Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Giant Conduct systeem ombouwen

Giantico
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 01 nov 2020 22:17

Hoi allen,

Heb een vraagje over her conduct systeem van Giant. Vorig jaar heb ik een Giant TCR 2 disc gekocht. Echt een fantastische fiets en ik rij er met super veel plezier op. Destijds was ik zo verliefd op de rij eigenschappen dat get Giant Conduct systeem mij niet is opgevallen.

Het is een soort hybride converter waardoor je een hydraulisch rem hem hebt. Als ik het goed heb begrepen. Nu komt het, ik vind her spuuglelijk en het liefst rop ik dat ding eraf. Het is geen porem en hierdoor kan ik bijvoorbeeld mijn Wahoo niet netjes vastmaken.

Ik ben wel tevreden over de remmen overigens. Het systeem werkt dus wel goed. Ik heb op YouTube en Google van alles en nog wat afgespeurd maar ik kom er niet uit. Heb 2 hoofdvragen

Is het mogelijk om mijn 105 ( de r7000 serie kan dat? )shifters te vervangen voor een 105 hydraulisch systeem? Zijn er al hier wellicht mensen die dit hebben gedaan? Heb ik alleen shifters nodig voor deze oplossing of nog meer onderdelen?

Is het mogelijk om volledig over te gaan op Mechanisch ik zou dit zonde vinden maar als het eerste niet mogelijk is dan is dit een goed alternatief. Zo ja hoe ziet dit eruit qua benodigdheden. Ik wil dit door de LBS uit laten voeren.

Dank allen

Gr Giantico

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 02 nov 2020 00:37

Je huidige shifters vervangen door hydraulische is een optie. Ik weet niet welke remmen Giant gebruikt bij het conduct systeem en in hoeverre die compatible zijn met 'gewone' hydraulische shifters. Koop je een setje shifters met remklauwen dan zit je in ieder geval goed.

Over naar mechanisch zou ook kunnen. Met een setje TRP Spyre remmen (vaak wel goedkoop te scoren op MP) en nieuwe kabels ben je er ook. Dat zal zeker de goedkopere optie, zijn maar dan lever je m.i. wel in.

In beide gevallen zul je ook een nieuwe stuurpen nodig hebben of in ieder geval een nieuw plaatje voorop, omdat je Conduct systeem komt te vervallen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 nov 2020 07:11

Er is ook nog een tussen variant optie.
Ipv volledig mechanisch, kun je ook voor een hydraulische caliper kunnen kiezen, icm je mechanische shifters.
Kabel bediende hydraulische calipers als de TRP hy-rd of de juin Tech F1

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 02 nov 2020 07:15

Er bestaat wel een oplossing van Giant zelf om er een fietscomputer voor te kunnen monteren;

Afbeelding

https://www.giantstore-meerdink.nl/nl/c ... opro-mount

(maar dan ben je nog niet van het lelijke ding af ;)

Giantico
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 02 nov 2020 07:20

Bedankt voor de reacties. Dit is goed nieuws om te weten dat het kan 😁😁. Het valt mee als ik dat zo lees.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 02 nov 2020 15:19

t2300 schreef: 02 nov 2020 07:11 Er is ook nog een tussen variant optie.
Ipv volledig mechanisch, kun je ook voor een hydraulische caliper kunnen kiezen, icm je mechanische shifters.
Kabel bediende hydraulische calipers als de TRP hy-rd of de juin Tech F1
Als je het Conduct systeem te lelijk vindt kan ik me niet voorstellen dat je de hy-rd's op je fiets wilt hebben ;)

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 02 nov 2020 16:11

Let wel even op dat de juiste olie wordt gebruikt. Tussen SRAM (DOT) en Shimano (Minerale olie) zit een wezenlijk verschil. Ik weet zo niet wat Giant gebruikt, maar het is goed opletten dat je wel het juiste gebruikt.

Steven91
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2021 21:32

Steven91 15 jan 2021 21:35

Heb je inmiddels een antwoord op de vraag en/of het systeem al omgebouwd? Zo ja, ben ik benieuwd naar de oplossing. Ik zit ook met een conduct systeem en heb dezelfde wens om er vanaf te komen :)

Giantico
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 08 feb 2021 23:20

Ja heb de fiets verkocht en inmiddels de blije eigenaar van een Emonda Sl 6 Pro 2021 😊. Die TCR was wel echt een heerlijke fiets. Heb nog eventjes de TCR 2021 Rosewood gehad. Maar stoorde mij teveel aan de kabels routing.

Verkoop die fiets en haal wat anders want het is echt een gedoe van niks om dat om te bouwen. Althans ik vond dat

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 10 feb 2021 22:00

Ik heb nu een Liv fiets van een clubgenote in de schuur staan met als doel om het conduct systeem te vervangen. Maar dit ga ik gelijk goed doen.
Schifters/conductsysteem/kabels/remklauwen worden vervangen door een gebruikte set Ultegra 8020 shifters/remklauwen. Gaat een leuk klusje worden!
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 feb 2021 22:07

En wat is van die mededeling de meerwaarde?

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 11 feb 2021 09:28

Met mijn TCX2 had ik hetzelfde issue. Bovendien kon ik niet echt wennen aan de manier van schakelen van SRAM, dus ik heb uiteindelijk het complete rem- en shiftersysteem vervangen door een setje shifters en calipers van Shimano (en een ultegra achterderailleur). Kon destijds relatief goedkoop een setje ST-R685 op de kop tikken...

Ik heb me destijds ingelezen en de mening was dat calipers van Shimano en van Giant uitwisselbaar waren, maar omdat de kabels toch ook vernieuwd moesten worden, heb ik het hele systeem gemonteerd en de calipers van Giant (en de shifter en remgreep van SRAM) weer doorverkocht...

Plaats reactie