Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike, CX of MTB?

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 25 okt 2020 00:34

Ik wil komende winter graag offroad gaan fietsen. Ik dacht mijn keuze al gemaakt te hebben (Cycloscross fiets) maar ik begin toch een beetje te twijfelen. Heb op dit moment een Canyon CF Endurace voor op de weg waar ik mij al een aantal jaren mee vermaak. Echter heb ik geen zin om in de kou te fietsen en lange tochten te maken. Eigenlijk wil ik helemaal niet op de weg fietsen in de kou :D

Maar in de blubber, offroad, MTB route lijkt me wel geweldig in de herfst/winter. Dus dan kom je al snel bij het eerste obstakel uit. Namelijk een CX, gravelbike of MTB?

Mijn doel is simpel: ik ga maximaal 60 tot 90 min fietsen. Ik wil zo zwaar mogelijk trainen in die 60-90 min om zo weer een beetje in vorm te komen (of eigenlijk te behouden) voor het volgende racefiets seizoen.

Ik woon in het noorden van het land boven Groningen stad. Ik heb dus vrijwel geen MTB of andere offroad routes in de buurt. Na enig onderzoek kom ik uit bij een van de beste MTB routes in heel NL: Appelscha https://www.mtbroutes.nl/friesland/appelscha-bosberg en daarnaast heb ik nog de kardingebult in de buurt.

Het idee is om de rode route in Appelscha in 60 tot max 90 min zoveel mogelijk te fietsen. En daarnaast de kardingebult in 60-90min zoveel mogelijk te beklimmen en af te dalen. Hier ligt een klein bikepark met MTB downhill route: https://www.bikeparkgroningen.nl/het-park/

Ik heb op dit moment al een Canyon Inflite 5.0 AL in bestelling staan. Dit is de laatste die dit jaar nog geleverd kan worden dus de bestelling laat ik nog even staan. Alle gravelbikes van Canyon worden ergens half 2021 pas geleverd. MTB heb ik niet echt naar gekeken.

Wat zouden jullie op basis van deze routes en mijn trainingsdoel aanraden? Een CX, Gravelbike of MTB?

Ik train altijd alleen gezien ik geen vrienden heb die ook offroad gaan (die fietsen alleen op de weg). Dus ik heb op dit moment ook geen inspiratie om buiten de twee genoemde routes nog andere uitstapjes te maken. Eventueel nog een keer de MTB route op de VAM berg. Ook gezien ik daar al snel een heel stuk voor moet rijden. De route in Appelscha is dan ook ideaal qua afstand en moeilijkheidsgraad.

Ik twijfel nog een beetje omdat een CX wel de minst comfortabele is van allemaa (voor zover ik weet)l. Maar sluit wel het beste aan bij mijn bestaande Canyon CF qua houding. Ik wil er dus puur alleen op trainen voor max 90min. Naar de kardingebult moet ik wel 10km+- over asfalt wegen heen (en weer terug) om er te komen.

Iemand wellicht ervaring met de route in Appelscha in combinatie met een Cyclocrosser? Is dat goed te doen? Ik heb verder 0 ervaring afgezien van 1 ritje op een MTB. Maar ik vermoed dat ik het wel vrij snel onder de knie heb. Ik fiets op mijn racer zown 5000-8000km per jaar. Ben meer een sprinter dus vrij explosief als het moet.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 25 okt 2020 08:44

Tip: ga een keer een mtb huren bij Kramer in Appelscha, kun je zien hoe dat bevalt. Combineer de rode en blauwe route en je hebt een aardige indruk.

De kardinger bult heb ik wel eens gedaan op de mtb maar vind hem daar te log voor, vond het meer een downhill /mtx ding. Een cyclocrosser of gravelbike is daar helemaal niets.

Qua mtb routes kun je er meer aan elkaar knopen, bijv rondom gieten of appelscha. Beiden erg leuk en kun je goed trainen, zeker als de omstandigheden wat zwaarder zijn kun je goed stuk gaan.

Persoonlijk heb ik niets met crosser of gravelracer, een mtb (fijne hardtail volstaat in Nederland) geeft je overal mogelijkheden als je niet met je racer op de weg wil.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 25 okt 2020 10:33

Als je alleen maar MTB trails gaat rijden zou ik voor een MTB gaan (dat is echt lastig en ook niet echt leuk op een crosser/gravelfiets, maar wel te doen meestal). Is het vooral offroad zou ik zelf voor een crosser/gravelfiets gaan

Qua comfort zul je niet echt veel verschil merken tussen een crosser of een gravelfiets. Verschil is vooral dat een gravelfiets vaak een iets minder agressieve geo heeft.

Zelf heb ik een crosser voor de winter en rij er ook wel mtb routes mee (oa rode en groene route rond Nijmegen), maar zoals gezegd, dat is op een MTB veel leuker.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 25 okt 2020 10:52

Dank voor de tips. Ik begin ook te denken dat ik veel beter voor een MTB kan gaan. Onverharde paden ga ik er niet mee fietsen. Enige probleem is, maar dat geldt ook voor de CX en gravel fietsen, is dat bijna letterlijk geen enkele fiets verkrijgbaar is :(

Behalve deze: https://www.decathlon.nl/p/mtb-xc-100-s ... mc=8558247
buddo schreef: 25 okt 2020 08:44 Tip: ga een keer een mtb huren bij Kramer in Appelscha, kun je zien hoe dat bevalt. Combineer de rode en blauwe route en je hebt een aardige indruk.

De kardinger bult heb ik wel eens gedaan op de mtb maar vind hem daar te log voor, vond het meer een downhill /mtx ding. Een cyclocrosser of gravelbike is daar helemaal niets.

Qua mtb routes kun je er meer aan elkaar knopen, bijv rondom gieten of appelscha. Beiden erg leuk en kun je goed trainen, zeker als de omstandigheden wat zwaarder zijn kun je goed stuk gaan.

Persoonlijk heb ik niets met crosser of gravelracer, een mtb (fijne hardtail volstaat in Nederland) geeft je overal mogelijkheden als je niet met je racer op de weg wil.
Ik heb al een keertje op een geleende MTB gereden op de MTB route in Sleen. Dat beviel erg goed!

Heb je nog een tip qua MTB? Ik heb er al meerdere op het oog gehad (cube, giant, Bossnut) maar letterlijk alles is uitverkocht. Kom alleen uit op bovengenoemde, krijgt wel goede reviews.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 25 okt 2020 11:29

Het voordeel van een MTB is dat ie inzetbaar is op alle ondergronden. Bij canyon zijn vele mtb’s leverbaar. De grand canyon (alu) lijkt een prima keuze.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 25 okt 2020 12:04

HarryuitHilversum schreef: 25 okt 2020 11:29 Het voordeel van een MTB is dat ie inzetbaar is op alle ondergronden. Bij canyon zijn vele mtb’s leverbaar. De grand canyon (alu) lijkt een prima keuze.
Klopt, de Grand Canyon 6.0 is nog enigzins op tijd leverbaar (6dec). Zou je deze eerder aanbevelen dan de Rockrider? Gezien de Rockrider ook wel aardig goed uit de test komt.

Of eventueel de Grand Canyon 8.0

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 25 okt 2020 12:20

De grand canyon komt ook goed uit tests. Ik zou even kijken naar de afmontage (groep, wielen en vork) en op basis daarvan de knoop doorhakken.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 okt 2020 12:38

Die decathlon fully zou ik links laten liggen.
Maar.. deze hardtail van decathlon juist niet
https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... mc=8558253

Als je niks geeft om merkbeleving en snel wilt rijden zou ik die nemen.

Wil en kun je wachten dan de canyon 8.
Tov de 6 echt wel een betere vork, en ook de banden op de 6 zijn oem draadbanden die ik meteen zou vervangen

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 25 okt 2020 12:57

Ik zou die Decathlon fully ook links laten liggen. Leuk om even te proberen, maar daar ga je spijt van hebben. Is het allemaal net niet om serieus mee te mountainbiken. Houd het bij eenvoudige en een verende voorvork voor dat bedrag. De eerste keuze van een crosser (of gravelracer) was prima geweest, maar de kans bestaat natuurlijk ook dat je met een mtb "nieuwe" vrienden maakt en mtb-en nog leuker gaat vinden.

Althans mtb-en vind ik persoonlijk nog steeds het leukst. Daar begon het fietsen ook mee bij mij. Gistermorgen weer genoten op de Utrechtse Heuvelrug. Wielrennen doe ik eigenlijk om mijn conditie bij te houden en hoef er niet voor in de auto te stappen. Maar ben inmiddels ook veel op de gravelbike te vinden. Ook met de gravelbike ben ik een paar keer op mtb parcoursen geweest, maar met de mtb ga ik er toch makkelijker en sneller overheen. Het kan allemaal wel op een gravelbike of crosser, maar gister verloor ik zelfs mijn bidon op de mtb door alle remkuilen die je daar hebt in de afdalingen. Op mijn gravelbike had ik die afdalingen echt niet fijn gevonden.... :lol:

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 25 okt 2020 13:28

t2300 schreef: 25 okt 2020 12:38 Die decathlon fully zou ik links laten liggen.
Maar.. deze hardtail van decathlon juist niet
https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... mc=8558253

Als je niks geeft om merkbeleving en snel wilt rijden zou ik die nemen.

Wil en kun je wachten dan de canyon 8.
Tov de 6 echt wel een betere vork, en ook de banden op de 6 zijn oem draadbanden die ik meteen zou vervangen
Dat is ook een optie inderdaad maar op dit moment niet leverbaar in mijn maat M :(

Voor de GC 8.0 moet ik nog 2 maanden wachten. Liever niet natuurlijk maar als er echt niks anders is binnen afzienbare tijd...
Suntoro schreef: 25 okt 2020 12:57 Ik zou die Decathlon fully ook links laten liggen. Leuk om even te proberen, maar daar ga je spijt van hebben. Is het allemaal net niet om serieus mee te mountainbiken. Houd het bij eenvoudige en een verende voorvork voor dat bedrag. De eerste keuze van een crosser (of gravelracer) was prima geweest, maar de kans bestaat natuurlijk ook dat je met een mtb "nieuwe" vrienden maakt en mtb-en nog leuker gaat vinden.
Eerlijk gezegd denk ik dat ik veel meer plezier ga hebben in MTB dan op de racefiets. Ik ben echt niet van die lange tochten. Helemaal in mijn eentje is 60km echt lang genoeg. Maar ik kan wel los gaan met een interval training. Lijkt me veel uitdagender om dit op een MTB op een uitdagend parcours zoals Appelscha te doen. Lijkt me echt 10x leuker dan 60km een rondje te fietsen in hetzelfde tempo. Dus denk dat een MTB dan ook geen slechte keuze zal zijn.

Het is nu alleen de vraag welke want er is niks op voorraad...

Update: wat denken jullie van deze Cube: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-pro-2021

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 25 okt 2020 13:56

Die Cube bij 12Go ziet er zeker goed uit. Die Cube met al die kleuren toch? Ik zag wel dat het een S was en geen M, maar wellicht voldoet die aan jouw afmetingen.

Ik zou wel even checken of die fiets er daadwerkelijk op voorraad is. Ik heb in het verleden (2012) ook wel eens een fiets gekocht/besteld bij 12Go die op voorraad was, maar ging uiteindelijk weg met een andere fiets tegen een kleine meerprijs. Die wel echt op voorraad was. Dus even mailen of bellen is wel verstandig bij hen. Het zou kunnen dat het nu allemaal wel klopt wat op de website op voorraad is.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 25 okt 2020 14:04

Suntoro schreef: 25 okt 2020 13:56 Die Cube bij 12Go ziet er zeker goed uit. Die Cube met al die kleuren toch? Ik zag wel dat het een S was en geen M, maar wellicht voldoet die aan jouw afmetingen.

Ik zou wel even checken of die fiets er daadwerkelijk op voorraad is. Ik heb in het verleden (2012) ook wel eens een fiets gekocht/besteld bij 12Go die op voorraad was, maar ging uiteindelijk weg met een andere fiets tegen een kleine meerprijs. Die wel echt op voorraad was. Dus even mailen of bellen is wel verstandig bij hen. Het zou kunnen dat het nu allemaal wel klopt wat op de website op voorraad is.
Klopt idd. Hoewel al die kleuren niet mijn voorkeur hebben is het wel de laatste die nog op voorraad is. Maar goed om even te checken of dat wel klopt inderdaad! Maar verder lijkt het een prima MTB? Ik ben trouwens 1.73m dus S zou moeten passen als ik de lengtes mag geloven.

Update: heb de Cube maar vast gereserveerd. Met nog maar 1 in voorraad ga ik de gok niet wagen.. Site geeft nu aan dat er geen voorraad meer is. Maargoed, zal ze morgen nog even bellen.

Maar ik hoor natuurlijk graag of dit een goede keuze is voor mij.

Plaats reactie