Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Trapas crossfiets vervangen. Welke en hoe?

Imbatido
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 mar 2015 21:23

Imbatido 03 nov 2020 15:01

Hallo,

Omdat er een kraak in de trapas van mijn crossfiets zit wil ik deze graag vervangen. Op de zijkant van de trapas staat SM FC-6600 en 1.37x24.

Deze trapas moet dat zijn:
https://www.amazon.nl/Shimano-Ultegra-F ... B01N8X775W

Nou ben ik dus op zoek naar een nieuwe. De FC-6600 is alleen nergens meer verkrijgbaar. Ik heb al rondgezocht naar trapassen die denk ik zouden moeten passen en kwam daarbij vooral deze twee soorten tegen:

- Shimano Ultegra SM-BBR60
https://www.mantel.com/shimano-sm-bbr60-trapaslager

- Shimano Tiagra BB-RS500
https://www.mantel.com/shimano-rs500

De BBR60 heeft een buitendiameter van 41mm, de RS500 heeft een buitendiameter van 44mm. De trapas die er nu op zit heeft ook een buitendiameter van 44mm.

Mijn vragen zijn eigenlijk de volgende?
- Welke trapas zouden jullie adviseren? Hoe groot is het kwaliteitsverschil tussen deze twee?
- Maakt het technisch uit als de buitendiameter 3mm kleiner/korter is?

- Ik heb (nog) geen sleutel om de trapas los te halen/vast te zetten. Ik heb al wel wat filmpjes gekeken waarin ze zo'n sleutel gebruiken. Maar welke sleutel zou ik dan nodig hebben, en heb je dan voor elke maat (41-44 mm) een andere sleutel nodig? Ik las ook iets over adapters, maar het is me niet helemaal duidelijk wat er meegeleverd wordt en hoe dat dan precies werkt. Hoe zit dat precies?

Had hier op het forum al onderstaand topic gevonden met een soortgelijke vraag:
viewtopic.php?t=88555

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Laatst gewijzigd door Imbatido op 03 nov 2020 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 03 nov 2020 15:51

1.37x24 = BSA. Voor de zekerheid nog even je huidige bracket opmeten (afstand tussen de schroefpotjes). Als dit 68 mm breed is, dan voldoen beide voorgestelde trapassen. Ik heb ze allebei gehad en de BBR60 heeft inderdaad een kleinere buitendiameter dan de RS500.

Ik heb zelf de Park Tool BBT-9 gebruikt, die past direct op je huidige lager en op de BB-RS500. Bij de BBR60 wordt standaard een plastic opvulring geleverd die je in deze tool kunt proppen (kost wat moeite) zodat dezelfde sleutel op de kleinere diameter past.

Maak voor montage van je nieuwe lagers het schroefdraad goed schoon en doe er een flinke dot montagevet op, zodat je ze in de toekomst ook ooit nog weer los krijgt.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Imbatido
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 mar 2015 21:23

Imbatido 03 nov 2020 17:57

Breedte is 68 mm ja. Dat de buitendiameter kleiner/korter is maakt niet uit? En kan je kwalitatief wat zeggen over de BBR60 en RS500?

Ik las wel (oa in dat andere topic hier) dat die Park Tool schade kan achterlaten, en dat het lastig is met die adapter. Maar dat zou te doen moeten zijn?

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 03 nov 2020 18:08

Dat de buitendiameter kleiner is, maakt functioneel niks uit. Het gaat namelijk om de binnendiameter en die is voor beiden gelijk aan 24 mm (sinds een jaar of 10-15 Shimano's standaard voor crankstellen met het label "Hollowtech II").

Kwalitatief kan ik niet veel zeggen over het verschil. De RS500 zat op mijn vorige fiets afgemonteerd met Tiagra 4600 en de BBR60 op mijn huidige fiets met Ultegra 6700. Draaien beiden soepel. Enige verschil wat ik heb opgemerkt is esthetisch: de kleinere buitendiameter en de zwarte kleur van de BBR60 sluiten mooier aan op het frame.

En ja het is even klooien met die plastic adapter in de Park Tool BB-tool krijgen. Volgens mij heb ik deze er voorzichtig met een hamer ingetikt. Zou te doen moeten zijn! En zolang je zorgt dat de sleutel niet van de cup loopt bij het vastdraaien, kan er m.i. niets fout gaan.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Imbatido
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 mar 2015 21:23

Imbatido 03 nov 2020 20:30

Vind het best wel lastig. Het liefst zou ik eigenlijk weer een 44mm diameter nemen, maar je zou zeggen dat Ultegra weer beter zou zijn dan de Tiagra. Maar dan heb ik wat meer twijfels over de installatie omdat je met die adapter zit. Is die 3mm besparing een kwestie van gewicht, of waar zit hem dat in? Maakt verder niks uit voor de afsluiting en vuil etc in de trapas?

Zijn die Tools overigens allemaal universeel ofzo, dat die adapter daarin kan?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 03 nov 2020 20:47


Plaats reactie