Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nieuw bottom bracket nodig

ErikSmits
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2019 22:00

ErikSmits 24 okt 2020 14:50

----------------
TLDR: Bij het vervangen van een bottom bracket, wst is de meest verstandige keuze:
-goedkoop press fit bottom bracket met kunststof huls zoals shimano aanbied;
- duurder BB waarbij lagers schoon te maken/te vervangen zijn;
- of (eigenlijk te duur) press fit BB met schroefdraad zodat je deze ook niet los hoeft te tikken.
----------------

Na ruim 3500 km lijkt mijn bottom bracket (shimano rs500-pb) het op te geven. Ik heb hem uit de fiets (giant tcr advanced 2 uit 2018) gehaald en naast dat schoonmaken hard nodig was voelt met name de linker lager niet helemaal lekker. Er is nog mee te fietsen, maar dat getik (wat soms overigens ook stopt) rijd toch niet helemaal lekker. Ik heb ondertussen een beetje overzicht in het bottom bracket oerwoud, maar vraag me toch een beetje af wat slim is.

Ik kan er natuurlijk weer een vergelijkbaar bottom bracket inzetten, maar dan iets op niveau Ultegra/Dura Ace ipv de tiagra die er in zat. In prijs (ca 30 euro) scheelt dat niet eens zoveel. Dat zal hopelijk al wat langer meegaan?

Twee punten die me dan alleen dwars zitten:
Ik kan niet bij de lagers om alles goed schoon te houden (of zijn deze bij Ultegra/Dura Ace zo goed geseald dat dit niet nodig is?).
En ik hou niet zo van dat gehengst op een carbon frame om het weer los te krijgen als dat nodig is (of is dat met een beetje beleid niet zo'n probleem?).

Iets als een wheels BB86/92 (ca 60 euro) zou punt 1 op kunnen lossen. Daar kunnen de lagers makkelijker schoongemaakt of vervangen worden. Met die metalen behuizing zal er uit halen wel makkelijker gaan, maar ziit ik alleen nog met het lostikken in dat carbon frame. Dat voelt niet lekker.

Dat is op te lossen met oa wheels of hope press fit BB met schroefdraad, maar dat wordt me weer wat duur (100+ euro). Token heeft met de ninja BB een beter betaalbare optie (ca 50 euro), maar die is nergens leverbaar.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Zie ik problemen die er niet zijn en gewoon een van de shimano press fit BB's er induwen. Is het toch slim om af en toe het hele ding eens los te halen en schoon te maken en voor een degelijker press fit bottom bracket te gaan zoals bijvoorbeeld wheels maakt? Of is dat lostikken inderdaad het risico dat ik zie en kan ik toch beter investeren (of wachten op) een press fit BB met schroefdraad?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 24 okt 2020 15:43

Als je trapaslagers maar 3500km meegaan, is er toch ergens iets verkeerd gegaan.
Dat moet normaal een veelvoud aan kilometers meekunnen.

Gebruik je misschien een sterke ontvetter om je kettingbladen of ketting schoon te maken ?
Als dat goedje dan in je lagers komt, is het snel over en uit.

Bij mij gaan standaard Shimano press fit lagers makkelijk 20.000 km mee, zonder speciaal onderhoud ofzo. Ik fiets wel vooral bij droog weer en gebruik nooit ontvetter.

ErikSmits
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2019 22:00

ErikSmits 24 okt 2020 16:44

Ik vond 3500 km al wat weinig.

Voor het schoonmaken van de ketting gebruik ik cyclon bionet. Alleen wanneer het nodig is, anders gewoon afspuiten met een zachte straal water en droogmaken met een doek. Volgens mij breng ik schoonmaakmiddel zo aan dat het niet in de lagers komt, maar ja, nooit 100% garantie daarop natuurlijk.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 okt 2020 20:19

De BB lagers voor Dura Ace zijn wel beter afgedicht en kosten maar een paar euro meer dan de basislagers, ik meen zo'n €32,-(BB92 race) tegen €26,- voor de basislagers.
Je kan ook voor zo'n sleeve kiezen van Praxisworks of WheelsMF, dan ben je een stuk meer kwijt.
Ook kan je kiezen voor keramische lagers van bv C-Bear, die gaan lang mee, maar ook weer kostbaar.
3500km is echter erg weinig, de Ultegra lagers in mijn fiets zitten er al zo'n 15000km in en nog steeds soepel draaiend.
Heb wel een set C-Bear klaarliggen voor wanneer ze vervangen moeten worden, pressfit dus deze moeten er ook uitgetikt worden.
Met het goede gereedschap zou ik daar niet huiverig voor zijn om het carbon te beschadigen.

mimoza
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 10 apr 2008 01:10

mimoza 10 nov 2020 08:30

Ikzelf heb in mijn gravelbike een token ninja geplaatst, beste oplossing ooit.

