Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kraken press-fit bracket

Dizer
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jun 2019 21:19

Dizer 08 nov 2020 13:41

Mijn press-fit bottom bracket ( BB71-41A) is redelijk snel na het monteren gaan kraken, nu heb ik gelezen dat je het kraken kunt verhelpen door gebruik te maken van loctite.

Het stappenplan zou dan zijn:

Ontvetten met alcohol
Aanbrengen Loctite Primer 7649
10 min drogen
Aanbrengen Loctite 609
1 a 2 dagen drogen

As monteren

Dit zou dan oneffenheden etc. moeten opvullen en hiermee zou de bottom bracket niet meer moeten kunnen bewegen.

Hebben forumleden dit geprobeerd? Helpt dit? En is de primer echt nodig? Voor hopelijk éénmalig gebruik is het namelijk best wel prijzig.

Lieven V O
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:59

Lieven V O 08 nov 2020 14:11

Hey , Ik raad je aan om eerst de snelsluiting van je achterwiel een stuk vaster te zetten. Ik had hetzelfde voor met bracket lager. Dit lager vervangen , zonder resultaat. Dan ketting en crankstel vervangen , maar het gekraak bleef. Mijn collega adviseerde me om de snelsluiting van het achterwiel te checken en vaster te draaien. Omdat ik heel duidelijk hoorde dat het geluid niet van achter kwam maar uit het crankstel of de lager kon ik dit niet geloven. Daarom alles nog eens gedemonteerd , dan met montagepasta weer vastgezet en goed ingevet , maar het gekraak was snel terug. Daarna toch het achterwiel maar wat vaster gezet en sindsdien (meer dan 1000 km later) geen kraakje meer !

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 nov 2020 18:05

Ben je zeker dat het je bracketlager is?
Stuur, zadel, quick-releases, trappers al gecontroleerd?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 08 nov 2020 18:49

Zat met iets gelijkaardigs.
Veel gekraak vooral als ik extra kracht zette.
Overtuigd dat het de bottom bracket was, kon niet anders.

Uiteindelijk via veel op dit forum te lezen te hebben en de tips een nagelezen, het volgende gedaan:
de dropouts vooraan gereinigd en een heel klein beetje vet in gedaan.
En hop, weg was het gekraak!
Fiets volledig kraakvrij nu.

Geef het maar mee vooraleer je kosten maakt, je weet nooit.

Dizer
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jun 2019 21:19

Dizer 08 nov 2020 22:01

Bedankt voor de tips, zadel, stuur en trappers zijn het niet.

Snelsluiting achterwiel kan ik wel eens checken, die is recent ook los geweest om de hub te vervangen.

Toch heb ik wel sterk het idee dat het de bracket is, geluid komt daar echt vandaan en ik heb soms het idee dat ik het zelfs voel.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 10 nov 2020 08:04

Lijmen met loctite is echt de allerlaatste oplossing. Alles wat hierboven al genoemd is en een goede kwaliteit BB gebruiken. Praxisworks en Rotor hebben bottombrackets waarvan beide helften met schroefdraad aan elkaar gekoppeld worden. Dat zit superstrak en meestal kraakvrij. Als het daar niet mee opgelost wordt dan is lijmen een mogelijkheid.
Dogma F

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 nov 2020 10:25

Dizer schreef: 08 nov 2020 22:01 Bedankt voor de tips, zadel, stuur en trappers zijn het niet.

Snelsluiting achterwiel kan ik wel eens checken, die is recent ook los geweest om de hub te vervangen.

Toch heb ik wel sterk het idee dat het de bracket is, geluid komt daar echt vandaan en ik heb soms het idee dat ik het zelfs voel.
Meestal is het wel te horen of voelen als je van de fiets af via het pedaal stevig kracht op de crankarm uitoefent afwisselend links en rechts. In verschillende posities van de crank proberen.

Cupini
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2022 17:14

Cupini 09 mar 2022 17:26

Ik had ook last van wat ik dacht een krakend pressfit bracket. De tip van Lieven V O om de snelsluiter van het achterwiel strakker te zetten heeft mij echter geholpen! Dank daar voor! Ik had eerder al ketting en derailleurwieltjes vervangen, maar de snelsluiter was dus de boosdoener (kort getest)

dicksol
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:10

dicksol 10 mar 2022 07:30

Bij mij werd het kraken veroorzaakt door de overgang van de trapas naar de crank. Crank vervangen en goed in het vet zetten loste het probleem op.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 mar 2022 07:38

Lijmen met loctite helpt echt allleen als het BB te los zit ( dus het gat in het frame te groot is ) Maar je weet nu helemaal niet of dat het geval is. Die bottom brackets kunnen om legio redenen kraken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie