Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe mountainbike, keuze tussen 5 modellen

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 nov 2020 09:22

Maar die cannondale zou wel 2kg zwaarder zijn dan de specialized.
Dat vind ik wel erg fors. Maar misschien heb je daar in het bos niet zoveel last van?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 12 nov 2020 09:27

De alu frames van Cannondale zijn al lang niet meer de alu frames die ze vroeger maakten. Cannondale is ook flink overprijsd (en dat zeg ik als Cannondale liefhebber). Ik heb er al talloze versleten. Zowel alu als carbon exemplaren.

Ik zou voor de C:62 gaan.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 12 nov 2020 09:30

MarkVeenstra schreef: 12 nov 2020 09:22 Maar die cannondale zou wel 2kg zwaarder zijn dan de specialized.
Dat vind ik wel erg fors. Maar misschien heb je daar in het bos niet zoveel last van?
Echt wel. wat je net niet wilt met een MTB, dat is extra gewicht.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 12 nov 2020 09:55

Als het zo dicht bij elkaar ligt... dan haalde ik morgen die Chisel bij de lokale fm op.
https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... x1-review/
Maar goed, ik denk dat je aan geen van de opties een slechte keuze doet.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 12 nov 2020 10:04

MarkVeenstra schreef: 12 nov 2020 09:22 Maar die cannondale zou wel 2kg zwaarder zijn dan de specialized.
Dat vind ik wel erg fors. Maar misschien heb je daar in het bos niet zoveel last van?
Zoals altijd zeggen die gewichten niks: Een alu fiets met een Judy is altijd zwaarder dan een alu fiets met een reba. Dus 2kg gaat dat absoluut niet schelen.
Zou tijd worden dat fabrikanten eens stopten met het vermelden van gewichten, want het bepalen daarvan doet iedereen anders en zegt dus niks.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 12 nov 2020 10:06

jakkel schreef: 12 nov 2020 09:27 De alu frames van Cannondale zijn al lang niet meer de alu frames die ze vroeger maakten. Cannondale is ook flink overprijsd (en dat zeg ik als Cannondale liefhebber). Ik heb er al talloze versleten. Zowel alu als carbon exemplaren.

Ik zou voor de C:62 gaan.
Deze Cannondale is gewoon waar voor het geld tov de rest., alleen al door de veel betere vork en de levenslange garantie.

Die goedkope carbonbikes van Cube geven je alle nadelen van carbon, zonder de voordelen, en na 2 jaar heb je dikke pech als je frame kaduuk is. Simpeler kun je het niet maken.

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 12 nov 2020 10:11

Hendrik77 schreef: 12 nov 2020 10:06
jakkel schreef: 12 nov 2020 09:27 De alu frames van Cannondale zijn al lang niet meer de alu frames die ze vroeger maakten. Cannondale is ook flink overprijsd (en dat zeg ik als Cannondale liefhebber). Ik heb er al talloze versleten. Zowel alu als carbon exemplaren.

Ik zou voor de C:62 gaan.
Deze Cannondale is gewoon waar voor het geld tov de rest., alleen al door de veel betere vork en de levenslange garantie.

Die goedkope carbonbikes van Cube geven je alle nadelen van carbon, zonder de voordelen, en na 2 jaar heb je dikke pech als je frame kaduuk is. Simpeler kun je het niet maken.
De C:62 frames van Cube zijn echt goed, de C:68 zijn beter maar dat verschil is niet heel groot. Een carbon MTB van 11.5kg is echt een heel andere beleving dan een Alu bike van 14.1 kg. Ik denk dat jouw merkbeleving in jouw keuze een te grote rol speelt.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 12 nov 2020 10:23

Wouter2020 schreef: 12 nov 2020 10:11
Hendrik77 schreef: 12 nov 2020 10:06
jakkel schreef: 12 nov 2020 09:27 De alu frames van Cannondale zijn al lang niet meer de alu frames die ze vroeger maakten. Cannondale is ook flink overprijsd (en dat zeg ik als Cannondale liefhebber). Ik heb er al talloze versleten. Zowel alu als carbon exemplaren.

Ik zou voor de C:62 gaan.
Deze Cannondale is gewoon waar voor het geld tov de rest., alleen al door de veel betere vork en de levenslange garantie.

