Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 23 apr 2023 13:51

canyon1964 schreef: 23 apr 2023 06:51 Ik heb een vraag. Gisteren een pittige training buiten gedaan en mijn Garmin zegt dat ik een rustdag moet nemen en Join zegt dat ik een training moet uitvoeren van 3 uur en 20 minuten. Moet ik altijd de training van Join volgen of ook naar mijn Garmin luisteren.
Mijn ervaring met garmin (heb de epix 2, dus met fenix 7 software) is wel dat ie allerlei conclusies trekt op basis van halfslappe informatie van bijv hrv, je slaapsensor en hoe zwaar de afgelopen dagen waren, en dat wordt nogal eens over-/ danwel onderschat. Tot nu toe vind ik de garmin suggesties dus niet heel bruikbaar, zelfs niet richtinggevend.

canyon1964
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2022 19:37

canyon1964 23 apr 2023 16:40

Bedankt voor je uitleg. Ik had ook al zo'n vermoeden. 👍

canyon1964
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2022 19:37

canyon1964 23 apr 2023 16:40

Bedankt voor je uitleg. Ik had ook al zo'n vermoeden. 👍

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 23 apr 2023 17:30

replica17 schreef: 22 apr 2023 17:45 Volg join nu een paar weken, krijg weinig te doen en de trainingen zijn (nog) niet erg zwaar toch krijg ik na elke training als status "je bent aan het overtrainen" of "je doet iets teveel". Mijn RPE is eigenlijk altijd lager dan het volgens de app zou moeten zijn dus dat kan het niet zijn. Na een dag of soms wat meer gaat hij weer naar "je conditie verbetert"...

Ik volg de trainingen zo goed als het kan en doe niks buiten de app om, hoe kan ik dan teveel doen?

Enige wat hier misschien voor zorgt is dat ik in de lichte heuvels van Belgisch Limburg fiets en daardoor soms moeite heb om de "duur" wattages te volgen... sta zowat stil. :lol:
Klopt je FTP wel?

replica17
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2022 09:29

replica17 27 apr 2023 08:15

metor schreef: 23 apr 2023 17:30
replica17 schreef: 22 apr 2023 17:45 Volg join nu een paar weken, krijg weinig te doen en de trainingen zijn (nog) niet erg zwaar toch krijg ik na elke training als status "je bent aan het overtrainen" of "je doet iets teveel". Mijn RPE is eigenlijk altijd lager dan het volgens de app zou moeten zijn dus dat kan het niet zijn. Na een dag of soms wat meer gaat hij weer naar "je conditie verbetert"...

Ik volg de trainingen zo goed als het kan en doe niks buiten de app om, hoe kan ik dan teveel doen?

Enige wat hier misschien voor zorgt is dat ik in de lichte heuvels van Belgisch Limburg fiets en daardoor soms moeite heb om de "duur" wattages te volgen... sta zowat stil. :lol:
Klopt je FTP wel?
Ja, vond hem wel lager dan verwacht. Ik blijf nog even volhouden en hoop dat het beter gaat werken.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 28 apr 2023 11:45

Mag ik deze hier even in de schijnwerpers zetten?
‘Er is geen betere trainer dan jij zelf.’

Je moet op training echt naar je lichaam luisteren. Als je je een dag niet zo goed voelt, kun je je intervallen misschien beter overslaan of iets anders doen. Dat moest ik echt leren. Ik dacht altijd: in koers voel ik me ook moe, dus het is beter om deze inspanningen wel te doen. Maar soms is het beter om er dan gewoon een rustige duurrit van te maken. Je moet echt op je gevoel vertrouwen.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/volle ... ijn-hoofd/

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 apr 2023 13:34

Klein_Verzet schreef: 28 apr 2023 11:45 Mag ik deze hier even in de schijnwerpers zetten?
‘Er is geen betere trainer dan jij zelf.’

Je moet op training echt naar je lichaam luisteren. Als je je een dag niet zo goed voelt, kun je je intervallen misschien beter overslaan of iets anders doen. Dat moest ik echt leren. Ik dacht altijd: in koers voel ik me ook moe, dus het is beter om deze inspanningen wel te doen. Maar soms is het beter om er dan gewoon een rustige duurrit van te maken. Je moet echt op je gevoel vertrouwen.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/volle ... ijn-hoofd/
Ik las het ook en dat kan ik alleen maar beamen. Het is niet voor niets dat veel profs precies voelen hoe iets "hoort" te voelen. Zij kunnen in de regel ook heel goed een RPE score aan een bepaalde inspanning geven. Veel renners om mij heen zie ik a) te lang doorgaan terwijl het lichaam eigenlijk al signalen (pijntjes en moe) aangeeft die worden genegeerd. en b) te hard weer vertrekken na ziekte of dagen inactiviteit. Paar dagen ziek geweest en bij de 1e beste groepsrit of solorit weer gas geven, want ja de benen voelen fris na die "rust"dagen..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 apr 2023 12:20

Ik heb de eerste jaren zonder hartslagmeter gereden, was ruim 25 jaar geleden nog niet.
en pas 6 jaar een wattmeter.

Ik ken er ook die na 3 maanden beide hadden en nu een paar jaar rijden, maar die kunnen niets op gevoel.
Zei pas nog tegen iemand gan nou gewoon fietsen en zet je scherm op wat anders en kijk thuis of je een beetje hebt gedaan wat je voelde.
Als een keer de batterij onderweg op is, dan is het paniek.

Je gevoel is met alles in je leven heel belangrijk, probeer dat te blijven ontwikkelen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 apr 2023 16:21

En dan fiets je altijd lekker door in de grijze zone.
De meeste wielrenners fietsen op gevoel te hard om een optimaal trainingseffect te hebben.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8345
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 apr 2023 16:37

bakboord1 schreef: 29 apr 2023 16:21 En dan fiets je altijd lekker door in de grijze zone.
De meeste wielrenners fietsen op gevoel te hard om een optimaal trainingseffect te hebben.
Dat geeft toch niet als je niet "voor iets" fietst?

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 29 apr 2023 18:28

Jans schreef: 29 apr 2023 16:37 Dat geeft toch niet als je niet "voor iets" fietst?
Voor het beste effect train je dus eigenlijk voor je gevoel te laag. Veel mensen gaan veel te hard tekeer om het beste uit hun training te halen.
Althans, dat is wat Jim zegt. En ik heb dit ook wel aan den lijve ondervonden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 apr 2023 18:32

Maar dat citaat gaat over gevoel om een bepaalde training wel of niet te doen (ivm niet fit zijn, pijntjes etc).
Nu gaat het over gevoel van intensiteit binnen een bepaalde training.

Dat zijn alvast 2 compleet verschillende dingen. Dat eerste kan je op gevoel een keuze maken, en als je kiest de training te rijden kan je daarna nog besluiten of je die dan ook op gevoel uitvoert, of met de metertjes aangesloten en waarden op je scherm.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie