Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx Genius T2021

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 25 okt 2020 19:06

Ik heb een Tacx Genius T2021 op het oog (2dehands). Er zit een Ant+ 2028 bij.
Nu wou de verkoper de licentiecode van de software op zijn pc deactiveren, hij heeft het daarna op een nieuwe laptop geïnstalleerd en daar opnieuw geprobeerd met die licentiecode maar dit lukte niet.
Opzich is dit voor mij nog niet zo erg aangezien ik de trainer zou willen koppelen met de Tacx app.
De verkoper zei dat dit normaal gezien ook moest werken maar ze had dit zelf nog niet geprobeerd dus ze kon het niet met 100% zekerheid zeggen.
Weet hier toevallig iemand of ik deze zonder problemen kan koppelen met de Tacx app, eventueel zonder licentiecode dus?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 okt 2020 19:29

Nee, gaat niet
Deze generatie tacx is waardeloos geworden nadat tacx besloten heeft de licentie server uit de lucht te halen.

Is een domme trainer, zonder Bluetooth en ook geen open ANT+ protocol. Uitsluitend aansturing vanuit de TTS software van tacx zelf

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 25 okt 2020 20:00

t2300 schreef: 25 okt 2020 19:29 Nee, gaat niet
Deze generatie tacx is waardeloos geworden nadat tacx besloten heeft de licentie server uit de lucht te halen.

Is een domme trainer, zonder Bluetooth en ook geen open ANT+ protocol. Uitsluitend aansturing vanuit de TTS software van tacx zelf
Raar ze belde me net om te zeggen dat het wel werkte..
Waarom zit die ant+ 2028 er dan bij als dat niet werkt bij die trainer? Of begrijp ik je verkeerd? Want weet namelijk niet goed wat een open ANT+ protocol inhoudt.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 okt 2020 20:27

Die dongel heb je nodig om de trainer via ant+ te verbinden met de TTS software.

Die dongel is niks anders dan een doorgeefluik voor het signaal.

Maar, het ant+ protocol dat tacx gebruikte om te communiceren tussen trainer en TTS is niet voor derden apps beschikbaar.
Dus de enige software die “snapt” wat er gezegd wordt is de TTS software.
de tacx app/de desktop app, zoals die officieel heet, loopt via Bluetooth, dat ontbreekt ook bij deze trainer.

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 26 okt 2020 08:25

Ze zegt dat ze kan verbinden met Bluetooth met haar Samsung telefoon.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 26 okt 2020 09:37

Dan is het geen t2021
Die heeft geen Bluetooth

Ik weet niet of je in de buurt vd verkoper woont, dan ga erheen en controleer of er Bluetooth op zit, dan is het een smart trainer en prima geschikt.
Zoniet, gauw wegwezen.

Je kunt via de tacx Utility app controleren of die met Bluetooth verbind. Dat zou je de verkoper kunnen vragen, of je een screenshot mag hebben met bewijs van verbinding via Bluetooth. Maar controleer het ook bij ophalen.

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 26 okt 2020 17:40

Ze zei dat ze kon verbinden met de tacx trainingsapp, is dat ook goed of is dat hetzelfde?
In ieder geval alvast bedankt voor je reactie.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 26 okt 2020 18:02

Vraag haar om een screenshot vd tacx Utility app.
Met een shot vd “devices”
Zoiets als hieronder moet er dan staan. Deel dat hier, kan ik beoordelen of het ok is.
Dan zou ik vragen om bv 18km/h (om de nabij) te gaan fietsen, en daar dan de screenshot van. Zodat je een beetje kunt verifiëren of het ook echt een connectie met de trainer is, en niet een willekeurig plaatje van internet of iets dergelijks.
En belangrijk ook, het type dat op de motorrem staat, dus T2021.
Op dat zelfde typenummer plaatje onder de motor moet ook het zelfde nummer terugkomen als in de tacx app.
Zoals op het plaatje hieronder, de tacx neo 2t, de 56500 is het serienummer en staat ook op de trainer zelf.

Ik kan me niet voorstellen dat een genius 2021 is, want die heeft geen Bluetooth. Dus het moet een andere zijn.
Ben benieuwd!?

Afbeelding

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 26 okt 2020 19:11

t2300 schreef: 26 okt 2020 18:02 Vraag haar om een screenshot vd tacx Utility app.
Met een shot vd “devices”
Zoiets als hieronder moet er dan staan. Deel dat hier, kan ik beoordelen of het ok is.
Dan zou ik vragen om bv 18km/h (om de nabij) te gaan fietsen, en daar dan de screenshot van. Zodat je een beetje kunt verifiëren of het ook echt een connectie met de trainer is, en niet een willekeurig plaatje van internet of iets dergelijks.
En belangrijk ook, het type dat op de motorrem staat, dus T2021.
Op dat zelfde typenummer plaatje onder de motor moet ook het zelfde nummer terugkomen als in de tacx app.
Zoals op het plaatje hieronder, de tacx neo 2t, de 56500 is het serienummer en staat ook op de trainer zelf.

Ik kan me niet voorstellen dat een genius 2021 is, want die heeft geen Bluetooth. Dus het moet een andere zijn.
Ben benieuwd!?

Afbeelding
Ik ga er morgen naar kijken (als ik optijd terug ben van het werk) dus dan zal ik het zelf proberen.
Maar is er nog een verschil tussen de tacx utility app en de tacx trainer app?
Met de tacx trainers app kon ze in ieder geval wel verbinden, ik kan haar ook nog eens vragen om de tacx utility app te proberen.
Maar stel dat ik daar morgen sta en hij connecteert wel met de tacx trainer app, maar niet met de tacx utility app. Dan is dat dus niet goed?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 26 okt 2020 19:22

Ik zou me focussen op het typenummer.
Als het echt een t2021 is, kun je mogelijk wel via ant verbinden op een Android apparaat dat ant+ antenne heeft. Met de tacx app op de Windows 10 of Mac of iPhone/iPad kun je zeker niet met ant connecten, want die lopen via Bluetooth en zit niet op de t2021.
Als je dan via een Android verbinding krijgt, kun je verder niks.
Geen feedback, vd trainer, geen helling of vermogen dat aan te passen is.
Je hebt dan een roller waar je verder niks mee kunt, anders dan dom trappen.
Die tacx app is dan niks anders dan een dashboard.
Waarop een virtuele snelheid en cadans wordt geprojecteerd en je vermogen wordt afgebeeld. Maar verder kun je er niks interactiefs mee. Je zult dus als je bv in de tacx app een video als de alpe du heuz wilt doen dat aanvoelen als een vlakke weg. Wil je een helling simuleren moet je je versnelling op de fiets verzwaren.
Eigenlijk heb je dan een spinning bike principe. Wil je zwaarder moet je aan de knoppen gaan draaien.

Dus download nu op jou telefoon de tacx Utility app en tacx training app. En kijk of je morgen verbinding krijgt. En ga na wat voor type het is, aan de onderkant van de motor.

Martijn10
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 apr 2020 17:04

Martijn10 27 okt 2020 22:05

Het werkt perfect!
Het is wel degelijk een t2021 en kan hem verbinden met mijn samsung galaxy a5. De app loopt wel afentoe vast ( denk dat ik eens wat ruimte vrij moet maken in mijn telefoon)

jordy11
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2021 20:34

jordy11 04 jan 2021 20:36

Hoe heb je dit uiteindelijk voor elkaar gekregen?
Ik ben er ook mee aan het stoeien.

Plaats reactie