Die goedkope carbonbikes van Cube geven je alle nadelen van carbon, zonder de voordelen, en na 2 jaar heb je dikke pech als je frame kaduuk is. Simpeler kun je het niet maken.
De C:62 frames van Cube zijn echt goed, de C:68 zijn beter maar dat verschil is niet heel groot. Een carbon MTB van 11.5kg is echt een heel andere beleving dan een Alu bike van 14.1 kg. Ik denk dat jouw merkbeleving in jouw keuze een te grote rol speelt.
Nee hoor, merkbeleving speelt in deze prijsklasse geen enkele rol.
C62 is niet beter dan een goed gemaakt alu frame. Geloof me maar. Ik loop lang genoeg mee in de fietsenindustrie om dat te beseffen. In C62 frame is de verhouding epoxy/vezels zodanig dat het geheel gewoon net zo zwaar is als een alu frame, zonder de voordelen van het spelen met de lay-up die je normaliter in duurdere carbon frames treft (al is Cube daar in de C68 ook al niet heel ver mee ivm de concurrentie).

Verder kloppen die gewichtsverschillen niet. Haal beide op en hang ze aan de haak: krijg je bij Cube (en Speci) niet het gewicht dat geclaimd wordt. Cannondale en Trek zijn wat dat aangaat vrijwel altijd het braafste jongetje van de klas, met nagewogen gewichten van complete fiets.

In deze prijsklasse zijn de frames allemaal vergelijkbaar. Dan kies ik voor de modernere geometrie, de stukken betere voorvork en de betere garantiebepalingen. Uiteindelijk koop je daar het meeste voor.

Ga je kijken wat voor topicstarter uiteindelijk de meeste bang for the buck is, dan kom je op de Rockrider XC900 uit. Licht carbon, moderne geo, veel betere afmontage dan alles wat nu in zn lijstje staat. En levenslange garantie. Voor €1600.
Wil je voor nog minder toch nog meer dan bij de gevestigde merken, dan levert diezelfde club voor 1299 een lichtgewicht hardtail met moderne geo in alu met een Reba, GX groep en tubeless wielen. Het enige dat je daarvan moet wisselen zijn de banden.
En dan komen die fietsen ook nog eens zodanig afgemonteerd uit de doos vanuit de fabriek in Dortmund, dat je er je pedalen opschroeft en weg kan. Met vet en pasta waar het hoort. Ook dat is in fietsenland inmiddels een unicum, zeker in deze prijsklasse.
(de fietsen onder de 850e die ze daar verkopen komen ergens anders vandaan, dat is geen boswaardig spul)
Laatst gewijzigd door Hendrik77 op 12 nov 2020 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 12 nov 2020 10:40

De cannondale is, zoals naam al doet vermoeden, meer op trail fietsen gericht.
120mm vork, en dropper.
Wel de beste vork overigens van alle 4.
Verder bevalt me de boost 141 qr spacing van het achterwiel niet. Is toch bij vervanging of upgrade altijd lastig als je een setje van de plank wilt kopen als niet beide wielen de zelfde standaard hanteren.
Specialazed, zoals al gezegd erg mooi frame, maar iets minder afmontage en daardoor qua prijs wat aan de hoge kant.
Vork is er maar met 30mm vorkpoten.
Zelfde voor nummer 3 cube. Vork minder stijf dan de reba en suntour die het met 32mm moeten doen.
Rest is al door bovengenoemde reacties gezegd.
Mijn keuze zou, ofwel nr 2 of 4 zijn. Waarbij ik meer neig naar 4. Omdat de prijs minder is en ook meer krijgt ervoor. En die 200.- die je in je zak houdt in toekomstig onderhoud kunt steken.

Meesterpaul
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 mar 2016 13:55

Meesterpaul 12 nov 2020 12:27

Die 141 qr is in principe toch een boost steekas die met een converter setje om is te zetten naar quick release?
Ik heb toevallig net een setje laten maken, met dt 350 naven. Aardig gangbaar spul dacht ik😄
Verder zou ik voor de Cannondale gaan ivm de vork, maar ik ben bevooroordeeld.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 12 nov 2020 12:46

Klopt, de boost 141 is boost 148 met qr doppen.
Maar niet iedere boostnaaf is backwards met endcaps wissel om te zetten naar qr.
Dan kom je dus inderdaad uit bij Dt swiss of hope etc.
Over het algemeen dus handgespaakte sets of hogere prijsklasse.
TS is beginner, dus dan is een opmerking hierover vind ik wel nuttig. Want zoek maar eens een betaalbaar setje mocht je, Je wiel dubbel vouwen😩

Meesterpaul
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 mar 2016 13:55

Meesterpaul 12 nov 2020 13:27

Ik snap je punt! Inderdaad niet verkeerd om te benoemen, daar heb ik destijds bij de aanschaf van mijn Cannondale Trail niet aan gedacht.
Neemt niet weg dat mijn oude originele wielen voor een mooi prijsje over te nemen zijn;)

Plaats reactie