Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Muziek - Een streling voor het oor ...

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 03 jun 2023 00:17

Geweldig ja. En kan me geen ruk schelen wat er over deze registratie geroepen wordt. Het is één van de beste live opnames die ik ooit heb gehoord en een mooie mix van oud PF en later solo werk.
Gilmour blijft naast Steve Rothery van Marillion nog steeds mijn favoriete gitarist.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 jun 2023 08:09

daniel1975 schreef: 02 jun 2023 23:56 Uitgemolken, cliche, commercieel, bla bla. De muzieksnob trekt zijn neus er voor op. Maar de solo in CN is natuurlijk gewoon enorm fijn om naar te luisteren op die registratie.
https://youtu.be/LTseTg48568
Ik struin - met name in de winter - nogal wat muziekfora en groepen af en ik herken dit beeld niet.
Zelfs de muziekpers was het unaniem over dit album eens en het regende 4 en 5 sterren.
Gilmour is een topgitarist.en het blijft mooi dat hij overtuigd is dat ieder dit kan leren. Wel 30000 uur oefenen is dan zijn droge Britse reactie.

Ja er zijn lui die een hele nauwe muzieksmaak hebben. Zelf onderzoek ik graag alles tussen Abba en Zappa.
Wat niet wegneemt dat wat ik veel op de radio heb gehoord ik zelf niet vaak draai. Comfortably Numb kan je echter niet te vaak op de radio horen ;-)

Ga een paar bammetjes maken en geïnspireerd door deze discussie zet.ik lekker Rattle That Lock (2015) op.
Stuk meloen erbij en een koffie uit de Bialetti, maar dat was een heel ander topic :-)

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 03 jun 2023 08:26

Goeie keuze! Hier ook van alles qua muziek. Maar ik blijf dan toch weer vaak even hangen bij PF, Marillion, Asia, Camel enzo. Maar de laatste tijd ook veel oude en nieuwe jazz, fusion, blues (laatste aanwinst Albert Collins. Frozen Alive), metal, 80’s, Nederlandstalig en dan tussendoor op Spotify wat ik maar tegenkom.
Nu CN op en een kopje espresso. Zo lekker een rondje fietsen.

hayes

hayes 03 jun 2023 17:38

daniel1975 schreef: 02 jun 2023 19:41
hayes schreef: 02 jun 2023 17:52 Never gets old
Helaas wel, ook helden worden oud :-(

Afbeelding
Volgens het leven dat hij geleid heeft, valt het nog best mee :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 jun 2023 17:53

Mehekachtohapi schreef: 03 jun 2023 08:26 Goeie keuze! Hier ook van alles qua muziek. Maar ik blijf dan toch weer vaak even hangen bij PF, Marillion, Asia, Camel enzo. Maar de laatste tijd ook veel oude en nieuwe jazz, fusion, blues (laatste aanwinst Albert Collins. Frozen Alive), metal, 80’s, Nederlandstalig en dan tussendoor op Spotify wat ik maar tegenkom.
Nu CN op en een kopje espresso. Zo lekker een rondje fietsen.
Mooi: diversiteit! Een vriend van mij waar ik vroeger veel mee gefietst heb heeft ook zo'n brede smaak. Ik ga daar veel koers kijken en als de koers wat saai is zoals afgelopen Giro kwekken we van Metal naar klassiek, van Jazz naar Countryrock, van Americana naar Delta Blues etc............alleen geen slagers...........en toen was daar Nico Denz :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 11 jun 2023 12:46

Paar dagen geleden erg genoten van deze boeiende documentaire over (een van mijn lievelingsbands uit mijn jeugd) Dinosaur Jr., nog de hele maand juni op VRTmax (weet niet of dat ook in NL te zien is?):
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/freakscene ... nosaur-jr/
O.k., Jay Mascis zingt nog altijd als een verkouden kraai, maar wat een geweldige songschrijver en gitarist blijft hij toch: kan geen Kurt Cobain tegenop. Aanrader! :like:
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 jun 2023 08:36

Voor die docu moet ik inloggen!

Jay Mascis vind ik solo prima en mag vooral z'n akoestische werk wel graag horen. Dinosaur Jr zeker lekker maar heb ik te vaak gehad dat teveel een brei wordt.

En niemand ziet Kurt Cobain toch bij de beste 25 songwriters? Goed maar er rijdt nog een enorme kopgroep ver vooruit :mrgreen:
Overigens lastig wat is de beste songwriter:
Hoeveel verkochte platen?
Aantal keer dat hij/zij gecoverd is?
Aantal Grammy's?
Aantal Nobelprijzen?

Ik heb zo een meeting en voor daarna als arbeidsvitamine- een stapel verzamel CD's (Top 40 vorige eeuw) die van mijn schoonvader zijn gekomen. Als ik werk vind ik muziek prima maar dan niet te heftig :mrgreen:

Gewoon lekker in de korte broek in m'n werkkamer, balkondeur op, knappe koffie bij..............

En vanavond als het afgekoeld lekker blokje door de polder...............

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 12 jun 2023 10:58

Gastheerg schreef: 12 jun 2023 08:36 Jay Mascis vind ik solo prima en mag vooral z'n akoestische werk wel graag horen. Dinosaur Jr zeker lekker maar heb ik te vaak gehad dat teveel een brei wordt.
Bij hun live-optredens heb je inderdaad 50/50 kans dat het ofwel een ondoordringbare noise-lawine wordt, ofwel pure magie: altijd spannend! :mrgreen:

En de betere songschrijver is natuurlijk gewoon diegene die - naar mijn hoogstpersoonlijke smaak - de meeste nummers met eeuwigheidswaarde heeft gemaakt: makkelijk zat, toch? ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jun 2023 14:33

dario schreef: 12 jun 2023 10:58 En de betere songschrijver is natuurlijk gewoon diegene die - naar mijn hoogstpersoonlijke smaak - de meeste nummers met eeuwigheidswaarde heeft gemaakt: makkelijk zat, toch? ;)
MOeten we dan gaan turven? Worden ook vast wat discutabele tellingen ;-)

En een deel grote songwriters zijn zelf geen uitvoerend artiest.
Less is bore

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 12 jun 2023 15:05

Als iedereen gewoon zijn persoonlijke smaak volgt is er toch geen discussie nodig? :D
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jun 2023 16:09

Precies, het gaat erom wat jou raakt.

Zou je er al een objectieve formule op los kunnen laten, dan zal de kans heel klein zijn dat op het tekstuele vlak een Engelstalige schrijver heel hoog scoort. Dan zul je toch in een moeilijkere taal moeten schrijven.
Ik denk dat Drs. P. heel hoog zou scoren :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 12 jun 2023 17:10

In het geval van Jay Mascis bedoelde ik ook niet echt op het tekstuele vlak; liedjescomponist of songsmid zijn wellicht adequatere termen dan songschrijver. Op tekstueel vlak is voor mij Dylan de referentie, maar zelfs in het Engelse taalgebied zijn er vermoedelijk nog wel een paar te vinden die op zijn minst in de buurt komen van het niveau van Drs.P. :winkthumb:
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie