Ik heb een Scott Spark 920 (2014) gekocht die is voorzien van een 3x10 aandrijving (mix tussen SLX en Deore XT). Ik heb de smaak al aardig te pakken en wil 'm graag om gaan bouwen naar 1x12. Ik heb veel ervaring met het sleutelen aan fietsen (race, gravel) alleen heb ik weinig kennis van MTB-onderdelen, dus voordat ik alles bestel, wil ik graag checken of ik alles goed heb onderzocht.
1. Als ik een cassette wil met 10T krans wil zal ik de huidige naaf (SLX 10v) moeten vervangen door bijvoorbeeld deze. Simpelweg een andere body monteren kan wel bij bijvoorbeeld DT naven, maar niet bij Shimano. Klopt dat? Alternatief is een SRAM of Sunrace cassette met een 11, maar ik houd alles liever bij één merk. En wielen spaken kan ik zelf, dus dat is geen probleem.
2. Ik kan mijn remgrepen en -klauwen gewoon blijven gebruiken, mits ik een nieuwe shifter bestel die een klemband heeft. Klopt dat?
3. Ik zou graag een SLX 1x12 crank monteren, omdat ik nu al een powermeter heb (Inpeak) uit de SLX serie. Aangezien mijn frame non-boost is, moet ik de non-boost versie van die crank hebben, Q-factor 172 mm / kettinglijn 52 mm. Typenummer FC-M7100-1. Klopt dat?
4. Mijn voorkeur gaat uit naar standaard direct mount 34T kettingblad van Shimano. Levert dat problemen op?
5. Qua shifter zou ik graag een XT of een XTR nemen i.p.v. een SLX. Het is geen probleem om te combineren met een SLX 12V achterderailleur?
6. Qua achterderailleur zit ik te denken aan "gewoon" de SLX. Tenzij iemand zwaarwegende argumenten heeft om een duurdere te nemen?
Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?
Het grote domme vragen / MTB-beginner
Laatst gewijzigd door havana op 08 nov 2020 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Frank, waarom geen 1x11 ipv 1x12?
Hoef je niks aan je body te doen, 11sp cassette erop, shifter en derailleur vervangen evenals crank en klaar is Frank.
1 kransje minder moet geen probleem zijn.
Ik heb een paar weken geleden mijn 11sp XT groep vervangen voor een XT Di2 11sp groep met een 11/40 cassette.
Dat 12e kransje ga je echt niet missen, meestentijds gebruik je maar 3 kransjes van je cassette, alleen tijdens heuvelachtige parkoersen gaat ie achter naar de grote plaat.
Hoef je niks aan je body te doen, 11sp cassette erop, shifter en derailleur vervangen evenals crank en klaar is Frank.
1 kransje minder moet geen probleem zijn.
Ik heb een paar weken geleden mijn 11sp XT groep vervangen voor een XT Di2 11sp groep met een 11/40 cassette.
Dat 12e kransje ga je echt niet missen, meestentijds gebruik je maar 3 kransjes van je cassette, alleen tijdens heuvelachtige parkoersen gaat ie achter naar de grote plaat.
Zou ik kunnen doen maar doe ik niet. Noem het FOMO, of een afwijking, maar ik ben liever in 1x bij de tijd.
Dit artikel op pinkbike beantwoordt waarschijnlijk het meeste van je vragen qua mix-and-match, maar merk op dat in de comments niet veel positief over de nieuwe microspline hubs van Shimano te lezen valt. Als je een nieuwe naaf invlecht zou ik toch voor een DT Swiss 350 gaan, biedt ook meer mogelijkheden qua compabiliteit.
1: elke 12 spd cassette gaat werken. Als je de originele body wil gebruiken, dan is een 11 je kleinste krans. Dat is prima, ik heb mijn 10 echt nooit nodig
2: uiteraard
3: geen idee. Als je zelf gaat klussen (dwz niet een complete 12 spd groep koopt), dan is een goede kettinglijn niet evident. Het zou dus kunnen dat je met boost beter af bent (bij de fiets van mijn zoontje moest ik met vulringetjes gaan werken bijvoorbeeld)
4: 34 past bijna op elk frame. Groter levert bij sommige frames problemen op (komt tegen achtervork aan), maar volgens mij kan Scott tot 38 aan (zal wel een verzoekje van Nino geweest zijn )
5: Lijkt me niet, maar ik doe niet aan Shimano, dus neem dat niet zondermeer van me aan
6: Zolang het derailleur maar een clutch heeft
Mocht je low budget willen gaan, dan zou je 1x10 kunnen overwegen. Koop een losse 42, en vervang eventueel ergens tussenin een kransje voor een mooi verloop. Volgens mij heeft Wolftooth dergelijke setjes, Voor monteer je 28 of 30 en je bent good to go! (tenminste, als je huidige achterderrie een clutch heeft; zonder is niet aan te raden denk ik, dan is de kettingspanning te laag en loop je alsnog risico op aflopende ketting.
