Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Muziek - Een streling voor het oor ...

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4615
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 nov 2020 21:37

Voor mij mag het bij muziek ook over schoonheid gaan. Een van de essenties voor geluk in het leven. Natuurlijk is er muziek die gewoon leuk klinkt, of die je een lekker gevoel geeft. Maar de echt mooie muziek, waar je echt naar luistert (zonder met andere zaken bezig te zijn) die je ervaart als schoonheid en die beangstigend mooi kan worden als ze sublimeert, daar draait het voor mij om.
Iedereen zal dit natuurlijk wel anders invullen.
Voor mezelf, ik ben erg eclectisch en ik luister naar muziek van alle tijdperken (over de eeuwen heen),
In de platen, cd -en mp3 kast staan Bach en Brahms naast Motorhead en Alien Sex Fiend, van Woodie Guthrie en Lead Belly tot Ramones en Adrian Borland, de sublieme Mahler naast GBH en Discharge, maar ook Pärt en Fred Akerstrom (met zijn Bellman epistels) of modernere samenwerkingen tussen bijvoorbeeld de tenor John Potter (Dowland Project) met Ambrose Field (Electronic scapes) of Jan Garbarek (sax). Sinatra de crooner of het esoterische van Cocteau Twins, Middeleeuwse gezangen van Ensemble organum of de punk van UK Subs, etc.....

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 02 nov 2020 21:55

@Lugosi.Nee je hebt niets gemist. De muziek werd trouwens geschreven door een londense componist, om die reden die je aangeeft (denk ik toch) Maar worden in Schotland wel opgevoerd als een soort herdenking aan de bloedige oorlogen maar ook als als een nationaal hymne (een soort heimat lied dus) samen met 'Scotland the Brave' song.Vooral dit laatste gebruikt als nationale hymne

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 02 nov 2020 21:59

Het doet mij goed dat zoveel van de bijdragen in de metal- en postpunkhoek zitten, Exact mijn smaak.

Laatste aankopen op metalgebied: Exhumed/Gruesome split 10" (old school grindcore en death metal, niet origineel wel heel goed gedaan), de laatste LP van Napalm Death (altijd herkenbaar, maar nooit dezelfde plaat) en een relatief recente ontdekking: Afsky- Ofte Jeg Drømmer Mig Død (voor de fans van melancholische black metal).

Op postpunk-gebied: de laatste LP van IDLES (goed, maar niet zo goed als de vorige twee), Euternase - L'Amour (de nieuwe ontdekking van het This Charming Man-label uit Münster, die ons eerder Die Nerven en Karies brachten) en Billy Nomates (voor de Sleaford Mods-liefhebbers).

En als Die Nerven nog niet kent: beste band van de laatste 10 jaar. Dat heeft hitparadepotentieel (als de hitparades nog zouden bestaan).

hayes

hayes 02 nov 2020 22:00

Muziek heeft inderdaad alles te maken met emotie.
Muziek troost, slaat, zalft, raast, weent, wekt op, jankt, beurt op, twijfelt,,...

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 02 nov 2020 22:40

Billy Nomates (voor de Sleaford Mods-liefhebbers).
Thanks voor de tip! Morgen even luisteren.. Sleaford Mods kan ik heel goed hebben. :like:

En veelal metal/punk/postpunk/ viel mij ook al op.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 nov 2020 08:39

@lugosi: goed verhaal!

Ik mag ook graag ECHT naar muziek luisteren. Dus niks (ook geen telefoon, tablet, boek) anders doen.

Net zoals niet alle muziek geschikt is al achtergrond muziek is ook niet alle muziek geschikt als partymuziek zo is ook heel veel muziek niet geschikt om echt naar te luisteren.

Voorbeeld: Ik heb alles van alles van Led Zeppelin op vinyl. Alle nummers van Led Zeppelin heb ik wel een keer volledig uitgekloven maar ik zal nooit een LP van Zep opzetten om echt te gaan zitten luisteren. Gewoon lekker tijdens het knutselen/koken

Dat ik bijvoorbeeld wel met Kari Bremnes. Ik versta er geen ruk van maar ik kan daar een heel album van luisteren zonder dat m'n aandacht verslapt. Sterker vanaf de eerste toon grijpt ze mij vast. Gevaarlijk mooi zoals sommige whisky gevaarlijk lekker kan zijn.

Nog een echte luistertip is voor mij Jan Swerts met het album Schaduwland. De hoes is al een meesterwerk. Een concept album met 4 zijde waarbij het concept LP maximaal benut wordt door per kant een fase uit te werken te beginnende bij de Ontkenning. Melancholiek als levenskunst...........brrrr wat mooi.

Nou ik doe nu een bakkie met gewoon wat Blues Rock (Gov't Mule) en spring dan op de fiets. Zonder muziek maar met zon!

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 03 nov 2020 10:44

Ik ben helemaal gek van Toto..... Of is dat niet cool genoeg...... :?

i-mac

i-mac 03 nov 2020 10:55

edwin01 schreef: 03 nov 2020 10:44 Ik ben helemaal gek van Toto..... Of is dat niet cool genoeg...... :?
Zeker niets mis mee. Straffe muzikanten, die het live zo mogelijk nog beter deden.

Voor mij bestaat er geen slechte muziek, maar wel een groot verschil in smaak. Gelukkig maar.

Momenteel beluister ik Dream Theater. Kan ik van genieten ...

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 03 nov 2020 11:09

Helaas bestaan ze niet meer, maar de Trockener Kecks mogen niet ontbreken. Waren, voor mij, samen met De Dijk en The Scene toch wel de Nederpop bands uit de jaren '90.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 03 nov 2020 13:00

Dat zeg ik...
Of het nou een "Tango aan zee" is, of je zit "Achter glas" in de "Czaar Peterstraat" en denk je "Het komt nooit meer goed" want "Ik denk nooit meer aan jou"...... DOE ALLES WAT JE DOET MET HART EN ZIEL.
Paar keer live gezien, beste sfeer ooit.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 03 nov 2020 18:33

Slowracer schreef: 03 nov 2020 11:09 Helaas bestaan ze niet meer, maar de Trockener Kecks mogen niet ontbreken. Waren, voor mij, samen met De Dijk en The Scene toch wel de Nederpop bands uit de jaren '90.
Hoho, vergeet The Fatal Flowers en Claw Boys Claw niet. De eerste heb ik vorig jaar nog eens gezien, wat een juweeltjes van nummers. CBC is als wiskey, hoe ouder hoe beter.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4615
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 nov 2020 18:40

Voorkeur voor de eerste van Claw Boys, ik zie dat die nu ook op cd te vinden is, was vroeger niet het geval. Ik heb ooit die LP zelf nog omgezet naar cd..

Plaats reactie