Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe mountainbike, keuze tussen 5 modellen

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 12 nov 2020 13:52

Hendrik77 schreef: 12 nov 2020 10:06
jakkel schreef: 12 nov 2020 09:27 De alu frames van Cannondale zijn al lang niet meer de alu frames die ze vroeger maakten. Cannondale is ook flink overprijsd (en dat zeg ik als Cannondale liefhebber). Ik heb er al talloze versleten. Zowel alu als carbon exemplaren.

Ik zou voor de C:62 gaan.
Deze Cannondale is gewoon waar voor het geld tov de rest., alleen al door de veel betere vork en de levenslange garantie.

Die goedkope carbonbikes van Cube geven je alle nadelen van carbon, zonder de voordelen, en na 2 jaar heb je dikke pech als je frame kaduuk is. Simpeler kun je het niet maken.
Deze Cannondale is helemaal niet waar voor het geld tegenover de rest. De Cannondale is gewoon belachelijk zwaar, ook al is z'n vork lichter dan die van de C:62, en veel gewicht, dat wil je absoluut niet op een MTB. Bovendien is de Cannondale een 2020 model en de Cube een 2021. Cannondale is echt niet meer wat het ooit geweest is hoor.

En rekening gaan houden met die levenslange garantie in deze prijsklasse is eigenlijk helemaal geen doorslaggevend argument. Ik rijd al 23 jaar Cannondale en heb nog nooit beroep moeten doen op hun garantie. En ik rijd geen Cannondales van 1.400 euro. Weet trouwens dat ze heel moeilijk doen als het op garantiegevallen aankomt.

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 12 nov 2020 19:23

Alvast bedankt aan allen voor zoveel replies, uitleg en meningen, dit is super! Heb zelf wat moeite in mijn post gestoken om alles op te lijsten en dan is het fijn om te merken dat andere mensen ook zoveel moeite doen, oprecht woord van dank! De goedkope carbonfiets is al afgevallen, upgrades ga ik nooit doen aangezien ik vooral sporadisch eens ga mtb'en en nooit intensief in de Ardennen ofzo zal gaan.

Blijven er nog drie over, ik lees straks alle replies nog eens rustig opnieuw en probeer een keuze te maken zodat ik morgen naar de winkel kan bellen. Ik houd jullie op de hoogte! Bijkomende adviezen zijn intussentijd steeds welkom.

Nog een fijne avond!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 nov 2020 19:25

Waarom niet de c62 pro?

Je hebt wel een canyon voor 1800 euro staan, waarom dan geen cube van 1700?
Klein beetje korting of accessoires krijg je nog wel. Dus voor 1700 moet je pedalen bidon houders etc ook wel hebben.

Ik ben het er niet mee eens dat een goedkoop carbon frame niets brengt. Deze zijn waarschijnlijk beter dan topmodellen van 10 jaar geleden. Het gewicht evenmin. Bij elk merk tel je er rijbaar 500 tot 600 gram bij en het klopt, ook bij cube. Ik heb er genoeg gewogen die echt het gewicht halen.

Dat c,dale frame gaat echt niet onder de 1600 en een c62 zit op 1200 a 1300 gram. Ik heb 50k op een elite gereden uit 2008 en er is in die tijd helemaal niets stuk gegaan, geen kraakje niets. Dat kan ik iets zeggen van mijn f29, slechte lak, kraken, slappe voorkant.

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 12 nov 2020 19:28

Misschien nog bijkomend meegeven dat ik niet de grootste durfal ben in afdalingen en bochten etc. Rijd nu ongeveer twee jaar met racefiets en ben pas nu echt goed in bochtenwerk met mensen in mijn wiel etc, in het begin was het ronduit dramatisch. Ik lees op sommige algemene sites dat dit me eerder naar trail zou duwen ipv cross country, klopt dit en wint de Cannondale hierdoor aan punten?

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 12 nov 2020 19:30

wasbeer2006 schreef: 12 nov 2020 19:25 Waarom niet de c62 pro?

Je hebt wel een canyon voor 1800 euro staan, waarom dan geen cube van 1700?
Klein beetje korting of accessoires krijg je nog wel. Dus voor 1700 moet je pedalen bidon houders etc ook wel hebben.

Ik ben het er niet mee eens dat een goedkoop carbon frame niets brengt. Deze zijn waarschijnlijk beter dan topmodellen van 10 jaar geleden. Het gewicht evenmin. Bij elk merk tel je er rijbaar 500 tot 600 gram bij en het klopt, ook bij cube. Ik heb er genoeg gewogen die echt het gewicht halen.

Dat c,dale frame gaat echt niet onder de 1600 en een c62 zit op 1200 a 1300 gram. Ik heb 50k op een elite gereden uit 2008 en er is in die tijd helemaal niets stuk gegaan, geen kraakje niets. Dat kan ik iets zeggen van mijn f29, slechte lak, kraken, slappe voorkant.
Die Cannondale staat op €1.399, geen €1.800. De Cube van €1.700 is geen optie omdat die veel te lang onderweg is, moet er op wachten tot eind januari, de fietsen die ik voorstel zijn fietsen die ik morgen kan afhalen bij lokale handelaars en dat is een voorwaarde. De C:62 lijkt me dan wel zeer goedkoop afgemonteerd om gewoon een carbon frame te kunnen hebben...

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 12 nov 2020 21:51

Tomasz007 schreef: 12 nov 2020 19:28 Misschien nog bijkomend meegeven dat ik niet de grootste durfal ben in afdalingen en bochten etc. Rijd nu ongeveer twee jaar met racefiets en ben pas nu echt goed in bochtenwerk met mensen in mijn wiel etc, in het begin was het ronduit dramatisch. Ik lees op sommige algemene sites dat dit me eerder naar trail zou duwen ipv cross country, klopt dit en wint de Cannondale hierdoor aan punten?
Tip; investeer in een mtb-clinic! Dat is leuk én leerzaam. Overigens juist goed dat je jezelf niet overschat, daarmee gaat het imo het meest fout bij beginnende mtb-ers. Je kunt wel een mountainbike kopen, maar daarmee ben je nog geen mountainbiker :mrgreen: . Mountainbiken is een technische sport. Waar ga je rijden trouwens? De vereiste mate van techniek verschilt ook best per parcours.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 12 nov 2020 22:48

bluebird schreef: 12 nov 2020 21:51
Tomasz007 schreef: 12 nov 2020 19:28 Misschien nog bijkomend meegeven dat ik niet de grootste durfal ben in afdalingen en bochten etc. Rijd nu ongeveer twee jaar met racefiets en ben pas nu echt goed in bochtenwerk met mensen in mijn wiel etc, in het begin was het ronduit dramatisch. Ik lees op sommige algemene sites dat dit me eerder naar trail zou duwen ipv cross country, klopt dit en wint de Cannondale hierdoor aan punten?
Tip; investeer in een mtb-clinic! Dat is leuk én leerzaam. Overigens juist goed dat je jezelf niet overschat, daarmee gaat het imo het meest fout bij beginnende mtb-ers. Je kunt wel een mountainbike kopen, maar daarmee ben je nog geen mountainbiker :mrgreen: . Mountainbiken is een technische sport. Waar ga je rijden trouwens? De vereiste mate van techniek verschilt ook best per parcours.
Bedankt voor de tip, lijkt inderdaad leuk voor als dit alles voorbij is. Ik ga voornamelijk rijden in velden en in de polders, vaak ook op verharde wegen die gewoon heel slecht/vuil liggen deze tijd van het jaar. Maximum 50% onverhard per rit schat ik en dat zal al veel zijn. Verder zeker geen ambitie voorlopig om afdalingen etc te doen, ik ben een echte racefietser voorlopig en één met beperkte stuurvaardigheid, op de mtb zal ik dus zeker beperkt zijn... Ondertussen nog altijd aan het twijfelen tussen de drie overgebleven fietsen, het is moeilijk! :roll:

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 12 nov 2020 23:41

Tja, de meningen zijn verdeeld. Maar volgens mij betekent dat dat er geen duidelijke favoriet tussen zit, objectief gezien. Met jouw gebruik zou ik ook niet te moeilijk doen over de onderlinge verschillen. Dus dan is het aan jou om de mooiste eruit te pikken, dat moet je toch echt zelf doen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Dekselsedek
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 nov 2020 22:46

Dekselsedek 13 nov 2020 07:30

Van het rijtje heb ik alleen ervaring met de Cube C;62. Op de mtb testdag een rondje mee gedaan. Ik was er best tevreden over. Hij is erg direct, goed afgemonteerd. Vond hem niet zo mooi en het stuur was niet mijn ding.

Wat me op een MTB testdag, waar ik 10 fietsen achter elkaar heb gereden, zowiezo opviel was dat het verschil tussen groepsets niet zo belangrijk is als het maar goed is afgesteld. Ook maken het zadel en de handvatten veel uit voor het gevoel van comfort.

Ik heb jarenlang met een Reba voorvork gefietst zonder ooit problemen, die kan ik dus aanraden. De schijfremmen van shimano grijpen veel directer aan dan die van Sram. Als je geen geen voorkeur hebt is dat niet zo belangrijk, beide werken goed en zijn makkelijk in gebruik. Ik heb nu Sram en mis dus de directheid van shimano.

Verder is een fiets die je mooi vindt natuurlijk gewoon een fijn hebbeding, misschien pak je die vaker en krijg je gelijk zin om te fietsen als je hem ziet, maak je hem beter schoon.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4351
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 nov 2020 08:36

Even zonder citaat, inhaken op de beperkte stuurvaardigheid. Het is zeker een meerwaarde om eens mee te doen aan een clinic, maar bovenal zal je merken dat regelmatig een technisch stukje fietsen heel veel doet voor die stuurvaardigheid.
Zelf ben ik ook zeker geen held, maar rij wel al heel veel jaren regelmatig de route van schoorl en geestmerambacht. (Kenners weten dat deze best technische stukken bevatten) Ik kan oprecht zeggen dat het regelmatig rijden van die routes mij heel veel vertrouwen geeft tijdens het rijden op de racefiets.
En voor de keuze tussen de drie fietsen, de fiets waar jij en alleen jij het beste gevoel bij hebt dat is de beste keuze. Dat gevoel kan door het merk komen of door het design en zelfs door de fietsenmaker die hem heeft staan. Ga eens bij jezelf te raden welke fiets jij het beste gevoel bij hebt, dan weet je dat je de juiste keuze maakt.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 nov 2020 08:40

SRAM of Shimano, bij mij werken de remmen net zo goed. Heb tot vorig jaar zes jaar SRAM gereden op de MTB, nu Shimano (XTR).

En tuurlijk voel je in werking de verschillen niet tussen de verschillende groepen. De allerlaagste groepen links laten liggen, al de rest werkt haast gelijkwaardig.

Wat wel zo is dat duurdere groepen en onderdelen lichter zijn. En dan komen we bij een heel belangrijk punt: gewicht. Ik kan uit ervaring zeggen dat fietsgewicht een heel belangrijk gegeven is in MTB land.

Als je geen zier geeft om merkbekendheid en -imago. ga dan eens kijken bij Radon. Voor 1.499 euro heb je daar echt wel véél fiets.

https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... s-al/1x12/

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 nov 2020 09:24

Ik zou die zeker in overweging nemen!
Mooie basis ook!

Bij groepen is het inderdaad zo dat de kabelloop veel belangrijker is dan een groepje duurder!

Plaats reactie