij krijgt een klein deel van de JOIN gebruikers bij elke training en bij elke rustdag een korte uitleg van het "waarom" van deze invulling. We hebben hierbij een vergelijking tussen verschillende soorten uitleg gemaakt. Na afronding van het onderzoek gaan we dit uitrollen naar alle gebruikers. Ik verwacht dat dit eind september zal komen.
- De verwachte Join-score aan het einde van het schema (en nog een stapje verder: de impact die een aanpassing in je beschikbaarheid of training daarop heeft).
Waarschijnlijk eind van de maand zul je een overzicht krijgen van hoe je JOIN-score (level) zich tijdens het plan ontwikkelt. Dus dan zie je ook wat het aan het eind van het plan zou moeten zijn. Dit is nog niet zo interactief dat je het gelijk bij het aanpassen van de beschikbaarheid kunt zien.
- In het schema vooraf kunnen aangeven wanneer je een rustweek wil. Nu weet ik bijvoorbeeld dat ik volgende week amper kan fietsen maar ik moet en zal deze week een rustweek inbouwen. Dat kan ik nu alleen ondervangen door deze week handmatig ritten toe te voegen. Als je dat zelf kan aangeven kan Join bv. ook de belasting in de aanloop naar de gewenste rustweek verhogen.
Dit valt een beetje onder het kopje "verder vooruit plannen". Dit is iets waar we al een tijdje naar kijken, o.a. om beter subdoelen te kunnen plannen. Het is een uitdaging om dit op een eenvoudige manier te presenteren en toch doeltreffend te maken.
Verder ben ik best wel tevreden over de app an sich, de boel zit gewoon degelijk in elkaar en is simpel maar doeltreffend. Vooral de eenvoud zou ik vasthouden, wil je het ingewikkelder dan kun je terecht bij bv. trainingpeaks.
Die eenvoud is inderdaad ook de bedoeling en tegelijkertijd ook een flinke uitdaging!
Dat is zeker waar. Tegelijk weet ik zelf ook wel dat ik in het weekend wat rustiger aan moet doen als ik op woensdag een rit heb gedaan waarbij het melkzuur uit m'n oren spuit. Maar terecht punt ;).
Je komt sowieso een heel eind met dit soort vuistregels. Echter, een schema (geautomatiseerd of op papier) kan altijd helpen om ook nog eens de grote lijn in de gaten houden.

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 04 aug 2022 16:25

ibooij schreef: 04 aug 2022 12:25 - knip -
Bedankt voor je reactie! Mooie vooruitzichten voor de korte termijn. Ik blijf nog even lid en wacht de nieuwe functionaliteit af ;).

(Overigens is Join voor mij ook een stimulans om veel te blijven fietsen. Zichtbare progressie is leuk. Ik ben ook voldoende intrinsiek gemotiveerd, maar de app helpt wel om jezelf op de fiets te hijsen als je een keer geen zin hebt. En het is een prima alibi richting het thuisfront :winkthumb: )

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 04 aug 2022 16:41

a_v schreef: 04 aug 2022 16:25
ibooij schreef: 04 aug 2022 12:25 - knip -
En het is een prima alibi richting het thuisfront :winkthumb: )
Jim zegt dat ik vandaag 3 uur moet fietsen, doei!
Niet zijken maar reiden !

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 05 aug 2022 11:42

ibooij schreef: 28 jul 2022 17:56 Sorry, ik was even een tijdje op vakantie op een plaats met nietbestaand tot bijzonder gebrekkige internet verbindingen. Genoeg voor een appje, niet genoeg voor het browsen op een forum.

Voor support wat betreft de verlengingen en andere wijzigingen betreffende de abonnementen is het het best om contact op te nemen met support, o.a. bereikbaar via support@join.cc of via de app instellingen en dan naar 'Ondersteuning'. Via die weg worden al meer mensen met dezelfde vragen geholpen. Ik zit daar minder in en via mij gaat het dus langer duren.
Ik ben meer van de technische kant, van onder andere de trainingplannen.
Dit is wat ik gedaan heb.
Maar helaas is de 50% korting komen te vervallen. Omdat ik niet van sinds ben op 67,49 te betalen omdat er een bug in het systeem zat die lopende members die al geruime tijd het Join project steunen maar nog een lopend abbo hadden en dus niet aan konden melden voor de 50% korting zal ik naar alle waarschijnlijkheid ook afzien van Join.cc.

Jammer.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 07 aug 2022 08:49

Ik heb wel een vraag en ik hoop dat Jim die kan beantwoorden. Ik zit straks 3 weken in de bergen, dag-in dag-uit op de fiets, meest gravelen maar ook wegritjes, iigv geen programma. Nu kan ik Join voor die periode pauzeren, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de impact van de ritjes op mijn fitheid. Mijn opties zijn dan (denk ik):
1. beschikbaarheid terug naar nul en alleen de gesyncte Strava ritten van RPE voorzien;
2. op alle dagen het voorgestelde programma te vervangen door "planned ride";
3. niets aanpassen en de gesyncte Strava ritten van RPE voorzien; maar in dat laatste geval, ziet Join dan dat ik een totaal ander ritje heb gedaan dan het voorgestelde programma, maw welk detail krijgt Join via Strava en hoe rekent dat door?

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 07 aug 2022 09:38

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe Join omgaat met andere activiteiten. De afgelopen week heb ik bijvoorbeeld een aantal keren hardgelopen en Join herkent deze activiteiten en ik vul een RPE in, maar hoe verhoudt dit zich ten op zichtte van fietsen aangezien het toch andere spieren zijn en de belasting anders is?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 08 aug 2022 09:19

Woefdram schreef: 07 aug 2022 08:49 Ik heb wel een vraag en ik hoop dat Jim die kan beantwoorden. Ik zit straks 3 weken in de bergen, dag-in dag-uit op de fiets, meest gravelen maar ook wegritjes, iigv geen programma. Nu kan ik Join voor die periode pauzeren, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de impact van de ritjes op mijn fitheid. Mijn opties zijn dan (denk ik):
1. beschikbaarheid terug naar nul en alleen de gesyncte Strava ritten van RPE voorzien;
2. op alle dagen het voorgestelde programma te vervangen door "planned ride";
3. niets aanpassen en de gesyncte Strava ritten van RPE voorzien; maar in dat laatste geval, ziet Join dan dat ik een totaal ander ritje heb gedaan dan het voorgestelde programma, maw welk detail krijgt Join via Strava en hoe rekent dat door?
Ik kies hier zelf altijd voor optie 2, mede doordat je dan bijvoorbeeld kunt zien wat voor invloed de vakantieritten op de rest van het plan zullen hebben.
Bij Optie 1 heb je dat vooruitzien niet, maar werkt natuurlijk ook.
Bij optie 3 is het lastige dat je vrij vaak zult moeten aangeven dat hetgene dat je gedaan hebt niet overeen komt met de planning. JOIN is vrij ruim in het accepteren van een training die je gedaan hebt als de geplande, ook als dit niet het geval is.

Resumerend: optie 2 is je vriend.

Veel plezier op vakantie!

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 08 aug 2022 09:32

Rootland schreef: 07 aug 2022 09:38 Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe Join omgaat met andere activiteiten. De afgelopen week heb ik bijvoorbeeld een aantal keren hardgelopen en Join herkent deze activiteiten en ik vul een RPE in, maar hoe verhoudt dit zich ten op zichtte van fietsen aangezien het toch andere spieren zijn en de belasting anders is?
JOIN kijkt inderdaad anders naar fietsen dan naar andere sporten. Kortgezegd is de invloed van lopen/zwemmen etc op de lange termijn fiets-conditie beperkt. De vermoeidheid van een training telt wel vrij hard mee.

We hebben geprobeerd in te schatten hoe de invloed van andere sporten (vooral lopen en zwemmen) op de gemiddelde wielrenner is. Uiteraard zijn hier vrij grote individuele verschillen. Voor de wielrenner die alleen in de wintermaanden 1x per week een half uur loopt is de korte termijn belasting van een looptraining groter dan voor de (part-time) triatleet.
Je kunt hier ook rekening mee houden bij het geven feedback: Als je merkt dat een looptraining licht voelt wat betreft hart-long, maar zwaar aan de benen, omdat je het niet gewend bent, maak dan de RPE wat (1 a 2 punten) hoger, zodat het plan er rekening mee kan houden.

Plaats reactie