Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe mountainbike, keuze tussen 5 modellen

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 15 nov 2020 19:50

jakkel schreef: 13 nov 2020 08:40 SRAM of Shimano, bij mij werken de remmen net zo goed. Heb tot vorig jaar zes jaar SRAM gereden op de MTB, nu Shimano (XTR).

En tuurlijk voel je in werking de verschillen niet tussen de verschillende groepen. De allerlaagste groepen links laten liggen, al de rest werkt haast gelijkwaardig.

Wat wel zo is dat duurdere groepen en onderdelen lichter zijn. En dan komen we bij een heel belangrijk punt: gewicht. Ik kan uit ervaring zeggen dat fietsgewicht een heel belangrijk gegeven is in MTB land.

Als je geen zier geeft om merkbekendheid en -imago. ga dan eens kijken bij Radon. Voor 1.499 euro heb je daar echt wel véél fiets.

https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... s-al/1x12/
Bedankt voor de suggestie, ziet er inderdaad ook goed uit! Ben wel echt op zoek gegaan naar fiets bij lokale dealer zodat ik ook kan genieten van service na verkoop etc.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 15 nov 2020 19:51

Tomasz007 schreef: 15 nov 2020 19:50
jakkel schreef: 13 nov 2020 08:40 SRAM of Shimano, bij mij werken de remmen net zo goed. Heb tot vorig jaar zes jaar SRAM gereden op de MTB, nu Shimano (XTR).

En tuurlijk voel je in werking de verschillen niet tussen de verschillende groepen. De allerlaagste groepen links laten liggen, al de rest werkt haast gelijkwaardig.

Wat wel zo is dat duurdere groepen en onderdelen lichter zijn. En dan komen we bij een heel belangrijk punt: gewicht. Ik kan uit ervaring zeggen dat fietsgewicht een heel belangrijk gegeven is in MTB land.

Als je geen zier geeft om merkbekendheid en -imago. ga dan eens kijken bij Radon. Voor 1.499 euro heb je daar echt wel véél fiets.

https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... s-al/1x12/
Bedankt voor de suggestie, ziet er inderdaad ook goed uit! Ben wel echt op zoek gegaan naar fiets bij lokale dealer zodat ik ook kan genieten van service na verkoop etc.
Dan moet je inderdaad niet bij Radon gaan shoppen.

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 15 nov 2020 19:54

Ondertussen is trouwens de keuze gemaakt, ik heb vrijdagmorgen de knoop doorgehakt en deze fiets gekozen:

https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... luengreen/

Goede ervaring bij de verkoper op 6km van mijn deur, volledig mijn maat en ik denk veel fiets voor de prijs van €1.249. Bovendien ook nog €75 korting gekregen en gratis SPD-pedalen en drinkbushouders. Het kleur is niet volledig mijn ding, maar ik denk dat ik prijs/kwaliteit een goede koop heb gedaan. Gisteren deed ik alvast een mooi ritje en kon er niets slechts over zeggen.

Bedankt allemaal voor de meningen hier!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 15 nov 2020 20:04

Ziet er goed uit. Ik vind die kleuren net wel iets hebben, is eens iets anders dan al het zwart en grijs.

En al een geluk Shimano remmen. Die XT's doen het altijd goed.

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 15 nov 2020 20:41

jakkel schreef: 15 nov 2020 20:04 Ziet er goed uit. Ik vind die kleuren net wel iets hebben, is eens iets anders dan al het zwart en grijs.

En al een geluk Shimano remmen. Die XT's doen het altijd goed.
Merci! Kleur vond ik in het begin verschrikkelijk, maar het went!

