Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onvoldoende remkracht

felixkremer
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2020 14:13

felixkremer 07 nov 2020 14:23

Goedemiddag allemaal,

Ik heb vorige week nieuwe remblokjes gemonteerd, maar nu hebben mijn remmen plotseling onvoldoende kracht op goed tot stilstand te komen. Als ik mijn handen bovenop het stuur heb, dan rol ik als het ware door de rem heen en kom ik langzaam tot stilstand. Enkel als ik mijn handen onderin de beugels heb en met veel kracht rem, dan kom ik ook daadwerkelijk goed tot stilstand en slipt de achterband bij volle kracht. Bij mijn vorige blokjes, zelfs toen ze al versleten waren, zou ik slippend de bocht doorgaan/tot stilstand komen als ik de rem vol in zou drukken, ook bij handen bovenop het stuur. Dit was dan ook eigenlijk nooit nodig, buiten een noodstop. Je kon er gewoon goed mee doseren, zonder dat je al te veel kracht hoefde te gebruiken. Nu moet ik alle kracht zetten om voor een stoplicht tot stilstand te komen.

Remmen: Shimano RR561
Remblokjes: BBB Ultrastop High Performance BBS-28HP
Oude blokjes: Shimano R55C3

De kabel lijkt me nog gewoon in orde, circa 5000km geleden vervangen en fiets eigenlijk alleen buiten in droog weer (op de indoor trainer gebruik ik uiteraard de rem niet). Geen zichtbare slijtage aan buitenkabel en blokjes staan goed afgesteld op de velg (Vision Team 30, aluminium). Er zit geen 'sponzig' gevoel bij het indrukken, geen vet op de velgrand, geen vuil etc. Het lijkt alsof de remmen (natuurlijk ook niet de allerbeste remmen die er te koop zijn..) onvoldoende kracht hebben om de blokjes goed tegen de velg te drukken. Zou het kunnen dat ze BBB's gewoonweg harder zijn dan de Shimano R55C3's, en mijn remmen dus van onvoldoende kwaliteit zijn voor deze blokjes? Of moet ik toch denken aan een versleten kabel of iets dergelijks (hoewel er dus geen probleem was met de oude blokjes)?

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 07 nov 2020 15:42

Heb zelf geen ervaring met deze blokjes van BBB.

Ik zou als ik jou was weer R55C3 blokjes (of gelijkwaardig) van Shimano kopen. Kost niet de wereld, en dan weet je snel of dit het oplost!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 nov 2020 16:59

Waarom heb je BBB remblokken gekocht?
BBB is voor mij zo'n merk dat alles heeft van remmen tot sturen tot pedalen en zo veel meer maar nergens in uitblinkt.
Bijna elke fm heeft zo'n ganse BBB muur in de winkel, gewoon omdat dat voor de fm gemakkelijk.
Ik loop daar altijd met een grote boog omheen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

felixkremer
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2020 14:13

felixkremer 07 nov 2020 18:11

Lcsmet schreef: 07 nov 2020 16:59 Waarom heb je BBB remblokken gekocht?
BBB is voor mij zo'n merk dat alles heeft van remmen tot sturen tot pedalen en zo veel meer maar nergens in uitblinkt.
Bijna elke fm heeft zo'n ganse BBB muur in de winkel, gewoon omdat dat voor de fm gemakkelijk.
Ik loop daar altijd met een grote boog omheen.


Omdat ze goede reviews krijgen op zowel mantel . com als futurumshop en ook bijna dubbel zo duur zijn als de shimano's. Ik ging er dan ook min of meer vanuit dat ze ook van betere kwaliteit zouden zijn. De RC55C3 van shimano in de regen remt net zo goed als voeten aan de grond zonder remmen...

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 07 nov 2020 18:16

De cartridge blokken van BBB staan best wel hoog aangeschreven. Ik rijd daar al jaren mee.

felixkremer
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2020 14:13

felixkremer 07 nov 2020 18:29

Rubik schreef: 07 nov 2020 15:42 Heb zelf geen ervaring met deze blokjes van BBB.

Ik zou als ik jou was weer R55C3 blokjes (of gelijkwaardig) van Shimano kopen. Kost niet de wereld, en dan weet je snel of dit het oplost!
En inderdaad prima oplossing voor goed weer, maar bij nat wegdek vind ik de prestaties van de R55C3 blokjes nou niet heel top op zn zachtst gezegd.. Dus dan zit ik dus de helft van de winter binnen op de Zwift. Maar als het verschil dus zit in de remhoeven, dan vind ik dat een vrij goedkope investering om toch veilig te kunnen blijven fietsen

felixkremer
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2020 14:13

felixkremer 07 nov 2020 18:30

EmPeHa schreef: 07 nov 2020 18:16 De cartridge blokken van BBB staan best wel hoog aangeschreven. Ik rijd daar al jaren mee.

Vandaar dat ik ze ook gekocht heb. Twijfel ook niet aan de blokken, maar ergens in óf mijn remhoeven óf toch de kabel gaat het mis

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 07 nov 2020 19:11

BBB blokken zijn prima en niet harder dan Shimano blokken, heb je de remmen wel weer dicht gezet na montage?

felixkremer
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2020 14:13

felixkremer 09 nov 2020 15:34

sge schreef: 07 nov 2020 19:11 BBB blokken zijn prima en niet harder dan Shimano blokken, heb je de remmen wel weer dicht gezet na montage?

Uiteraard, remmen staan gewoon prima afgesteld etc. Ik heb maar weer de shimano blokken besteld om het te testen, en anders zit er toch niets anders op dan de kabels maar weer te vervangen vrees ik. Loopt dan wellicht toch ergens niet helemaal lekker en gewoon stom toeval dat ik dat pas merk bij de nieuwe blokjes (of wellicht nu wat meer let op het remmen bij slechter weer of slechter zicht).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 nov 2020 15:51

Hoe ver kan je de remhendels induwen?

felixkremer
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 nov 2020 14:13

felixkremer 10 nov 2020 09:32

walter- schreef: 09 nov 2020 15:51 Hoe ver kan je de remhendels induwen?

Hangt er natuurlijk vanaf hoe strak ik de kabel aandraai, maar heb in alle 'standen' geprobeerd en 't wordt niet echt beter. Gister nieuwe shimano blokjes gemonteerd en die remmen wel een stukje beter, maar in natte omstandigheden is dat nog steeds niet optimaal. Toch maar de kabels vervangen dan, al vind ik dat na 5000km in 99% droge omstandigheden wel heel snel.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 nov 2020 10:13

Snap niet waarom je de kabels vervangt als toch overduidelijk is dat het mindere remmen door de nieuwe remblokjes komt. Na het vervangen remt het ineens minder dus...... lijkt me logisch.

Het kan ook de specifieke combi blokjes en velg zijn. Blijkbaar matchen die BBB blokken niet optimaal met jouw velgen.

Plaats reactie