Na ongeveer 8000 km waren mijn pressfit SRAM lagers echt aan het gort.
Wel door weer en wind.

Heb zowel token ninja als ninja lire in mijn handen gehad, en de keuze gemaakt voor de gewone ninja wegens volledig uit alu gemaakt.

Ik heb tot op heden nog geen enkele klacht erover.

Ze zijn trouwens (na wat zoeken toen) vlot leverbaar via Amazon.de

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 nov 2020 09:16

Weet je zeker dat het niet de passing in het frame is die voor het getik zorgde? Stond ook voor de keuze van een lager bij een nieuwe frame met PF passing.

Heb gekozen voor een van KCNC die je van beide kanten in elkaar schroeft. Eur 29,50. Wel wat zwaarder, maar leek me net wat steviger. Hopelijk blijft het kraakvrij. Voordeel is wat mij betreft ook dat je de lagers eventueel uit de aluminum cups kunt tikken zonder dat je de unit zelf hoeft te verwijderen. In een BB30 frame van mijn vader gaan ze al ca 25.000 km mee dus ga er van uit dat dit voorlopig niet nodig is.

Het valt me wel op dat de shimano varianten een kunststof passing hebben. Is dat omdat het goedkoper is te produceren of omdat het beter helpt tegen kraken ? Fabrikant frame adviseerde ze droog te monteren in de carbon passing. Op internet zie ik filmpjes die variëren van droog, montagepasta, vet of loctite al dan niet met een activator. Nog een eensluidende conclusie kunnen trekken. Eerst maar eens proberen zo.
Laatst gewijzigd door jsparie op 10 nov 2020 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 nov 2020 10:04

ErikSmits schreef: 24 okt 2020 14:50 ----------------
TLDR: ....................;;
----------------
.............. Is het toch slim om af en toe het hele ding eens los te halen en schoon te maken .......................
Waar staat TLDR voor?
Af en toe eens nazien en reinigen kan nooit kwaad.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 nov 2020 10:21

Too Long Didn't Read.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 10 nov 2020 12:00

Vanuitgaande dat het frame gewoon goed is en het BB op juiste wijze geinstalleerd is, dan geldt vaak 'you get what you pay for' met bottom brackets. Uitgezonderd zijn de ceramische BB's. Die zijn gewoon veel te duur voor wat je krijgt (een C-Bear zit een beetje op het randje van prijs/kwaliteit, maar Ceramic Speed is echt belachelijk duur).

De goedkopere BB's zijn prima als je accepteert dat ze de helft langer mee gaan. De Wheels MFG/C-Bear zijn vaak 2-3x zo duur, maar gaan vaak ook wel 2-3x zo lang mee. Zelf zoek ik altijd naar stevige cups (dus geen plastic) en vervangbare lagers. Dan heb je de voordelen van een wat duurder bottom bracket en kun je er later zelf relatief goedkoop kwaliteitslagers (SKF, NTN, FAG etc.) in persen en heb je het beste van beide wereld.

Kies zelf dan ook altijd voor fully sealed lagers. Iets meer drag (ca. 1 watt), maar veel beter bestand tegen de elementen en schoonmaken. Dat betaald zich terug in minder onderhoud en langere duurzaamheid zonder echte nadelen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 nov 2020 12:12

havana schreef: 10 nov 2020 10:21 Too Long Didn't Read.
Ik vroeg mij af wat dit met deze post te maken heeft.
Maar daar kan de topicstarter dan misschien wel een antwoord op formuleren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 16 nov 2020 23:11

Lcsmet schreef: 10 nov 2020 12:12
havana schreef: 10 nov 2020 10:21 Too Long Didn't Read.
Ik vroeg mij af wat dit met deze post te maken heeft.
Maar daar kan de topicstarter dan misschien wel een antwoord op formuleren.
Het is niets anders dan een samenvatting, voor de mensen die niet de moeite willen nemen zijn hele bericht door te lezen maar wel de boodschap eruit willen halen. (En dus geneigd zijn om te zeggen: Too long, didn't read)
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

ErikSmits
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2019 22:00

ErikSmits 21 nov 2020 11:54

Inderdaad, gewoon een samenvatting van een verhaal dat te lang werd.
mimoza schreef: 10 nov 2020 08:30 Ikzelf heb in mijn gravelbike een token ninja geplaatst, beste oplossing ooit.
Ik heb deze uiteindelijk bij 24bike.de (die ik nog niet kende) gevonden. De fiets is weer fluisterstil. 8-)

Plaats reactie