2: uiteraard
3: geen idee. Als je zelf gaat klussen (dwz niet een complete 12 spd groep koopt), dan is een goede kettinglijn niet evident. Het zou dus kunnen dat je met boost beter af bent (bij de fiets van mijn zoontje moest ik met vulringetjes gaan werken bijvoorbeeld)
4: 34 past bijna op elk frame. Groter levert bij sommige frames problemen op (komt tegen achtervork aan), maar volgens mij kan Scott tot 38 aan (zal wel een verzoekje van Nino geweest zijn )
5: Lijkt me niet, maar ik doe niet aan Shimano, dus neem dat niet zondermeer van me aan
6: Zolang het derailleur maar een clutch heeft
Mocht je low budget willen gaan, dan zou je 1x10 kunnen overwegen. Koop een losse 42, en vervang eventueel ergens tussenin een kransje voor een mooi verloop. Volgens mij heeft Wolftooth dergelijke setjes, Voor monteer je 28 of 30 en je bent good to go! (tenminste, als je huidige achterderrie een clutch heeft; zonder is niet aan te raden denk ik, dan is de kettingspanning te laag en loop je alsnog risico op aflopende ketting.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Achterderailleur heeft een clutch, dus dat is geen probleem.
M.b.t. punt 1: Shimano heeft geen 11-50, dus dan moet ik naar SRAM of Sunrace.
M.b.t. punt 1: Shimano heeft geen 11-50, dus dan moet ik naar SRAM of Sunrace.
Als je perse 12sp wil: koop een 12sp cassette van Sunrace/Deore, een 12sp SLX derrie, een 12sp XT shifter en een NW blad van sunrace met bcd 96.
Sterker nog: hierboven raadt iemand aan om 1x 10 te gaan. Dan ben je met een Wide Range 10sp cassette en een voorblad + ketting (en kortere bladboutjes ) voor minder dan 100 piek klaar. Resultaat: exact hetzelfde.
Je rijdt op een fiets van 2014 die op wel meer punten niet meer 'bij de tijd' is (geometrie, wielstandaard, etc). Een nieuwe dure groepset gaat je niks meer brengen dan wat ik hierboven schrijf en verdien je al helemaal nooit meer terug als je over een jaar wat nieuws wil.
Kortom: het kan allemaal wel, maar ik zou het je niet aanraden. Zonde van het geld.
Sterker nog: hierboven raadt iemand aan om 1x 10 te gaan. Dan ben je met een Wide Range 10sp cassette en een voorblad + ketting (en kortere bladboutjes ) voor minder dan 100 piek klaar. Resultaat: exact hetzelfde.
Je rijdt op een fiets van 2014 die op wel meer punten niet meer 'bij de tijd' is (geometrie, wielstandaard, etc). Een nieuwe dure groepset gaat je niks meer brengen dan wat ik hierboven schrijf en verdien je al helemaal nooit meer terug als je over een jaar wat nieuws wil.
Kortom: het kan allemaal wel, maar ik zou het je niet aanraden. Zonde van het geld.
Sinds wanneer zijn uitgaves aan een fiets rationeel
En toch zou ik hier voor 1x10 gaan
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Een oudere, niet onderscheidende bike met toch inmiddels wel flink achterhaalde geo voorzien van een nieuwe 12sp groep is imho niet alleen niet-rationeel, maar kapitaalvernietiging.
Qua bereik ga je er niet op vooruit, en je fietst al 6 jaar rond met een werkende triple. Op vlakkere NL rondjes kun je met die 44 voorop nog meer gas geven ook en de afstelling van een 12sp achter is net zo bewerkelijk als die van een voorderrie. Als je nu een bike had met Boost spacing dan was er nog iets voor te zeggen, omdat een triple niet lekker werkend te krijgen is met die wijdere achtervork. Nu zeg ik: lekker doorkachelen tot de fiets brandhout is.
Zal de laatste zijn om te stellen dat geld uitgeven aan fietsen niet zou mogen: mijn schuur spreekt boekdelen, mijn onderdelenbak ook. Maar zoals gezegd: Ík zou dit niet doen als ik in jouw schoenen stond.
Zou eerder kiezen voor het zo voordelig mogelijk rijdend houden van de Scott, en mn geld opzij te zetten voor een nieuwe, moderne bike op termijn.
Je hebt me in zekere zin wel overtuigd. Ik kijk het nog even aan. Dank voor alle adviezen iedereen.
Zit toch stiekem te kijken naar een 1x10 conversie, volgens mij moet dat wel heel goedkoop mogelijk zijn.
https://www.internet-bikes.com/296140-s ... 30t-zwart/
Ik kom er alleen niet uit welke bladbouten is nodig heb...
https://www.internet-bikes.com/296140-s ... 30t-zwart/
Ik kom er alleen niet uit welke bladbouten is nodig heb...