Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Muziek - Een streling voor het oor ...

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 apr 2023 11:40

daniel1975 schreef: 25 apr 2023 11:29 Unplugged: vergeet Clapton niet, was ook niet verkeerd al kabbelde het soms een beetje teveel voor mij.
+1
Heb ik er maar gelijk achteraan geplakt. Vandaag is Steve Ferrone jarig..........bekend van vooral Tom Petty maar deze fenomenale sessiondrummer werd door Clapton terecht geselecteerd voor..........Unplugged

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 25 apr 2023 13:31

MTV Unplugged vond ik doorgaans iets te gesofisticeerd om nog voor authentiek te kunnen doorgaan, maar een van de beste concerten die ik ooit zag was een akoestisch solo-optreden van Buffalo Tom-frontman (en groots songschrijver) Bill Janovitz, lang geleden in Brussel: kippenvel van de eerste tot de laatste minuut! En ook andermans werk weet hij op een briljante wijze te ontdoen van alle franje, zoals dit nummer van the Kinks - die dan weer mijn favoriete Britse groep van de jaren 60 zijn :)
https://www.youtube.com/watch?v=Wpd2yeA ... vitz-Topic

Overigens heb ik ook geen hekel aan Nirvana: elk van hun drie studio-albums bevat zeker enkele genietbare nummers (al horen de twee concerten die ik ooit van ze zag wel bij de allerbelabberdste die ik me kan herinneren); alleen waren er onder hun tijd- en generatiegenoten wel een stuk of wat groepen die ik - zowel live als op plaat - veel boeiender vond (zoals Buffalo Tom, Fugazi, de vroege Smashing Pumpkins, maar vooral ook - net iets ouder - Dinosaur Jr. of the Pixies...).
Laatst gewijzigd door dario op 26 apr 2023 08:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 apr 2023 21:33

Binnenkort is het weer een leuk feestje in Antwerpen. 13 mei concert Sabaton, echt geweldige live performance. Super actieve frontman Joakim die er echt een show van maakt. Veel pyrotechnics, schitterend.
Nu al zin in.
Dogma F

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 25 apr 2023 22:52

Zal met mijn leeftijd te maken hebben maar de muziek van Mark Knopfler vind ik tegenwoordig lekker om naar te luisteren.
https://youtu.be/Y0oeqL2uvFA

https://youtu.be/jK_9ppta_M0
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

i-mac

i-mac 25 apr 2023 23:10

Ik heb vorige week mogen genieten van Delain 2.0 in de 013 in Tilburg. De nieuwe bezetting had al voor een heel goed album gezorgd, ook live was het zeer goed. Het eerste voorprogramma "Illumishade" kon me ook bekoren. Xandria daarentegen ... De nieuwe zangeres zong bij momenten gewoon vals.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 apr 2023 07:36

Delain, altijd leuk!

Knopfler; mwa….. mooi unieke gitaarstijl, maar het kabbelt mij tegenwoordig te veel. In de DS periode paar geweldige, tijdloze nummers gemaakt natuurlijk.
Less is bore

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 26 apr 2023 09:27

Gastheerg schreef: 24 apr 2023 16:14 Ik had vroeger veel punk platen en boven m'n bed in militaire dienst hing vol met posters van punkbands. Het is toch een muzieksoort die bij mij door de jaren heen niet een eeuwigheidswaarde heeft weten te halen.
De eeuwigheidswaarde van muziek wordt allicht ook voor een deel bepaald door de leeftijd die je zelf had toen je ze leerde kennen... :)
Maar los daarvan is het inderdaad zo dat behalve onverslijtbare klassiekers als the Clash en the Ramones (en een stuk of wat one hit wonders) de meeste punkrock moeilijker aan de tand des tijds lijkt te weerstaan. Talent en attitude zijn nu eenmaal twee verschillende dingen, zodat de spoeling achteraf soms wat dun blijkt...
Maar het belang en de impact van de punk reikt natuurlijk verder dan de eigen scene, door de muzikale schokgolf die brak met alle conventies en die de wat ingedommelde popmuziek van tweede helft jaren 70 met een flinke trap onder de kont brutaal wakker schudde, ruimte makend voor een heleboel nieuwe verfrissende geluiden die de punk ver overstegen (Talking Heads, Patti Smith, Television, Elvis Costello, Paul Weller...). Met name Hüsker Dü was trouwens ook het interessantst nadat ze van hardcore punkrock naar meer melodieuze gitaarrock waren geëvolueerd.
Probleem met de "echte, zuivere" punk was dat het oorspronkelijke nonconformisme al snel een nieuwe conventie, norm en keurslijf werd: zo droogt het snel op natuurlijk...
Laatst gewijzigd door dario op 26 apr 2023 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 apr 2023 09:42

Een lekker stukje skate punk op zijn tijd kan ik toch echt wel waarderen. Vroeger heb ik zelf geskateboard en heel veel Tony Hawk's Pro Skater gespeeld op de Playstation. Het zal dus wel jeugdsentiment zijn ;) .

En zeker in een modern jasje gegoten, kan de muziek van de Suicidal Tendencies uit de punk periode ook nog prima:
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 26 apr 2023 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 26 apr 2023 10:11

Qua zwarte crossover-punk/metal gaat er in mijn ogen niets boven Bad Brains: vooral de lp "I Against I" blijft een dijk van een plaat! https://www.youtube.com/playlist?list=O ... um-5YN9W2c
Eentje voor de eeuwigheid :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 apr 2023 10:45

dario schreef: 26 apr 2023 09:27 Probleem met de "echte, zuivere" punk was dat het nonconformisme al snel een nieuwe conventie, norm en keurslijf werd: zo droogt het snel op natuurlijk...
Uiteindelijk de tol van iedere revolutie ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 apr 2023 11:08

Ook lekker ja.

Sowieso ben ik een groot liefhebber van crossoverstijlen, zoals oa:
Sublime:
Dub Pistols:
Of een heerlijke crossover tussen rap en reggae:
Of b.v. Prophet Of Rage:
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 26 apr 2023 16:54

dario schreef: 26 apr 2023 09:27 behalve onverslijtbare klassiekers als the Clash en the Ramones (en een stuk of wat one hit wonders) de meeste punkrock moeilijker aan de tand des tijds lijkt te weerstaan. Talent en attitude zijn nu eenmaal twee verschillende dingen, zodat de spoeling achteraf soms wat dun blijkt...
.....
Valt een beetje te zien, hoe diep je er in zat denk ik dan. Ik luister nog steeds met veel plezier naar playlists met Addicts, Vibrators, Adverts, Lurkers, Ruts, Cock Sparrer, Buzzcocks etc (geen volledige lp's, maar wel de betere nummers uit hun repertoire).
Dat er weinig van deze nummers de 'tand des tijds' weerstaan heeft misschien ook wel te maken dat het gehoor van de doorsnee luisteraar meer geprikkeld wordt door commerciëlere deuntjes.
Een voorbeeld daarvan is dat mensen pas na bewerkingen inzien hoe goed sommige van die nummers wel niet zijn, bijvoorbeeld de bewerkingen van Nouvelle Vague of recenter The anarchy arias leverde plots veel positieve reacties op over het originele materiaal, ook bij een jonger publiek trouwens.

Plaats reactie