Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike, CX of MTB?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 25 okt 2020 14:44

biggydeen schreef: 25 okt 2020 13:28 [Het is nu alleen de vraag welke want er is niks op voorraad...
Update: wat denken jullie van deze Cube: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-pro-2021
Niet veel mis mee... maar je kunt ook eens alle fietsenmakers in de regio bellen, misschien hebben die iets leuks staan in jouw maat?
Je hebt nu een Canyon in bestelling staan (en geannuleerd) en een Cube MTB (die je misschien ook nog kan annuleren). Kijk eerst wat je wil en beslis daarna, het komt nu een beetje impulsief over. Anderzijds... als dit jouw manier is en goed bevalt... dan prima, maar zeker met gebrek aan ervaring kan het wel eens lonen om wat fietsenmakers in de omgeving af te rijden en daar te orienteren. Veel is moeilijk leverbaar, maar bijna iedereen heeft ook nog wel wat staan. Klinkt misschien heel ouderwets... maar veel kleine fietsenmakers/winkels hebben geen website met actuele voorraad ;)

Maat S van de Cube kan waarschijnlijk prima met jouw lengte, al ken ik de geometrie van deze Cube niet goed. Lijkt me sowieso een betere keuze dan die Decathlon fully. Vergeet overigens niet dat de houding/geometrie op een mountainbike echt anders is dan op je racefiets, je kunt de maten/afstelling dus niet 1-op-1 overnemen.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 25 okt 2020 14:46

Ik stond er even niet bij stil. maar heb even bij de specs gekeken. Maar maat S bevat 650B/27,5" wielen.

Vanaf maat M zitten er wel "grote" 29er wielen in die Cube. Meer merken doen of deden dit overigens. O.a. Trek, Scott en Yeti hebben dat dat ook gedaan bij de kleinere maten.

Bij gravelbikes doet Canyon dat ook. Het is dan vaak ook niet mogelijk om 29er wielen te monteren.

27,5" zie ik overigens niet als je een nadeel als je gewoon leuk wil fietsen zonder grote afstanden te maken. Fiets is wel speelser met 27,5" wielen. Mijn Felt gravelbike werd standaard ook geleverd 27,5" wielen en dat reed overal perfect. Maar omdat ik vaker op asphalt (woon-werk) er mee rijd, heb ik daar toch grotere wielen in gezet.

Toen ik mijn huidige mountainbike ging aanschaffen heb ik wel bewust gekeken naar 29er mountainbikes, dus merken die ook de kleinere maten met 29er wielen op de markt zetten. Maar toch ook nog speels genoeg zouden zijn. Ik ben maar 1.65m.

Maar goed dat je de Cube toch alvast gereserveerd hebt. Neem aan dat je inderdaad nog kan annuleren. :winkthumb:

Edit: :oops: ik zat fout te kijken. 17" (= maat M) heeft gewoon 29" wielen.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 25 okt 2020 15:00

buddo schreef: 25 okt 2020 14:44
biggydeen schreef: 25 okt 2020 13:28 [Het is nu alleen de vraag welke want er is niks op voorraad...
Update: wat denken jullie van deze Cube: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-pro-2021
Niet veel mis mee... maar je kunt ook eens alle fietsenmakers in de regio bellen, misschien hebben die iets leuks staan in jouw maat?
Je hebt nu een Canyon in bestelling staan (en geannuleerd) en een Cube MTB (die je misschien ook nog kan annuleren). Kijk eerst wat je wil en beslis daarna, het komt nu een beetje impulsief over. Anderzijds... als dit jouw manier is en goed bevalt... dan prima, maar zeker met gebrek aan ervaring kan het wel eens lonen om wat fietsenmakers in de omgeving af te rijden en daar te orienteren. Veel is moeilijk leverbaar, maar bijna iedereen heeft ook nog wel wat staan. Klinkt misschien heel ouderwets... maar veel kleine fietsenmakers/winkels hebben geen website met actuele voorraad ;)

Maat S van de Cube kan waarschijnlijk prima met jouw lengte, al ken ik de geometrie van deze Cube niet goed. Lijkt me sowieso een betere keuze dan die Decathlon fully. Vergeet overigens niet dat de houding/geometrie op een mountainbike echt anders is dan op je racefiets, je kunt de maten/afstelling dus niet 1-op-1 overnemen.
Snap ik. Ik wou eigenlijk een crosser en heb verder niet echt gekeken. Vandaar dat ik hem heb besteld. Maar ik begon de laatste dagen toch een beetje te twijfelen. Dus toch maar even verder gekeken. De Cube heb ik enkel gereserveerd omdat er nog maar 1 op voorraad was. Deze kan ik zo weer annuleren. Alle andere merken/uitvoeringen die ik op het oog had zijn online uitverkocht. De Canyon komt ook pas begin december dus kan ik ook altijd nog annuleren.

Zeker een goed idee om eens rond te bellen!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 25 okt 2020 15:04

Ik weet niet waar je woont, maar kijk eens bij Hiemstra (Marum), Gorter (Eelde), Klamer (Hoogezand), Kramer (Appelscha). Om maar wat voorbeelden te noemen...

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 25 okt 2020 15:13

buddo schreef: 25 okt 2020 15:04 Ik weet niet waar je woont, maar kijk eens bij Hiemstra (Marum), Gorter (Eelde), Klamer (Hoogezand), Kramer (Appelscha). Om maar wat voorbeelden te noemen...
Bedankt voor de tip! Woon in een dorpje boven Groningen, Zal daar eens rondvragen.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 25 okt 2020 15:52

Met alle drie de soorten kun je in 90 minuten helemaal helemaal naar de getver gaan. Als je al een racer hebt zou mijn keuze de mtb zijn.

Daarmee kun je op de weg bij extreem slechte omstandigheden lees sneeuw enz. Het is anders dan wegwielrennen.

De CX zou mijn 2e keuze zijn. Dat komt omdat ik in de buurt van veel routes woon en mijn vrienden op een cx niet bij te houden zijn.🤪
Als ik advies mag geven: Neem dezelfde soort groep als op je racer zodat je alles uit kan wisselen. De rit, van en naar het parcours, is gemakkelijker op de cx. Het off-road rijden op zo’n fiets is technisch lastiger (of uitdagender) dan met een MTB.

Het nut van een gravelbike moet ik nog zien. Lijkt me meer iets om 200+ km over slechte rechte paden te rijden met wat bepakking. Dat lukt mij niet in 60 tot 90 minuten.

Als je alles een keer kunt testen is het helemaal ideaal.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 25 okt 2020 18:49

Het enige nut van een crosser is het rijden van specifieke wedstrijden daarvoor. Rij je routes dan is de MTB het beste, zeker ook voor het bikepark. Rij je lange paden dan kun je een gravelbike ook overwegen, maar beperk je je wel.

Aan de andere kant, doe je het alleen om in vorm te komen dat krijg je op de crosser de beste full body workout. Je moet veel vaker uit het zadel dan bij de andere fietsen en je moet veel meer werken met de fiets.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 okt 2020 19:03

Ik heb de gravelfiets net voor de veelzijdigheid. Ik rijd niet graag met de auto naar een (veld/MTB) toertocht, dus alles binnen de 40km doe ik met de fiets heen en weer. Dan is die gravelfiets zoveel sneller dan een MTB en nog eens comfortabeler.

De toertocht zelf kan ik makkelijk elke MTB volgen behalve als het wat te steil naar beneden gaat omdat ik niet ver genoeg achter het zadel geraak.

Ik rijd meestal met de 27.5inch wielen in de winter voor die toertochten.

In de zomer voor de echte gravel tochten (helemaal niet technisch) heb ik dan grotere wielen met banden waar wat minder profiel op zit. Zo heb ik de Crossborder in 2018 ook gereden (en zal ik in 2021 ook doen), dat waren 112 heerlijke kilometers en de mannen met de MTB moesten er daar toch echt af.

Kortom: wil je enkel de MTB-routes, ben je beter af met een MTB, wil ja wat meer: neem een gravel-fiets.
Afbeelding

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 25 okt 2020 19:08

Ik denk dat ik dan beter uit ben met een MTB. Ik ga enkel MTB routes nemen. Offroad paadjes zijn hier ook niet in de buurt. Tenminste, ben er nog nooit een tegengekomen. Maar gaat mij ook vooral om de uitdaging. Een gravelpaadje zal het voor mij niet worden denk ik. Dan wat liever in de modder, door het bos een beetje op en af en wat technisch. Niet dat cyclocrosser of gravel niet zwaar ik denk dat het wel echt comfort mist als je op snelheid door MTB routes zoals die in Appelscha wil knallen.

Echter het is slechts een vermoeden. Maar het lijkt er op dat de meeste mensen die er meer ervaring mee hebben toch wel een MTB aanraden. Nu alleen de vraag nog welke...

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 26 okt 2020 07:57

Wat trouwens goed is om te weten is dat het niet echt gewaardeerd wordt om de mountainbikeroutes te rijden als ze nat liggen. Je rijdt ze dan makkelijk kapot. Het is typisch voor wegrenners dat ze bij nattigheid het bos in gaan, maar mountainbikers gaan juist bij nattigheid de weg op. Op de diverse sites van de routes staat vaak wel of het gewenst is de route te rijden ivm nattigheid.

Trouwens, de route van Marum is ook af, en de route Zuidlaren - Anloo is ook goed aan te rijden van boven Groningen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 okt 2020 10:12

In jouw geval zou ik een crosser/gravelfiets nemen. Het verschil tussen de twee is een definitiekwestie. Vlakke routes als bij Appelscha/Diever kun je met een gravelfiets ook rijden, maar dan moet je fysiek wel flink aan de bak, want dat is dan écht hard werken.
Met diezelfde fiets kun je ook alle zandwegen en zandpaden op waarvan er in Drente heel veel zijn.

(Bij je opsomming van gepijlde routes mis ik overigens Gieten nog)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 26 okt 2020 10:42

Nee_Nee schreef: 26 okt 2020 10:12 In jouw geval zou ik een crosser/gravelfiets nemen. Het verschil tussen de twee is een definitiekwestie. Vlakke routes als bij Appelscha/Diever kun je met een gravelfiets ook rijden, maar dan moet je fysiek wel flink aan de bak, want dat is dan écht hard werken.
Met diezelfde fiets kun je ook alle zandwegen en zandpaden op waarvan er in Drente heel veel zijn.

(Bij je opsomming van gepijlde routes mis ik overigens Gieten nog)
De rode route bij Appelscha zou ik niet graag doen met een gravelfiets/crosser, de blauwe zou nog gaan. En Gieten is inderdaad erg mooi, als je die op tempo op je MTB rijdt dan ga je echt wel stuk op die 30 km.

Plaats reactie