Onkruidt
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2019 17:50

Onkruidt 23 dec 2021 20:26

Tomasz007 schreef: 15 nov 2020 19:54 Ondertussen is trouwens de keuze gemaakt, ik heb vrijdagmorgen de knoop doorgehakt en deze fiets gekozen:

https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... luengreen/

Goede ervaring bij de verkoper op 6km van mijn deur, volledig mijn maat en ik denk veel fiets voor de prijs van €1.249. Bovendien ook nog €75 korting gekregen en gratis SPD-pedalen en drinkbushouders. Het kleur is niet volledig mijn ding, maar ik denk dat ik prijs/kwaliteit een goede koop heb gedaan. Gisteren deed ik alvast een mooi ritje en kon er niets slechts over zeggen.

Bedankt allemaal voor de meningen hier!

Via het zoeken kwam ik op dit topic uit. Zelf ben ik ook opzoek naar een MTB alu-hardtail en mijn oog was gevallen op de Cube Reaction Pro '22. De fiets + afmontage en de kleursamenstelling van het 2022 model bevallen mij erg goed. Het enige waar ik over twijfel is de voorvork. Mijn twijfel is grotendeels berust op het feit dat de vork een instapmodel lijkt (als ik de site van RockShox moet geloven).

Ik zie dat in het 2021 model dezelfde voorvork zit. Hoe bevalt deze vork? Is deze onderhoudsgevoelig? Zou je qua onderdelen, wanneer je opnieuw een hardtail zou kopen, andere keuzes hebben gemaakt?

Alvast dank.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 23 dec 2021 20:57

Een instapmodel is het niet want dan had je een veer gehad in plaats van olie demping.
Cube biedt meestal behoorlijke value for money. Maar bijvoorbeeld Sensa, Rose en Canyon doen dat ook.
Je zou kunnen kijken wat zij aanbieden voor deze prijs. Meestal wijkt dat allemaal niet zo veel af.

Onkruidt
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2019 17:50

Onkruidt 23 dec 2021 21:12

Wijkt inderdaad niet veel af en de afmontage mbt de vork is het zelfde of vergelijkbaar van de genoemde merken. Heb je zelf ervaring met deze vork? Zo ja, beveel je hem mij aan of kan ik beter iets meer uitgeven?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 23 dec 2021 22:22

Daar heb ik te weinig ervaring voor om daar iets over te kunnen zeggen. Ik heb de basis vork met olie op mijn mtb van rock-shox maar geen ervaring met andere vorken. Voor mijn rondjes in Brabant met af en toe een drop van 30cm voldoet ie natuurlijk wel. Mijn lock-out werkt niet naar behoren en kan niet in volledige lock. Maar dat is exemplarisch vermoed ik.
Wel is mijn vork best zwaar en dat maakt dat het lastiger is om je voorwiel even op te tillen voor een wortel.

Ik weet niet over welk prijsverschil je praat nu voor een fiets met echt een betere vork en wat je er dan nog meer op vooruit gaat. Maar op een fiets van 1.300 euro ga je natuurlijk nooit een reba vork vinden. En dat hoeft denk ik ook niet. Mijn gedachte is dat je je niet moet blindstaren op de vork of een modelletje hoger of lager als de rest van de fiets je aanspreekt. Het zal heus wel acceptabel zijn en als het mountainbiken je echt goed bevalt maar de vork niet dan kun je je vork upgraden of zelfs je hele fiets. Ik denk niet dat je in deze prijsklasse een verkeerde keuze maakt.

Onkruidt
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2019 17:50

Onkruidt 23 dec 2021 22:24

Dank voor je antwoord!

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 23 dec 2021 22:56

Tip: kijk even na wat een écht goede voorvork kost. Dan zit je al op de prijs voor een complete fiets van de prijsklasse die je zoekt. Dus bij fietsen rond de 1500,- hoef je geen significante verschillen in kwaliteit vork te verwachten.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 24 dec 2021 09:38

In die prijsklasse moet je je inderdaad niet laten beïnvloeden door welk type veervork er gemonteerd is. Die veervorken staan ook maar in die fietsen omdat het mooi oogt.

Plaats reactie